in en uitchecken | NS Community
beantwoord

in en uitchecken

  • 2 November 2021
  • 13 reacties
  • 720 Bekeken

Reputatie 2

Door een vertraging kom ik om 8:50 aan in Amersfoort en de trein die ik daarna moet hebben vertrekt om 9:11. Omdat dit in de daluren us, wil ik gebruik maken van mijn dal vrij abonnement. Uit- en inchecken wordt als een overstap gezien. Is het nodig om in soortgelijke situaties een tweede ov kaart te nemen of werkt in- en uitchecken bij een andere vervoerder om vervolgens in te checken bij NS eveneens? 

icon

Beste antwoord door Thom 2 November 2021, 14:37

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi kapebo
Als je vaker in zo'n situatie komt, is het inderdaad wel handig om een tweede OV-chipkaart hierbij aan te schaffen. Het eerste incheckmoment is bepalend voor de rest van de reis, tenzij er langer dan 35 minuten tussen de uitcheck en de nieuwe incheck zit. Met de extra OV-chipkaart kun je het tweede deel dan wel reizen met de korting. Je kan eventueel ook kijken om voor het eerste deel van de reis een e-ticket te kopen en in de daluren in te checken. Dat is net aan jezelf wat je het prettigste vind werken. Je kan dit ook teruglezen op op website.

Reputatie 7
Badge +3

Het is helemaal niet nodig om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen voor dergelijke situaties. Je kunt ook een e-ticket (vol tarief) kopen naar het station waar je na 09.00 gaat inchecken.

Of je koopt een kaartje bij de automaat. Maar dat is wel een euro duurder. 

In Amersfoort aangekomen hoef je dan alleen nog op het perron in te checken (vanaf 08:55 uur omdat anders de korting niet wordt berekend).

×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +4

Als u ingecheckt bent in de spits,net na 08.50 uur uitcheckt en om 09.11 weer incheckt, dan reist u daarna in ieder geval tegen spitstarief en dat is uiteraard niet de bedoeling. Dus u moet een van bovenstaande oplossingen hanteren. Een e-ticket kunt u voor het spitsdeel op uw mobiel laden, dat spaart een ov-chipkaart uit. Veel mensen hebben er wel twee, maar dat hoeft bij u niet zo te zijn.

Zelf doe ik het wel met twee ov-chipkaarten, Een e-ticket moet worden besteld, ingevuld, betaald, en geladen of afgedrukt.  Persoonlijk vind ik een e-ticket in deze sltuatie erg omslachtig en tijdrovend in vergelijking met een chipkaart voor de lezer houden.  Als de site er weer eens uit ligt, is het nog stressvol ook.

Badge +3

Als je Dal Vrij géén NS Flex abonnement is kan je inderdaad op Amersfoort even in- en weer uitchecken bij Connexxion, en daarna na 8:55 weer inchecken bij NS.

Reputatie 2

Van te voren weet ik niet of de trein vertraging gaat oplopen. Inchecken met mijn tweede ov kaart met flex basis tijdens de spits lijkt de beste oplossing.

Ik had zo nog 3 euro kunnen besparen naast de 50% geld terug. 

Ik ben wel eerste klasse gaan zitten (mijn dal vrij is eerste klasse) ervan uitgaande dat de conducteur dat zal begrijpen.

 

Reputatie 7
Badge +4

U mag alleen in de eerste klas gaan zitten met een vooraf gekocht geldig kaartje, of in het zeldzame geval dat een conducteur daar nadrukkelijk vooraf toestemming voor geeft. Uw persoonlijke opvattingen in uw voordeel spelen daarbij geen rol.

 

Als u incheckt met een geldig eersteklas Flex Basis, is er niks aan de hand. Als u met een tweede klas kaartje reist en in de eerste klas gaat zitten, hoeft een conducteur dat niet te begrijpen. U betaalt te weinig en neemt mogelijk de plek in van iemand die wel betaalt en moet gaan staan. 

Ik neem aan dat u dat wel zult begrijpen, ook al is het maar voor korte tijd.  We snappen het allemaal wel, maar de conducteur moet in het huidige agressietijdperk soms wel wat veel ‘begrijpen’.

Reputatie 2

Kwestie van opvatting.

 

Mijn reis begint om 9:11. NS heeft het zo ingeregeld dat er minimaal 35 minuten tussen twee reizen in moet zitten op dezelfde OV kaart, vermoedelijk vanwege het opstaptarief. En met twee OV kaarten zou inderdaad mijn reis om 9:11 begonnen zijn.

Als de conducteur geen begrip zou hebben in het agressietijdperk dan had hij/zij een boete kunnen uitschrijven. Allemaal hypothetisch, er kwam geen conducteur langs.

En voor de toekomst gebruik ik mijn andere OV kaart voor tijdens de spits.

Reputatie 2

Dat je niet binnen 35 minuten kunt uit- en inchecken, kan bizarre situaties opleveren.

Op de reis Groningen- Assen, kleine vertraging, lukte het niet om de deur geopend te krijgen. De vetrekprocedure werd al snel ingezet, waardoor er helemaal naar Zwolle gereden moest worden om weer terug te kunnen keren.

