OV pay afmelden | NS Community

OV pay afmelden

  • 23 February 2023
  • 65 reacties
  • 4137 Bekeken

Hallo

Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.

Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay

Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?


65 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Ik zie het bij de zelfscankassa van de Jumbo bij mij op de hoek toch maar heel zelden. De meesten betalen met een gewone bankpas. Maar misschien is die Jumbo niet representatief.

Ik heb zelf de mobiele pas van mijn telefoontje verwijdert maar dat was omdat het de helft van tijd niet werkte.

Ik zie het bij ons juist weer heel veel, misschien eerder iets van regio's (ik woon in het westen) dan van soort supermarkt. Tussen 15 en 45 zie ik echt heel veel telefoonbetalingen.

Ik zie het op stations, zelfscankassa's en zelfs automaten wel veel gebruikt worden (doe het zelf ook). Bij de gewone kassa's juist weer minder heb ik het idee.

Maar tijdelijk je NFC uitzetten zou dan toch ook moeten werken? Nog steeds een hoop gedoe, maar voor nu dan iig beter dan dubbel inchecken en betalen (en het ooit weer terug zien te krijgen).

Badge +3

Keurig, en dan inderdaad erbij een (technische) beperking hoe vaak een e-ticket in de NS app geladen mag worden, anders schiet je er nog niets mee op.

Overigens zal artikel 2.4 (printen wanneer ook geldig in BTM, zoals combitickets) in de praktijk niet zoveel uitmaken, want in bussen kan je die ook gewoon van een telefoon (bijv. pdf) scannen en geen chauffeur die daar moeilijk over doet.

Bij in/uitstapcontrole kan men daar natuurlijk wel moeilijk over doen, maar wat als je geen printer hebt? In de code staat alles, dus toon er een id bij en klaar.

Reputatie 7
Badge +1

Maar het verschil in als PDF/screenshot laten zien of in de app inladen. Is dat dusdanig dat conducteurs daarop ook (kunnen) controleren? Ik kan me zo voorstellen dat er een hoop conducteurs zullen zijn die dat verschil ook niet zien/opmerken. De poortjes zullen het verschil (mits leesbare code) sowieso niet zien gok ik.

Ik reis zelf nooit met e-tickets, dus ik heb geen idee hoe dat er verder in de app uitziet.

Badge +3

Maar het verschil in als PDF/screenshot laten zien of in de app inladen. Is dat dusdanig dat conducteurs daarop ook (kunnen) controleren? Ik kan me zo voorstellen dat er een hoop conducteurs zullen zijn die dat verschil ook niet zien/opmerken. De poortjes zullen het verschil (mits leesbare code) sowieso niet zien gok ik.

Ik reis zelf nooit met e-tickets, dus ik heb geen idee hoe dat er verder in de app uitziet.

Het verschil tussen een ‘losse’ code (pdf of screenshot) en de NS app is dat je in de app een ticket kunt ‘omdraaien’ en dan de gegevens van de reiziger te zien krijgt (naam, reisdatum, traject).

In een pdf (print op A4 formaat) staan die gegevens ook, met wat echtheidskenmerken zoals een watermerk met je naam/datum/traject etc. Frauderen met een geprint ticket is dus erg lastig (bij zichtcontrole door een ‘geoefend oog/persoon’).

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.

 

Dit verklaart denk ik gelijk voor een deel van de relatief vele meldingen in het Engels. Ook de Thalys-reizigers hebben er volgens mij last van.

Badge +3

QR codes op internationale tickets zouden moeten werken en zijn bij controle onderweg geen enkel probleem.

Helaas zijn die vaak klein, en hebben poortjes er moeite mee. Voor Thalys weet ik het niet, maar in de Duitse treinen kan je een ‘keycard’ krijgen waarop een code staat om poortjes mee te openen.

Dat nog afgezien van poortjes die steevast (in ieder geval bij Apple) je ‘wallet’ op een telefoon openen als je een pdf code wil scannen. Bij gebruik van de NS app wordt dat onderdrukt.

Met OVpay is het probleem dat een poortje een bankpas ‘ziet’ en die dan gebruikt voor de transactie. Dat is niet zomaar uit te schakelen dus hou je bankpas ver weg van een poortje als je die niet wilt gebruiken.

OVpay zou dus een opt-in moeten worden in plaats van je pas te laten blokkeren door wanbetaling, want een andere opt-out is er (op dit moment) dus niet.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.

Dit verklaart denk ik gelijk voor een deel van de relatief vele meldingen in het Engels. Ook de Thalys-reizigers hebben er volgens mij last van.

