Skip to main content
beantwoord

Inchecken gelukt maar poortje te snel gesloten

  • 1 July 2024
  • 28 reacties
  • 410 Bekeken

Ik had mij zaterdag op de terugweg op station Eindhoven ingecheckt.

Plots viel mijn bankpas uit het hoesje van mijn telefoon en ik had ook veel spullen bij me.

Ik raapte het pasje op waarna het poortje zich weer sloot voordat ik deze kon passeren.

Bij hetzelfde poortje opnieuw geprobeerd ga aan dat ik al ingecheckt was. Datzelfde bij een ander poortje weer dezelfde melding. Dat klopt wel maar ik kon op dat moment niet verder.

Kun je na even wachten opnieuw inchecken bij hetzelfde of een ander poortje, omdat de incheck wel goed was gelukt en hoeveel tijd moet daartussen zitten? Wordt dat dan ook als 1 incheck gezien? Ik heb het toen alternatief opgelost en ook de uitcheck op het aankomststation ging prima, ook omdat daar geen poortjes zijn.

Er was op dat moment geen medewerker die mijn ov-chipkaart had kunnen scannen en daarna een poortje voor me kon openen. Ik was bijtijds zodat ik de trein die 1 keer per uur gaat kon halen.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In het geval dat een poortje niet open gaat of te snel sluit nadat je ingecheckt hebt, kun je via de infopaal die naast de rij poortjes staat vragen om het poortje te openen.

Je kunt ook aan een andere reiziger vragen om aan de andere kant van het poortje jouw kaart uit te checken, waarna je weer kunt inchecken.

Reputatie 1

Dank voor de tips. die infopaal heb ik denk ik gemist in Eindhoven.

De tweede is een goede tip voor een volgende keer.

Kun je als iemand voor je uitcheckt direct zelf weer inchecken en wordt dit als 1 reis gezien?

Hoe snel zou je opnieuw kunnen inchecken omdat de poortjes te snel sloten.

Reputatie 7

Je kunt ook aan een andere reiziger vragen om aan de andere kant van het poortje jouw kaart uit te checken, waarna je weer kunt inchecken.

Let wel op dat je de juiste reiziger pakt, anders ben je straks je pasje kwijt…

 

Dank voor de tips. die infopaal heb ik denk ik gemist in Eindhoven.

De tweede is een goede tip voor een volgende keer.

Kun je als iemand voor je uitcheckt direct zelf weer inchecken en wordt dit als 1 reis gezien?

Hoe snel zou je opnieuw kunnen inchecken omdat de poortjes te snel sloten.

Zodra je bent uitgecheckt moet je een paar seconde wachten voordat je weer kan inchecken, in en uit checken achter elkaar binnen een halfuur geeft als het goed is "incheck geannuleerd" als bericht en daar betaal je niks voor, doe je het na dat halfuur betaal je een tientje.

Zodra je bent ingecheckt kan je niet nog een keer inchecken hetzelfde met uitchecken, wachten heeft dus geen zin.

Reputatie 7

Je zou eventueel ook nog aan een medereiziger die net gaat inchecken vragen of je achter ze aan mag lopen met uitleg dat de poortjes sloten voordat je aan de andere kant kon komen.

 

De meestte reizigers doen hier niet moeilijk over zolang je het vraagt, ik had dit laatst ook in Goes waarbij het poortje niet open ging toen ik uitcheckte, een medereiziger zag het en zei "loop maar achter me aan hoor".

Reputatie 1

Dat snap ik daarom geef ik de kaart liever niet af.

Duidelijk dat je eerst dan eerst uit en dan weer incheckt.

Hoe lang blijft een poortje open tijdens een incheck; hoeveel seconden?

Normaalgesproken tijd genoeg maar door de spullen en het pasje wat op de grond viel was ik te laat.

Reputatie 7

 

Hoe lang blijft een poortje open tijdens een incheck; hoeveel seconden?