 

Een formalist als Thom zou vervolgens 35 minuten gewacht hebben om uit en daarna weer in te checken. Per slot van rekening moet je nu een andere reis terug maken.

 

De conducteur wees daar ook op. Gelukkig bleek dat het weekend vrij abonnement voldoende te zijn.

Badge +3

Voor terug van Zwolle naar Assen moet je inderdaad uit- en weer inchecken in Zwolle, want anders reis je tegen de reisrichting in.

Je hoeft daarvoor geen 35 minuten te wachten, want je vervolgt gewoon één reis. Sterker nog, bij korter dan 35 minuten is het vervolg van die reis ook nog goedkoper (langeafstandskorting).

Met een vrij reizen abonnement (Weekend Vrij of Altijd Vrij) heb je 100% afgekocht reisrecht en maakt het allemaal niets uit inderdaad, al zul je bij controle zonder overstap in Zwolle vaak alsnog een correctie op je factuur krijgen omdat de conducteur een afwijking te zien krijgt.

Reputatie 7

Hoi kapebo
Als je vaker in zo'n situatie komt, is het inderdaad wel handig om een tweede OV-chipkaart hierbij aan te schaffen. Het eerste incheckmoment is bepalend voor de rest van de reis, tenzij er langer dan 35 minuten tussen de uitcheck en de nieuwe incheck zit. Met de extra OV-chipkaart kun je het tweede deel dan wel reizen met de korting. Je kan eventueel ook kijken om voor het eerste deel van de reis een e-ticket te kopen en in de daluren in te checken. Dat is net aan jezelf wat je het prettigste vind werken. Je kan dit ook teruglezen op op website.

Ik dacht toch echt dat de OV-Chipkaart aangeprezen werd als één kaart voor ál het openbaar vervoer maar kennelijk is dat principe verlaten.

Als het advies in voorkomende gevallen een tweede OV-Chipkaart is, dan neem ik aan dat  NS deze zonder kosten beschikbaar stelt en bij een check-in of checken-out met de ‘verkeerde’ kaart, eventuele extra gemaakte kosten compenseert?

Badge +3

Ik dacht toch echt dat de OV-Chipkaart aangeprezen werd als één kaart voor ál het openbaar vervoer maar kennelijk is dat principe verlaten.

Nee hoor, er is alleen een rit-naar-reis principe dus met een incheck in de spits en vervolgens een overstap (korter dan 35 minuten) reis je verder op hetzelfde tarief. Bij NS Flex werkt en overstap tussen vervoerders werkt het net even anders, en dat kan in je voordeel of nadeel zijn.

Met de ov-chipkaart heeft dat weinig te maken, en anders koop maar een (voltarief) kaartje uit een automaat voor 1 euro extra.

Als het advies in voorkomende gevallen een tweede OV-Chipkaart is, dan neem ik aan dat  NS deze zonder kosten beschikbaar stelt en bij een check-in of checken-out met de ‘verkeerde’ kaart, eventuele extra gemaakte kosten compenseert?

NS kan het bus/tram/metro deel van NS Flex uit zetten zodat je daar gewoon op saldo (of stads/streek/regio abonnement) kunt reizen, mocht dat elkaar in de weg zitten. Dan heb je geen tweede ov-chipkaart nodig.

En nee, NS gaat je geen gratis kaart verstrekken voor bus/tram/metro, en bij verkeerd in/uitchecken is dat ook meestal ‘eigen schuld’. Maar daarvoor kan je terecht op uitcheckgemist.nl of inderdaad via de NS Klantenservice.

Reputatie 7

In mijn beleving moet één kaart voor ál het openbaar vervoer vooral gemakkelijk in gebruik zijn: (herhaaldelijk) in- en uitchecken, en de achterliggende systemen rekenen voor de gebruikers het meest gunstige tarief af.

In de praktijk komt het erop neer dat men eigenlijk alle do’s, don’ts, uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzonderingen paraat moet hebben, eventueel een extra kaartje of extra OV-Chipkaart moet aanschaffen vanwege het rit-naar-reisprincipe of de reis 35 minuten onderbreken, de klantenservice bellen om iets uit of aan te zetten… het systeem is zo makkelijk of gecompliceerd als men wil.

Badge +3

Het schijnt dat Arriva iets aan het testen is voor reizen zonder (onderweg) in/uitchecken i.c.m. hun Arriva Flow abonnementen (Flow is vergelijkbaar met NS Flex).

Je checkt dan ergens in (op je telefoon) en checkt uit op je bestemming.

Maar dat is dan wél met GPS tracking (app op je telefoon), en weg is je privacy dus want men moet wel weten waar je te allen tijde geweest bent.

Dat zou dus ongeveer betekenen dat als je van Delfzijl naar Heerenveen reist men kan bepalen of je (met NS) via Meppel gereisd hebt of met Arriva naar Leeuwarden. Of het werkt met e-tickets (qr-codes waarbij je vooraf je route bepaalt), maar er voor de prijs wel rekening gehouden wordt met abonnementen.

Details weet ik niet, maar bij NS Flex heb je ook weinig privacy wat dat betreft (al je ov-reizen zijn bekend). Maar de ov-chipkaart heb je dan in ieder geval niet meer nodig.

Reageer