Nergens een ov-chipkaart paal op station Elten ?! | NS Community
beantwoord

Nergens een ov-chipkaart paal op station Elten ?!

  • 10 January 2022
  • 67 reacties
  • 3131 Bekeken

Reputatie 3

Afgelopen weekend ging ik per trein naar Elten. Een station weliswaar op Duits grondgebied, maar voor de Nederlandse plaats Lobith het dichtstbijzijnde (fijn wandelingetje van 2,5 km). Tot mijn blije verrassing zag ik in de NS reisplanner-app dat er tegenwoordig gewoon met de ov-chipkaart naar Elten gereisd kan worden. Veel praktischer dan een internationaal ticket dat ik vroeger voor dat flutstukje buitenlands traject moest kopen, dus van die gelegenheid maakte ik dankbaar gebruik. Op Arnhem CS dus netjes van NS omgecheckt naar Arriva (dat meldde de reisplanner; vreemd genoeg wordt die dienst niet door die firma gereden), maar op Elten aangekomen was daar helemaal nergens een uitcheckpaal te bekennen. Hoe kan dit?! Ik neem aan dat er ergens geregistreerd moet worden dat ik daar ben uitgestapt. De klantenservice van zowel NS als Arriva kon ik nog niet bereiken, vandaar dat ik hier de vraag maar stel. Misschien zijn er meer reizigers met deze ervaring die weten hoe het werkt?

icon

Beste antwoord door Thom 10 January 2022, 15:34

Bekijk origineel

67 reacties

Had niet gedacht dat men zelfs de interface zou vertalen. Mooi dat het project eindelijk zo hard vooruit gaat. 

Reputatie 7
Badge +1

Is iets van ARV-is net zo op al hun andere palen in DE. En-weet je vast wel, ARV is vooralsnog eigendom van de DB=duitse Sporen.

Mijn bankpasje en creditcard geeft inmiddels ook bijna overal tekst in NL in verre buitenlanden

Bankkaarten wisselen idd van taal, al spreekt men tegen mijn Duitse kaart altijd Frans hier in België. 
 

Dat men de interface van de OV chipkaart palen ook had vertaald was mij niet bekend. Vind het grappig. De taalindicator op een OV-chipkaart is technisch nooit in gebruik genomen. 

Reputatie 7
Badge +4

In Elten is het paaltje op het perron richting Arnhem  in orde al staat er gedeeltelijk een hek om. Maar het paaltje richting Emmerich functioneert nog niet. Wordt vanmiddag gemaakt. Het zou gaan om een zekering. In- en uitchecken kan dus wel op het  perron naar Arnhem. De perrons bevinden zich aan weerszijden van een spoorwegovergang.
 

 

Reputatie 6

Bedankt @Thom voor deze info. Wat schat jij in? Zou je hier snel in kunnen checken en met dezelfde trein naar Arnhem door kunnen reizen? Waarom dat hek er nou voor staat is me onduidelijk, dit betekent alleen maar een extra belemmering.

Reputatie 7
Badge +4

Ja dat kan, het paaltje staat rechts van een soort overkappinkje een meter of twintig van de weg.  Je moet dan in het achtergedeelte gaan zitten.  Zowel op de heen- als de terugweg.

Elten is natuurlijk het goedkoopste. De vrij-rijders hebben in Emmerich iets meer tijd.

Reputatie 6

Super! Als dat paaltje richting Emmerich ook snel bereikbaar is, dan hoef je in Emmerich niks te doen.

Reputatie 7
Badge +4

Als het hekje weg is, is het vrij. Het is naast het DB-automaat en dat zie je snel staan. Er liepen toen ik wegging wat technisch uitziende mannen rond en die spraken van een zekering vervangen.

Elten is belangrijk voor mensen die kosten moeten afrekenen. NSInternational is niet meer nodig.

Dit plaatsje leent zich ook goed voor een dagtripje.

Reputatie 6

Dat klopt zeker. Je hebt daar o.a. De Eltenerberg, een heuvel waar je een prachtig uitzicht hebt. Het plaatsje zelf is ook erg gezellig. Als ik een trein zou missen vanwege het niet op tijd kunnen inchecken, dan zou ik liever in Elten blijven dan in Emmerich. Daar is het een troosteloze omgeving bij dat station.

Reputatie 7
Badge +4

Mee eens, het is nog wel flink stijgen vanaf het station. Ik liep ooit het Pieterpad en dan kom je langs Hoch-Elten. Het was na de oorlog Nederlands, werd weer Duits maar wordt nu wel door zeer veel Nederlanders bevolkt. 

Leuk uitstapje, prachtig uitzicht, ook voor mensen met een keuzedag, want die kunnen ook hier nu gratis naar toe.

Mensen met een eersteklasvrijkaart kunnen tot Emmerich dus nu ook eerste klas blijven reizen. Met de negeneuroticket wordt het in Emmerich even verhuizen. De trein was vanmorgen vrij druk, er stonden minder mensen dan in de Nederlandse spits.

