beantwoord

Geld terug 'gemiste' checks-in of uit op Station Schiphol

  • 17 September 2023
  • 8 reacties
  • 256 Bekeken

Goedenavond, Ik had een tijdje niet in mijn NS-account gekeken en zag van de week tot mij schrik dat de afgelopen maanden bij mijn woon-/werkritten de in/uitcheck een paar keer niet is geregistreerd; m.a.w. ik heb die gemist óf de automaat functioneerde niet goed! Ik werk al bijna een jaar bij Schiphol waar op het station losse palen staan (dus geen poortjes). De kans om een in- of uitcheck te missen, is hier dus ook groter dan bij stations met poortjes. (Als er iets fout gaat, merk je dat niet doordat er een poortje dicht blijft).

Nu had ik 4 'missers' staan maar ik zie dat ik maar 3x online kan declareren. Sowieso absurd, maar ook omdat ik een voordeelurenkaart/NS Flex heb en laatst ergens las dat het daarmee 5x zou moeten kunnen. Hoor net van de Klantenservice dat dat laatste niet het geval is en dat ik dus naar mijn €20 (min ritprijs) kan fluiten. Ik heb echter in het verleden ook gezien dat het systeem o.b.v. mijn eerdere reizen zelf 'slim’ een gemiste check-in/uit locatie invult. Waarom dat de ene keer wel en de andere keer niet gebeurt, geen idee.

Het voelt erg onfatsoenlijk en onrechtvaardig. Dat de NS geld afpakt, de schuld volledig naar de reiziger schuift en dan een limiet zet op het bedrag van teruggave. Is er nog een manier waarop ik mijn geld kan terug krijgen? En weet iemand of deze 'regel’ juridisch wel in de haak is? Wie zegt dat het aan mij lag? Kan ik van de NS eisen dat ze bewijs leveren dat alle paaltjes op dat moment 100% juist functioneerden? Ben ook benieuwd of er meer medereizigers dit probleem hebben (met ritten naar/vanaf Schiphol).

Alvast veel dank!

icon

Beste antwoord door Erryt NS 18 September 2023, 08:54

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voordeelurenkaart is reizen op saldo, hier worden reizen niet gecorrigeerd. Je bedoelt Dal voordeel.

De regel dat maar 3x (per jaar) gemiste uitcheck gecorrigeerd wordt, komt door mensen die wel heel vaak een gemiste in- of uitcheck hadden en is er gekomen om fraude tegen te gaan.

Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om goed in te checken. Als je op het paaltje kijkt, kun je zien of het in/uitchecken gelukt is.

Eerlijk gezegd staan de paaltjes op Schiphol niet handig en kun je daardoor makkelijker vergeten om in/uit te checken.

Je kunt in de NS meldingen aanzetten over jouw treinreis inclusief melding over in/uitcheck.

 

Hallo R0nja en welkom bij de NS Community,

 

De regel is inderdaad dat je 3 keer per jaar een claim kan indienen voor een gemiste in- of uitcheck. Ondanks dat de claim is afgewezen wil ik je alsnog het advies geven om nogmaals een verzoek in te dienen. Als het blijkt dat je vaak het station passeert zonder te reizen dan is de kans groot dat mijn collega uit coulance je verzoek zal honoreren. Vanwege de drukte momenteel wil ik je het advies geven om contact op te nemen via Facebook, Twitter (X) of onze Live-Chat.

Reputatie 5

De regel dat maar 3x (per jaar) gemiste uitcheck gecorrigeerd wordt

De regel is dat je drie correcties per jaar zelf in mag dienen via Mijn NS/uitcheckgemist, maar er zijn wel degelijk meer correcties per jaar mogelijk. Je kunt dat echter niet zelf en iemand van de klantenservice zal dat voor je moeten doen. (En ja, dat kan natuurlijk geweigerd worden als NS daar reden voor ziet.)

Hallo R0nja en welkom bij de NS Community,

 

De regel is inderdaad dat je 3 keer per jaar een claim kan indienen voor een gemiste in- of uitcheck. Ondanks dat de claim is afgewezen wil ik je alsnog het advies geven om nogmaals een verzoek in te dienen. Als het blijkt dat je vaak het station passeert zonder te reizen dan is de kans groot dat mijn collega uit coulance je verzoek zal honoreren. Vanwege de drukte momenteel wil ik je het advies geven om contact op te nemen via Facebook, Twitter (X) of onze Live-Chat.

Dank voor je snelle reactie! Ik heb dit al twee keer via de live chat gemeld. De eerste keer kreeg ik na het aanvullen van extra gegevens helemaal geen reactie meer en de tweede keer werd door de medewerkster gezegd dat ze niets kon doen. Nog een keer dan en hopen op een andere medewerker?

Ik heb onlangs op Schiphol een gemiste check-out gehad. Althans... op Mijn NS account. Hij was wél zichtbaar op ov-chipkaart.nl

Wellicht zijn ze daar bij jou ook nog terug te vinden? Mogelijk dat de 3 x per jaar regel dan niet geldt omdat het om een systeem/IT-fout gaat?

Dank voor de tip! Alleen kun je maar 31 dagen terugkijken in je ov-chipoverzicht…  :(

Badge +3

Nee, u kunt anderhalf jaar terugkijken, maar de periode die u opvraagt, mag maximaal 31 dagen bevatten. Zo kunt u bijvoorbeeld van 10-08-2023 tot 09-09-2023 invullen om ritten te zien die tussen de een en twee maanden geleden plaatsvonden.

Update: De klantenservicemedewerker kan kennelijk geen ritten inzien ouder dan 6 maanden (ikzelf wel… eigenaardig). Hoewel het n.a.v. eerdere ritten en ook eerdere automatische correcties overduidelijk is dat mijn vertrekstation 's avond Schiphol was, kreeg ik te horen dat de rit is verlopen en houdt de NS die €20 mooi in zijn zak. Gevalletje computer says no. De medewerker gaf ook aan dat het niet mogelijk is om per e-mail schriftelijk een klacht/verzoek in te dienen (alleen telefonisch en via Facebook, serieus?!!). Kan iemand mij uitleggen waarom men dit soort rudicule regels heeft ingesteld? Overigens, als je de boel zou willen flessen dan gebruik je juist géén persoonlijke ov-chipkaart lijkt me… Ik ben al 30 jaar een trouwe (netjes betalende) en tevreden NS-klant maar door dit dieptepunt is al mijn sympathie in één klap verdwenen. Zeer spijtig.

Reageer