Incheck werd geïnterpreteerd als uitcheck, 10 euro saldo kwijt | NS Community
beantwoord

Incheck werd geïnterpreteerd als uitcheck, 10 euro saldo kwijt


Op 26-07-2014 wilde ik van Leiden Centraal naar Den Haag reizen. Omdat het bijna etenstijd was, heb ik bij aankomst op het station niet direct ingecheckt, maar eerst iets gegeten in de stationshal. Als ik direct al zou hebben ingecheckt en daarna nog zou hebben gegeten, zou de reistijd tussen Leiden en Den Haag immers onevenredig lang hebben geleken en ik heb eerder gelezen dat de NS zoiets niet op prijs stelt.

Om 18.05 uur (na afronding van de maaltijd) wilde ik inchecken om te gaan reizen. Aangezien ik mij al in de stationshal bevond, heb ik direct van binnenuit ingecheckt; ik ben dus niet eerst naar buiten gegaan om langs de poortjes de stationshal binnen te lopen en dan in te checken. Dit bleek een grote fout, want de NS heeft mijn incheck daardoor als uitcheck geïnterpreteerd. Ik weet 100% zeker dat ik niet eerder al was ingecheckt; dit heb ik ook in mijn account gecontroleerd.

Een paar minuten later kon ik alsnog inchecken (nu wel via de poortjes) en na mijn reis heb ik op Den Haag Centraal gewoon uitgecheckt. Helaas is er voor die onterechte uitcheck in de Leidse stationshal nu wel 10 euro borg van mijn saldo gehaald, los van de reiskosten die ik daarna sowieso heb gemaakt. Via mijn reishistorie is die 10 euro niet te claimen. Op de pagina veelgestelde vragen heb ik de kwestie in verkorte vorm voorgelegd aan chatassistente Eva, maar zij begreep mijn vraag niet en verwees mij naar dit forum of de telefonische klantenservice.

Welke stappen kan ik nu het beste zetten om deze kwestie op te lossen en mijn 10 euro borg terug te krijgen?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 29 July 2014, 13:16

Bekijk origineel

22 reacties

Omdat het bijna etenstijd was, heb ik bij aankomst op het station niet direct ingecheckt, maar eerst iets gegeten in de stationshal.

Dat mag officieel niet. Achter de poortjes moet u in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of passagerecht. U had dus bij het betreden van de stationshal moeten inchecken. U had dan 35 minuten gehad om aan de reis te beginnen of een uur om weer op hetzelfde station uit te checken (en eventueel opnieuw in te checken om aan de reis te beginnen).

De kaartlezers bij de poortjes zijn inderdaad zo geprogrammeerd dat ze aan de binnenkant alleen uitchecken en aan de buitenkant alleen inchecken. Het schermpje geeft dat ook aan, maar dat komt verder niet naar voren in de publiekscampagnes over reizen met de OV-chipkaart bij NS.

Ik denk dat een moderator van dit forum in dit geval wel voor restitutie zal zorgen.
Oei, goed dat u het zegt. En ik maar denken dat ik het juist correct aanpakte door pas vlak voor de daadwerkelijke reis in te checken. Dat weet ik dan voor een volgende keer.
In praktijk zal er in de stationshal waarschijnlijk niet voor beboet worden. NS en de gemeente Leiden verkeren al in staat van oorlog over de barrière die de poortjes vormen als ze straks dicht zijn voor mensen die het station gebruiken om van de ene naar de andere kant van het station te lopen. Die doorlopers checken nu ook niet in en uit.
Welkom op het forum Bloemenfee!

Het antwoord van Pe_pe is correct. Op Leiden Centraal hebben de poortjes inderdaad een incheck kant en uitcheck kant. Het is verstandig om hier voor een volgende treinreis rekening mee te houden. Kan je mij verder een DM sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum, IBAN nummer + tenaamstelling? Dan kan ik je restitutie verlenen voor het teveel afgeschreven saldo.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Ik heb precies hetzelfde probleem, echter is dit mij zelfs twee keer gebeurd omdat ik het de eerste keer niet doorhad (één keer in Utrecht (21-10-2014), en één keer in Halfweg-Zwanenburg; 17-10-2014). Graag hoor ik of ik ook in aanmerking kom voor een dergelijke restitutie. Ik weet zeker dat ik bij het inchecken en/of uitchecken geen fouten heb gemaakt, en ineens wordt er zonder duidelijke reden 10 euro van je saldo afgehaald.
Badge
Ik heb precies hetzelfde probleem, echter is dit mij zelfs twee keer gebeurd omdat ik het de eerste keer niet doorhad (één keer in Utrecht (21-10-2014), en één keer in Halfweg-Zwanenburg; 17-10-2014). Graag hoor ik of ik ook in aanmerking kom voor een dergelijke restitutie. Ik weet zeker dat ik bij het inchecken en/of uitchecken geen fouten heb gemaakt, en ineens wordt er zonder duidelijke reden 10 euro van je saldo afgehaald.