Dat laatste klopt volgens mij.

Reputatie 7
Badge

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. 

Geldt dat echt ook voor smartphones (waar het hier over ging? Op mijn telefoon kan ik met één druk op de knop 'nfc' tijdelijk uitschakelen. Blokkeert dat nfc betalingen niet?

Ter informatie: sinds kort zijn e-tickets enkel nog geldig als deze geprint of in de app worden aangeboden. Zie ook de nieuwe voorwaarden: https://www.ns.nl/voorwaarden/voorwaarden-etickets

Zie ook de adviesaanvraag over deze wijziging bij het Locov: https://locov.nl/publicaties/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

Geldt alleen voor door NS en NS Internationaal uitgegeven e-tickets. Een eticket van een andere partij (chartervervoerder, buitenlandse vervoerder, 3rd party reseller, ...) is geldig en heeft toch dit probleem.

Badge +3

Men waarschuwt er aan alle kanten voor… lekker duidelijk.

Haal je pas (ov-chipkaart, bij reizen op een abonnement) uit een portemonnee want anders…scannen we miscchien wel je pinpas/debit/creditcard 😥

Och ja, OVpay bellen via 0900-1433 kan ook, om het te corrigeren.

En https://ovpay.nl/nl/word-ovpay-pionier mag snel verdwijnen 🤣

 

Badge +3

In Lelydorp is/was het een groot succes! Welkom bij de andere 75% (door je strot geduwd, wat nu weer?)

Welnee en simpel toch? Je moet tegenwoordig pasjes gescheiden houden en apart/afzonderlijk aanbieden!

En dan wél dezelfde (bank) pas gebruiken om uit te checken, want anders kost het je zomaar 40 euro (en we weten niet eens wie je bent maar je IBAN wel)!

 

Badge +3

Gaat niet over NS maar dat hele OVpay gedoe.

Heb ik aan mijn bank een machtiging gegeven om te incasseren van NLOV×××× ?

Nee, maar zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-afgeschreven-ovpa (omgekeerde wereld eigenlijk dus)

Bel en vertel dus maar, aan wie dan? Ja, aan ‘ons’ maar bij NS kom je dus echt niet verder.

En dan maanden wachten op je geld natuurlijk!  Had je maar niet zo stom moeten zijn om een debit/credit kaart te laten scannen voordat je je e-ticket wilde laten zien! 😥

Eigen schuld en game on dus. Er volgen er veeel meer (geen kristallen bol voor nodig)

Weet je waar ik zo simpel van wordt? Zeer offtopic, maar de reiziger die zijn best doet om alles goed te doen wordt zowat bestraft, terwijl er groepen zijn, ja vandaag ook weer, die de refels exact weten en hoe ze te omzeilen, waardoor de eerlijke reiziger dubbel de pineut is. 

 

Reputatie 2

Het is een zeer klantonvriendelijk systeem. Als je er eindelijk achter komt dat er onverwachts 20 euro van je rekening is geschreven, ga je zoeken wat dat kan zijn Gelukkig kun je op je bankrekening zien dat het van OV Pay is. Vervolgens check je je reishistorie, en zie je dat iedere reis is in- en uitgecheckt.

Eerst de NS gebeld, ik betaal immers voor een dienst van de NS. De medewerkster was totaal niet op de hoogte van werkmethode van de NS, en ontweek steeds mijn vraag door te zeggen dat er bij inchecken automatisch 20 euro wordt afgeschreven , afgezien van dat het in de context niet relevant was (en niet waar, met mijn ouderwetse kortingskaart wordt maar 10 euro afgeschreven bij incheck en ik kan reizen met minimaal 6 euro tarief op mijn kaart, allemaal zichtbaar in mijn reishistorie). Doorverwezen naar OV Chip, die tegen betaling het geld incasseert voor de dienst die de NS levert,.

Bij OV-chip, na de gebruikelijke wachttijd, konden ze zien dat ik alles had in-en uitgecheckt, maar dat OV chip niet gaat over betalingen via de bank… Waar ik me niet van bewust was en niets van heb gezien vof gemerkt.

Dus de partijen die ik betaal voor het leveren van een dienst (kunnen reizen) en de betaling van die reis mogelijk te maken (Ov chip), trekken hun handen er vanaf. Ik heb betaald voor een door de NS geleverde dienst en betaald aan OV Chip om de reizen met het ov te kunnen betalen. Enfin OV chip verwijst door naar OV PAY.

