Skip to main content

Hi, 

Ik heb een abbonement van flex weekend vrij, en mijn OV kaart is verlopen. Echter heb ik nog geen nieuwe ontvangen, terwijl dat wel volgens uw site automatisch moet gebeuren. Kunt u mij zsm een nieuwe kaart sturen? Want ik betaal nu voor een product dat ik niet kan gebruiken. 

Groet, Maarten

Goedemiddag MaartenGroot. Welkom bij de NS Community.

NS verzendt de OV-chipkaarten niet, dat doet het OV-chipkaart bedrijf.
Zie: Veelgestelde vragen - OV-chipkaart.nl

“Je ontvangt je kaart gemiddeld binnen vijf werkdagen. Zijn de vijf dagen al voorbij, en heb je de OV-chipkaart nog steeds niet ontvangen? Dat is vervelend. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Heb je de aanvraag gedaan via de website?

Controleer of je adresgegevens kloppen via de bevestigingsmail. In de bevestigingsmail staat het adres waar je OV-chipkaart naartoe is gestuurd. Deze gegevens heb je zelf ingevuld. Klopt het adres niet of is het adres onvolledig? Vraag dan via je OV-chipaccount een vervangende kaart aan en blokkeer je oude kaart. Zo voorkom je dat iemand anders de OV-chipkaart gebruikt.

Log in en vervang

Kloppen je adresgegevens in de bevestigingsmail? Neem dan contact op.

 

Heb je de aanvraag gedaan via een formulier?

En heb je een bevestigingsmail ontvangen? Controleer daar dan je adresgegevens. Kloppen je adresgegevens niet? Vraag dan via je OV-chipaccount een vervangende kaart aan.

Log in en vervang

Kloppen je adresgegevens of heb je geen bevestigingsmail ontvangen? Neem dan contact op. Wij zoeken uit wat er mis is gegaan.”

 


Ov-chipkaarten worden zelden zomaar automatisch vernieuwd.

Heb je ooit iets van de NS vernomen over het verlopen van je kaart (e-mails of een brief met verzoek om een pasfoto)?

Zo nee, dan is er iets mis gegaan en zul je zelf de kaart moeten vernieuwen via OV-chipkaart, de kosten (€ 7,50) kan je terugvragen bij NS.


Dat klopt gelukkig niet. Ik denk dat er meer kaarten met een abonnement erop wel worden vernieuwd dan niet. Echter zal je nooit iemand zien die dit zomaar komt melden. Als je deze niet hebt ontvangen wel want de kaart is toch nodig om te kunnen reizen.


Dat klopt gelukkig niet. Ik denk dat er meer kaarten met een abonnement erop wel worden vernieuwd dan niet. Echter zal je nooit iemand zien die dit zomaar komt melden. Als je deze niet hebt ontvangen wel want de kaart is toch nodig om te kunnen reizen.

Je bedoelt dat het merendeel van de kaarten automatisch vernieuwd wordt zonder verzoek om pasfoto en zonder bericht van NS dat je een nieuwe kaart krijgt? Dat is nieuw voor me.


Zoals ik het altijd heb begrepen zal er om een x aantal jaren gevraagd worden om een foto. Indien hierop wordt gereageerd door middel van een foto of toestemming om de oude te blijven gebruiken zal deze worden vernieuwd.


Dan in ieder geval de tip om je kaart(en) altijd te koppelen aan een Mijn OV-chip account, want dan krijg je in ieder geval vanuit TLS bericht als je kaart binnen 6 weken verloopt (en er vanuit de NS niets in gang gezet is).


Voor mijn laatste kaart heb ik geen nieuwe pasfoto in te hoeven leveren. Ik had wel niet zo lang daarvoor een ander abonnement op een nieuwe kaart aangevraagd met een andere foto zodat ik ze uit elkaar kon houden. Inmiddels hebben ze beiden dezelfde foto.


Zoals ik het altijd heb begrepen zal er om een x aantal jaren gevraagd worden om een foto. Indien hierop wordt gereageerd door middel van een foto of toestemming om de oude te blijven gebruiken zal deze worden vernieuwd.

x = 10 kan ik proefondervindelijk vaststellen: op mijn huidige OV-chipkaart staat dezelfde foto als op m'n oude ID-kaart uit 2014. In 2019 heb ik zonder iets te doen een nieuwe gekregen en dit jaar moest ik een nieuwe foto aanleveren.

(Ik kon overigens alleen reageren door middel van een nieuwe foto uploaden)


Dat zou betekenen dat als je ooit toestemming hebt gegeven om je foto te hergebruiken (dat geef je aan bij het uploaden) dus één keer werkt, en je 5 jaar daarna opnieuw een verzoek krijgt voor een nieuwe (zonder optie ‘gebruik de huidige nog maar een keer’).

Kan zijn omdat de toegestane bewaartijd voor een foto 5 jaar is (sinds aanleveren).


