OV pay afmelden

  • 23 February 2023
  • 65 reacties
  • 4203 Bekeken

Hallo

Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.

Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay

Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?


65 reacties

Reputatie 6

We hebben hier in Nederland de mond vol over privacy dit en privacy dat, maar wij kunnen dus niet het (per ongeluk) inchecken met je bankpas uitzetten. Ik wil OV pay niet, ik wil pas met mijn bankpas kunnen inchecken als ik daar toestemming voor gegeven heb.

Ik heb een abonnement met OV chipkaart, als ik dus per ongeluk mijn bankpas voor de scanner houdt wordt er geld van mijn bankrekening afgeschreven. Terwijl ik deze betaling niet heb geaccordeerd, zoals je met al je betalingen moet doen. 

Dat het technisch niet mogelijk is om OV pay uit te zetten heb ik geen boodschap aan. Het is volgens mij alleen al vanwege die fantastische privacywet heel dubieus dat dit zo maar kan. 

Badge +3

Het wordt een behoorlijke zoektocht naar een bank die nog bankpassen uitgeeft zonder contactloos betalen. OVpay kun je niet uitzetten voor een bankpas die geschikt is voor contactloos betalen.

Perforeer een gaatje in je kaart en klaar.. Die gaat dan niet meer contactloos werken!

(afbeelding is ongeveer wat er in je kaart zit, een antennelus dus() 😅

 

Badge +3

Dat je de pas los moet aanbieden staat overigens duidelijk aangegeven maar kennelijk gaat dat sommige mensen toch boven de pet.

Tja, je kaart apart of los… Hou andere betaalmogelijkheden zo ver als mogelijk uit de buurt bij in/uitcheken in het ov

Dat kan dus ook een smartphone, horloge, of zelfs dus gewoon je bankpas zijn! OVpay is onverbiddelijk (lees: vastbesloten , genadeloos etc,)

Bel met onze collega's van de klantenservice via telefoonnummer 0900-1433 (normale belkosten). Kun je geen 0900-nummers bellen? Bel dan naar: +31 10 892 50 63.

En dat gaat dus niet goed komen zonder opt-out, want we hebben je bankpas of creditcard (of horloge of telefoon) gezien/gescand! 😥

Dat hele OVpay moet dus snel stoppen (mijn mening). Meld je gerust (gratis) aan als je het wenst.

Ik heb geen kristalllen bol maar dit is de situatie per juli 2023 dus. Waardeloos!

@Robert B Maar is hier nu sprake van koppelverkoop? De voorwaarden bij OV-betalingen kan ik niet bij mijn bank uitzetten. Ik meen me te herinneren dat Microsoft weleens problemen heeft gehad met internet Explorer. Als het voor de incidentele reiziger de oplossing is, dan mag je verwachten dat deze juist geïnformeerd wordt. Er zijn meer mensen in Nederland die geen gebruik maken van het OV dan het aantal bankpassen. ;)  

Misschien dat een moderator het één en ander kan verduidelijken. Ik neem n.l. aan dat er binnen hun kring ook gegadigden zijn die niet zitten te wachten op een ‘verplicht’ OV-abonnement. 😇 

Zou wat zijn als bankpasklanten wel enige regie zouden krijgen of ze wel of niet gebruik willen maken van het OV pay zonder enige fatsoenlijke verificatie. 😎

 

 

Badge +3

Ik ben geen jurist, maar is hier geen sprake van koppelverkoop? Een soort van verplicht OV abonnement via de bank, waar de pincode overbodig en de betaallimiet onduidelijk is, lijkt mij onwenselijk Het zou mijn inziens normaal zijn als je dit voor een bankpas kan uitzetten.

Zie me al aankomen bij de bank…. 🙄

Probleem 1 is dat er totaal geen autorisatie plaats vindt bij het aanbieden van een bankpas (want daar hebben poortjes/paaltjes geen tijd voor). Die lezen dus je IBAN (plus nog wat dingen) en laten je door.

