Een 69-jarig echtpaar hebben het openbaar vervoer en de NS in corona-tijd twee jaar gesteund met hun nauwelijks gebruikte OV-jaarkaart 60+ à raison van € 110,- per stuk per jaar. Op 18 oktober 2021 maakt een daarvoor gevraagde loketbeambte in Enschede een foutje bij het activeren van de keuzedag voor de vrouw. Gevolg is dat zij op haar kaart zonder activatie reist. Gevolg drie opwaarderingen op haar OV-chipkaart tbv € 20,- per stuk. Als dan ook nog eens per abuis in Assen om 16.08 uur wordt ingecheckt worden er nogmaal twee bedragen van elk € 20,- op de OV-kaarten. Op de “ingeplande” keuzedag lijken dat vreemde incasso’s die dan ook door de heer op zijn Internetbankieren wordt geweigerd. Vervolgens gaat er bij OV-chipkaart berichtgeving iets fout en wordt het echtpaar voor de tweede keer met Incassoburo Intrum geconfronteerd. Er lijkt dan echter na drie maanden sprake van oplichting en intimiderende incassobrief van Intrum en de “zgn. vertraagde” brief van OV-chipkaart. Twee maanden later volgt nogmaals een dreigende incassobrief van Intrum. Als dan Intrum gebeld wordt ontstaat een traject van “wir können nichts dafür” en een terug- of doorverwijzing naar NS-klantenservice, OV-chipkaart, administratie-OV-chipkaart en vervolgens weer door naar Intrum.
Een grof schandaal om mensen zo te behandelen en bejaarden met een kluitje in het riet van het kastje naar de muur te sturen. Wij stoppen poer heden onze reizen met de NS-OV-jaarkaart voor 60-plussers.