Op het Nederlandse spoor rijden niet alleen treinen van NS, maar ook van andere vervoerders als Arriva. Ik vermoed dat u op de terugweg reisde met NS, maar per ongeluk hebt ingecheckt bij een poortje van een andere vervoerder.
Dat verklaart waarom u Overstap OK zag: regionale vervoerders hanteren voor de trein (meestal) hetzelfde tariefsysteem als voor de bus, waardoor u bij een overstap van bus op trein niet opnieuw het basistarief hoeft te betalen. En het verklaart ook waarom u niet ingecheckt leek: dat was u ook niet bij de vervoerder waar u mee reisde.
U kunt een account maken op www.ov-chipkaart.nl om uw reishistorie te bekijken en precies te zien waar u hebt in- en uitgecheckt, en bij welke vervoerder dat dan was. Dat is ook relevant om na te gaan of u niet te veel betaald hebt: als u daadwerkelijk hebt ingecheckt bij een andere treinvervoerder dan waarmee u reisde, dan heeft die andere vervoerder vermoedelijk het instaptarief ingehouden (een borg die wordt verrekend met de ritprijs bij correct uitchecken).
Voor suggesties over de OV-chipkaartapparatuur in de bus kunt u zich het beste wenden tot de betreffende busvervoerder. NS heeft daar niets mee te maken.
Uw vermoeden is onjuist. Er was na de busrit ingecheckt bij de NS, dus ik vermoed sterk dat het falen van het bus in-uit check systeem deze situatie heeft doen ontstaan. Dat wordt nog eens onderstreept door het aantoonbaar gebrekkig functioneren van meerdere daar aanwezige in- uitcheck palen. Alsmede het achterwege blijven van de correcte melding daarop.
Verder voel ik me uiteraard niet geroepen om de OV-in-uitcheckpalen van een eenmalig gebruikte vervoerder te beoordelen/herstellen/rapporteren. Ik neem aan dat zulks tot de verantwoordelijkheid van de bus vervoerder zelf behoort.
U wierp hier de vraag op of er iets mogelijk is om de in- en uitcheckpalen van het busvervoer beter te laten functioneren. Daarop wees ik u erop dat die vraag niet hier gesteld moet worden, maar aan de busvervoerder. Het staat u natuurlijk geheel vrij daar niets mee te doen, maar dan vraag ik me wel af met welk doel u de vraag hier stelde.
Als u ervan overtuigd bent dat u juist hebt ingecheckt, dan kan alleen de reishistorie uitsluitsel geven wat er misgegaan kan zijn. Zonder verdere informatie blijft het anders gissen.
Op naar het station. Inchecken daar meldde: “Overstap OK” en het poortje zwaaide open. “Overstap OK?” dat staat toch alleen bij busverbindingen?
Wanneer er bij treinreizen minder dan 35 minuten tussen uitchecken en weer inchecken zit wordt “Overstap OK” getoond. Die melding zie je dus niet alleen bij busreizen.
Verder sluit ik me aan bij de opmerking van Tochjo, check de reishistorie om te zien of alle in en uitchecks goed gegaan zijn.