beantwoord

Geldt een dalvrij-abonnement als een "NS abonnement"?

  • 8 May 2023
  • 7 reacties
  • 148 Bekeken

Reputatie 5

Bij het opladen van mijn OV-chipkaart kwam ineens de mededeling dat deze bijna verloopt en dat er een nieuwe aangevraagd moet worden, tenzij je een “NS-abonnement” hebt, dan zou je zelf een nieuwe kaart ontvangen van NS.

Ik vraag me af of dat ook het geval is als je een NS-dalvrij hebt. Ik heb namelijk buiten die mededeling bij het opladen bij de kaartautomaat verder nog helemaal geen mail van NS gehad dat mijn kaart bijna verloopt en wat je eventueel moet doen, terwijl dat al over minder dan 4 weken het geval is.

icon

Beste antwoord door Momo 9 May 2023, 12:39

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ja, NS zou je een nieuwe kaart moeten sturen. Dat gaat helaas nogal eens mis.

In het uiterste geval kun je zelf een nieuwe kaart bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/. Nadat je een account hebt aangemaakt, kies ‘(bijna) verlopen kaart vernieuwen’.
Je betaalt dan €7,50 die je vervolgens bij NS kunt terugclaimen via de klantenservice.

Je abonnement wordt dan overgezet.
 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, bij een Dal Vrij abonnement hoor je gratis een nieuw kaart te krijgen als de oude kaart bijna verlopen is. Alleen is er al sinds afgelopen zomer een complexe storing in het proces van automatische kaartvernieuwing via NS. Abonnementhouders horen van NS een mail te ontvangen met het verzoek een nieuwe foto te versturen, waarna NS bij Translink de kaartvernieuwing in gang zet. Alleen worden die mails met het verzoek van een nieuwe foto niet verstuurd waardoor er verder niets gebeurt. Je kunt dus wachten tot je een ons weegt tot NS je een mail daar overs stuurt.

Advies: ga naar de site van OV-chipkaart.nl en vraag daar zelf kaartvernieuwing aan. De kosten kun je terug vragen van NS via de klantenservice.

 

Reputatie 5

 

Advies: ga naar de site van OV-chipkaart.nl en vraag daar zelf kaartvernieuwing aan. De kosten kun je terug vragen van NS via de klantenservice.

 

Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik de mededeling “Je kaart wordt vervangen. Vernieuwen is daarom niet mogelijk”, dus dat lukt niet. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik toch een nieuwe krijg opgestuurd, want ik heb verder nog niets van NS gehoord?

Reputatie 7
Badge +3

 

Advies: ga naar de site van OV-chipkaart.nl en vraag daar zelf kaartvernieuwing aan. De kosten kun je terug vragen van NS via de klantenservice.

 

Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik de mededeling “Je kaart wordt vervangen. Vernieuwen is daarom niet mogelijk”, dus dat lukt niet. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik toch een nieuwe krijg opgestuurd, want ik heb verder nog niets van NS gehoord?

Je kunt er dan vanuit gaan dat je een nieuwe kaart krijgt opgestuurd.

Reputatie 3

Een nieuwe foto op je kaart krijgen is inderdaad wel een dingetje. Ik heb nog nooit een mail gekregen met het verzoek om die op te sturen. Als gevolg daarvan, kreeg ik jaar in jaar uit uit het niets een nieuwe kaart met alweer die foto uit 2007. Uiteindelijk maar de klantenservice gebeld, toen is het gelukt.

Reputatie 7
Badge +3

 

Advies: ga naar de site van OV-chipkaart.nl en vraag daar zelf kaartvernieuwing aan. De kosten kun je terug vragen van NS via de klantenservice.

 

Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik de mededeling “Je kaart wordt vervangen. Vernieuwen is daarom niet mogelijk”, dus dat lukt niet. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik toch een nieuwe krijg opgestuurd, want ik heb verder nog niets van NS gehoord?

Dat is dan goed nieuws want dat zou betekenen dat NS de kaartvernieuwing in gang heeft gezet. Dat zal dan wel met de huidige foto zijn aangezien je geen verzoek hebt gekregen van NS om een nieuwe foto toe te sturen. Waarschijnlijk heb je ooit eens toestemming gegeven de huidige foto te hergebruiken en dat wordt dan nu gedaan. Als het goed is staat er dan bij de status van de oude kaart iets als “kaartvernieuwing in gang gezet” met een datum. Gerekend vanaf die datum zou de nieuwe kaart binnen een week of 2 weken in de bus moeten liggen. Bij mij was die een aantal jaar geleden binnen 3 a 4 dagen in huis.

Reputatie 7
Badge +3

Een nieuwe foto op je kaart krijgen is inderdaad wel een dingetje. Ik heb nog nooit een mail gekregen met het verzoek om die op te sturen. Als gevolg daarvan, kreeg ik jaar in jaar uit uit het niets een nieuwe kaart met alweer die foto uit 2007. Uiteindelijk maar de klantenservice gebeld, toen is het gelukt.

Heb je misschien eens toestemming gegeven om de foto die NS al had te mogen hergebruiken? In 2015 heeft NS eens aan de abonnementhouders van wie ze een foto hadden een mail gestuurd met het verzoek aan te geven of die foto mocht worden hergebruikt bij verlopen van de kaart zodat daarmee een door NS een nieuwe kaart kan worden aangevraagd. 

Waarmee het nu al langere tijd mee misgaat is dat NS geen verzoek tot aanleveren van een nieuwe foto stuurt aan abonnementhouders, maar als dat niet hoeft omdat er toestemming is om de huidige foto te hergebruiken zal NS gewoon de kaartvernieuwing met de foto die ze al hebben in gang kunnen zetten. 

Reageer