Hoe zit het met het innemen van een OV-chipkaart. | NS Community

Hoe zit het met het innemen van een OV-chipkaart.

  • 20 February 2018
  • 28 reacties
  • 3237 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties
Ik heb al een aantal topics en reacties gezien over het innemen van een ov-chipkaart. Vandaar dit topic, om even alle regeltjes en wetten en dergelijke te bundelen. Zo kan er naar verwezen worden. Er zijn wat verschillende onderwerpen, aangegeven door de grote titels. Mocht je iets niet interesseren, dan kun je doorscrollen ;)

Achtergrondinformatie


Als eerst is het denk ik belangrijk om te weten dat de OV-chipkaart niet van NS is, maar van TransLink Systems. Verder is het volgende ook belangrijk:

Bij de OV-chipkaart zijn drie partijen betrokken:

De uitgever en eigenaar van de kaart: Translink;
De kaarthouder: de gebruiker van de kaart;
Het ov-bedrijf dat de kaarthouder in staat stelt om met de OV-chipkaart te reizen.

Eigendom
Als kaarthouder heb je uitsluitend het gebruiksrecht, Translink blijft eigenaar van de kaart. De kaarthouder is verantwoordelijk voor correct gebruik van de kaart en dient verlies en diefstal zo spoedig mogelijk te melden via 'Mijn OV-chip' op deze website of bij Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). In bepaalde gevallen kan Translink het gebruiksrecht van de kaart laten eindigen.
Bron = ov-chipkaart.nl

Ik zal er nu wat dieper op ingaan, op een beschadigde kaart en misbruik maken van een kaart. Beide hebben in dit geval als wettelijke basis artikel 71 WPV 2000:
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.
Bron = wetten.overheid.nl
In de algemene voorwaarden van de vervoerders en ov-chipkaart, wordt dit verder uitgesplitst.

Vooral belangrijk zijn de voorwaarden van ov-chipkaart; namelijk:
28. U gaat zorgvuldig met de OV-chipkaart om en gebruikt de OV-chipkaart alleen voor het doel waarvoor hij is verstrekt.
29. U bent verantwoordelijk voor de OV-chipkaart zodra u de OV-chipkaart heeft ontvangen. Vanaf dat moment ligt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de OV-chipkaart bij u.
30. U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.
33. Het is niet toegestaan de OV-chipkaart te beschadigen, te wijzigen of te gebruiken in strijd met deze algemene voorwaarden of onze instructies. Het is niet toegestaan de beveiligingsmaatregelen op de OV-chipkaart te verveelvoudigen, openbaar te maken,
te wijzigen, te omzeilen of de werking daarvan op een andere manier te hinderen ten behoeve van ongeoorloofd gebruik. Het is ook niet toegestaan om gelegenheid te bieden tot een van de bovenstaande handelingen of deze handelingen door anderen te laten
uitvoeren.
Bron = ov-chipkaart.nl

Wat verder nog belangrijk is uit de voorwaarden van NS:

Een OV-chipkaart die is gekoppeld aan de specifieke kaarthouder van wie de Persoonlijke kenmerken op de kaart staan afgebeeld en die alleen mag worden gebruikt door deze kaarthouder

Als u gebruik maakt van een Persoonlijke OV-chipkaart, komt uw identiteit overeen met de identiteit die vermeld staat op de Persoonlijke OV-chipkaart. U mag dus niet de Persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken

Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs;
Bron = ns.nl/voorwaarden


Zo, dat is een beetje een samenvatting van alle belangrijke regels omtrent dit onderwerp (het zijn ze niet allemaal, dan is het overzicht helemaal kwijt.

De inname


Een controleur van NS (en andere vervoerders) is gemachtigd om namens TLS een ov-chipkaart in te nemen. Dit gebeurt dus als je handelt in strijd met de algemene voorwaarden van de ov-chipkaart die hierboven beschreven staan.

