Na hoeveel tijd word je automatisch uitgecheckt? | NS Community
beantwoord

Na hoeveel tijd word je automatisch uitgecheckt?

  • 9 January 2018
  • 12 reacties
  • 17806 Bekeken

Ik moet binnenkort van Bunnik naar Alphen a/d Rijn, maar met een tussenstop waardoor de reis langer duurt, en nu vraag ik me af: wat gebeurt er dan als ik in Alphen uitcheck na een zekere tijd?

Als dat later is dan wat te verwachten zou zijn bij een rechtstreekse reis, ben je dan automatisch uitgecheckt (oftewel: het incheckbedrag is en blijft afgeschreven) en komt er dan dus opnieuw op het paaltje te staan dat je op dat moment incheckt?
Ik verwacht dat dan ook eventuele vertragingen daarin meegenomen zijn en automatisch aan het paaltje doorgegeven worden of, en dat lijkt me realistischer, dat er een flinke marge ingebouwd zit.

Maar hoe groot is die marge dan? En is dat dan inderdaad afhankelijk van die reis, Bunnik - Alphen?

Of is er een vaste tijd van een aantal uur waarna je automatisch uitcheckt, ongeacht de reis?
En kom je daar dan bij erg lange reizen (denk aan Middelburg - Groningen), dus altijd al overheen? En in dat laatste geval...is het dan de bedoeling en verwachting dat alle reizigers die die lange reizen maken standaard niet uitchecken, of dat achteraf via de klantenservice gaan regelen??

Ik wil het dus graag voor mezelf weten voor een bestaande reis in de toekomst, maar ik vraag me ook meteen het eea af over hypothetische situaties. Ik kan hier niets over vinden op de ns site...Als iemand hier het weet of weet hoe/waar ik moet zoeken, alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Denice NS 9 January 2018, 11:31

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Ik meen dat je tot zes uur na incheck op een ander station kunt uitchecken.
Dus als u bijvoorbeeld om 12:00 incheckt in Bunnik, dan heeft u tot en met 17:59 om uit te checken in Alphen a/d Rijn.
Mocht u op uw tussenstation poortjes tegenkomen, dan zult u wel moeten uitchecken.
De regel is dat je zodra je het station verlaat moet uitchecken en bij terugkomst opnieuw moet inchecken.
@sg_sg1
Ook op stations zonder poortjes moet je bij het verlaten uitchecken. Als je zes uur onderweg bent van Bunnik naar Alphen krijg je ongetwijfeld problemen met de conducteur.
Als je van plan bent je reis te onderbreken dien je op je tussenstation uit- en weer in te checken, annema-trein. Stel je stapt om 12.22 uur in Bunnik op de trein en je gaat er in Utrecht uit om bijvoorbeeld de stad in te gaan dan dien je daar dus uit te checken. Reis je bijvoorbeeld pas weer verder om 15.25 uur en je staat om 12.15 uur ingecheckt in Bunnik zal de conducteur constateren dat jij tussentijds niet uit- en in hebt gecheckt en is de kans groot dat je een boete krijgt (€ 50 + de ritprijs).
Reputatie 4
Badge
Je hoeft alleen uit te checken wanneer je het station verlaat. Op Utrecht zijn de voorzieningen binnen de poortjes zo uitgebreid dat het plausibel is om daar meerdere uren te verblijven en dan verder te reizen.

Daarnaast kan TS het station verlaten, terug komen en dan pas uitchecken en direct weer inchecken om toch lange afstandskorting te behouden.

Een laatste mogelijkheid is een e-ticket wanneer TS op voltarief reist.
Dank voor de reacties. 6 uur is een flinke marge, dat is voor mij meer dan genoeg. Dat je bij verlaten van een station moet uitchecken begrijp ik, maar dat is in dit geval niet aan de orde: ik maak alleen een tussenstop op een station, om daar iets af te geven en te bespreken, en ik verlaat het betreffende station dus niet.

Ik begrijp vooralsnog dat dit wel moet kunnen, als het geen uren duurt.

