nieuwe ns ov chipkaart

  • 26 September 2023
  • 10 reacties
  • 310 Bekeken

Hoi,

 

Mijn ov chipkaart is geldig tot en met 18.11.2023.

 

Ik was benieuwd of ik een nieuwe ov chipkaart moet aanvragen of krijg ik deze toegestuurd. Ik heb namelijk een doorlopende contract voor Altijd voordeel.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft daar een pagina over op de website: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

Heb je geen bericht van ons gekregen en verloopt je pas binnenkort?
Door een technische fout heeft een grote groep klanten de afgelopen maanden niet op tijd bericht gekregen over het verlopen van hun OV-chipkaart. Zorg dat je een vervangende nieuwe OV-chipkaart bestelt. Dan worden actieve abonnementen en reisproducten direct op je kaart gezet. De aanschafkosten van € 7,50 krijg je van ons terug. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Die geciteerde tekst staat er sinds begin juni dit jaar. Het probleem dat klanten geen bericht kregen zou toen dus opgelost moeten zijn.

Wanneer je een NS abonnement hebt en NS regelt dat je een nieuwe kaart krijgt, stuurt NS als ze daarvoor een nieuwe foto nodig hebben, 10 weken voor de verloopdatum een verzoek om een nieuwe foto te uploaden. Met een verloopdatum van 18/11 was de 10 weken ervoor dus op 9 september. Als je toen geen verzoek voor een nieuwe foto hebt gekregen van NS, ga je dat nu ook niet meer krijgen.

Wat dan nog wel zou kunnen is dat NS toestemming heeft de huidige foto te hergebruiken, als jij ooit die toestemming heeft gegeven. In dat geval zet NS 7 weken voor de verloopdatum met de huidige foto de kaartvernieuwing in gang en krijg je hem vanzelf in de bus, vaak al binnen een week na dit in gang zetten. Dit in gang zetten kun je zelf controleren in je account bij OV-chipkaart (heb je die niet, maak die dan aan) bij de status van je bijna verlopen kaart. Bij je kaart moet de status dan zoiets zijn als “kaartvernieuwing aangevraagd”.

Als ook dit laatste niet het geval is, zit er niets anders op dan zelf op de site van OV-chipkaart de kaartvernieuwing aan te vragen. Dit kan vanaf 6 weken voor de verloopdatum, de status van je kaart is dan dat die bijna verloopt. Als je al een account hebt bij OV-chipkaart en je gegevens daar bekend zijn, zou je van hen dan ook automatisch een bericht moeten krijgen dat je kaart bijna verloopt. Je betaalt dan wel zelf de kosten van €7,50, maar die kun je als je een NS abonnement hebt terug vragen bij NS.

 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de vraag van @AysegulPP lijken de problemen met de verlenging nog niet te zijn opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom geef ik ook aan dat het opgelost zou moeten zijn. Er waren de afgelopen 2 - 3 maanden wel heel wat minder klachten erover hier op de community, maar dat kan misschien komen door de tekst op de webpagina. En het is ook zeker niet uitgesloten dat er wederom een probleem is. Afgelopen week was er ook al iemand hier die een abonnement had en geen bericht had ontvangen. 

Advies is ieder geval de status van de kaart in het OV-chipkaart account in de gaten te houden. Als die vanaf 6 weken voor verloopdatum aangeeft dat de kaart bijna verloopt, dan heeft NS weer niets gedaan en moet je het zelf regelen. Dan ben je er op tijd bij en sta je niet opeens met een verlopen kaart waarmee je niet meer kan inchecken. 

Badge +3

Nou, even een kaart koppelen bij TLS/OV-chipkaart lukt niet zomaar:

Joehoe, ik heb al 3 kaarten gekoppeld (die zie ik allemaal gewoon staan) dus mijn e-mailadres is wel bekend.

Zou het aan die tweestapsverificatie liggen? Dan zetten we die gewoon aan (altijd een goed idee)… en krijg je vervolgens dit (een paar seconden later in mijn mailbox dus ja, jullie hebben het juiste adres!)

Beste reiziger? Ik verwacht op zijn minst aangesproken te worden met mijn naam!

Terug naar de tekentafel, want wat houdt die tweestapsverificatie dan in?

Had toch op zijn minst verwacht dat het via SMS was (want een app hebben ze al lang niet meer) 😥

Vervolgens kan ik niet meer inloggen https://www.ov-chipkaart.nl/?error=undefined of krijg ik vanaf nu elke keer een mail (die niet of vertraagd komt) met een unieke code om in te loggen?

