Heb ik in deze situatie recht op studentenreisproduct? | NS Community
beantwoord

Heb ik in deze situatie recht op studentenreisproduct?

  • 23 April 2022
  • 6 reacties
  • 312 Bekeken

Goedenavond beste NS,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het studentenreisproduct.

Sinds kort woon ik op nog geen 2 kilometer afstand van het Deltion College, nu ik daar volgend jaar ga studeren vraag ik me af of ik in dit geval nog uberhaupt recht heb op het studentenreisproduct.

 

Hopelijk weet iemand hier meer over.

 

Met vriendelijke groet,

Jesse de Brake.

icon

Beste antwoord door Tochjo 23 April 2022, 21:48

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Het recht op het studentenreisproduct is niet afhankelijk van de reisafstand tot de onderwijsinstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden, dan hebt u recht op het studentenreisproduct, ook als u nog geen twee kilometer van de onderwijsinstelling woont.

@Treinfanaat1993

De prijs die Onderwijs betaalt voor de Studenten OV is berekend op basis van een gemiddeld gebruik per kaart. In dat gemiddelde zitten studenten die 60 km van school wonen maar ook studenten die vrijwel naast de school wonen. Degenen die dicht bij school wonen en daardoor weinig reizen halen het gemiddelde gebruik omlaag en zorgen er zo voor dat prijs per kaart laag kan blijven. 

Als studenten die vlak bij school wonen geen kaart meer zouden de krijgen zou de prijs voor de overige studenten fors omhoog moeten omdat dan het gemiddelde gebruik per kaart fors omhoog gaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Jij kunt jouw SRP zoals veel medestudenten doen gebruiken voor niet opleidinggerelateerde tripjes.

Badge +3

Het studentenreisproduct is in eerste instantie een lening (prestatiebeurs) en kost ca. 100 euro per maand. Pas bij behalen van een diploma wordt het een gift, maar daar krijg je 10 jaar de tijd voor dus zal bij een mbo-opleiding wel lukken. Geniet ervan zou ik zeggen (heb er ook veel plezier van gehad, begin jaren '90).

Het kan natuurlijk nog wel eens handig zijn voor bijvoorbeeld stages die verder van huis zijn. Een stageplaats vinden is (op het mbo) ook lang niet altijd gemakkelijk. 

Het kan natuurlijk nog wel eens handig zijn voor bijvoorbeeld stages die verder van huis zijn. Een stageplaats vinden is (op het mbo) ook lang niet altijd gemakkelijk. 

Klopt, zeker bij stages kunnen de afstanden enorm oplopen.

Reageer