Wel grappig: een stel ging naar Frankfurt Flughafen. Ik vond dat nogal tijdrovend, maar het was met 4,50 heen en 4,50 terug goedkoper dan naar Schiphol en/want de wachttijd is daar natuurlijk ook erg lang. Tja.

Deze chippaaltjes vormen een hele mooie verbetering en komt natuurlijk nu met het goedkope ticket helemaal prachtig uit, zo net voor de vakantie.

Badge +3

Bankkaarten wisselen idd van taal, al spreekt men tegen mijn Duitse kaart altijd Frans hier in België. 
 

Dat men de interface van de OV chipkaart palen ook had vertaald was mij niet bekend. Vind het grappig. De taalindicator op een OV-chipkaart is technisch nooit in gebruik genomen. 

Off-topic maar bij bankpassen krijg je toch gewoon de taal voorgeschoteld die op een terminal ingesteld is? Bij winkels en tankstations zie ik soms ook een andere taal maar dan kan je het apparaat gewoon weer op Nederlands zetten. Of hebben die dingen ook een mogelijkheid om een ‘voorkeurstaal’ te kiezen op basis van je bank/tankpas?

Dat laatste inderdaad. Mijn buitenlandse kaart maakte veelal dat terminals in Nederland ook wisselden naar Duits of Engels. Hier is dat helaas Frans. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat laatste inderdaad. Mijn buitenlandse kaart maakte veelal dat terminals in Nederland ook wisselden naar Duits of Engels. Hier is dat helaas Frans. 

Dat hangt er maar van af wat de bank heeft ingesteld. Op de kaart staat een taal. Sommige banken maken daar gebruik van, andere niet. Die andere banken schotelen je soms een bepaalde taal voor of anders een taalkeuze.

Dat je met een op Duits ingestelde kaart in België Frans voorgeschoteld krijgt vind ik eigenlijk not done. Zo goed als alle banken hebben immers ook kantoren en automaten in Duitstalig gebied (Eupen en omgeving) en moeten daar verplicht ook alles in het Duits aanbieden. Ze hebben dus alle mogelijkheden om dat in het hele land aan te bieden. Sommige banken doen (of deden?) dat ook - een Duitstalige vriendin van me in Leuven had Duits ingesteld en de automaten van haar bank spraken Duits met haar - 20 jaar geleden. Het kan dus gewoon.

Je weet waar ik zit, het gaat hier hard richting Franstalig, maar is het toch echt niet. Carrefour terminals bijvoorbeeld blijven stoïcijns Frans spreken. De grote aan de ring bij Heverlee ook overigens. Terwijl ze voor aanbieden pas Nederlands spreken. 
 

Overigens, on-topic, is ook op de OV-chipkaart een veld voorzien om een taalvoorkeur op te geven. Helaas nooit geïmplementeerd. 

Badge +3

Sommige banken doen (of deden?) dat ook - een Duitstalige vriendin van me in Leuven had Duits ingesteld en de automaten van haar bank spraken Duits met haar - 20 jaar geleden. Het kan dus gewoon.

Een betaalterminal in een winkel of tankstation is natuurlijk ‘geen apparaat van je bank’ dus die zullen best wel een eigen willetje hebben 🤔

Zal er eens op letten als (een vorige gebruiker blijkbaar?) die op Duits of Engels gezet heeft, en er dus nog voordat ik mijn kaart aanbied er iets in een andere taal staat.

Dat een ovcp paaltje in Duitsland dan Ein/Aus (of Umsteig OK) toont valt te overzien. Het aangesproken product wordt gewoon letterlijk weergegeven zoals het op de kaart staat natuurlijk (Reizen op Rekening, Dal Voordeel etc.)

Een reisproduct staat niet met naam op de kaart, enkel vervoerders-ID en product-ID. Die naam is een stamtabel op het apparaat. Maar die bevat geen vertalingen want nooit geïmplementeerd. 

Badge +3

Een reisproduct staat niet met naam op de kaart, enkel vervoerders-ID en product-ID. Die naam is een stamtabel op het apparaat. Maar die bevat geen vertalingen want nooit geïmplementeerd. 

Oke ook goed. Eens een kaartlezer regelen dan maar, en zien wat een kaart precies van mij ‘weet’ of nodig heeft (om een taal te bepalen?) 😅

Anekdote over pasjes: een duplicaat van een bankpas maken was vroeger (2005, magneetstrip) wel leuk, met eigen opdruk en dan was ik Robert van de Eindhovensche Worstenbroodjesclub of zo.

Scheve gezichten natuurlijk soms. maar Betaling OK dus ‘het zal wel’ 🤣

In/uitchecken/overstappen in DE met NS Flex zal ook wel goed komen, vooral omdat de Reisplanner(s) die stations weer kennen.

Reageer