Sticky

OV-chipkaart besteld, maar niet ontvangen

  • 2 september 2016
  • 30 reacties
  • 18743 Bekeken

Translink is het bedrijf dat de OV-chipkaart produceert en levert. Wanneer een OV-chipkaart niet is geleverd of er is iets anders misgegaan, dan kun je met hen (Klantenservice OV-chipkaart) contact opnemen. Dit kan via het contactformulier of door te bellen naar 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.). Soms is het nodig dat NS bemiddelt. Dit is alleen mogelijk als het gaat om een persoonlijke OV-chipkaart mét een NS-abonnement erop geladen. Hieronder lees je de mogelijke scenario’s en hoe je kunt handelen. Deze gelden dus uitsluitend bij een persoonlijke OV-chipkaart.

Achtergrond
Wanneer je een NS-abonnement hebt, kunnen wij een deel van de gegevens van je kaart zien. Voor ons is het kaartnummer, de geldigheid van de kaart is de aanmaakdatum zichtbaar. Wij kunnen niet zien op welke datum de kaart is verstuurd en naar welk adres dat is gedaan. Informatie over de daadwerkelijke levering is alleen inzichtelijk voor Translink. Zij zijn immers de eigenaar van de kaart. Dit betekent dat wanneer je jouw verzoek via NS indient, wij zelf ook contact moeten zoeken met Klantenservice OV-chipkaart. Een speciaal team binnen onze Klantenservice heeft de mogelijkheid contact op te nemen met een ander speciaal ingericht team bij Translink. Zo helpen we elkaar. Omdat niet iedere medewerker van NS deze optie heeft en omdat Translink meer kan zien dan wij, adviseren we je altijd eerst zelf Translink te bellen. Kom je er met hen echt niet uit, dan kun je ons dit laten weten. Wij zetten je verzoek dan door en zorgen dat een collega bemiddelt.

Welke situatie geldt voor mij?
Ik heb een NS-abonnement en een duplicaat besteld
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Je kunt het beste even bellen met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuw duplicaat sturen.

Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week. Heb je de kaart niet binnen deze periode ontvangen? Neem dan contact op met Translink. Wil je dit liever niet of kom je er met hen niet uit, meld je dan bij ons. Wij zullen dan bemiddelen.

Ik heb geen NS-abonnement en een duplicaat besteld. Ik had hiervoor een OV-chipkaart uitgegeven door NS.
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuwe kaart sturen. NS kan hierin niet bemiddelen: aangezien je geen contract meer bij ons hebt, kunnen wij niet als bemiddelaar optreden. Daarnaast hebben wij mogelijk niet langer inzage in jouw gegevens. Eventuele gegevens die wij hebben, kunnen bovendien verouderd zijn.

Ik heb geen NS-abonnement en een duplicaat besteld. De kaart die ik had was niet door NS uitgegeven.
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar het duplicaat naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuw duplicaat sturen. NS kan hierin niet bemiddelen.

Ik heb geen NS-abonnement en een nieuwe OV-chipkaart besteld
Mogelijk is er iets misgegaan met de levering van de kaart of is jouw verzoek niet (goed) aangekomen. Neem contact op met Translink. Zij kunnen zien waar de kaart naar verstuurd is en op welke datum. Indien nodig kunnen zij ook een nieuwe kaart sturen. NS kan hierin niet bemiddelen.

Ik heb een NS-abonnement en mijn OV-chipkaart is verlopen, maar ik heb geen nieuwe kaart gehad.
Neem een kijkje op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kaartvernieuwing-toestemming-pasfoto-17287.