Lukt het ze (OVpay systeem, uitgevoerd door TLS/OV-chipkaart) vervolgens niet om te incasseren (of een reservering te plaatsen bij een bank of creditkaartmaatschappij zoals bij onbemande tankstations) dan kom je op een blacklist die aan alle poortjes/paaltjes voor trein en metro plus de apparaten in bussen/trams doorgegeven moet worden. Daar gaat natuurlijk wat tijd overheen en tot die tijd kan je gewoon reizen.

Men neemt daarbij een enorm risico, maar bepaalde ‘wegwerp’ virtuele kaarten/passen zoals van Revolut zijn tegenwoordig al bij voorbaat niet meer geldig (al lerende wordt men wijs).

Probleem 2: de CiCo (check in/out) apparaten hebben maar een beperkte geheugenruimte voor blacklists, dus het is onwenselijk om de pasnummers van iedereen die niet met OVpay wenst te reizen daaraan toe te voegen.

Omgekeerde wereld inderdaad, want als de gemeente besluit dat ik vanaf nu met mijn bankpas huisvuil/restafval in een container mag gooien moeten ze ten eerste mijn pasnummer weten, en zal ik een machtiging moeten geven voor eventuele kosten (diftar).

Bij OVpay hoeft dat dus niet (alle passen accepteren we en daarna kijken we wel verder!). Lekker simpel maar er is dus géén opt-out anders dan jezelf als wanbetaler te laten registreren met alle gevolgen van dien (en ze blijven 62 dagen lang proberen te incasseren las ik, zonder enige machtiging van jouw kant!) 🙄

Terug naar de tekentafel dus, met dat hele OVpay.

Ik ben geen jurist, maar is hier geen sprake van koppelverkoop? Een soort van verplicht OV abonnement via de bank, waar de pincode overbodig en de betaallimiet onduidelijk is, lijkt mij onwenselijk Het zou mijn inziens normaal zijn als je dit voor een bankpas kan uitzetten.

Zie me al aankomen bij de bank…. 🙄

Het is misschien handig zoals het nu is voor OV chip kaart en vervoerbedrijven maar niet voor de consument.

Voor het leeuwendeel van de consumenten is OV-Pay handig, een kleine minderheid heeft principiële bezwaren.

Overigens gebeurt er niets tenzij je je pasje voor een lezer gaat houden maar dat doe je dan toch wel zelf.

Badge +3

Het is misschien handig zoals het nu is voor OV chip kaart en vervoerbedrijven maar niet voor de consument.

Precies, want een vergissing is snel gemaakt omdat je meestal niets hoeft te bevestigen. Bij Android is het simpel, want NFC uitzetten is net zo makkelijk als Wi-Fi of BlueTooth of mobiele data uitzetten, maar bij Apple is het ‘onmogelijk’.

Geen idee of vliegtuigstand ook zou werken (bij Apple in ieder geval niet), en mijn Android telefoon heeft geen NFC.

Reputatie 7
Badge +3

Met mijn bankpas kan ik niet meer contactloos betalen. Dat was ineens. Voor vervanging van pas moet ik betalen. Ik laat het maar zo. Of ik daarmee wel kan reizen? Ergens hier stond dat ov-pay los stond van contactloos betalen.

Vreemd dat een bank geld vraagt voor vervanging van een pas, want die dingen hebben niet het eeuwige leven en je betaalt per maand al een bedrag waarin dat inbegrepen is.

Maar als contactloos niet meer werkt zal de antennelus wel defect zijn. Dan zal een paaltje of poortje er ook niet meer op reageren.

Of krijg je bij contactloos betalen een melding dat het niet mag? In dat geval zal OVpay alsnog werken.

Ik krijg geen melding, hij doet het gewoon niet. Ik kan wel betalen via de sluif +pincode. Pas is nog lang niet verlopen.

Reputatie 7

Om contactloos betalen af te zetten heb ik geen behoefte dat gebruik ik heel vaak, maar een opt in zou ook hier passen. OV pay wat ik wegens abonnementen niet gebruik wil ik wel kunnen weigeren op betaalpas en creditcard.

Het is misschien handig zoals het nu is voor OV chip kaart en vervoerbedrijven maar niet voor de consument.