Badge +3

Vervolgens kan ik niet meer inloggen https://www.ov-chipkaart.nl/?error=undefined of krijg ik vanaf nu elke keer een mail (ooit) met een unieke code om in te loggen?

Mijn kristallen bol werkt perfect (dit komt dus niet zomaar goed)… 😥

Nee, en ook niet in de spam. So now we wait (maar heb geduld genoeg, simpelweg een kaart koppelen bij TLS/OV-chip) 😴

Bel maar als je tijd hebt dus…? Nee beste NS (en OV-chip/TLS), fix your sh*t!

Ergens houdt het op, en dan ben ik niet eens de lastigste klant.

Kaart van @AysegulPP met Altijd Voordeel dus gewoon vervangen? 18-11-2023 dus er is nog tijd om dat te regelen!

Reputatie 7
Badge +3

Ik begin zo langzamerhand de indruk te krijgen dat een en ander zo slecht georganiseerd is dat iedere klant lastig is.

Badge +3

Update (off-topic want het gaat om TLS/OV-chip en niet om NS)

Vandaag om 18:04 gebeld met 0900 0980, en na het keuzemenu (kies 4 voor overige vragen, je krijgt dan een ‘voice-bot’ die je geen zinnig antwoord kan geven) uiteindelijk een medewerkster aan de telefoon.

Caribisch accent, maar we begrepen elkaar. Aan het lawaai op de achtergrond te horen hebben die het druk maar de wachttijd was kort (halve minuut).

Blijkbaar had ik de betreffende kaart besteld via NS met een onbekend of afwijkend e-mailadres, en heeft OV-chipkaart er blijkbaar een stokje voor gestoken om daar een koppelcode per e-mail voor te krijgen?

De kaart was ook nog nooit gekoppeld aan een ander account (goed om te weten, dat kan je achteraf ook zien trouwens en lijkt me zinnig om te kunnen zien, maar waar dan?).

Dat gaat dan per post (met zelfde resultaat, duurt alleen zo lang) dus na wat controlevragen (“huh, die kaart staat op naam van iemand anders? Ja op naam van T. Est met zelfde geboortedatum en zo”) is mijn reeds bekende e-mailadres ‘gekoppeld’ aan die kaart en kon ik opnieuw inloggen en de koppelcode per e-mail krijgen.

Wie dus de melding krijgt dat OV-chipkaart geen e-mailadres van je heeft bij het koppelen van een kaart (hebben ze wel als er al andere kaarten gekoppeld zijn), ‘even’ bellen en ze regelen het.

Tweestapsverificatie bij OV-chipkaart zou ik niet aan beginnen, want dat werkt dus via e-mail met een inlogcode die maar 5 minuten geldig is (gisteren een uurtje op gewacht, en nooit gekregen) 😥

De koppelcode die je krijgt voor https://ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-chipkaarten (per e-mail of desnoods via brief) is natuurlijk wel 31 dagen geldig.

Ook grappig (of triest): wat zou je in hemelsnaam moeten met koppelcodes voor reeds gekoppelde kaarten? Zie daar overigens geen knoppen voor… 😅

Makkelijker gaan we het echt niet maken 🤣

/off-topic, is geen NS

Dank jullie wel voor jullie reacties. Inmiddels heb ik via ov chipkaart een mail ontvangen en een nieuwe kaart geregeld. Maar zal met ns contact moeten opnemen aangezien ik een altijd voordeelkaart had. Dat zal nu niet het geval zijn ben ik bang.

 

Badge +3

Dank jullie wel voor jullie reacties. Inmiddels heb ik via ov chipkaart een mail ontvangen en een nieuwe kaart geregeld. Maar zal met ns contact moeten opnemen aangezien ik een altijd voordeelkaart had. Dat zal nu niet het geval zijn ben ik bang.

Dat ligt eraan, als je een kaartvernieuwing aangevraagd hebt per 18-11-2023 (binnen 6 weken van nu) dan zal je Altijd Voordeel abonnement gewoon op de nieuwe kaart staan, en kan je bij NS de € 7,50 kosten claimen.

Zie de status van je huidige kaart bij OV-chipkaart (Mijn OV-chip). Als daar staat ‘wordt vernieuwd’ dan is het goed.

Reageer