Opwaarderen bijna verlopen chipkaart met een negatief saldo? | NS Community
beantwoord

Opwaarderen bijna verlopen chipkaart met een negatief saldo?

  • 11 May 2023
  • 5 reacties
  • 721 Bekeken

Reputatie 1

Mijn OV-chipkaart is zeer binnenkort verlopen, maar heeft een licht negatief saldo -€0,81. Ik begrijp dat het resterende saldo na verlopen van de oude OV-chipkaart overgeschreven wordt naar de nieuwe OV-chipkaart, maar hoe werkt dat i.g.v.een negatief saldo? Moet ik nu echt de oude OV-chipkaart eerst nog gaan opwaarderen, ondanks dat deze op hele korte termijn gaat verlopen?

icon

Beste antwoord door Momo 11 May 2023, 13:49

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi Cerberus! 
Bij het blokkeren of vervangen, wordt het saldo niet overgezet op de nieuwe kaart, maar teruggestort naar jouw bankrekening. Het lijkt mij niet dat ze het negatieve saldo nog gaan incasseren. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Je kunt dit nog wel navragen bij de klantenservice van de OV-chipkaart

Reputatie 1

Excuses, je hebt gelijk, het saldo wordt inderdaad teruggestort. Ik ga wel even navragen bij de klantenservice hoe dat in zijn werk gaat i.g.v. een negatief saldo

 

Reputatie 7
Badge +3

Als er een negatief saldo op je persoonlijke kaart staat zul je een mail van OV-chipkaart.nl ontvangen met het verzoek het negatieve bedrag naar hen over te maken. 

Wanneer je dit bedrag niet overmaakt hoor je er daarna overigens nooit meer iets van. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik ben, in de tijd dat een jaartrajectkaart jaarlijks een nieuwe chipkaart opleverde, ook wel eens met negatief saldo geëindigd. Daar heb ik nooit wat over gehoord van OV-chipkaart.

Badge +3

Ik begrijp dat het resterende saldo na verlopen van de oude OV-chipkaart overgeschreven wordt naar de nieuwe OV-chipkaart.

Dat begrijp je verkeerd, het saldo van een persoonlijke kaart wordt namelijk overgeschreven naar je IBAN, daar krijg je nog een e-mail over vlak na de einddatum van je kaart.

Is het saldo negatief dan krijg je weliswaar een e-mail met het verzoek om het over te maken, maar OV-chipkaart heeft in het verleden aangegeven dat ze daar echt niet achteraan gaan. Het saldo op een kaart kan maximaal 4 euro negatief zijn.

Reageer