Ik check de website, daar zie ik dat er tussen betaalmoment en moment van afschrijven 1 dag zit (in mijn geval 5 dagen waarvan 3 werkdagen). Ik kan zien dat ik kennelijk heb ingecheckt voor een reis die ik met mijn ov chipkaart betaald heb (via de reishistorie). Ik bewaar en gebruik mijn ov chipkaart los van mijn andere pasjes en telefoon, omdat de kwaliteit van de OV chipkaart zelf niet super is. Daarbij blokkeren de paaltjes altijd met een duidelijke piep als iemand per ongeluk 2 chips tegelijk aanbiedt. Verder let ik altijd op of ik daadwerkelijk in- of uitcheck, ik heb nooit iets anders gezien dan “ingecheckt met OV kaart”. Via de OV PAY site kun je een vragenlijst invullen om te kijken of je recht hebt op een deel van je geld terug.. Het feit dat je betaald hebt met je OV chipkaart staat daar niet bij.  Alleen dat je na 5 dagen mogelijk een deel van je geld kunt terugkrijgen. Voor een ongewenste dienst zonder bewijs of zonder betalingsbevestiging te moeten geven. De bank ziet alleen dat er 20 euro is afgeschreven bij paaltje x, meer niet. Dat is hun dienst. Daar kun je weinig tegen doen en dat maakt je machteloos. 


OV PAY proberen bellen, na een uur in de wacht maar opgehangen. NS, het is jullie dienst waarvoor ik betaal (en die van pro-rail uiteraard).. Jullie personeel wordt er op aangesproken. De verantwoordelijkheid voor betaling hebben jullie overgedragen aan OV chip/OV PAY. Ik vind dat jullie dit soort misstanden moeten afhandelen en verbeteren, want ik er is nergens kenbaar gemaakt dat ik kennelijk 2x tegelijk incheckte (bij de uitcheckrijen zitten er altijd een paar seconden tussen tot de volgende kaart in- of uit kan checken), er is niet kenbaar gemaakt dat ik blijkbaar via een bankrekening heb ingecheckt, en ik heb daar nooit toestemming voor kunnen geven. En dus bij de bank geen aantoonbaar bewijs dat ik voor een reis betaald heb via mijn OV Chip, en niet via de bank.

Dus nu is er een 3e partij aan toegevoegd die onbereikbaar is, en waarvan ik de betalingen niet kan zien bij het inchecken en in mijn reisoverzicht. 

Als die verschrikkelijke bureaucratie… Zonder mijn medeweten wordt mij fors extra geld afgenomen voor een dienst die ik aantoonbaar betaal, en er is niemand binnen alle gelieerde organisaties die de intentie lijkt te hebben om de boel recht te zetten.

Al dat afschuiven en de ontmoedigende sabotage middels het gebruiken van onbereikbare (eeuwige wachttijd/chatbots) en slecht geïnstrueerde klantenservicemedewerkers, het steeds afschuiven naar een andere partij, en de ondoorzichtigheid voor de klant (ik zie een onherkenbare afschrijving 5 dagen na het kennelijke betalen, en moet uitzoeken wie dat bedrag afschrijft, waarna ik controleer of het kan kloppen (niet, want netjes in- en uitgecheckt). Vervolgens hebben de NS en OV Chip geen inzicht in de bankbetalingen en kunnen ze het dus niet in hun reisoverzichten verwerken, waardoor ik niets kan aantonen omtrent een geleverde dienst voor die bankbetaling, terwijl ik wel kan aantonen dat ik die reis met mijn OV chipkaart heb betaald). Dat is oplichting, de bank kan zich immers altijd verschuilen achter het feit dat ik dat deel van de reis  misschien dubbel heb betaald, maar misschien wel ben doorgereden. Er is niets te bewijzen. De bank weet niet dat er als ik incheck 10 euro wordt afgeboekt, en niet 20 euro die zij incasseren.

De enige juiste oplossing zou zijn dat de NS of OV chip het geld meteen terugstort als de klant kan aantonen dat deze rechtmatig gebruik heeft gemaakt van beide diensten. De NS / OV chip zouden het dan moeten afhandelen met de bank. Maar dat mag vast niet wegens privacywetgeving. Nu ziet de bank alleen een afschrift van 20 euro bij een NS incheckpaal. En verder geen bewijs van een al dan niet geleverde dienst… Het zou wat zijn als een bank overal geld kan afschrijven zonder een aantoonbaar geleverde dienst (bonnetje of digitale rekening). 


