Ik heb een NS Weekend Vrij-abonnement en destijds gratis een OV-chipkaart van NS ontvangen. Toen mijn kaart defect raakte, heb ik hierover contact gehad met NS via Facebook Messenger. Een medewerker verzekerde mij toen dat ik gecompenseerd zou worden voor de kosten van een nieuwe OV-chipkaart.
Nadat ik de nieuwe kaart had ontvangen, heb ik NS opnieuw bericht gestuurd over de compensatie. Nu geeft NS echter aan dat ze niet willen compenseren, omdat het volgens hen een fout van de medewerker was.
Voor zover ik weet, mag je erop vertrouwen dat wat een medewerker van NS belooft, ook wordt nagekomen, zolang het niet onredelijk is. Het gaat misschien "maar" om 11 euro, maar voor mij is dat een aanzienlijk bedrag. Tot overmaat van ramp word ik nu ook nog genegeerd in de chat…
Bladzijde 1 / 1
Defecte kaarten worden normaal gesproken niet door NS vergoed. Wel kun je het geld via ov-chipkaart terug krijgen als het defect is ontstaan door een fabricagefout.
Wanneer je als abonnementhouder zelf een kaart moet aanvragen, omdat je niet automatisch een nieuwe kaart hebt gekregen bij verlopende kaart, dan krijg je de kosten wel vergoed.
Het is niet goed dat een medewerker foute info geeft, daar kun je een klacht over indienen.
MoDe heeft hier gelijk keffy, alsnog excuses voor de foute informatie. Je kunt dan ook het advies volgen om een klacht in te dienen hierover zou je dat willen, maar zoals aangegeven worden defecte kaarten niet door NS vergoed.
En inderdaad mag u vertrouwen op een toezegging van een medewerker. In een zaak waar een conducteur vergoeding van een taxi had toegezegd, kreeg een consument die eerder ook, ondanks dat die conducteur die uitspraak volgens de voorwaarden niet had moeten doen.
@Olav93 Bedankt voor je bericht. Dat is precies wat ik zou willen: dat NS gewoon nakomt wat ze hebben beloofd. Voor hen is het misschien "maar" 11 euro, maar voor mij is dat helaas een flink bedrag.
Het aantal defecten met de OV-chipkaart is denk ik ook behoorlijk stijgend. Voorheen hield iedereen het pasje in zijn portemonnee of in een pasjeshouder en checkte daar mee in. Tegenwoordig wordt je, sinds de komst van OVPay, verplicht het pasje uit je portemonnee of pasjeshouder te halen en los in te checken omdat anders automatisch OV Pay wordt geselecteerd (waarom is dat eigenlijk zo?). Kans op beschadigingen is hierdoor sterk toegenomen.
Het aantal defecten met de OV-chipkaart is denk ik ook behoorlijk stijgend. Voorheen hield iedereen het pasje in zijn portemonnee of in een pasjeshouder en checkte daar mee in. Tegenwoordig wordt je, sinds de komst van OVPay, verplicht het pasje uit je portemonnee of pasjeshouder te halen en los in te checken omdat anders automatisch OV Pay wordt geselecteerd (waarom is dat eigenlijk zo?). Kans op beschadigingen is hierdoor sterk toegenomen.
Sowieso vind ik dat de kwaliteit van de OV-Chipkaart erg matig is. Ik heb al mijn pasjes in een pasjeshouder, die komen dus allemaal omhoog zodra ik ga pinnen of incheck met de chipkaart. Van alle kaarten is het steevast de chipkaart die na verloop van tijd kapot gaat omdat of de toplaag eraf gaat, of hij het gewoon niet meer doet. Zelfs mijn tweede chipkaart (die ik amper nog gebruik) heeft dat probleem. Op de overige pasjes is niets aan te merken.
OV Pay heeft niet de voorkeur, het hangt er maar net van af welke chip als eerste wordt gescand. Daarom wordt aangeraden om je pasje uit je portemonnee te halen. De ene keer gaat het goed, en de andere keer niet, afhankelijk van hoe je je portemonnee vasthoudt.
