Skip to main content

Beste NS en reizigers, ik wil u erop wijzen dat de NS Flex klassewissel van 1 naar 2 niet goed werkt, waardoor er voor de 1e klas betaalt wordt wanneer naar de 2e klas wordt gewisseld na incheck.

Volgens de Productvoorwaarden NS Flex paragraaf 10.3 is de klassewissel toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop is ingecheckt: van 2 naar 1, en van 1 naar 2:

Het is toevallig dat ik zag dat een verkeerd bedrag werd gerekend, omdat ik die dag ook vertraging had:

NS, ik hoop dat dit probleem opgelost kan worden en dat we met NS Flex een klassewissel naar 2e klas kunnen doen, zoals beschreven in de voorwaarden. Reizigers: controleer uw transactie overzicht of de juiste prijs wordt gerekend.

Het is niet mogelijk om dit 4x op een dag preventief (omdat de NS de product voorwaarden niet nakomt) een klassewissel te doen, storing op storing:

De app:

De website:

Het werkt allemaal nog steeds niet en nu zijn de klassewissel gegevens weer volledig verdwenen, geen mogelijkheid om te zien welke klasse ingesteld staat of om van klasse te wisselen. Ik heb de app opnieuw geinstalleerd, ik heb het via de website geprobeerd, alles werkt niet.

Momenteel hebben we last van een storing. We werken er hard aan om het op te lossen. Het advies is om contact op te nemen met onze klantenservice om de afspraak te maken dat je de gemiste korting na het reizen mag komen terugvorderen.

De klantenservice, die doorgaans 3 uur duurt om daarmee in contact te komen? Mijn reis begint over 15 minuten.

Beste NS en reizigers, ik wil u erop wijzen dat de NS Flex klassewissel van 1 naar 2 niet goed werkt, waardoor er voor de 1e klas betaalt wordt wanneer naar de 2e klas wordt gewisseld na incheck.

Volgens de Productvoorwaarden NS Flex paragraaf 10.3 is de klassewissel toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop is ingecheckt: van 2 naar 1, en van 1 naar 2:

Het is toevallig dat ik zag dat een verkeerd bedrag werd gerekend, omdat ik die dag ook vertraging had:

NS, ik hoop dat dit probleem opgelost kan worden en dat we met NS Flex een klassewissel naar 2e klas kunnen doen, zoals beschreven in de voorwaarden. Reizigers: controleer uw transactie overzicht of de juiste prijs wordt gerekend.

Beste NS, het is twee maanden later. Wat is de status van de oplossing voor dit probleem van de klassewissel die niet werkt?

Als je de 1->2 klassewissel met 15 minuten terugwerkende kracht bedoelt, dat kan nog wel even duren.

Voorwaarden aanpassen ook. Tot die tijd weet je de weg (restitutie als men je gelijk geeft).

De volgende… 

Beste NS, u heeft nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. Graag wil ik dat dit probleem opgelost wordt: de NS handelt in strijd met de abonnement voorwaarden en benadeelt de reiziger.

@Daniël NS Ik heb hetzelfde probleem gehad – ik wisselde naar 2e klas 1 min na het inchecken en daarna reed de hele rit Tilburg → Utrecht Centraal op 2e klas. Ik heb de bevestigingsemail voor de klaswissel bij me. Maar NS factuurde me op 1e klas voor deze rit. Kan iemand me helpen omdat blijkbaar heb ik te veel betaald?

@Daniël NS Ik heb hetzelfde probleem gehad – ik wisselde naar 2e klas 1 min na het inchecken en daarna reed de hele rit Tilburg → Utrecht Centraal op 2e klas. Ik heb de bevestigingsemail voor de klaswissel bij me. Maar NS factuurde me op 1e klas voor deze rit. Kan iemand me helpen omdat blijkbaar heb ik te veel betaald?

Gaat dit nu echt na 2 jaar nog steeds mis. Dit kan toch niet NS. Er zullen dus ongetwijfeld weer veel reizigers zijn die dan te veel betaald hebben. Niet iedereen spit zijn factuur helemaal uit. 

Het probleem bestaat inderdaad nog steeds en ik heb er elke reisdag mee te maken.

Gaat dit nu echt na 2 jaar nog steeds mis. Dit kan toch niet NS. Er zullen dus ongetwijfeld weer veel reizigers zijn die dan te veel betaald hebben. Niet iedereen spit zijn factuur helemaal uit. 

Je wilt niet weten hoe vaak je aan de kassa meer betaald, omdat een aanbieding niet werkt of de cassiére een product te veel scant.

Het gaat overal mis en dus niet alleen bij NS, wat een geluk.

Het lijkt mij dat het mis gaat bij het wisselen na inchecken. Het systeem registreert dat je 1e klas rijdt, maar blijkbaar wordt de klassenwissel niet geregistreerd op de chipkaart.

Ik denk trouwens dat de conducteur ziet dat je nogsteeds op 1e klas rijdt, maar goed dat kan ik niet bevestigen.

Simpele oplossing is een klassewissel doen voor het inchecken 🤷‍♂️, een moeilijke oplossing is het vragen aan NS of zij deze bug kunnen fixen.

Opzich vrij logisch, alleen vraag ik me dus af of dit andersom ook werkt en of je dus voor de 2e klas betaald ipv 1e... Dan zal er wel haast achter zitten bij NS 😁.

Het systeem registreert wel als je van 2 naar 1 wisselt, maar niet als je van 1 naar 2 wisselt, dit heeft niks met het inchecken te maken. Inderdaad: NS verdiend er geld aan door deze fout in het systeem te laten.

Het is geen simpele oplossing om elke dag meerdere keren van klasse te moeten wisselen, de simpele oplossing is dat NS zijn algemene voorwaarden nakomt.

De vergelijking met een supermarkt met duizenden artikelen is ook wel erg gemakkelijk. Waarom gaat van 2 naar 1 wel goed en andersom niet? Dit riekt erg.naar frauduleus handelen.

De vergelijking met een supermarkt met duizenden artikelen is ook wel erg gemakkelijk. Waarom gaat van 2 naar 1 wel goed en andersom niet? Dit riekt erg.naar frauduleus handelen.

Dezelfde vraag kun je stellen over een aanbieding die niet goed werkt, waarom werkt zo'n niet werkende aanbieding (bijna) nooit in jouw voordeel?

Maar goed het was niet duidelijk dat het van 2e klas naar 1e klas wel direct werkte, misschien maar jurdische stappen ondernemen?

Ik weet niet of dat überhaupt nut heeft, maar er is zeker sprake van fraduleus handelen in mijn optiek.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het maar 1 richting op werkt en dat dat net heel 'toevallig' in de voordeel van NS valt.

Een Flex klassewissel na inchecken werkt inderdaad (tegen de voorwaarden in) helaas maar één kant op:

• Naar 1e klas wisselen met een 2e klas incheck kan tot 15 minuten na een incheck.
  • Naar 2e klas wisselen met een 1e klas incheck kent geen 15 minuten terugwerkende kracht, je reist/betaalt dan dus voor 1e klas (totdat je uit- en weer incheckt).

Reageer