Mag iemand anders met mijn OV-chipkaart reizen | NS Community
beantwoord

Mag iemand anders met mijn OV-chipkaart reizen

  • 9 February 2015
  • 21 reacties
  • 48789 Bekeken

Ik heb een OV-chipkaart met 40% korting in de daluren.
Kan iemand anders met mijn kaart reizen?
icon

Beste antwoord door Thom 9 February 2015, 16:20

Bekijk origineel

21 reacties

Alleen wanneer je gecontroleerd wordt, kunnen ze alleen zien of je bent ingecheckt of uitgecheckt. En of er eventueel geen boete hebt openstaan. Omdat het om een persoonlijke ov chipkaart is kan niemand anders ermee reizen. Wel als je een anonieme ov chipkaart hebt.
Nee, dat is niet toegestaan. Er staat namelijk een persoonsgebonden product op en daar mag alleen de houder van de OV chipkaart mee reizen.
Er is nu wel een discussie gaande over persoonlijke OV chipkaarten laten gebruiken door een ander als er geen abonnement opstaat, maar de uitspraak van de geschillencommissie druist in tegen de Algemene Voorwaarden van vervoerders, dus op dat punt kan ik niets zeggen nu. Wel als er een abonnement opstaat, dat is niet toegestaan.
Reputatie 7
Badge +4
Het mag niet en als iemand anders op uw chipkaart reist, kan die worden ingenomen. Daardoor bent u dan ook gedupeerd, want die wordt niet teruggegeven. Het is niet voor niks een persoonlijk abonnement. U kunt wel, als hij op zijn eigen chipkaart samenreiskorting zet, hem met veertig procent korting laten reizen als hij met u mee gaat. Als u hem een anonieme kaart geeft die van u is, mag hij daar wel -samen met u - met samenreiskorting mee reizen. Ik heb om die reden altijd een anonieme kaart bij me, zodat ik iemand mee kan nemen die nog geen chipkaart heeft.
Zoals de gebruikers voor mij al aangeven, het is niet toegestaan. Je kunt wel iemand met samenreiskorting mee laten reizen.
Er is nu wel een discussie gaande over persoonlijke OV chipkaarten laten gebruiken door een ander als er geen abonnement opstaat, maar de uitspraak van de geschillencommissie druist in tegen de Algemene Voorwaarden van vervoerders, dus op dat punt kan ik niets zeggen nu. Wel als er een abonnement opstaat, dat is niet toegestaan.
Interessant, ik heb een heel stapeltje persoonlijke chipkaarten incl. saldo die ik niet kan gebruiken. Als er geen actief abonnement op staat mag je toch wel met die kaart voor een medereiziger inchecken? Net zoals ik de boodschappen van iemand mag betalen met mijn bankpas?
De geschillen commissie vindt van wel !!

https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=3187
Reputatie 4
Badge
Zoals de gebruikers voor mij al aangeven, het is niet toegestaan. Je kunt wel iemand met samenreiskorting mee laten reizen. Voor de goede orde: voor samenreiskorting moet degene die mee reist wel een eigen OV-chipkaart hebben. Zie verder de link van Thijs NS
Reputatie 4
Badge
Het is alleen vervelend dat je een kaart pas de volgende dag kunt laten blokkeren. Nu kan een gestolen kaart nog ingenomen worden door de conducteur, wanneer het advies van OVloket wordt overgenomen niet meer .Want je kunt niet verwachten dat de conducteur voor elke geleende kaart gaat bellen.

Interessant, ik heb een heel stapeltje persoonlijke chipkaarten incl. saldo die ik niet kan gebruiken. Als er geen actief abonnement op staat mag je toch wel met die kaart voor een medereiziger inchecken? Net zoals ik de boodschappen van iemand mag betalen met mijn bankpas?


Daar zit hem inderdaad de discussie in. De zaak ging over een jongeman die de kaart van zijn vriendin had geleend en op die kaart stond alleen ROS Vol Tarief, dus geen abonnement of ander persoonsgebonden product. In de AV van de vervoerders staat duidelijk dat alleen de houder van de persoonlijke kaart erop mag reizen, maar de geschillencommissie heeft een uitspraak gedaan dat de vervoerder geen schade heeft ondervonden, door het feit dat de jongen vol tarief reisde toch volledig voor de reis heeft betaald. De grote vraag gaat nu dus worden, gaan de AV van de openbaar vervoerdersbedrijven en TLS aangepast worden of gaan de openbaar vervoersbedrijven naar de rechter om dit oordeel aan te vechten.
De redenatie van de commissie kan ik wel begrijpen, maar er zitten toch wat haken en ogen aan en er zal toch een en ander duidelijk moeten worden voordat ik hier een echt antwoord op kan geven. Het advies is bindend, maar er zal ongetwijfeld ook ergens in staan hoe lang de bedrijven krijgen om het aan te passen. Hoe de HC hiermee om gaan nu, weet ik niet, want ik weet niet of dit bericht iedereen heeft bereikt, dus wachten wij af op een officieel bericht hoe hiermee om te gaan. Zelf heb ik het toevallig al een paar keer gedoogd, maar toch gewaarschuwd. Dus in het geval dat er geen abonnement op heeft gestaan. Ik heb wel al kaarten ingenomen waar Dal Voordeel en Studenten Week OV opstonden en niet van de pashouder was.
Reputatie 4
Badge
Als ik de redenatie volg zou iemand anders met mijn OV-chipkaart met voordeelurenkaart kunnen reizen, maar dan wel met een incheck tussen 4 en 9 uur (op werkdagen en buiten de maanden juli en augustus, et cetera), want dan wordt er vol tarief betaald en ondervindt het vervoerbedrijf geen nadeel.