Dat zou betekenen dat als je toestemming hebt gegeven om je foto te hergebruiken (dat geef je aan bij het uploaden) dus één keer werkt

Ik zag bij het uploaden geen optie om te kiezen voor hergebruik van de foto.


Ik zag bij het uploaden geen optie om te kiezen voor hergebruik van de foto.

Mijn laatste kaartvernieuwing was voor een kaart die verliep op 21-07-2024 met verzoek pasfoto op 12 mei en 13 mei aangeleverd (en de kaart begin juni ontvangen).

Volgens mij stond er toen wel ergens een vinkje dat men de foto mocht bewaren/hergebruiken ❓ maar helemaal zeker weet ik dat niet.


In 2015 heeft NS aan abonnementhouders toestemming gevraagd om de foto van de huidige kaart opnieuw te mogen gebruiken. Dat heb ik gedaan en toen mijn kaart in 2019 bijna verliep kreeg ik keurig netjes zonder een nieuwe foto te hoeven aanleveren een nieuwe kaart in de brievenbus. Die kaart is dit jaar 1 juli verlopen en niet vernieuwd, stond al enige tijd geen abonnement meer op. Eerst had ik kort na ontvangen van die nieuwe kaart in juni 2019 Traject Vrij gewijzigd in Flex Dal Voordeel, dat na anderhalve maand weer naar Flex Basis en na 2 of 3 jaar Flex in zijn geheel verwijderd.

Mogelijk heeft Daniel ook in 2015 die toestemming gegegeven waardoor hij in 2019 een nieuwe kaart heeft gekregen zonder iets te doen. 


Ja zoiets, want als ik in mijn mailarchief kijk zie ik dat het vorige verzoek om een pasfoto van november 2018 was, dus zou die (andere) kaart automatisch vernieuwd moeten zijn.

Maar het kan ook zijn dat ik latere mails (dat zou dan in 2023 zijn) over pasfoto’s weggegooid heb (het verzoek en de ontvangstbevestiging)… alhoewel ik me wel herinner dat ik een keer zelf vernieuwd heb via OV-chipkaart (en € 7,50 van NS heb gekregen, daar was de vernieuwing dus mis gegaan maar dus even contact en geregeld). 

 

Edit: aha, dat was wegens deze mail van 30 dec 2023 (eerdere verzoek pasfoto vanuit NS was november 2018):

Wel grappig in die mail over een OV-chipaccount aanmaken, want die heb ik natuurlijk al (anders kunnen ze me geen e-mail sturen tenzij NS mijn adres ‘gelekt’ heeft) 🤣


In 2015 heeft NS aan abonnementhouders toestemming gevraagd om de foto van de huidige kaart opnieuw te mogen gebruiken. Dat heb ik gedaan en toen mijn kaart in 2019 bijna verliep kreeg ik keurig netjes zonder een nieuwe foto te hoeven aanleveren een nieuwe kaart in de brievenbus.

Ja dus, even het topic doorgelezen 

Volgens onze voorwaarden mogen wij pasfoto’s van onze klanten die ons daar akkoord voor hebben gegeven, maximaal vijf jaar in ons bezit houden. Daarna verwijderen wij de betreffende pasfoto uit onze systemen, tenzij u als klant akkoord gaat met het langer bewaren van uw pasfoto. 

Misschien is dat sinds 2015 weer veranderd, en zou je nu altijd een verzoek om een foto moeten krijgen?


 

Misschien is dat sinds 2015 weer veranderd, en zou je nu altijd een verzoek om een foto moeten krijgen?

Misschien is het zodanig veranderd dat toestemming tot hergebruik alleen geldt voor nog 1 keer een periode van 5 jaar, om te voorkomen dat mensen op een gegeven moment een foto van 15 jaar oud op de pas hebben. 

Er staat in dat oude topic namelijk ook:

Door akkoord te geven, geef je NS toestemming je pasfoto te bewaren zolang je abonnement duurt.

En dan zou Daniel ook dit jaar geen nieuwe foto hebben hoeven aanleveren. Tenzij hij nu niet meer hetzelfde abonnement heeft als in 2019. 


Door akkoord te geven, geef je NS toestemming je pasfoto te bewaren zolang je abonnement duurt.

En dan zou Daniel ook dit jaar geen nieuwe foto hebben hoeven aanleveren. Tenzij hij nu niet meer hetzelfde abonnement heeft als in 2019. 

Ha, nou wordt ‘ie leuk… ik heb nu in 2024 nog altijd hetzelfde abonnement als in 2019 (WeekendVrij op saldo). Maar in 2019 had ik niet hetzelfde abonnement als in 2014 (die chipkaart had ik besteld i.v.m. de omschakeling naar TrajectVrij).