Ik heb geen idee, Ik zou gokken 5 seconde? Ik sta meestal 2 seconde stil en loop dan langzaam door het poortje met 1 seconde en zelfs dan hebben zwartrijders de mogelijkheid om door dat poortje te komen...

Reputatie 7
Badge +3

Je zou eventueel ook nog aan een medereiziger die net gaat inchecken vragen of je achter ze aan mag lopen met uitleg dat de poortjes sloten voordat je aan de andere kant kon komen.

 

De meestte reizigers doen hier niet moeilijk over zolang je het vraagt, ik had dit laatst ook in Goes waarbij het poortje niet open ging toen ik uitcheckte, een medereiziger zag het en zei "loop maar achter me aan hoor".

Meelopen met een ander zou ik niet doen, dit mag niet en kan een boete opleveren. Die boetes zijn best hoog.

Reputatie 1

In dit geval heb ik dat ook gedaan 🙄. Ik was immers al ingecheckt😇.

Was inderdaad geen probleem, zou dat zelf ook prima vinden.

Maar omdat ik vaak van alles mee neem vragen ze dat niet ik heb dan vaak veel bij me.

En had genoeg stappen gezet ☺ Omdat de trein maar 1 keer per uur gaat op zaterdag, zorg ik dat ik op tijd op het perron ben.

Reputatie 7

Je zou eventueel ook nog aan een medereiziger die net gaat inchecken vragen of je achter ze aan mag lopen met uitleg dat de poortjes sloten voordat je aan de andere kant kon komen.

 

De meestte reizigers doen hier niet moeilijk over zolang je het vraagt, ik had dit laatst ook in Goes waarbij het poortje niet open ging toen ik uitcheckte, een medereiziger zag het en zei "loop maar achter me aan hoor".

Meelopen met een ander zou ik niet doen, dit mag niet en kan een boete opleveren. Die boetes zijn best hoog.

Ik neem aan dat de medewerker je kaart kan controleren op of je daadwerkelijk bent ingecheckt en je kan ook uitleggen waarom, toch? Of maakt dat allemaal niet uit?

 

Bij een uitleg snap ik nog wel dat dat niet uitmaakt, maar als je gewoon bent ingecheckt en dat kan laten zien, zie ik het probleem niet...

Reputatie 1

In mijn geval was ik keurig netjes ingecheckt. Dus bij controle is dat te zien.

Ik snap goed dat dat niet mag, maar voor dat moment wist ik even niet wat te doen.

En ik kan dan ook prima uitleggen waarom. Dus maakt wel degelijk wat uit.

Was me ook niet eerder overkomen.

Laatste opm. Als je vroeger op een station komt klopt het dat je dan maximaal 30 minuten voordat je reis aanvangt incheckt? Dat heb ik onthouden en wachtte even voor de poortjes omdat ik ruim 30 minuten voor vertrektijd al op het station was.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je dient inderdaad binnen 30 minuten na inchecken te beginnen met je reis (tenzij er geen eerdere trein gaat vanwege vertraging of utval), dit is om te voorkomen dat reizigers met een kortingsabonnement voor de dalabonnement lang voor hun reis inchecken en pas ver in de spits gaan reizen. 

Reputatie 1

Dank voor de toelichting dan heb ik dat juist onthouden.

Met name langer dan 30 minuten omdat er maar 1 trein per uur gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Ingecheckt of niet, op meelopen door de poortjes staat een boete, al zal men bij iemand die ingecheckt is coulant kunnen zijn.

Een volgende keer de infopaal gebruiken, als het poortje niet open gaat voorkomt problemen. Een trein die 1x per uur gaat missen omdat je aangehouden wordt is niet fijn.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het na wilt lezen in de voorwaarden, zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1719812817796/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf en dan bij 3.3 op pagina 9. 

Als er maar 1 trein per uur gaat zal je denk ik ook niet gehouden zijn aan de 30 minuten, al zullen de meeste reizigers als ze weten dat er maar 1 trein per uur gaat niet al meer dan 30 minuten van tevoren op het station zijn. Bij vertraging of een uitgevallen trein zal het vaker voorkomen, ben je mooi een paar minuten voor geplande vertrektijd aanwezig, valt de trein uit. 