Lijkt me toch een rare zaak.

Ik zou liever hebben dat conducteurs kaarten innemen die door anderen worden gebruikt. In het kader van misbruikbestrijding is dat wel zo helder.
Ik zou liever hebben dat conducteurs kaarten innemen die door anderen worden gebruikt. In het kader van misbruikbestrijding is dat wel zo helder.

Maar op welke wijze zou er sprake kunnen zijn van misbruik als ik mensen zonder OV-chipkaart laat meereizen op een oude jaartrajectkaart waarvan het abonnement reeds lang is verlopen?
Reputatie 4
Badge
Voor de duidelijkheid lijkt het mij heel goed als kaarten met een foto alleen gebruikt kunnen worden door degene die op de foto staat. Dat verkleint de kans op misbruik. Dat er dan een in een enkel uitzonderlijk geval niet meer gebruik kan worden gemaakt van een oude kaart door iemand anders dan degene die op de foto staat, dat zij dan zo. Hoe vaak zal dat voorkomen?
Het lijkt me ook duidelijker als alle kaarten die behoren bij abonnementen oude stijl niet meer gebruikt mogen worden, zodra deze zijn uitgefaseerd, waarbij NS dan aan bezitters van zo'n kaart een gratis OV-chipkaart ter beschikking stellen als er nog sprake is van een OV-chip die nog geldig is.

Het is voor conducteurs veel te ingewikkeld aan het worden en het is ook in het belang van de reiziger dat er eindelijk eens wat vereenvoudiging komt in al die kaarten en mogelijkheden. Veel minder kans op misverstanden en discussies. NS heeft het er wat dat betreft zelf een aardige chaos van gemaakt met alle verschillende dagkaarten, groepsretours, et cetera.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind de uitspraak van de geschillencommissie onbegrijpelijk en ik vraag me af of ze wel goed op de juridische en maatschappelijke implicaties hebben gelet. Hopelijk is hun mijns inziens idiote en onverantwoorde conclusie zo snel mogelijk van tafel. Voor reizen op saldo zonder abonnement is de anonieme chipkaart. Het gegeven waar de conclusie op gebaseerd zou zijn, namelijk dat het geen nadeel voor de vervoerder geeft en dus zou zijn toegestaan, lijkt me wankel, gezien de bestaande wetgeving. We moeten de verdere gang van zaken maar even afwachten. Het is me niet bekend wat de instructie van NS in deze is, om het over te laten aan de individuele conducteur is in ieder geval onverantwoord beleid.

De geschillencommissie had deze uitspraak niet moeten doen en veroorzaakt daarmee onduidelijkheid bij reizigers en personeel. Wat mij betreft wordt deze uitspraak zo snel mogelijk onderuit gehaald en deel ik verder de mening van John de Jong. Niettemin, de rechtsstaat is heilig, de onafhankelijke rechter beslist en ik ga er van uit dat die, in tegenstelling tot de geschillencommissie, wel bij zinnen is. Even los van de status van de huidige uitspraak in deze. Binnen dat kader hoop ik dan maar dat de onhelderheid zo snel wordt weggenomen.
Reputatie 3
Badge
Het advies is bindend, maar er zal ongetwijfeld ook ergens in staan hoe lang de bedrijven krijgen om het aan te passen.

Daarin zit het antwoord al besloten. Het advies is bindend. In iedere volgende zaak met dezelfde situatie zal ook hetzelfde bindende advies worden gegeven. Daarmee zijn dus feitelijk (voorlopig) de voorwaarden veranderd, ook al doen de bedrijven dat zelf niet.

Ik kan me voorstellen dat de bedrijven hun voorwaarden niet gaan veranderen voordat ze daartoe definitief worden gedwongen (of zelf afzien van de gang naar de rechter), maar zelfs zo lang ze dat niet gedaan hebben, is het zinloos om reizigers in deze situatie te bestraffen.
Reputatie 3
Badge
Het gegeven waar de conclusie op gebaseerd zou zijn, namelijk dat het geen nadeel voor de vervoerder geeft en dus zou zijn toegestaan, lijkt me wankel, gezien de bestaande wetgeving.