Het is uiteraard niet het beleid om direct een beschadigde kaart in te nemen, in tegen stelling tot misbruik maken van een kaart. Bij een beschadiging wordt altijd gekeken of alle gegevens nog duidelijk leesbaar zijn op de kaart. Zodra dit niet meer het geval is, is de kaart sowieso niet meer geldig en zul je dus een nieuwe kaart moeten aanschaffen. Alle vervoerders gaan hier sowieso heel erg coulant mee om, omdat er nauwelijks kaarten worden ingenomen door beschadiging, maar het mag dus zeer zeker wel.

De procedure


Als een kaart wordt ingenomen, dient de controleur hier een afschrift van te geven. In dit geval zal dat zijn door het kaartnummer van jouw ov-chipkaart te noteren op een uitstel van betaling. Een uitstel van betaling wordt in dit geval bijna altijd opgemaakt, omdat je dus geen geldig vervoersbewijs meer hebt, de kaart is immers ingenomen. Je kaart zal dan door de controleur worden afgegeven (samen met een verklaring waarom hij/zij die in heeft genomen) en wordt aangeboden aan TLS. Die beslissen vervolgens wat ze er mee doen (dat zal bijna altijd vernietigen zijn). Afhankelijk van de reden waarom een kaart is ingenomen, kun je dan een nieuwe bestellen. (bij meermaals misbruik, zal dat bijvoorbeeld een stuk lastiger worden, als bij een beschadigde kaart)

Tips


* Zorg ervoor dat je ov-chipkaart in een doorzichtig hoesje zit. Bij veel loketten kon je een gratis hoesje krijgen, misschien is dat nog steeds mogelijk. Je kunt er ook zelf een kopen voor onder de €3,- bijvoorbeeld hier of in de lokale Action oid. Je hoeft de kaart niet uit het doorzichtige hoesje te halen bij controle, als al je gegevens goed zichtbaar zijn. Je kaart blijft dus beschermd.

* Als je kaart beschadigd/defect is, vervang hem dan op tijd. Is de beschadiging / het defect onzichtbaar en binnen 2 jaar, dan krijg je een gratis vervangende kaart van TLS. Meer daarover vind je hier


Als laatste


De bedoeling van deze post is om informatie te verschaffen. Vragen en aanvullen mag altijd, maar dit is géén discussie-topic, daar mag je er zelf een voor aanmaken. Als hier niet aan wordt gehouden, vraag ik een moderator de reactie te verwijderen.

28 reacties

Als een kaart wordt ingenomen, dient de controleur hier een afschrift van te geven. In dit geval zal dat zijn door het kaartnummer te noteren op een uitstel van betaling. Als een Ov-chipkaart in wordt genomen - heb je immers geen geldig vervoersbewijs meer.
Dat hoeft niet per sé zo te zijn, als jij mijn OV-chipkaart in zou nemen, dan is mijn Businesscard nog steeds een geldig vvb.
Reputatie 7
Nuttige informatie Slidestops!

Dat hoeft niet per sé zo te zijn, als jij mijn OV-chipkaart in zou nemen, dan is mijn Businesscard nog steeds een geldig vvb.


