Skip to main content

Op 26 november moest ik naar Zaltbommel. Ik vertrok vanaf Nijmegen Goffert. Toen ik daar aankwam hoorde ik dat de trein maar tot Wijchen zou rijden, vanwege een politie-achtervolging de nacht ervoor (dat hoorde ik later). Ik kon óf omreizen via Utrecht (want de trein tussen Elst en Tiel reed ook niet), óf ik kon vanaf Wijchen een stopbus naar Oss pakken. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat ik via Utrecht sowieso te laat op werk zou komen. In Wijchen heb ik heel lang gewacht op een stopbus, die nooit kwam. Uiteindelijk ben ik terug naar huis gegaan en heb ik mijn werkafspraken moeten doorschuiven naar een andere dag.

Toen ik besloot terug naar huis te gaan, wist ik niet wat ik moest doen qua inchecken en uitchecken. Ik was nog niet uitgecheckt in Wijchen, omdat ik verder zou reizen met de stopbus. En als ik nu nog zou uitchecken, kon ik misschien niet met de trein mee die klaarstond terug naar Nijmegen Goffert. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om terug te reizen en pas op Nijmegen Goffert uit te checken.

Tot mijn schrik zag ik achteraf -20 euro in Mijn NS staan, als correctie omdat ik op hetzelfde station in- en uitgecheckt ben. Dus ik moet 20 euro betalen voor lang wachten in de kou en voor het moeten afzeggen en later inhalen van mijn werk.

Ik heb de NS hierover gemaild, maar nog geen reactie. Mijn vraag aan jullie is nu vooral: hoe had ik dit moeten doen? Had ik toen ik besloot terug te gaan alsnog uit moeten checken in Wijchen en had ik daarna dan direct weer in kunnen checken om de trein terug te pakken? Alvast bedankt!

Je zoe eigelijk moeten uitchecken op het station waaop je ben teruggekeerd.

Maar ik snap dat je dat niet hebt gedaan om dat je dan alsnog betaald voor het stuk waar je niets aan hebt gehad.

Ik verwacht dat de NS dit netjes voor je hersteld en die 20 euro hersteld.

Daarbij heb je eigelijk recht op GTBV je hebt simpelweg je eindstation niet kunnen halen.

Ik krijg nu ook een popup te zien dat de NS vergeten checkpouts niet meer automatisch hersteld na maximaal 3x. Dat is echt absurt. Ze maken het steeds extremer.

Je had moeten uitchecken in Wijchen voor je de bus zou nemen, als de bus reed vanwege werkzaamheden.

Bij de bus check je dan in Bij een tijdelijk paaltje

Je kunt bij uitcheck gemist kun je dit herstellen. Lukt het niet dan via de klantenservice. Je kunt daarna GTbV aanvragen.

NS heeft geen mailadres. Zie contactgegevens van NS.

U mag bij een vertraging van 60 minuten of meer uw reis annuleren, inclusief een eventuele gratis terugreis als u onderweg strand en besluit om terug te keren, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html  U kunt op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html uw geld terug vragen.

Omdat uw in en uitcheck fout is gegaan, diend u contact op te nemen met klantenservice.

Je had moeten uitchecken in Wijchen voor je de bus zou nemen, als de bus reed vanwege werkzaamheden.

Bij de bus check je dan in Bij een tijdelijk paaltje

Je kunt bij uitcheck gemist kun je dit herstellen. Lukt het niet dan via de klantenservice. Je kunt daarna GTbV aanvragen.

Het ging in de ochtend om inzet van hulpdiensten en later pas herstelwerkzaamheden, dus ik betwijfel of er een tijdelijk paaltje bij de bussen was. https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/56725-26-november-2024-herstelwerkzaamheden-nijmegen-s-hertogenbosch

In dit geval kan je geld terugvragen via het formulier op https://gtbv-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-bij-vertraging en dan aangeven dat je je bestemming niet met NS bereikt hebt en uitgecheckt hebt op Nijmegen Goffert. Als je een afwijzing krijgt kan je daarop reageren met uitleg.

Bij storingen staan er geen tijdelijke paaltjes bij de bussen en is de bus in principe gratis. Je zou moeten uitchecken op het station waar de trein niet verder gaat en kunt dan gratis met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein, daar check je dan weer in. Bij stations met poortjes moet je wel uitchecken, maar bij stations met paaltjes zullen de meeste reizigers niet uitchecken en nog ingecheckt de bus in gaan, wat er dan weer voor kan zorgen dat wanneer je weer verder reist vanaf een station met een poortje je nog steeds ingecheckt ben en het dus een dubbele incheck wordt.

Mijn vraag aan jullie is nu vooral: hoe had ik dit moeten doen? Had ik toen ik besloot terug te gaan alsnog uit moeten checken in Wijchen en had ik daarna dan direct weer in kunnen checken om de trein terug te pakken? Alvast bedankt!

Wanneer je door te lange vertraging en treinuitval je besluit je reis niet voort te zetten en terug te gaan moet je op dat station uitchecken en vervolgens weer inchecken. Zo heb je een geldig vervoersbewijs voor de terugreis, wordt niet de €20 ingehouden en kun je geld terug bij vertraging aanvragen en aangeven dat je je bestemming niet bereikt heb. 

Denk dat GTbV voor Goffert - Goffert (20 euro bij 60+ minuten) wel zal lukken, ook al zal de claim in eerste instantie wel afgewezen worden omdat er ‘gewoon’ treinen reden (naar Wijchen, waar je niet wilde zijn). Vul gewenste bestemming Zaltbommel in (niet bereikt).

Controle op de terugweg Wijchen - Goffert zou je inderdaad 50 euro correctie opleveren, tenzij een HC het snapt en die registratie achterwege laat.

Denk dat de claim sowieso afgewezen wordt omdat je via Utrecht zou kunnen (met misschien net geen 60 minuten vertraging), maar als er geen bussen naar Oss kwamen heb je gewoon recht op geld terug.

Reageer