Skip to main content

Bijna elke ochtend drink ik mijn koffie en ontbijt bij de zithoek bij Julia's in Utrecht.

 

Soms reis ik in de trein en check ik uit op het station van bestemming, maar veel dagen in de week check ik later in de ochtend uit in Utrecht zelf (in- en uitchecken op hetzelfde station zonder in de trein te reizen).

 

Ik kwam erachter dat NS automatisch 20 euro rekent als het tijdsverschil tussen uitchecken en inchecken meer dan 60 minuten bedraagt.

 

Hoe kan ik in mijn geval de 20 euro terugvragen voor elke dag dat ik niet heb gereisd vanaf het incheckstation?

hoe kan ik hierover contact opnemen met de NS helpdesk? eerder heb ik ze via het NS Twitter account gecontacteerd via dm maar ze delen alleen de link naar het NS beleid, ze vertellen me niet wat ik kan doen om de 20 euro per dag terug te vorderen die ik kwijt ben geraakt toen ik niet heb gereisd

De regel is dat u een uur heeft tussen in- en uitchecken op hetzelfde station zonder dat er geld in rekening wordt gebracht. Een sympathieke en ruim bemeten marge van NS. Dit gebaar wordt helaas ernstig misbruikt door mensen die wel inchecken, een kort reisje maken, dan niet uit en inchecken en weer terug gaan binnen een uur. De twintig euro die dan in rekening worden gebracht is om deze vorm van misbruik tegen te gaan. De meeste mensen zijn eerlijk, maar er is ook een categorie die elke mogelijkheid om onder betalen uit te komen aangrijpt. Met name sinds Corona is bij. velen de instelling klaarblijkelijk veranderd. Uw verklaring van koffie drinken gedurende lange tijd zal niet serieus worden genomen, maar is in wezen ook niet relevant, en de regel dat u binnen een uur op hetzelfde station had moeten uitchecken wordt gewoon toegepast. U had dus gewoon eerder moeten uitchecken

U krijgt uw geld normaal niet terug, het is niet aan te tonen dat u niet heeft gereisd, maar ook niet dat u wel heeft gereisd en op verklaringen wordt niet  meer afgegaan. U heeft niks terug te vorderen, er kan hooguit sprake zijn van coulance als er in het verleden niets is misgegaan en NS houdt dit bij. 030 7515155.

Persoonlijk vind ik een uur tussentijd veel te riant en het werkt misbruik in de hand. Zelfs een groot station als Utrecht passeer je in vijf en als je slecht ter been bent in tien minuten; uitzwaaien komt bijna niet voor, duurt geen uur  en kan ook buiten de poortjes. Breng het terug naar 20 of hooguit 30 minuten. Dan is redelijkerwijs geen retourreis te maken op bovenstaande wijze.

 

 


De regel is feitelijk zelfs strenger dan automatisch wordt gehandhaafd: u moet binnen een half uur na inchecken aan uw reis beginnen, tenzij de trein waarmee u dat had willen doen niet of later vertrekt. Stations voorzieningen zijn simpelweg niet bedoeld voor langdurig gebruik, zeker niet door mensen die niet daadwerkelijk reizen.


De regel is feitelijk zelfs strenger dan automatisch wordt gehandhaafd: u moet binnen een half uur na inchecken aan uw reis beginnen, tenzij de trein waarmee u dat had willen doen niet of later vertrekt. Stations voorzieningen zijn simpelweg niet bedoeld voor langdurig gebruik, zeker niet door mensen die niet daadwerkelijk reizen.

Als je iets wilt kopen of iemand ophalen/uitzwaaien mag je gewoon inchecken en binnen 60 minuten kosteloos weer uitchecken, maar uitgebreid verblijf (zoals shoppen of horecabezoek) binnen poortjes levert je die correctie op. Utrecht is zo’n station waar je met enig gemak (ontmoeting bij Starbucks of zo) een uur kunt rondhangen.

Leg het uit bij de Klantenservice, is meestal geen probleem.


Reageer