Ik weet dat dit een bericht is dat veel te lang is, en waarmee ik helemaal niets bereik, maar je moet toch wat om de tijd te doden tussen de chatbots, wachttijden, doorverwijzingen, het uitzoekwerk en een intrinsieke irritatie naar de manier waarop ik als vaste klant wordt afgescheept met gebrekkige diensten.

Tijd voor een kopje thee


 




 

Reputatie 7
Badge +1

@De arme reiziger Ik zou inderdaad NS het geld terugvragen en als ze dat weigeren (of niet binnen de wettelijke termijn reageren) een klacht indienen bij het klachtenloket OV.

Hallo

Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.

Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay

Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?

Ik ben erg boos over deze ontwikkeling. Er wordt mij een functie opgedrongen die ik helemaal niet wil hebben, die me ongemak geeft, en die ik niet eens kan uitschakelen zonder andere functies ook uit te schakelen. Waar kan ik hier een luid protest tegen laten horen? Vandaag of morgen worden er allerlei ongewenste functies aan de betaalkaart gekoppeld, waar we als consument niets over te zeggen hebben.

Reputatie 7

Een heel onvriendelijk systeem, ik wil zelf kiezen van welke betaalmethode ik gebruik wil maken. Contactloos betalen met telefoon of pas gebruik ik graag en heb ik zelf de controle. Maar om OV pay heb ik niet gevraagd en vindt ik dat ik zelf moet kunnen beslissen of het aan of uit staat en daar ik een abonnement heb op bus en trein ga ik het zeker niet gebruiken. Dit moet gewoon uit staan tot men het gaat gebruiken dus een opt.in

Badge +3

Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).

Dat komt omdat OVpay simpelweg de kaartinfo leest en vervolgens (een dag later) incasseert van je rekening. En dat schijnt te mogen omdat je geen pincode in kunt toetsen bij een poortje/paaltje, zelfde bij parkeergarages e.d. en ook incasso’s van loterijen, die kun je niet blokkeren!

Omgekeerd kan ik met een Maestro pas van Triodos Bank prima contactloos betalen, maar OVpay weigert hem. Die pas wordt later dit jaar vervangen…

Maar nu krijgen we dus gevallen waar een reiziger met een smart watch dubbel incheckt (zowel met de ov-chipkaart en de watch), of een telefoonhoesje waar de bankpas in zit terwijl het de bedoeling was om met de telefoon (e-ticket e.d.) in te checken.

Reputatie 3

Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).

Even een kleine disclaimer. Dit geldt alleen voor Nederlandse banken of kaartuitgevers die samenwerken met de Betaalvereniging/OVpay. Bij elke andere bank of kaartuitgever op deze planeet worden afschrijvingen van OVpay geblokkeerd worden als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld. (Vaak heb je dan al kunnen reizen, omdat deze check op zijn vroegst pas tijdens je reis plaatsvindt en uitchecken lukt dan ook nog.)

Badge +3

Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).

Even een kleine disclaimer. Dit geldt alleen voor Nederlandse banken of kaartuitgevers die samenwerken met de Betaalvereniging/OVpay. Bij elke andere bank of kaartuitgever op deze planeet worden afschrijvingen van OVpay geblokkeerd worden als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld. (Vaak heb je dan al kunnen reizen.)

Klopt ook, het is niet de volgende dag maar enige tijd na een (geldige) incheck dat je pas ‘geblacklist’ wordt voor OVpay (die check bij buitenlandse banken gaat wat tijd overheen).

Tijdens die (ene) reis had je inderdaad gewoon een geldig vervoerbewijs, en poortjes mogen je in principe ook niet weigeren/gijzelen bij het verlaten van een station.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B  Dubbel inchecken is de fout van de persoon zelf. Er wordt overal aangegeven de pas los aan te bieden. Tja als je complete portemonnee of telefooninhoes met pasjes aanbied...

Badge +3

Of een horloge hebt waarop paaltjes/poortjes reageren, maar dan zou je volgens mij toch iets moeten bevestigen, of in ieder geval dat zo’n ding gaat piepen of trillen met een melding dat er iets betaald wordt?

Reputatie 7
Badge +3

je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank

 

Bij veel banken kan dat niet (meer).

Reputatie 7
Badge +3

je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank

 

Bij veel banken kan dat niet (meer).

Met mijn bankpas kan ik niet meer contactloos betalen. Dat was ineens. Voor vervanging van pas moet ik betalen. Ik laat het maar zo. Of ik daarmee wel kan reizen? Ergens hier stond dat ov-pay los stond van contactloos betalen.

 

 

Reageer