beantwoord

Kaartvernieuwing en aanvragen pasfoto onmogelijk

• 15 May 2024
  • 7 reacties
  • 130 Bekeken

Goedemorgen,

Ik kreeg gisteren van NS een brief toegestuurd over het verlengen van mijn OV-chipkaart en om hier een nieuwe OV-chipkaart voor aan te vragen. Vandaag heb ik die geopend en geprobeerd een nieuwe pasfoto aan te vragen, maar het blijkt dat dit maar tot gisteren kon! Het moment dat ik mijn brief thuis gestuurd kreeg. Sorry, maar dan is jullie timing toch super slecht?

Op de brief zijn nog een aantal andere opties weergegeven, o.a. om dan maar mijn ov-chipkaart via

ov-chipkaart.nl/service-en-contact/formulieren.htm, een formulier, op te vragen, maar dit geeft bij mij een error aan???

En er zijn ook nog eens administratiekosten aan verbonden terwijl ik toch echt niks er aan kan doen wanneer jullie (of de post) te laat een brief aanlevert….

Tevens heb ik een account aangemaakt op mijn ov-chip waar staat aangegeven dat ik pas 6 weken voor de einddatum mijn OV-chipkaart kan verlengen???

Graag ontvang ik hier extra hulp bij. Of in ieder geval dat bovenstaande fouten opgelost of voorkomen worden in de toekomst.

Met vriendelijke groet,

Lianne van de Belt

icon

Beste antwoord door Lorena NS 15 May 2024, 10:43

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Kaartvernieuwing met pasfoto is al jaren een drama bij NS. Bedrijf krijgt het maar niet voor elkaar om dit proces in de juiste banen te leiden. Er zal hier binnenkort wel een moderator reageren. Enige manier is om het nu via https://www.ov-chipkaart.nl/ te regelen.

De administratiekosten kan je dan later terugvragen via de klantenservice.

Reputatie 6
Badge +2

Hey LiannevandeBelt1995 en welkom bij de NS Community! 

Vervelend dat je de brief te laat hebt ontvangen! Bij het proces van de kaartvernieuwing ontvang je eerst een e-mail met het verzoek voor de pasfoto. Je hebt hierbij 20 dagen de tijd om de foto te uploaden. Wanneer we de foto binnen 2 week nog niet ontvangen hebben, wordt er nog een brief ter herinnering gestuurd. Zoals Henkpeetersen al zegt, is dit proces inderdaad een zorgenkindje. Je kunt de instructie van Henkpeetersen opvolgen (vanaf 6 week voor de einddatum van de kaart) en de kosten terugvragen.

Badge +3

Ik kreeg de e-mail over een nieuwe pasfoto keurig 10 weken voor de einddatum van mijn kaart, met het verzoek om dat binnen 20 dagen te doen… Wist niet eens dat je daarna nog een brief van NS krijgt… 

U kunt uw pasfoto bij ons aanleveren vóór 31 mei 2024. Indien u uw pasfoto niet tijdig bij ons aanlevert, ontvangt u circa zes weken voor afloop van uw huidige kaart een verzoek van de klantenservice OV-chipkaart om via OV-chipkaart.nl zélf een nieuwe pasfoto te uploaden en vervolgens zélf een nieuwe OV-chipkaart te bestellen.

Dat laaste is nog maar de vraag (verzoek van TLS/OV-chipkaart bij 6 weken voor einddatum), want die hebben vaak je (e-mail)adres niet eens. Nu je daar een account aangemaakt hebt natuurlijk wél.

Postbezorging (door PostNL) is ook vaak problematisch. Zie wel vaker in hun app dat er een poststuk (gewoon een brief, géén pakketje) naar me onderweg is met verwachte bezorgdatum ‘vandaag’, en krijg die pas een week later. Meestal gaat het wel sneller overigens.

Ik heb dezelfde ervaring! Kreeg vandaag een herinneringsbrief, ging meteen naar de site en kreeg het bericht dat ik te laat was! Echt heel frustrerend, vooral omdat ik nu een formulier moet invullen op de OV-chipkaart site waarop ik een fysieke pasfoto moet plakken! En dan ook nog betalen.Wie is voor deze rampzalige automatisering verantwoordelijk?

Ik zie nu dat ik kosten moet gaan terugvragen, dat is toch geen oplossing. Daar ben je zo weer een half uur mee zoet. NS moet dit zorgenkindje gewoon eens wat aandacht gaan geven in plaats van met dit soort lapmiddelen te komen. De ergernis zit hem vooral in het feit dat wordt gesuggereerd dat het de klant gemakkelijk wordt gemaakt waarna blijkt dat je uiteindelijk toch op een jaren vijftig manier je kaart moet verlengen.

Badge +3

... Echt heel frustrerend, vooral omdat ik nu een formulier moet invullen op de OV-chipkaart site waarop ik een fysieke pasfoto moet plakken!

@loeslennarts, neem in dat geval contact op met OV-chipkaart (0900 0980) en zeg dat je een koppelcode per e-mail wilt (en zeg meteen dat je je kaart wilt vernieuwen omdat die binnenkort verloopt). Geen haast, je hebt nog een week of zes de tijd.

Een formulier opsturen met een pasfoto? Dat kán (als je dat wilt) maar het is 2024 hè ❓

Als je geen 0900 nummers kunt bellen mag het ook via NS 030 751 5155 en dan keuzemenu 3 (ma-vr 7:00-21:30 en in het weekend/feestdagen 10:00-16:00)

Hopelijk lukt het om die koppelcode te krijgen. Het was fijn geweest als dit ook ergens zonder al te veel moeite op de site van NS of die van OV-chipkaart te vinden was geweest.

Reageer