beantwoord

Geen saldo op ov na het opladen

  • 3 June 2023
  • 13 reacties
  • 619 Bekeken

Goededag/avond, beste mevrouw/meneer,

 

Ik heb vanmiddag rond 17:00 mijn NS flex abonnement op mijn ov-chipkaart gezet en €60,- erop gezet, het stond er allebei op nadat ik het had gechecked op het apparaat in de Bruna. Toen ik weer terug thuis was aangekomen, heb ik het voor de zekerheid nog een keer gechecked en zag ik dat het ineens weg was. Ik heb meteen naar NS gebeld en de meneer die ik aan de lijn had zei dat hij niet kon zien waar mijn geld is heen gegaan. Ik vind dit heel vreemd, aangezien ik niet heb ingechecked/gereisd en ik nu dus niet weet waar mijn geld is. Graag zou ik geholpen willen worden om mijn geld terug te krijgen.

 

Graag hoor ik van u,

 

Esmèe Kalf

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 June 2023, 21:30

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Met NS Flex heb je in principe geen saldo nodig, behalve als je geen Flex hebt voor bus/tram/metro.

Check www.ov-chipkaart.nl, want wat er in Mijn NS staat aan saldo is alleen het saldo na de laatste handeling bij een NS apparaat.

Het (onnodige) saldo kan je terugkrijgen via een servicebalie op het station.

Beste Robert,

 

Allereerst bedankt! Sinds vanavond ben ik daar achter gekomen ja, maar ik heb wel geld nodig voor de bus/tram/metro. Ik heb al meerdere malen gekeken op de website van Ov-chipkaart en er staat wel 3 handelingen die ik heb gedaan bij de Bruna op het apparaat. 1x het NS flex abonnement, 1x €50,- en de laatste 1x €10,- maar ik kan verder nergens zien waar het geld is gebleven, het stond erop en het is ook van mijn rekening gegaan. En wat bedoeld u met onnodig? Het is en blijf €60,- die gewoon foetsie is, wat wel op mijn ov-chipkaart stond en waarvan ik geen gebruik heb gemaakt. Hoe krijg ik nu mijn geld terug? Want ik begrijp er helemaal niks van..

Reputatie 7
Badge +3

Heb je eerst het saldo opgeladen en daarna het abonnement opgehaald? Dan wordt het saldo op de eerstvolgende factuur weer aan je teruggegeven. Met Flex reis je op rekening, dus heb je geen saldo nodig. Daarom wordt bij het ophalen van een Flex-abonnement het saldo van de kaart gehaald en verrekend op de eerstvolgende factuur.

Beste Mrfreeze,

 

Ik heb eerst het Flex-abonnement opgehaald en meteen erna het geld erop gezet. Dus als ik het goed begrijp word mijn €60,- soort van ingehouden door NS of OV-chipkaart en aan het einde van de maand krijg ik het geld terug? Althans wat ik ervan heb gebruikt of niet? En dat word gewoon op mijn OV-chipkaart terug gezet of word het overgemaakt naar mijn rekening?

Badge +3

Ik heb eerst het Flex-abonnement opgehaald en meteen erna het geld erop gezet. Dus als ik het goed begrijp word mijn €60,- soort van ingehouden door NS of OV-chipkaart en aan het einde van de maand krijg ik het geld terug? Althans wat ik ervan heb gebruikt of niet? En dat word gewoon op mijn OV-chipkaart terug gezet of word het overgemaakt naar mijn rekening?

Bij het ophalen van NS Flex wordt het saldo van je kaart op 0 gezet, dat krijg je na een maand terug. In Mijn NS zie je dat bij Mijn Reizen als een negatief bedrag € Klanten service.

Die later geladen 60 euro saldo zou gewoon op je kaart moeten staan. Als je alleen saldo nodig hebt voor BTM (bijv. een GVB/RET/Arriva etc. kortingsabonnement) dan zou je ook automatisch opladen aan kunnen zetten met 10 euro per keer. Dat wordt bij het activeren van NS Flex namelijk uitgezet (anders kunnen ze het saldo niet op 0 zetten). 60 euro saldo op een kaart met NS Flex is in ieder geval ‘te veel’.

Het spijt me Robert, maar jou uitleg maakt het er niet makkelijker en duidelijker op voor mij. Eerlijk gezegd begrijp ik er alleen maar minder van. Zeker ook na de reactie van MrFreeze. U zegt dat mijn 60 euro saldo gewoon op mijn kaart moet staan, maar na paar keer aan te hebben gegeven is het weg. Bij mijn saldo staat 0 euro. Ik heb verder helemaal niks gedaan, alleen mijn NS flex op mijn ov-chipkaart gezet en daarna €60,- 

 

Het enige wat ik wil weten is waar mijn geld is gebleven, of ik dat bedrag terug krijg / of dit word verrekend aan het einde van de maand wat ik heb begrepen van MrFreeze en waar ik nu de bus van moet betalen. Ik heb namelijk al mijn geld gebruikt voor mijn reis aanstaande maandag naar Culemborg voor de tandarts en zonder geld, kan ik niet met de bus naar Arnhem centraal eerst en op de terug weg de bus terug nemen naar mijn dorp Heelsum. 

