Skip to main content

Ik reis met het OV van Ede Centrum naar Den Haag en vice versa. 's Ochtends reis ik zonder korting en betaal ik amper iets voor de kleine afstand van Ede-Centrum naar Ede-Wageningen. Op de terugreis is dat anders. Wanneer ik voor 16.00 uur in de trein stap in Den Haag reis ik met korting van Den Haag naar Ede-Wageningen. Voor het traject van Ede-Wageningen naar Ede Centrum wordt vervolgens het volledige bedrag in rekening gebracht. Waarom is dat? Dan kost dit korte ritje bijna 3 euro, terwijl het 's ochtends nog geen euro is. Waarom is dat?

De eerste paar kilometer van een treinreis zijn erg duur, daarna wordt het per kilometer goedkoper.

Als u vanaf Den Haag naar Ede-Wageningen reist, heeft u al +/- 100 kilometer gehad. Van 100 naar 105 kilometer kost niet zoveel.

Op de terugweg reist u de eerste 5 kilometer. Dat kost +/- € 2,75. De reis van Ede-Wageningen naar Den Haag is vervolgens ongeveer € 1,75 goedkoper dan de heenreis. 


Het zijn juist de laatste paar kilometers (dat zijn er zeker geen 5) die duur zijn en niet de eerste.


Je hebt waarschijnlijk Dal Voordeel op saldo. Dan betaal je bij een overstap in de spits naar een andere vervoerder het volledige tarief voor het laatste stuk.

Je zou kunnen overwegen Flex Dal Voordeel te nemen. Dan blijf je bij een overstap naar een andere vervoerder met korting reizen, zolang je reis maar in de daluren is begonnen.


Duidelijk @mrfreeze. Blijkbaar is NS er bij gebaat om mensen over te hevelen naar Flex Dal Voordeel. En daar heb ik nou net geen zin in.


Het zijn juist de laatste paar kilometers (dat zijn er zeker geen 5) die duur zijn en niet de eerste.

Als u ‘s ochtends zonder korting reist, kost Ede Centrum - Ede-Wageningen ook € 2,98.

 


@Jan Haverkamp Van Ede-Centrum naar Den Haag betaal ik 20,78 euro, terwijl de reis van Ede Wageningen naar Den Haag 20,20 kost. Feitelijk betaal je voor de korte afstand van Ede-Centrum naar Ede Wageningen dan maar 58 cent.


Als u ‘s ochtends zonder korting reist, kost Ede Centrum - Ede-Wageningen ook € 2,98.

Maar 's ochtends is de hele reis zonder korting. Dan wordt die prijs toch lager naarmate de reis langer, ook al is het met meerdere vervoerders? Tochjo kan dat vast beter berekenen dan ik 😉


@Jan Haverkamp Van Ede-Centrum naar Den Haag betaal ik 20,78 euro, terwijl de reis van Ede Wageningen naar Den Haag 20,20 kost. Feitelijk betaal je voor de korte afstand van Ede-Centrum naar Ede Wageningen dan maar 58 cent.

Dat kun je natuurlijk ook omdraaien:

Van Ede-Centrum naar Den Haag betaal je 20,78 euro, terwijl de reis van Ede-Centrum naar Ede-Wageningen € 2,98 kost. Feitelijk betaal je voor de lange afstand van Ede-Wageningen naar Den Haag dan maar € 17,80.

Maar zoals gezegd, hoe die prijsopbouw precies werkt bij meerdere vervoerders weet ik ook niet. Het is wel ergens terug te vinden.


In het algemeen geldt dat de eerste kilometers het duurste zijn. Kort door de bocht en ietwat incorrect komt het erop neer dat u aan de eerste vervoerder een starttarief plus kosten per kilometer betaalt, en aan de volgende vervoerders alleen kosten per kilometer.

Dit is ook te zien als in de reisplanner bij een reisadvies wordt geklikt op Meer prijzen en daarna de Prijs per vervoerder wordt gevraagd. ‘s Ochtends is het deel Ede Centrum - Ede-Wageningen 2,98 euro (en kost de verdere reis naar Den Haag maar 17,80 euro):
 

 

En 's middags is dat – als de hele reis tegen vol tarief is – nog maar 0,29 euro (en was Den Haag naar Ede-Wageningen juist duurder):
 


Een bijkomende factor is dat er voor treinreizen een degressief tariefsysteem geldt: naarmate de reis langer wordt, wordt de prijs per kilometer lager. Een extra stukje aan het eind van de treinreis scheelt dus nauwelijks in prijs.

Merk op dat u 's middags wel 2,98 euro moet betalen voor het deel van Ede-Wageningen naar Ede Centrum omdat bij reizen op saldo er bij een overstap naar een andere vervoerder in een andere tariefperiode simpelweg een nieuwe reis begonnen wordt. U betaalt dan opnieuw starttarief en mist het voordeel van het degressieve tariefsysteem.


Dat bedoelde ik dus 😉

Tochjo kan dat vast beter berekenen dan ik 😉

 


Ik vermoed dat je eerst met een bus naar Ede Centrum reist, want dan kost het stukje met de trein naar Ede-Wageningen inderdaad bijna niets (geen basistarief).


Ik vermoed dat je eerst met een bus naar Ede Centrum reist, want dan kost het stukje met de trein naar Ede-Wageningen inderdaad bijna niets (geen basistarief).

Helaas werkt dat op de Valleilijn niet zo. Ik heb het geprobeerd met een overstap op Barneveld Centrum, maar ik betaalde gewoon vol tarief. 


Ik vermoed dat je eerst met een bus naar Ede Centrum reist, want dan kost het stukje met de trein naar Ede-Wageningen inderdaad bijna niets (geen basistarief).

Helaas werkt dat op de Valleilijn niet zo. Ik heb het geprobeerd met een overstap op Barneveld Centrum, maar ik betaalde gewoon vol tarief. 

De Valleilijn heeft een uniek tariefsysteem wat meer weg heeft van het NS-tariefsysteem: er geldt een basistarief voor de eerste 8 km die een vaste prijs hebben, boven de 8 km betaal je vervolgens een kilometertarief.


Helaas werkt dat op de Valleilijn niet zo. Ik heb het geprobeerd met een overstap op Barneveld Centrum, maar ik betaalde gewoon vol tarief. 

Oke, maar dan zou de heenreis (spits) naar Ede-Wageningen gewoon € 2,98 kosten. En ook vreemd dat na een spits-overstap op de terugreis de volle mep gerekend wordt.

Bij een NS→Arriva spits-overstap in Limburg (kortingsabonnement op saldo) betaal je dan weliswaar spitstarief voor het laatste deel maar behoud je wél de langeafstandskorting (en volgens mij ook niet opnieuw het basistarief).

Hier lijkt een geheel nieuwe reis gestart te worden (vergelijkbaar met als je Traject Vrij had tussen Den Haag en Ede-Wageningen, of bij reizen met een Keuzedag).

Maar ik vermoed dat het bij korting en op saldo reizen toch zo werkt. Een screenshot van OV-chipkaart (Mijn OV-chip) transacties met tijden en prijzen zou helpen.


Reageer