Scherp, pas hem aan
En dan is de interessante vraag: wat in zo'n situatie. Krijg ik dan ook een afschrift van de inname? Zo nee, waarom niet? Hoe kan ik aantonen dat HC S.L. Stops mijn ov-chipkaart heeft ingenomen? 😃
Je dient wettelijk gezien altijd een afschrift te krijgen als er een chipkaart in beslag wordt genomen.
In dit geval (komt volgens mij nooit voor, maar theorie is altijd leuk) krijg je alsnog het 3e deel van een UvB met alleen het kaartnummer erop. Wij kunnen dan het UvB gedeelte laten vervallen en met begeleidend schrijven uitleggen wat er gebeurd is. De reiziger heeft dan alsnog een bewijs van inname en de code van de UvB is gekoppeld aan mijzelf.
Helder, dank. De formulieren en procedures heb ik inderdaad eerder gezien, een zeer gewaardeerd collega heeft ooit de moeite genomen om het toe te lichten. Deze specifieke situatie alleen niet, bedenk hem nu toevallig. 😃 Het zal vast niet vaak voorkomen, maar onmogelijk lijkt het me niet. Zelf reis ik enkel in de spits op BC en in de daluren op eigen abonnement (want geen gedoe), maar laat altijd alles registreren op de BC als ergens moeilijk over wordt gedaan. Dat zou ik in dit geval ook aanbieden en verwachten als alternatief voor een uvb.
Reputatie 7
Badge
...bedoeling van deze post is om informatie te verschaffen. Vragen en aanvullen mag altijd.
@slidestops
Kan je ook bij al die verschillende voorwaarden en acties aangeven onder welk soort recht ze vallen (strafrecht, handelsrecht, enz.). Dat maakt helder waarom de ene handeling als BOA met ev hulp van politie kan gebeuren, en de ander slechts een zakelijk meningsverschil (tussen reiziger en bijv NS) over (toepassing van) de vervoersovereenkomst betreft, waarbij geen strafrechtelijke actie hoort.

Een nuttige toevoeging is ook dat een conducteur of V&S'er die OV chipcard inneemt zonder geldig ontvangstbewijs te geven, feitelijk diefstal pleegt, en dus door de reiziger kan worden aangehouden (art 53 en 73 WvSv) en opgebracht, zonodig via 112 met hulp van politie. De reiziger kan naast aangifte wegens diefstal ook een klacht indienen, wat doorgaans leidt tot op non-actief stelling. Diefstal is nl. reden tot ontslag.

Kan je ook bij al die verschillende voorwaarden en acties aangeven onder welk soort recht ze vallen (strafrecht, handelsrecht, enz.). Dat maakt helder waarom de ene handeling als BOA met ev hulp van politie kan gebeuren, en de ander slechts een zakelijk meningsverschil (tussen reiziger en bijv NS) over (toepassing van) de vervoersovereenkomst betreft, waarbij geen strafrechtelijke actie hoort.


Oef, daar weet ik veel te weinig van af om daar nog dingen over te verduidelijken, dat zou echt iets zijn voor iemand met veel meer juridische kennis. Ik probeer hem hier zo makkelijk en duidelijk mogelijk te houden..
Badge +3
Okee.. afgezien van verantwoordelijk voor correct gebruik en het (opzettelijk) maken van wijzigingen (waaronder het uitwissen/vervagen van een foto of persoonlijke info of het kaartnummer wel valt misschien weg :?) zijn die kaarten gewoon zo slecht van kwaliteit dat het te triest is voor woorden.

Okee, daarvoor moeten we bij TLS zijn natuurlijk, maar lever dan standaard een hoesje mee (of lamineer die kaart standaard!) en zeg dat je de kaart ALLEEN er uit mag halen bij controle in de trein (voor foto-identificatie, want de conducteur wil je gezicht zien blijkbaar). In bus/tram/metro zegt een apparaat piep en is het altijd prima verder!

En dan nog, het verhaal van ov-chipkaart/TLS dat je die kaarten elke 5 jaar sowieso MOET vervangen OMDAT ze niet zo goed tegen een broekzak of zonlicht kunnen (flinterdunne thermische film opdruk)?

Hallo, mijn bankpas wel, en die doet het ook zolang ik hem niet stuk maak! Al vraag ik 5 keer per jaar een nieuwe aan, dan is die 'gratis' (okee, in de zin van ik betaal er niets extra voor dan de maandelijkse kosten voor mijn rekening) en de nieuwe krijg ik keurig binnen 3 dagen plus de oude met volgnummer 001 of 002 mag ik nog gewoon blijven gebuiken zolang ik zie ZELF niet geblokkeerd heb, maar die het nog wel (af en toe storing, dus die gaat overlijden dus stuur maar een nieuwe graag) gewoon kan. Bij TLS is het NEE en dus € 11,- voor een duplicaat.

