beantwoord

hoe gebruik ik de ov kaart

  • 4 August 2023
  • 7 reacties
  • 83 Bekeken

Ik ga vandaag voor het eerst mijn chipkaart gebruiken.

Ik vertrek vanmiddag van Venray naar Ommen. 

Ik heb een daluren abonnement. 

Moet ik dan een kaartje vooraf kopen of gewoon scannen met de chipkaart.

En mag ik de fiets gewoon meenemen?

groetjes Hans Vollenberg

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 August 2023, 10:04

Bekijk origineel

7 reacties

Ik heb nog niets gehoord van de vragen. 

Weet ook niet goed hoe dit allemaal werkt.

Hans

Badge +3

Abonnementhouders kunnen alleen van de korting van hun abonnement profiteren als zij in- en uitchecken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat. Dit moeten zij doen per vervoerder.

U reist van Venray tot Nijmegen met Arriva, daarna van Nijmegen tot Zwolle met NS en daarvan van Zwolle tot Ommen met Blauwnet. In uw geval betekent dat achtereenvolgens:

  • inchecken in Venray bij Arriva
  • uitchecken in Nijmegen bij Arriva
  • inchecken in Nijmegen bij NS
  • uitchecken in Zwolle bij NS
  • inchecken in Zwolle bij Blauwnet
  • uitchecken in Ommen bij Blauwnet

In Nijmegen en Zwolle staan zogeheten overstapmeubels op de perrons, met paaltjes van beide vervoerders naast elkaar, zodat u eenvoudig kunt overstappen van de ene vervoerder op de andere.

Voor uw fiets hebt u een Dagkaart Fiets nodig. Deze kost 7,50 euro. Op deze pagina leest u meer over het meenemen van uw fiets in de trein. Houd er rekening mee dat uw fiets alleen mee kan als er voldoende plek is. Als dat niet zo is, moet u wachten op de volgende trein en hopen dat er dan wel plek is. U kunt geen plek reserveren.

Reputatie 3

Welkom op de community, Hans! Met uw OV-chipkaart hoeft u geen kaartje meer te kopen, maar kunt u simpelweg inchecken op het station door de pas voor de kaartlezer op een in-/uitcheckpaal te houden. Zo kunt u ook uitchecken op de bestemming. Let ook op dat u met meerdere vervoerders rijdt! In Venray checkt u in bij Arriva, maar in Nijmegen moet u dan uitchecken bij Arriva en weer inchecken bij NS (omdat het stuk Nijmegen - Zwolle door NS gereden wordt). Voor het laatste stukje van Zwolle naar Ommen checkt u dan weer om van NS naar Blauwnet door eerst uit te checken bij NS en weer in te checken bij Blauwnet.

Om uw fiets mee te nemen heeft u een Fietskaart Dal nodig. Deze kost €7,50 als u deze als e-ticket koopt en €8,50 uit de automaat. Let op dat u uw fiets alleen in de daluren mag meenemen, maar aangezien u een daluren-abonnement heeft lijkt me dat u ook binnen deze tijden reist.

Laatste dingetje: heeft u ook het abonnement daadwerkelijk op uw OV-chipkaart geladen?

 

Edit: Ik zie dat @Tochjo me net voor was. :)

Badge +3

Let op dat u uw fiets alleen in de daluren mag meenemen

In juli en augustus mag de fiets de hele dag mee.

Reputatie 3

Let op dat u uw fiets alleen in de daluren mag meenemen

In juli en augustus mag de fiets de hele dag mee.

Oeps, excuses! En bedankt voor de correctie.

Heb ik mijn abonnement overgeladen op mijn ov chipkaart?

Dat weet ik niet. 

Hoe doe je dat?

 

Hans

Reputatie 3

Heb ik mijn abonnement overgeladen op mijn ov chipkaart?

Dat weet ik niet. 

Hoe doe je dat?

 

Hans

Het hangt er een beetje vanaf hoe u het abonnement heeft afgesloten en wat er daarvoor op de OV-chipkaart stond (soms kan het zijn dat het abonnement al erop staat). In het algemeen kunt u naar een kaartautomaat of een OV-chipkaart-ophaalpunt (bijvoorbeeld in een supermarkt) om de bestelling op te halen. Die wordt dan geladen op uw OV-chipkaart. De knop/actie op de automaat heet geloof ik iets als “bestelling ophalen” of “product ophalen”.

Reageer