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex reis je op rekening, ook in de bus. Je hebt dus geen saldo meer nodig. Je krijgt één keer per maand een factuur met alle kosten die je die maand gemaakt hebt en dat bedrag wordt automatisch van je bankrekening afgeschreven.

 

Bij mijn saldo staat 0 euro.

Waar zie je dat staan?

Er zijn twee mogelijkheden. Of die 60 euro staat nog op de kaart, of het wordt op de eerstvolgende factuur verrekend.

Ik begrijp het nu denk ik, alleen waar mijn geld is gebleven nog steeds niet. Zoals ik hierboven al vroeg aan u, word mijn 60 euro verrekend en aan het einde van de maand krijg ik het bedrag terug op mijn ov-chipkaart of bankrekening?

Reputatie 7
Badge +3

Wat geeft de transactie historie op OV-chipkaart.nl aan? 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik hierboven al vroeg aan u, word mijn 60 euro verrekend en aan het einde van de maand krijg ik het bedrag terug op mijn ov-chipkaart of bankrekening?

Als het niet meer op de kaart staat, wordt het verrekend op de factuur. Als je minder dan 60 euro aan kosten hebt gemaakt in de maand, zal het verschil worden gestort op je bankrekening.

Badge +3

Het spijt me Robert, maar jou uitleg maakt het er niet makkelijker en duidelijker op voor mij. Eerlijk gezegd begrijp ik er alleen maar minder van.

NS Flex (reizen op rekening NS) bestaat uit twee delen, namelijk voor trein en BTM (bus tram metro). Als je dat allebei hebt dan heb je nooit saldo nodig, maar reis je in het stad/streekvervoer tegen vol tarief.

Heb je dus een BTM kortingsabonnement, dan wil je daarvoor natuurlijk géén NS Flex en heb je daarvoor wél saldo nodig. Automatisch opladen met 10 euro per keer is dan het handigst.

Het is mij helaas niet helemaal duidelijk of het nu is opgelost voor EJSx, dus voor de volledigheid even een complete uitleg.

Bij het activeren van een nieuw besteld NS Flex abonnement, wordt al het saldo wat op de OV-chipkaart stond verwijderd. Bij NS Flex wordt namelijk geen gebruik meer gemaakt van saldo, dus is er ook geen reden meer om saldo op de kaart te laten staan.
Dit verwijderde saldo wordt vervolgens op de eerste periodieke NS Flex factuur verrekend als terugbetaling. Deze zal ongeveer een maand na het ingaan van het abonnement verschijnen.

Saldo wat ná het activeren op de OV-chipkaart is geladen, blijft op de kaart staan. Als het NS Flex gedeelte voor bus, tram en metro niet is geactiveerd, dan zal het saldo gebruikt worden voor reizen in bus, tram en metro. Is in de bestelling daarvoor niets aangepast, dan wordt NS Flex voor al het OV gebruikt en blijft het saldo ongebruikt op de kaart staan.

Dit saldo wat op de OV-chipkaart blijft staan, kan teruggevraagd worden bij een OV-chipkaart Service Balie op een van de grotere stations.

@EJSx Gebaseerd op de volgorde van jouw acties, zou de € 60 nu nog gewoon op jouw OV-chipkaart moeten staan. Dit wordt niet verrekend op een NS Flex factuur. Zoals Robert B aangaf kan het kloppen dat je € 0 ziet staan als je in de NS App kijkt, want die wordt alleen geüpdatet met transacties gemaakt bij de NS. Je geeft aan dat je deze laadtransacties hebt gemaakt bij een apparaat in Bruna, deze is niet van de NS. Op https://www.ov-chipkaart.nl/ kun je het actuele saldo van je OV-chipkaart controleren, deze zou geüpdatet moeten worden gebaseerd op de laatste algehele transactie gemaakt met de OV-chipkaart en zou de juiste info moeten geven.

Mocht dat nog steeds geen verklaring geven, dan kun je het beste contact op nemen met de Klantenservice van de OV-chipkaart (tel. 0900-0980). Je geeft aan dat je het saldo bij een van hun servicepalen hebt opgeladen, mocht er iets zijn misgegaan bij dat opladen waardoor het geld is ‘verdwenen’, dan zouden zij daar meer over moeten kunnen zeggen.

Badge +3

Dank @Stijn NS het is inderdaad redelijk ingewikkeld soms.

Wat ik wel een probleem blijf vinden is dat bij het activeren van NS Flex voor alleen trein (want je hebt bijv. een BTM kortingsabonnement en dat wordt bij het bestellen gedetecteerd!)…

Je saldo (en dus ook automatisch opladen) alsnog van je kaart verwijderd wordt. Dat is totaal onwenselijk eigenlijk, laat dat gewoon lekker met rust als je toch geen Flex BTM wilt (of krijgt).

Verder zou het duidelijker moeten zijn dat je met Flex (ook al is het alleen maar voor trein) géén saldo meer kunt laden bij NS automaten, en daarvoor dus naar andere oplaadpunten moet uitwijken (supermarkt, Primera/Bruna, etc. dus de CCV apparaten eigenlijk).

Of online saldo bestellen en het dan wél kunnen ophalen bij een NS automaat…🙄

Reageer