Wacht maar een week of 2 en koop voor tijdelijk een anonieme (à € 7,50) dat is het handigst! :?

Wordt het niet tijd dat treinpersoneel (die bijna als ENIGE controleren op kaartnummer én naam én geboortedatum én ook nog de foto) kunnen uitlezen dat die kaart toch écht van mij is (ook al is het een kopie met een foto van de Frikadellenclub) want ik presenteer mijn ID en dát is leidend, dus IK heb betaald voor mijn abonnement.

Als ik een compleet wit kaartje aanbied (met een abonnement of zo, en een checkin er op) dan nog moet het gewoon overduidelijk zijn dat ik het ben. Want kaartnummer (dus eventueel abonnement gekoppeld) kan je zien. En mijn naam, geboortedatum komen gewoon overeen met mijn identiteits/legitimatiebewijs.

Alleen moet je daar dan bij twijfel even naar vragen (ben jij dat wel?). Maar dan heb je meteen ook mijn (niet spontaan vervaagde) @#% foto meteen in je handen.

Klaar! Innemen dus ALLEEN als het duidelijk misbruik is (zoals 'oh sorry, heb de kaart van mijn vriendin gepakt met mijn duffe kop vanochtend') dan snap ik die procedure nog een klein beetje :)

Maar geef hem dan terug als blijkt dat het verhaal klopt. Dus doe die moeite en bespaar de beste reiziger zijn/haar kosten en moeite voor een (redelijkerwijs verklaarbare) simpele vergissing!

Binnen enkele dagen je eigen kaart laten zien of zo ergens. Als ik mijn rij/kenteken/verzekeringsbewijs niet bij me heb (heb ik natuulijk altijd wel!) krijg ik ook een Uvb (let op de U) en als ik dan even langs het politiebureau (in dit scenario een servicebalie van NS) ga dan is het goed.

Met een preek om je zaakjes een volgende keer beter op orde te hebben (of weer dezelfde moeite te moeten doen).

Lang verhaal kort. Inbeslagname van een kaart bij controle vind ik bizar, tenzij je echt fout bezig was met die kaart, of al eerder gewaarschuwd was dat je foto of kaartnummer niet meer zo goed leesbaar was (en DAT kunnen ze dan ineens wel ineens zien! :?)

Sorry Slidestops dit moest ik even kwijt :D

Door het innemen van een kaart benadeel je de abonnementhouder (permanent of tijdelijk) , natuurlijk de 'misbruiker' verdient vrolijk een UVB maar mag de kaart volgens mij gewoon terug geven aan de eigenaar.. dat is niet jouw taak, toch?

Oh ja wacht.. de eigenaar is TLS ongeacht van wie de kaart is wie hem gekocht/betaald heeft, inclusief alle producten die er op staan..

Hoe ga je dat verdedigen? IK koop een kaart (eigendom TLS dus zeg je), ik zet er van alles op (eigendom mijn baas, ikzelf of wie dan ook, tegoed voor de koffieautomaat en toegang tot de kluis kan er ook gewoon op) en dan pak je die van me af als NS of V&S omdat het je zo uitkomt?
Mee eens, de kaarten zijn zo slecht dat ze in feite niet eens 5 jaar mee kunnen gaan bij frequent gebruik.

Gek genoeg moeten consumenten wel de volle mep betalen, zogezegd omdat de chip zo duur is......