Dan heb ik wel een vervolgvraag: ik kan op iets verschillende manieren van Bunnik naar Alphen reizen, soms is bv via Gouda iets sneller. Kan ik dan ook dat traject kiezen omdat dat voor mij vanwege die extra tussenstop gunstiger is?
Dan zit ik dus een deel van de reis in een 'andere' trein, bv omdat ik anders toch extra lang ergens moest wachten.
@ Gert-Jan: jouw reactie had ik net nog niet gezien, en ik heb hierover ook een vervolgvraag. Wat bedoel je met uitchecken en meteen weer inchecken om lange afstandskorting te behouden? Wat is lange afstandskorting?

Ik reis met korting, en ik zal in elk geval op een doordeweekse dag in de middag voor 16.00 inchecken, maar waarschijnlijk in de spits uitchecken in Alphen. Normaalgesproken geldt dan het kortingstarief maar met de vertraging reis ik dan wellicht wel een groot deel in piektarieftijd, en dan wil ik natuurlijk liever niet juist in die tijd een keer uit- en inchecken omdat ik dan voor het 2e deel alsnog zonder korting reis...
Dank voor de reacties. 6 uur is een flinke marge, dat is voor mij meer dan genoeg. Dat je bij verlaten van een station moet uitchecken begrijp ik, maar dat is in dit geval niet aan de orde: ik maak alleen een tussenstop op een station, om daar iets af te geven en te bespreken, en ik verlaat het betreffende station dus niet.

Ik begrijp vooralsnog dat dit wel moet kunnen, als het geen uren duurt.

Dan heb ik wel een vervolgvraag: ik kan op iets verschillende manieren van Bunnik naar Alphen reizen, soms is bv via Gouda iets sneller. Kan ik dan ook dat traject kiezen omdat dat voor mij vanwege die extra tussenstop gunstiger is?
Dan zit ik dus een deel van de reis in een 'andere' trein, bv omdat ik anders toch extra lang ergens moest wachten.

Als je niet tussentijds uitcheckt ben je gebonden aan de reismogelijkheden die de planner geeft voor de reis Bunnik-Alphen en dat betekent dat je moet reizen via Bodegraven. Als je wel tussentijds uitcheckt in bijv. Utrecht kun je voor het tweede deel de planningopties van Utrecht naar Alphen gebruiken en mag je behalve rechtstreeks ook via Gouda reizen.

Wat dus niet mag is van Bunnik naar Alphen omreizen via Gouda (omdat je daar moet zijn) en daar niet uit- en inchecken om goedkoper uit te zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Normaalgesproken geldt dan het kortingstarief maar met de vertraging reis ik dan wellicht wel een groot deel in piektarieftijd, en dan wil ik natuurlijk liever niet juist in die tijd een keer uit- en inchecken omdat ik dan voor het 2e deel alsnog zonder korting reis...


Dat is veranderd. Als u tegen daltarief bent ingecheckt, en u checkt tijdens de spits uit, maar binnen 35 minuten weer in, dan reist u toch tegen daltarief na het opnieuw inchecken. Vroeger was dit anders maar zo werkt het nu wel. Gouda is afgesloten en heeft poortjes. Bij een onderbreking van uw reis moet uit uitchecken en mag u niet uren tussen de poortjes verblijven. In de praktijk maakt een conducteur daar tijdens de daluren niet een probleem van maar mogelijk wel als u tegen daltarief incheckt en een groot deel van de spits niet reist. U mag maximaal zes uur over uw reis doen maar je kunt het niet omdraaien dat zes uur onderweg zijn ook altijd ok is. Regel is echt dat u bij onderbrekingen, anders dan uiteraard een overstap, moet uit- en inchecken. In de praktijk wordt hier vrij mild mee omgegaan. De zesuurregel maakt vrijwel elke reis mogelijk, van Grouw naar Eijsden of zo, en is ingesteld om al te 'creatieve' vormen van reizen tegen te gaan. U zult er in de praktijk geen last van hebben.
Ik meen dat je tot zes uur na incheck op een ander station kunt uitchecken.
Dit geldt voor de huidige abonnementen. Met het niet meer verkrijgbare
Voordeelurenabonnement kun je tot 4 uur 's nachts uitchecken.
Dank voor alle reacties! Ik weet nu waar ik aan toe ben en hoe het in elkaar zit.
(Ik kan niet echt 1 antwoord kiezen als beste antwoord, dat is voor mij een samenstelling van verschillende antwoorden.)
Reputatie 7
Badge +4
Dat doet een moderator wel voor u, het aanwijzen van een goed antwoord is niet verplicht.

Reageer