Dus volgens jouw quote zou ik in 2019 een nieuwe foto hebben moeten aanleveren en in 2024 niet😋


Wahtever, het lijkt er op dat de NS na allerlei veranderingen sinds 2015 je pasfoto helemaal niet mag bewaren?

Prima (graag zelfs!) Dan stuur maar een nieuwe (als je kaart binnenkort verloopt, 10 weken voor de einddatum). En als je bekend bent bij OV-chipkaart sturen zij je wel een mail of brief, en gaat de NS je die € 7,50 vergoeden….

Als @Erryt NS zegt dat het meestal automatisch gaat… 🤗


Ook apart

Volgens onze voorwaarden mogen wij pasfoto’s van onze klanten die ons daar akkoord voor hebben gegeven, maximaal vijf jaar in ons bezit houden. 

Die voorwaarden zijn niet van jullie beste NS!  En volgens de wet geldt echt iets anders… 🤣

Ja, 5 jaar bewaren (na akkoord gegeven voor hergebruik) is prima. En dan kan je dus één keer een nieuwe kaart krijgen met die ‘oude foto’.

Helemaal prima (voor de meesten).


Wahtever, het lijkt er op dat de NS na allerlei veranderingen sinds 2015 je pasfoto helemaal niet mag bewaren?

Prima (graag zelfs!) Dan stuur maar een nieuwe (als je kaart binnenkort verloopt, 10 weken voor de einddatum). En als je bekend bent bij OV-chipkaart sturen zij je wel een mail of brief, en gaat de NS je die € 7,50 vergoeden….

Als @Erryt NS zegt dat het meestal automatisch gaat… 🤗

Tja, nu ik het proces zelf ervaar verbazen de meldingen van anderen over mislukte vervangingen wel.

Volgens de mail over de pasfoto had ik tot 6 oktober de tijd te uploaden. Dat heb ik ruim op tijd gedaan en ik zie nu ook gewoon keurig de kaartstatus in Mijn OV-chipkaart op "wordt vernieuwd" staan. Dus vanuit het NS lijkt het proces correct te verlopen. Nu als laatste stap nog zien of de kaart ook netjes op tijd komt.


Volgens de mail over de pasfoto had ik tot 6 oktober de tijd te uploaden. Dat heb ik ruim op tijd gedaan en ik zie nu ook gewoon keurig de kaartstatus in Mijn OV-chipkaart op "wordt vernieuwd" staan. Dus vanuit het NS lijkt het proces correct te verlopen. Nu als laatste stap nog zien of de kaart ook netjes op tijd komt.

Als ov-chipkaart die status aangeeft is het in orde en ontvang je de kaart binnen enkele dagen. Mocht je op saldo reizen dan krijg je daarover nog een mail zodra de huidige kaart verlopen is, maar je kunt het ook bij een servicebalie laten uitbetalen.


Volgens de mail over de pasfoto had ik tot 6 oktober de tijd te uploaden. Dat heb ik ruim op tijd gedaan en ik zie nu ook gewoon keurig de kaartstatus in Mijn OV-chipkaart op "wordt vernieuwd" staan. Dus vanuit het NS lijkt het proces correct te verlopen. Nu als laatste stap nog zien of de kaart ook netjes op tijd komt.

Als ov-chipkaart die status aangeeft is het in orde en ontvang je de kaart binnen enkele dagen. Mocht je op saldo reizen dan krijg je daarover nog een mail zodra de huidige kaart verlopen is, maar je kunt het ook bij een servicebalie laten uitbetalen.

Check, er staat keurig een poststuk in de PostNL app nu afkomstig uit Amersfoort en met "NS Algemeen" in de code boven m'n adres.

Gezien hoe soepel en ruim van tevoren alles is verlopen krijg ik wel een beetje het gevoel dat de problemen met niet ontvangen vernieuwde kaarten eerder bij de post zitten dan bij NS. (Of wellicht in Flex abonnementen die op basis stonden op het moment van vernieuwing?)

Servicebalies, die hebben we niet meer in Amersfoort... Of zou het ook bij het Syntus Utrecht / RRReis loket kunnen?


Check, er staat keurig een poststuk in de PostNL app nu afkomstig uit Amersfoort en met "NS Algemeen" in de code boven m'n adres.

Gezien hoe soepel en ruim van tevoren alles is verlopen krijg ik wel een beetje het gevoel dat de problemen met niet ontvangen vernieuwde kaarten eerder bij de post zitten dan bij NS. (Of wellicht in Flex abonnementen die op basis stonden op het moment van vernieuwing?)

Servicebalies, die hebben we niet meer in Amersfoort... Of zou het ook bij het Syntus Utrecht / RRReis loket kunnen?

Late reactie maar ja, je kunt het saldo van een nog geldige kaart laten uitbetalen bij een balie van een willekeurige vervoerder. Voor de rest is afzender Amersfoort natuurlijk Translink/OV-chipkaart.


Reageer