Contactloos betalen op de bankpas staat technisch altijd aan, dat kan niet worden afgeschakeld. 

Dat verschilt per bank. Zelf zit ik bij ING en Rabobank, bij ING kan ik het niet uitzetten, bij Rabo wel en kan ook de limiet aanpassen. 

Het enige wat er gebeurt als je het af zet is dat in de software van de bank wordt opgeslagen dat contactloze transacties niet mogen worden geautoriseerd. Technisch blijft contactloos betalen echter gewoon aan staan.

Omdat bij OV-pay autorisatie geen optie is omdat dat veel te lang duurt worden OV-pay transacties zonder autorisatie gedaan. Een enkeling vind dat vervelend, het overgrote deel van de mensen profiteert er van. Enige alternatief is de bank vragen om een kaart zonder contactloze functionaliteit.

Badge +3

Met mijn bankpas kan ik niet meer contactloos betalen. Dat was ineens. Voor vervanging van pas moet ik betalen. Ik laat het maar zo. Of ik daarmee wel kan reizen? Ergens hier stond dat ov-pay los stond van contactloos betalen.

Vreemd dat een bank geld vraagt voor vervanging van een pas, want die dingen hebben niet het eeuwige leven en je betaalt per maand al een bedrag waarin dat inbegrepen is.

Maar als contactloos niet meer werkt zal de antennelus wel defect zijn. Dan zal een paaltje of poortje er ook niet meer op reageren.

Of krijg je bij contactloos betalen een melding dat het niet mag? In dat geval zal OVpay alsnog werken.

Reputatie 7
Badge +3

Contactloos betalen op de bankpas staat technisch altijd aan, dat kan niet worden afgeschakeld. 

Dat verschilt per bank. Zelf zit ik bij ING en Rabobank, bij ING kan ik het niet uitzetten, bij Rabo wel en kan ook de limiet aanpassen. 

Volgens dit bericht van de Consumentenbond kun je het niet uitzetten bij ING en ABN AMRO, al kun je volgens hen bij de laatste wel instellen dat er altijd om een pincode gevraagd wordt of een andere pas aanvragen, maar dat vind ik niet terug op de ABN AMRO website.

 

Reputatie 7
Badge +3

je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank

 

Bij veel banken kan dat niet (meer).

Met mijn bankpas kan ik niet meer contactloos betalen. Dat was ineens. Voor vervanging van pas moet ik betalen. Ik laat het maar zo. Of ik daarmee wel kan reizen? Ergens hier stond dat ov-pay los stond van contactloos betalen.

Contactloos betalen op de bankpas staat altijd aan, dat kan technisch niet worden afgezet.

Ik heb niets afgezet of laten afzetten. Mijn pas werkt niet meer bij contactloos betalen.

 

je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank

 

Bij veel banken kan dat niet (meer).

Met mijn bankpas kan ik niet meer contactloos betalen. Dat was ineens. Voor vervanging van pas moet ik betalen. Ik laat het maar zo. Of ik daarmee wel kan reizen? Ergens hier stond dat ov-pay los stond van contactloos betalen.

Contactloos betalen op de bankpas staat technisch altijd aan, dat kan niet worden afgeschakeld. Als de kaart een defect heeft dan werkt het misschien niet meer maar dan werkt pinnen of geld opnemen wellicht ook niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank

 

Bij veel banken kan dat niet (meer).

Met mijn bankpas kan ik niet meer contactloos betalen. Dat was ineens. Voor vervanging van pas moet ik betalen. Ik laat het maar zo. Of ik daarmee wel kan reizen? Ergens hier stond dat ov-pay los stond van contactloos betalen.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank

 

Bij veel banken kan dat niet (meer).

Badge +3

Of een horloge hebt waarop paaltjes/poortjes reageren, maar dan zou je volgens mij toch iets moeten bevestigen, of in ieder geval dat zo’n ding gaat piepen of trillen met een melding dat er iets betaald wordt?

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B  Dubbel inchecken is de fout van de persoon zelf. Er wordt overal aangegeven de pas los aan te bieden. Tja als je complete portemonnee of telefooninhoes met pasjes aanbied...