Reputatie 1

Dank voor de reacties.

Meestal niet langer dan 30 minuten aanwezig. Al heb ik graag een beetje speling, ik check dan pas in minder dan 30 minuten voor aanvang van de reis.

Ooit eens een overstap gemist doordat de IC naar Eindhoven vertraagd was. Toen inderdaad 56 minuten gewacht. Ondertussen mooi tijd gehad voor een boterham enz.

MoDe dank voor het advies.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn vriendin en ik hadden laatst een poortje dat niet openging na inchecken. Na nogmaals OV-chipkaart aan te bieden kregen we de melding “U bent al ingecheckt", maar ging het poortje wel open. En dat dus twee keer achter elkaar, het gebeurde bij ons allebei.
Is dat niet zoals het zou moeten werken? Waarom zou een poortje gesloten moeten blijven als iemand al ingecheckt is?

Reputatie 1

Interessant dat eerste had ik ook, maar bij mij ging het poortje niet alsnog weer open.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij jou was het poortje al open geweest en weer dicht gegaan, bij mrfreeze niet.

Ik heb het zelf 1 keer gehad, ik had eerst mijn moeder met rollator door het brede poortje bij de lift op station Delft door het poortje gelaten, met haar kaart. Daarna met mijn kaart en wel melding ingecheckt maar poortje bleef dicht. Bij nogmaals kaart aanbieden melding “U bent al ingecheckt" maar poortje ging nog niet open. Toen (onbewust) ik een stap naar achter deed ging die wel open.

Reputatie 1

Dat is ook lastig maar gelukkig wel goed gekomen.

 

Reputatie 7

Mijn vriendin en ik hadden laatst een poortje dat niet openging na inchecken. Na nogmaals OV-chipkaart aan te bieden kregen we de melding “U bent al ingecheckt", maar ging het poortje wel open. En dat dus twee keer achter elkaar, het gebeurde bij ons allebei.
Is dat niet zoals het zou moeten werken? Waarom zou een poortje gesloten moeten blijven als iemand al ingecheckt is?

Ik denk om te voorkomen dat meerdere mensen met 1 pasje gaan reizen?

 

Je hebt natuurlijk geen pasje nodig om door de poortjes te komen, met brute kracht gebeurt het helaas vaak...

Reputatie 1

Ja en dat was nu net niet de bedoeling.

Ik zou dat zelf niet eens willen.

Reputatie 7
Badge +3

Als jezelf nog een (andere) OV-chipkaart of bankpas hebt, kun je daarmee inchecken en na door het poortje te zijn gegaan daarmee weer uitchecken. 

Reputatie 1

Ook een goede tip, maar omdat ik een abonnement heb (Dalvoordeel) is het nog niet mogelijk deze via een bankpas te verchippen.

Ik heb overigens wel een werk Ov-kaart maar die is op een ander traject geldig.

Zou je die wel kunnen gebruiken om even uit en dan weer in te checken?

Reputatie 1

Of wil je zeggen: Na mijn incheck met eigen OV chip, even met de andere zakelijke kaart in en dan uitchecken? en dan de reis vervolgen met eigen OV chip. Zodat je ingecheckt door de poortjes gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Of wil je zeggen: Na mijn incheck met eigen OV chip, even met de andere zakelijke kaart in en dan uitchecken? en dan de reis vervolgen met eigen OV chip. Zodat je ingecheckt door de poortjes gaat.

Ja, na je incheck met eigen OV-chipkaart en je in een dergelijk geval voor een gesloten poortje staat, in en uitchecken met een andere kaart (en dat kan je zakelijke kaart maar ook een bankpas zijn) en dan reis je verder met je nog steeds ingecheckte eigen OV-chipkaart. Die andere kaaart is dan alleen om toch door het poortje te komen. Maar het beste is wel om te voorkomen dat je te laat bent om door het poortje te lopen en dat die weer dicht gaat. 

Reageer