beantwoord

Kan ik alle bussen, treinen, trams en veren gebruiken zonder OV-chipkaart?

  • 20 February 2022
  • 7 reacties
  • 894 Bekeken

  1. Kan ik alle bussen, treinen en trams in Nederland gebruiken zonder OV-chipkaart?
  1. Zo ja, sinds wanneer kan dat? Want ik dacht dat dat jaren geleden niet kon.
  1. Hoeveel procent toeslag moet ik gemiddeld betalen, als ik de bus, trein of tram betaal met de pinpas van mijn bankrekening, in plaats van met een OV-chipkaart? Deze vraag heeft geen betrekking op vervoersabonnementen en andere kortingsregelingen.
  2. Kan ik alle veerponten in Nederland gebruiken zonder OV-chipkaart, maar met de pinpas van mijn bankrekening?
icon

Beste antwoord door Robert B 20 February 2022, 16:21

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Als het goed is kan dat over een paar maanden. En volgens mij zonder toeslag. Of dat ook voor veerboten geldt durf ik niet te zeggen.

Badge +3

In bussen, trams en op veerponten zal er vaak wel een mogelijkheid zijn om zonder ov-chipkaart te reizen. Kaartjes bij de bestuurder of een kaartautomaat (bijv GVB).

Reken er wel op dat de kosten van een los kaartje aardig op kunnen lopen.

Maar omgekeerd kan ook, een dagkaart voor alle bussen in Brabant kost maar € 7,18 (geldig na 9:00) en daar kan je dus aardig wat kilometers mee maken.

Het reizen op een bankpas is op dit moment mogelijk in enkele regio’s.

Reputatie 7
Badge +3

In bussen, trams en op veerponten zal er vaak wel een mogelijkheid zijn om zonder ov-chipkaart te reizen. Kaartjes bij de bestuurder of een kaartautomaat (bijv GVB).

Reken er wel op dat de kosten van een los kaartje aardig op kunnen lopen.

Maar omgekeerd kan ook, een dagkaart voor alle bussen in Brabant kost maar € 7,12 (geldig na 9:00) en daar kan je dus aardig wat kilometers mee maken.

In Zuid-Holland heeft Arriva de Gemakskaart. Prijs is afhankelijk van hoeveel zones. Goedkoopste voor 1 of 2 zones is €2,30. Zelf woon ik in Leiden, familie in Leiderdorp, is 2 zones. Met de OV-chipkaart betaal ik meer dan de prijs van een Gemakskaart.  

 

  1. Hoeveel procent toeslag moet ik gemiddeld betalen, als ik de bus, trein of tram betaal met de pinpas van mijn bankrekening, in plaats van met een OV-chipkaart? Deze vraag heeft geen betrekking op vervoersabonnementen en andere kortingsregelingen.

U betaalt geen toeslag maar de hoofdprijs. In veel gevallen zijn dergelijke kaartjes per kilometer twee keer zo duur (of zelfs meer) als met de OV-chipkaart, dat geldt vooral voor bussen, trams en metro. Bij de kaartautomaat op het station betaalt u wel alleen een toeslag, dat geldt ook voor loketten maar die zijn er nog slechts op een handjevol stations.

Kortom het kan (mits u geld in overvloed hebt) maar het is wel onhandig.

Met de pinpas betalen kan bij kaartjesautomaten en in bussen om een los kaartje te kopen. Veerboten hebben ieder hun eigen regelingen, hele kleintjes accepteren soms alleen cash.

Reputatie 7
Badge +4

Een chipkaart is bijna altijd goedkoper dan losse treinenkaartjes kopen, zeker als u een abonnement heeft. Als u vrij over uw geld kunt beschikken is dat de beste oplossing. De kosten voor reizen met een persoonlijke ov-chipkaart zijn overzichtelijk na te gaan en met een Flexabonnement kunt u achteraf per maand afrekenen.

Reputatie 7
Badge +1

MOMenteel KAN dit voorlopig enkel op de BUS van TransDEv=Connexxion in het Gooi. Dit is een proef, het betekent dus niet dat je zoals al jaren gebruikelijk met je bankpas een duur kaartje koopt, maar als  vervanger van die sjipkaart IN+Uitsjekt-met nog hogere boetes bij niet goed doen als NS-FLEX al hanteert.

Je kan het net zo-dit is wat zo her en der bij me opkomt:

op de tram en metro te Brussel/MIVB

op de gloednieuwe tram van Tampere, FI

Op de bus en de lokale trein op Mallorca,ES

op het lokale lijntje van RENFE langsheen Costa el Sol: malaga-Torremolinos. Daar bespaar je 50 ct voor et anders apart per stuk te kopen chipkaartje.

Met enkel een echte creditcard: TfL, Transport for London,vervangt al jaren de zo de hemel ingeprezen Oystercard (=gewone chipcard)

maar er zullen er vast her en der nog veel meer zijn. Vooral Scandinavie neemt nogal het voortouw-daar is her en der de plaatselijke chipkaart al weer afgeschaft. Bvb in Oslo zijn zelfs alle kaartautomaten ook weg.

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties op mijn vragen. En ik hoop dat er nog meer reacties zullen komen.

Reageer