En dan nog de slappe apparatuur van conducteurs die de kaart niet kunnen checken, maar die consumenten gewoon kunnen gebruiken zolang ze alleen maar in en uit hoeven te checken zoals bij de bus/metro/tram waar overigens nooit mijn abonnement of foto worden gecheckt.
TransLink heeft al eerder aangegeven dat de feitelijke productiekosten veel lager zijn, maar er verliezen uit het verleden gedekt moeten worden met de huidige prijzen.
Reputatie 7
Badge +3
Voorlopig heb ik nog nooit €7.50 voor mijn OV-chipkaart betaald.
Mijn 1e kaart kostte maar €1.00, was een actie van Connexxion als introductie omdat toen in Zuid-Holland de strippenkaart werd afgeschaft. Mijn 2e en huidige kaart was (in 2014) gratis bij mijn Trajact-Vrij abonnement. En vorig jaar was er bij NS een actie van een gratis kaart bij afsluiten van een OV-Fiets abonnement.
Nu heb ik dus 2 kaarten, die 2e met dat OV-Fiets abonnement heb ik als reserve voor het geval de kaart die ik dagelijks gebruik het begeeft, hoef ik niet in allerijl een anonieme kaart te kaart kopen.

Wat betreft dat beschadigen zegt Translink:
Net als bankpassen gaan ov-chipkaarten maar beperkte tijd mee doordat ultraviolette straling het plastic broos maakt, waardoor de kaarten kunnen breken, aldus Translink.


Dus: put it where the sun don't shine ;););)

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ov-chipkaartproducent-onder-vuur-om-55-miljoen-euro-winst-op-pasjes~a4462396/
Reputatie 7
Voorlopig heb ik nog nooit €7.50 voor mijn OV-chipkaart betaald.
Mijn 1e kaart kostte maar €1.00, was een actie van Connexxion als introductie omdat toen in Zuid-Holland de strippenkaart werd afgeschaft. Mijn 2e en huidige kaart was (in 2014) gratis bij mijn Trajact-Vrij abonnement. En vorig jaar was er bij NS een actie van een gratis kaart bij afsluiten van een OV-Fiets abonnement.


Er is geen enkel bedrijf dat iets gratis weggeeft. In het abonnement is de prijs van de OV- Chipkaart verdisconteerd, waardoor het lijkt alsof die 'gratis' wordt weggegeven.

Nu heb ik dus 2 kaarten, die 2e met dat OV-Fiets abonnement heb ik als reserve voor het geval de kaart die ik dagelijks gebruik het begeeft, hoef ik niet in allerijl een anonieme kaart te kaart kopen.

Wat betreft dat beschadigen zegt Translink:
Net als bankpassen gaan ov-chipkaarten maar beperkte tijd mee doordat ultraviolette straling het plastic broos maakt, waardoor de kaarten kunnen breken, aldus Translink.


Dus: put it where the sun don't shine ;););)

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ov-chipkaartproducent-onder-vuur-om-55-miljoen-euro-winst-op-pasjes~a4462396/


Kul natuurlijk. Op geen enkele bankpas, winkelpas of toegangspas staat een waarschuwing dat die niet bestand zijn tegen ultraviolette straling en daarom moet worden ingesmeerd met 'factor 50'

Maar we zullen het wel zien, of de OV Chipkaart goedkoper wordt, als straks de 'aanloopverliezen' zijn terugverdiend...
Reputatie 7
Badge +3

Er is geen enkel bedrijf dat iets gratis weggeeft. In het abonnement is de prijs van de OV- Chipkaart verdisconteerd, waardoor het lijkt alsof die 'gratis' wordt weggegeven.

Natuurlijk is niets gratis, maar ik had mijn abonnement ook kunnen zetten op de kaart die ik al had en die nog iets meer dan 1 jaar geldig was. Dan had ik na een jaar een nieuwe kaart moeten aanschaffen en die dan misschien zelf moeten betalen. Ik weet niet of je de kosten van een nieuwe kaart ook vergoed krijgt van NS wanneer je je abonnement op een al bestaande kaart zet ipv bij aanvragen abonnement ook een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen.

