beantwoord

Ik weet niet waarom er kosten in rekening zijn gebracht

  • 23 August 2023
  • 5 reacties
  • 189 Bekeken

Van de ov-chipkaart van mijn vader werd op onverklaarbare wijze 79,63 euro afgetrokken van de dienst en we wisten niet eens hoe 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 23 August 2023, 11:09

Bekijk origineel

5 reacties

Om de een of andere reden krijgt uw vader €79,63 terug. Ik neem aan dat uw vader daarover contact gehad heeft met de klantenservice.

De kosten die in rekening zijn gebracht betreffen een busrit van Den Bosch naar Schijndel.

Reputatie 7
Badge +3

Van de ov-chipkaart van mijn vader werd op onverklaarbare wijze 79,63 euro afgetrokken

 

Het is niet afgetrokken, het is juist bijgeschreven. Vandaar het negatieve bedrag.

Vaak gebeurt dit als iemand een Flex-abonnement afsluit. Het betreft dan het saldo dat nog op de kaart stond. Dit wordt verrekend op de eerstvolgende factuur.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een vreemde methode om kosten en teruggaves weer te geven. Voor af te schrijven bedragen zou een - moeten staan, voor teruggaves een +. Zo staat dat ook op mijn bankoverzichten. Geen wonder dat dit verwarring oplevert.

Reputatie 7
Badge +1

Het blijft een vreemde methode om kosten en teruggaves weer te geven. Voor af te schrijven bedragen zou een - moeten staan, voor teruggaves een +. Zo staat dat ook op mijn bankoverzichten. Geen wonder dat dit verwarring oplevert.

In plaats van Anders, zou je hier ook Restitutie saldo of zoiets kunnen neerzetten met bijvoorbeeld een asteriks en dan de verklarende tekst dat dit is ivm overstappen naar NS Flex. Maar goed als ik zie hoe lang over de meest simpele wijzigingen wordt gedaan (bijv administratiekosten bij wijzigen in Flex), dan zal iets dergelijks zo'n beetje in 2030 klaar zijn? 

Badge +3

Bij een bankafschrift/transacties is het logisch dat een bijschrijving een + heeft en een afschrijving een -, maar bij een overzicht van kosten (zoals hier of op een NS factuur of een energierekening, zorgnota etc.) is het natuurlijk andersom. Uiteraard gaat dit om saldo (of korting of een andere restitutie die niet om abonnements- of reiskosten gaat).

Bij OV-chipkaart nog gekker, daar ‘kost’ inchecken op saldo je bijv. € 4,00 voor BTM, en de uitcheck kost je het werkelijke bedrag van een rit. Die € 4,00 betaal je dus helemaal niet als je netjes uitcheckt.

Als je dat bij een automaat bekijkt dan staat het bedrag tussen haakjes (€ 4,00) of (€ 10,00) of (€ 20,00) voor trein.

Reageer