Badge +3

Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).

Even een kleine disclaimer. Dit geldt alleen voor Nederlandse banken of kaartuitgevers die samenwerken met de Betaalvereniging/OVpay. Bij elke andere bank of kaartuitgever op deze planeet worden afschrijvingen van OVpay geblokkeerd worden als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld. (Vaak heb je dan al kunnen reizen.)

Klopt ook, het is niet de volgende dag maar enige tijd na een (geldige) incheck dat je pas ‘geblacklist’ wordt voor OVpay (die check bij buitenlandse banken gaat wat tijd overheen).

Tijdens die (ene) reis had je inderdaad gewoon een geldig vervoerbewijs, en poortjes mogen je in principe ook niet weigeren/gijzelen bij het verlaten van een station.

Reputatie 3

Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).

Even een kleine disclaimer. Dit geldt alleen voor Nederlandse banken of kaartuitgevers die samenwerken met de Betaalvereniging/OVpay. Bij elke andere bank of kaartuitgever op deze planeet worden afschrijvingen van OVpay geblokkeerd worden als je contactloos betalen hebt uitgeschakeld. (Vaak heb je dan al kunnen reizen, omdat deze check op zijn vroegst pas tijdens je reis plaatsvindt en uitchecken lukt dan ook nog.)

Badge +3

Sterker nog, je kunt contactloos betalen ‘uitschakelen’ bij je bank, maar OVpay blijft gewoon werken zolang je een bankpas niet zodanig verminkt dat NFC niet meer werkt (stukje inknippen om de antennelus te verbreken).

Dat komt omdat OVpay simpelweg de kaartinfo leest en vervolgens (een dag later) incasseert van je rekening. En dat schijnt te mogen omdat je geen pincode in kunt toetsen bij een poortje/paaltje, zelfde bij parkeergarages e.d. en ook incasso’s van loterijen, die kun je niet blokkeren!

Omgekeerd kan ik met een Maestro pas van Triodos Bank prima contactloos betalen, maar OVpay weigert hem. Die pas wordt later dit jaar vervangen…

Maar nu krijgen we dus gevallen waar een reiziger met een smart watch dubbel incheckt (zowel met de ov-chipkaart en de watch), of een telefoonhoesje waar de bankpas in zit terwijl het de bedoeling was om met de telefoon (e-ticket e.d.) in te checken.

Reputatie 7

Een heel onvriendelijk systeem, ik wil zelf kiezen van welke betaalmethode ik gebruik wil maken. Contactloos betalen met telefoon of pas gebruik ik graag en heb ik zelf de controle. Maar om OV pay heb ik niet gevraagd en vindt ik dat ik zelf moet kunnen beslissen of het aan of uit staat en daar ik een abonnement heb op bus en trein ga ik het zeker niet gebruiken. Dit moet gewoon uit staan tot men het gaat gebruiken dus een opt.in

Hallo

Ik heb een abonnement en wil daarom geen gebruik maken van ov pay, ook niet toevallig omdat het in mijn portemonee zit.

Ik wil daarom mijn bankpas afmelden/laten blokkeren voor ovpay

Ik lees dat de enige manier waarop dit kan is om het bankpas saldo op 0 te zetten, een reis er mee te maken, en wachten tot de kaart geblokkeerd wordt bij ovpay.

Kan dat niet wat klantvriendelijker?

Ik ben erg boos over deze ontwikkeling. Er wordt mij een functie opgedrongen die ik helemaal niet wil hebben, die me ongemak geeft, en die ik niet eens kan uitschakelen zonder andere functies ook uit te schakelen. Waar kan ik hier een luid protest tegen laten horen? Vandaag of morgen worden er allerlei ongewenste functies aan de betaalkaart gekoppeld, waar we als consument niets over te zeggen hebben.

Reputatie 7
Badge +1

@De arme reiziger Ik zou inderdaad NS het geld terugvragen en als ze dat weigeren (of niet binnen de wettelijke termijn reageren) een klacht indienen bij het klachtenloket OV.

Reageer