Dat van die UV straling is naturlijk kul, maar ze geven er een leuk draai aan. Alsof mensen hun kaart elke dag een paar uur in de zon leggen.
De meeste mensen hebben hun kaart ergens in zitten, portemonnee, telefoonhoesje, één of ander houdertje en wordt alleen daaruit gehaald bij in of uitchecken of controle. Hoeveel UV straling zal die kan krijgen?

Misschien moet ik wanneer mijn huidige kaart verlopen is, deze ergens in zonnig raamkozijn leggen en kijken hoe snel die uit elkaar valt 😛
Reputatie 7
Badge +3

Als een kaart wordt ingenomen, dient de controleur hier een afschrift van te geven. In dit geval zal dat zijn door het kaartnummer van jouw ov-chipkaart te noteren op een uitstel van betaling.

Is het kaartnummer ook zichtbaar in de controle apparatuur? Bij een kaart die zodanig beschadigd is dat het nummer niet meer leesbaar is, wordt het anders wel lastig dit nummer te noteren.
Reputatie 7

Als een kaart wordt ingenomen, dient de controleur hier een afschrift van te geven. In dit geval zal dat zijn door het kaartnummer van jouw ov-chipkaart te noteren op een uitstel van betaling.

Is het kaartnummer ook zichtbaar in de controle apperatuur? Bij een kaart die zodanig beschadigd is dat het nummer niet meer leesbaar is, wordt het anders wel lastig dit nummer te noteren.


En in datzelfde genre... is de naam van de kaarthouder zichtbaar op de controle-apparatuur ?
Wij kunnen alleen de geboorte datum zien via de controle apparatuur. Dus géén Naam, Gender, Kaartnummer en Foto.
Kaartnummer zou ik m'n notities in moeten duiken om uit te zoeken hoe dat precies op de kaart stond/in zijn werk ging, de andere informatie die je opnoemt staat sowieso niet op de kaart. Wanneer dat van de buitenkant af is, houdt het feestje momenteel op.
Reputatie 7
Misschien moet ik wanneer mijn huidige kaart verlopen is, deze ergens in zonnig raamkozijn leggen en kijken hoe snel die uit elkaar valt :P

Of nu al. En dan eens kijken hoe NS / Translink reageren als je een nieuwe aanvraagt, als blijkt die door een overvloed aan UV-Straling onbruikbaar is geworden.
Reputatie 7
Badge +3
Mag jij doen als je wilt Bertus.
Of misschien heeft TestHenk nog wel een kaart over :$

Ik heb ff geen zin in het gedoe van nieuwe kaart aanvragen, abonnement overzetten enzo. Ding verloopt volgend jaar juli, dan mag 'ie gaan zonnebaden :P
Tegen die tijd heb ik ook wel een nieuwe bankpas, kan ik vergelijken welke er beter tegen kan.
Jahoor, stuk of 15. Ook nog een paar zomersets, smeren we er eentje in met SPF40, kijken of dat helpt, haha.
Reputatie 7
Badge +3
Verzamel jij die dingen soms?

Ik stel voor om ze een dagje mee te nemen naar het strand, lekker op een eigen handdoekje 😉
Jup, heb ook stapels eenmalige chipkaarten en wat e-tickets. Doe ik idd het een en ander mee 🙂
**Update: Sinds kort is het voor ons mogelijk om voor een nieuwe feitcode te schrijven wat betreft het misbruik maken van een vervoersbewijs. We konden al voor artikel 71 te schrijven (Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.)

Nieuw toegevoegd aan ons pakket:

E-103: misbruik maken van een vervoersbewijs door gebruik te maken van vervoersbewijs dat aan een ander persoon is verstrekt

De discussie wat betreft het reizen op een vvb van een ander, lijkt me nu helemaal verleden tijd 🙂
Als je toch al kon schrijven, dan is zo'n nieuwe feitcode toch helemaal niet nodig?

Reageer