Je zou eventueel een NFC blocker kaart bij je betaalpas doen (wat sowieso handig is) en dan zou dat probleem opgelost moeten zijn, dan wel aan de juiste kant doen anders wordt er helemaal niets gescand .
OV Pay heeft niet de voorkeur, het hangt er maar net van af welke chip als eerste wordt gescand.
Sommige busvervoerders roepen wel om dat OVPay als eerste gescand wordt/voorkeur heeft ten opzichte van de chipkaart en je daarom ov-kaart los moet aanbieden.
Sommige busvervoerders roepen wel om dat OVPay als eerste gescand wordt/voorkeur heeft ten opzichte van de chipkaart en je daarom ov-kaart los moet aanbieden.
Broodje aap volgens mij, al is het wel zo dat NS Flex BTM meestal voorrang krijgt op een kortingsabonnement van een stad/streekvervoerder (en op een SRP bij reizen met korting).
Het apart aanbieden van één kaart voorkomt in ieder geval wel veel problemen, en NS kaartlezers waren altijd (ook vóór OVpay) al kritisch bij het aanbieden van meerdere passen, ook als die helemaal geen recht op reizen gaven (zoals mijn afvalpas voor ondergrondse containers).
BIED AUB EEN OV-CHIPKAART AAN terwijl dat in bussen nooit een probleem was (portemonnee even langs de lezer vegen en piep, in/uitgecheckt). Dat duurt nu enkele seconden en zelfs een hard plastic hoesje met je kaart erin werkt soms al amper.
On topic: welkom @keffy, maar vervanging van verloren/gestolen/defecte kaarten wordt niet door de NS vergoed, hooguit door OV-chipkaart als je de kaart opstuurt en die binnen 2 jaar defect blijkt te zijn (maar uiterlijk onbeschadigd).
Denk dat de klantenservice medewerker dacht dat het om een kaartvernieuwing wegens verlopen ging, dan krijg je de € 7,50 wel terug (bij Weekend Voordeel of duurder abonnement).
Tja, als een bakker (NS) tegen me zegt dat ik gratis broodbeleg kan halen bij de slager (OV-chipkaart) of mij de kosten daarvan zegt te vergoeden krijg ik ook een nee bij die slager (wij hebben helemaal geen gratis vlees), of wanneer ik aanklop bij de bakker voor mijn geld terug er een andere medewerker achter de toonbank staat (wat mijn collega gezegd heeft is niet waar en staat nergens)…
Maar ja, beloofd is beloofd dus met die mondelinge/schriftelijke toezegging kan je verdere stappen ondernemen (vergelijk taxivervoer dat alsnog vergoed wordt)…
OV Pay heeft niet de voorkeur, het hangt er maar net van af welke chip als eerste wordt gescand.
Het zou best kunnen dat de betaalpas een sterkere signaalsterkte heeft, maar dan nog is het vaak compleet willekeurig welke chip het eerst gescand wordt.
De afstand en signaalsterkte bepalen welke chip het eerste gescand wordt.
De scanner zelf kan niet bepalen welke chip voorrang krijgt.
Mijn ov-chipkaarten zitten altijd in zo'n soort hoesje. Nooit een defecte kaart gehad en geen problemen met in-en uitchecken.
Mijn ov-chipkaarten zitten altijd in zo'n soort hoesje. Nooit een defecte kaart gehad en geen problemen met in-en uitchecken.
Eigenlijk absurd dat zoiets nodig is. Met geen enkele andere pas heb je zo'n beschermhoesje nodig.
@Gorott het is de vraag of je met een andere pas een beschermhoesje nodig hebt. Veel.mensen hebben de OV chipkaart los in (broek)zak zitten, itt bankpassen. Mijn bankpassen zitten ook in een hoesje, een anti-skimhoesje.
@Robert B Ik begrijp je reactie, maar dit is niet door een ander bedrijf gezegd. Dit is door NS zelf aangegeven: dat ik het geld van hen terug zou krijgen, maar dat ik de OV-chipkaart ergens anders moest bestellen.