30 reacties

Goed om te lezen, Sander! Dat is gelukkig sneller dan 3 weken 🙂
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle
Ik betreur de werkwijze van de NS voor het leveren van een nieuwe OV-chipkaart i.v.m. het verlopen van het oude exemplaar.
Ik kreeg in maart een mail van de NS dat mijn OV-chipkaart in juni zou verlopen en dat ik een nieuwe kaart kon aanvragen. Dit heb ik gelijk gedaan en heb een nieuwe foto geupload. Eind maart kreeg ik via de mail een bevestiging dat ik de nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor het verlopen zou ontvangen.
Ik heb de OV-chipkaart echter nooit ontvangen. Het duurde even voordat de klantenservice mij hiervoor een verklaring geven. Om een warrig verhaal kort samen te vatten: doordat de kaart aan een OV-fiets abonnement gekoppeld is kon de NS geen nieuwe OV-chipkaart leveren en was ik dus verkeerd geïnformeerd. De aanvraag moest via TLS gebeuren. Als excuus zou de NS de complete kosten van €7,50 vergoeden. Nadat ik de nieuwe kaart bij TLS aangevraagd had bleken de kosten €10,50 te zijn.
Ik hoop dat de NS er voor kan zorgen dat ze in de toekomst haar zaken wel op orde heeft en klanten goed informeert, zodat het niet nodig is om een week zonder OV-chipkaart te moeten reizen.
Met vriendelijke groet,
Jelle

 

Had je de kaart bij TLS toevallig met een papieren formulier aangevraagd? TLS geeft namelijk op "hun" website (https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm) met zo'n formulier €10,50 kost (€7,50 voor de kaart en €3 administratiekosten). Bij online aanvragen (is wel met account) betaal je die administratiekosten niet en betaal je dus €7,50.

2 maanden geleden bevestiging gehad dat mijn foto in orde was en mijn kaart voordat mijn oude verliep zou worden opgestuurd. Ik dacht dat het wel in orde zou zijn.

Nu zie ik dat mijn kaart overmorgen verloopt. Contact opgenomen met translink. Die sturen me door naar de NS. De nieuwe kaart is in hun systeem nooit besteld. Contact opgenomen met de NS klantenservices (wow! Wat een doolhof! Als je even niet uitkijkt sturen ze je weer door naar translink. Het is me uiteindelijk gelukt iemand van de NS helpdesk aan de lijn te krijgen, hoeveel punten krijg ik daarvoor?). Meneer vond het allemaal heel vervelend en heel ingewikkeld. Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik heb inmiddels een nieuwe kaart besteld via translink, en zou mijn geld terugkrijgen via NS.

Mijn vragen nu:

  • Hoe krijg ik de kosten voor de nieuwe kaart terug van de NS? (Graag even concreet een linkje/email adres waar ik het heen moet sturen, en welke bewijzen ik mee moet sturen. Meneer van de klantenservice kwam niet verder dan ‘geld terugvragen’, en ik had niet het idee dat ik met nog vaker vragen concretere antwoorden kreeg)
  • Tot mijn kaart is geleverd: Waar kan ik geld terugkrijgen voor mijn reizen? Ik moet nu dus losse kaartjes kopen (klantenservice puntje: aanraden een anonieme ov kaart erbij te hebben voor het geval jullie je afspraken niet nakomen is niet echt netjes). Losse kaartjes zijn duurder, en misschien is mijn kaart met daluren abonement er niet voor mijn volgende treinreis. 

Ik heb wel vaker vertraging, maar 2 maanden is een nieuwe…

Waarom ben ik zelfs als ik een ochtend niet met de trein hoef toch de halve ochtend bezig met de NS?

Goedemiddat Lisa_1 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat het automatische proces bij jou niet goed is gegaan. 

Ik snap niet wat er ingewikkeld is. NS zou een nieuwe kaart bestellen. NS heeft geen nieuwe kaart besteld. Ik heb een probleem. (noot: het kan me niet schelen waar het misgaat. De NS heeft mij een nieuwe kaart belooft, en die is niet geleverd. Ik vind het al erg kwalijk dat ik zelf naar translink moet om te bestellen, ik heb immers een afspraak met de NS)

Ik snap deze gedachtegang, maar wanneer het automatische vernieuwingsproces heeft gefaald, moet er handmatig een vernieuwende kaart aangevraagd worden via de OV-Chipkaart, Translink. Wij hebben niet de mogelijkheid om dat automatische proces opnieuw te starten. Omdat er bij de handmatige aanvraag bepaalde persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden, mogen wij dit ook niet voor jou doen. Vandaar dat je werd geadviseerd om zelf een vernieuwende kaart aan te vragen.

Wat betreft de twee specifieke vragen kun je hiervoor (nogmaals) contact op nemen met onze Klantenservice. Een specifieke link of e-mail adres kan ik je niet geven, maar mocht je liever niet opnieuw willen bellen, dan kun je ook contact op nemen via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's daar kunnen je dan verder helpen.

Reageer