Ik heb het idee dat hier het probleem speelt dat een persoonlijke chipkaart (met incheck) fungeert als betaalbewijs én als vervoerbewijs. Als betaalbewijs is het niet persoonsgebonden: het product is betaald en daarmee uit. Als vervoerbewijs is het wél persoonsgebonden. Dat staat op gespannen voet met elkaar.
Of je een kaartje hebt is een legitieme vraag voor een HC; wie dat kaartje betaald heeft gaat hem niks aan.
IK heb een vraag over het reizen op iemand anders zijn OV-kaart. Ik zag al enkele antwoorden maar heb een aanvullende vraag.
Mijn zoon heeft mijn OV-kaart geleend omdat de zijne niet zo snel thuis kon vinden. Ik gaf dus toestemming. Toch kreeg hij een boete en moest de ritprijs ook bij de boete betalen. Ondanks dat hij had ingecheckt.
Hij reisde dus niet zwart en heeft de reis twee maal betaald, ingecheckt en via de boete.

De geschillen commissie heeft al eens uitspraak gedaan dat in eenvergelijkbare situatie er niet werd zwart gereisd.

Is de boete terecht, ik denk van niet?
Kan hij de teveel betaalde reiskosten terug vorderen?

Groet,
Marce
Ja de boete is terecht, je overtreed artikel 71 wpv 2000, misbruik maken van een vervoersbewijs. Dit omdat je gebruik maakt van een pas van een ander. Omdat je vervoersbewijs dus niet geldig is, overtreed je ook artikel 70, reizen zonder kaartje dus. Die laatste is de 50 euro plus ritprijs.

De normale procedure is innemen vervoerdbewijs, bekeuring van 90 euro en dan de 50 plus reis.
Het probleem is dat de uitspraak van de geschillencommissie gold voor een andere vervoerder dan NS. De NS is daarom niet gehouden aan de uitspraak. Tot op heden hanteert de NS het principe dat ze hun eigen regels boven de uitspraak van de geschillencommissie zetten.
De verwijzing naar de wet van Slidestops is niet zo hard als hij doet voorkomen. Er is pas misbruik in de ogen van de NS omdat zij aangeven dat met een persoonlijke OV-chipkaart alleen kaartjes gekocht mogen worden voor de eigenaar van de kaart. Zoals hierboven in de antwoorden al aangegeven is de ov-chipkaart in het geval van reizen op saldo zonder korting puur een vorm van geld waarmee een kaartje gekocht wordt.

Als u wilt kunt u bezwaar maken bij de NS klantenservice, doet u dit wel schriftelijk zodat u bewijs heeft achteraf. Als u hierin verwijst naar het besluit van de geschillencommissie en aangeeft dat u, als de NS u niet het gelijk stelt ook naar de geschillencommissie gaat, dan verwacht ik dat de NS de boete kwijt zal schelden.
De NS zit er namelijk niet op te wachten dat ook zij naar de geschillencommissie moeten gaan en mogelijk ook dezelfde uitspraak krijgen waarna zij wel verplicht zijn zich aan de uitspraak te houden.
Reputatie 7
Badge +4
Een uitspraak van een geschillencommissie heeft geen rechtskracht, die van een rechter wel.

Sivan:

Het gebruik van andermans (persoonlijke) OV-chipkaart is zowel bij wet als bij algemene voorwaarden niet toegestaan. De wet (artikel 47 lid 2 sub c Besluit personenvervoer 2000) bepaalt dat een elektronisch vervoerbewijs geldig is indien het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan. De algemene voorwaarden van NS bepalen in artikel 2.4 onder 5 dat als de reiziger gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart, de identiteit van de reiziger overeenstemt met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart. Bepaald wordt dat het dus niet is toegestaan de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te gebruiken.

Uw zoon reisde dus wel zwart. Hij reisde met de persoonlijke chipkaart van een ander, dat is het constateerbare feit en de intentie of achtergrond doet er niet toe. De verhoging was terecht. U kunt hooguit een beroep doen op coulance waardoor de verhoging wordt kwijtgescholden. Als de conducteur wat vriendelijk geschreven heeft en het een eerste boete is, kunt u geluk hebben. Dat had u overigens toch al want uw zoon reisde op uw chipkaart en die is niet ingenomen, wat formeel had gemoeten. Het was terecht geweest, naast 140 euro voor de verhoging en de boete, plus negen euro kosten.
NS zal zich niets van uw bezwaar aan hoeven te trekken, zal dat ook niet doen met een verwijzing naar een niet-relevante uitspraak van een deze geschillencommissie en het bezwaar van MarcelvanW is kansloos. Sivan heeft dat elders op het forum al aangegeven en duidelijk gemaakt waarom en met diverse juridisch steekhoudende argumenten.

De verhoging terug proberen te krijgen, levert het meeste op, vorderen is buiten de orde. NS kan dit ook weigeren en dan is het pech.
Bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijke dat het niet mag.
Jammer dat het systeem van OV-kaarten zo klantonvriendelijkheid is en er geen ruimte voor flexibiliteit bestaat.
Al begrijp ik natuurlijk ook wel dat hij op een gestolen kaart had kunnen reizen.
Reputatie 7
Badge
Deze flexibiliteit bestaat wel met anonieme ovchipkaarten. Bij persoonlijke niet, ivm de kortingsproducten, die anders iedereen zou kunnen gebruiken. Het (juiste) alternatief zou geweest zijn, dat uw zoon een kaartje uit de automaat had gekocht. Maar goed, een foutje kan natuurlijk gebeuren.

Reageer