Zoals ik ook in mijn bericht aangeef, mag ik ervan uitgaan dat wat beloofd wordt klopt, zolang het niet onredelijk is
Ik wil graag stappen ondernemen, maar waar moet ik beginnen? De klantenservice neemt geen verantwoordelijkheid, en dat terwijl het om slechts 11 euro gaat.
De NS-medewerker wist duidelijk dat het om een defecte kaart ging, want ze heeft mijn kaartnummer gecontroleerd en aangegeven dat alles zou moeten werken.
@keffy je kunt zoals ik al aangegeven heb een klacht indienen. Echter uit het facebookgesprek zoals op jouw foto's staat is niet duidelijk dat het om een kapotte kaart gaat. Nogmaals defecte kaarten zijn voor eigen kosten, of het moet duidelijk zijn dat het een fabricage fout betreft. Bij fabricagefout (geen slijtage) is www.ov-chipkaart.nl aanspreekpunt.
Nogmaals defecte kaarten zijn voor eigen kosten, of het moet duidelijk zijn dat het een fabricage fout betreft. Bij fabricagefout (geen slijtage) is www.ov-chipkaart.nl aanspreekpunt.
Als NS zegt dat de kosten vergoed worden, dan moeten ze dat nakomen, onafhankelijk van wat er in de voorwaarden staat. Uiteraard moet uit de chat dan wel duidelijk zijn dat de klantenservice wist dat het om een defecte kaart ging.
Maar het lijkt er sterk op dat de klantenservice niet van plan is om de toezegging na te komen, dus dan rest er het Klachtenloket OV en/of de Geschillencommissie OV.
@rvdborgt Ns was hier uiteraard volledig van op de hoogte (zie screenshot). Toch weigeren ze verantwoordelijkheid te nemen. Het enige wat ik krijg, is een slap excuus, @Daniël NS terwijl ze de kosten eenvoudig hadden kunnen vergoeden zoals beloofd.
Maar wat was er dan precies defect aan? NS kan dat toch helemaal niet op afstand zien dat de kaart defect is?
Overigens denk ik dat er een notitie is gemaakt op uw OV-chipkaart waarop staat dat u hier al meerdere keren naar heeft gevraagd en er geen recht op hebt. Blijven vragen aan de klantenservice gaat (lijkt mij) niets oplossen.
U kunt het beste het advies van rvdborgt volgen of het opgeven.
Als het scannen van de kaart maar met moeite lukt (en op een gegeven moment helemaal niet meer werkt) dan zal de antennelus in de kaart niet meer in orde zijn (kaart is gescheurd of te veel verbogen geweest).
Dat gaat de NS niet vergoeden, ook al heb je de kaart ooit (gratis) via NS gekregen.
Je kunt eventueel de kaart blokkeren bij OV-chipkaart (zonder vervanging, want dat kost 11 euro) en dat doorgeven aan de NS om je abonnement te beëindigen.
Daarna opnieuw je NS abonnement bestellen met een gratis kaart erbij.
Daar gaat 't allemaal niet om. Punt is dat de klanteNService heeft toegezegd dit wél te vergoeden, en daar later op is teruggekomen. Dat zou gewoon niet moeten kunnen.
Wij handelen puur volgens de voorwaarden. Iedereen maakt of doet wel eens een foute uitspraak. Indien dit goed onderbouwt kan worden waarom het niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege de voorwaarden, lijkt mij dat een dergelijke verzoek wel kan worden geweigerd. Dat het heel naar overkomt begrijp ik volkomen.
Tja, ik denk er anders over. En we hebben het hier niet over grote bedragen. Voor € 11 had NS deze hele discussie kunnen voorkomen. Er hebben hier nu al twee NS-medewerkers gereageerd, nog los van de chat-medewerkers. Jullie salaris voor dit werk kost wellicht al meer. Prima keuze, NS. Jullie hebben toch geld zat ...
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.