He Edgar, ik wil het wel even voor je controleren. Graag via een privébericht je naw- gegevens en je OV-chipkaartnummer sturen. Wellicht kan ik je verder helpen.
Ook bij mij is dit op nieuwjaars dag gebeurd. Ik wilde inchecken op Amsterdam centraal station maar vanwege de drukte was dit aan de verkeerde kant van het poortje. Welke stappen moet ik ondernemen om deze 10 euro weer terug te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Pim de Graaf
@pim.degraaf.5 Zou je ook een privebericht kunnen sturen met je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer? Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
Vandaag is dit bij mij ook gebeurd... Ik was van plan om mijn OV chipkaart leeg te maken en nog even heen en weer te gaan naar schiphol. Maar ik was in gesprek met een vriend van mij en liepen net door de poortjes heen. Dus ik dacht ik draai me even om en check even in maar in plaats daarvan was ik mijn €10,- kwijt. Wat moet ik ondernemen om mijn geld weer terug te krijgen? Want ik kan het niet claimen in mijn Reishistorie.

Mvg Niels
Ook in dit geval kun je mij of een andere moderator een privébericht sturen, Niels. We herstellen dit dan even voor je.
Ik heb hetzelfde probleem gehad vanmorgen. -€10. Ik heb inmiddels @brianns een privé bericht gestuurd. Ik hoop dat dit opgelost wordt.
Dit is mij vandaag ook overkomen, wie kan ik een bericht sturen die mij kan helpen?
Klik op mijn naam Maik en dan kun je mij een privébericht sturen. Graag met NAW-gegevens, ov-chipkaartnummer en IBAN.
Goedemorgen,

Ik heb gisteravond ongeveer hetzelfde gehad. Ik wilde uitchecken, maar wanneer ik dit deed gaf hij een foutmelding aan. Toen ik direct daarna nog een keer probeerde om uit te checken gingen de poortjes niet open omdat ik zogenaamd al uitgecheckt zou zijn. Na een aantal minuten te hebben gewacht en ik nog een keer probeerde uit te checken gingen de poortjes open. Er is toen wel -€10 afgegaan. Graag hoor ik of ik in aanmerking kom voor een dergelijke restitutie.
Goedemorgen,

Ik heb gisteravond ongeveer hetzelfde gehad. Ik wilde uitchecken, maar wanneer ik dit deed gaf hij een foutmelding aan. Toen ik direct daarna nog een keer probeerde om uit te checken gingen de poortjes niet open omdat ik zogenaamd al uitgecheckt zou zijn. Na een aantal minuten te hebben gewacht en ik nog een keer probeerde uit te checken gingen de poortjes open. Er is toen wel -€10 afgegaan. Graag hoor ik of ik in aanmerking kom voor een dergelijke restitutie.


Goedemorgen Corine en welkom op het NS forum! Natuurlijk kom ook jij in de aanmerking hiervoor. Jij mag mij hiervoor een privebericht sturen met daarin vermeld je NAW gegevens, Ov-chipkaartnummer en IBAN en dan help ik je graag verder.
Ik heb hetzelfde probleem, maar snap niet waarom dit niet automatisch wordt gecorrigeerd door de ns. Ik wil wel graag mijn geld terug, kan dat alleen hier? En hoe stuur ik een bericht naar de juiste persoon? Is er een email adres?
Jammer dat het mis is gegaan met inchecken. Je kunt hiervoor je geld terugvragen bij de klantenservice. Hier vind je de contactgegevens. Er zijn verschillende kanalen beschikbaar.

Ik wil onterecht afgeboekte reiskosten claimen maar krijg al dagen lang deze melding. Terwijl ik wel geacht wordt om binnen een week de handeling te starten…..En nu?

Reputatie 7
Badge +1

Even contact opnemen met de klantenservice, dan kan het via die weg vast weer rechtgezet worden.

Wat voor onterecht afgeboekte reiskosten vraag ik me dan af?

Vanmorgen liep ik zaandam station op.. waarbij alle poortjes open stonden, tijdens het inchecken bij de poortjes hoorde ik een “bliep”. 10 minuten later liep ik weer het station uit om nog wat eten te halen bij een winkeltje buiten het station. Toen ik uitcheckte koste me dat €10,-. Hoe kan ik dit terug krijgen? 

Mvg,

Jan Dekker

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen liep ik zaandam station op.. waarbij alle poortjes open stonden, tijdens het inchecken bij de poortjes hoorde ik een “bliep”. 10 minuten later liep ik weer het station uit om nog wat eten te halen bij een winkeltje buiten het station. Toen ik uitcheckte koste me dat €10,-. Hoe kan ik dit terug krijgen? 

Mvg,

Jan Dekker

Je hoorde een blieb, maar je hebt niet gekeken? Hoe weet je dat er 10 euro vanaf gegaan is? Je kunt het beste telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met de klantenservice, zij kunnen meekijken. Of je corrigeert het zelf via uitcheckgemist.nl

Reageer