OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community
Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Het zijn niet alleen de consumenten die lijden aan keuzestress. Ook voor bedrijven is het een behoorlijke opgave om alle systemen naast elkaar en gelijktijdig te laten werken.

Ik begrijp dat in heel veel situaties, helemaal voor bedrijven (veelal middenstand) die geld en capaciteit niet hebben om software te laten bouwen of aanpassen aan de eigen wensen. Maar in geval van NS/TLS heeft men het gehele proces in eigen handen en is dat geen excuus.

@Erryt NS e.a. Wanneer moet je de pincode intoetsen als ik een dagje van Groningen via Haarlem naar Roozendaal reis, af en toe een tussenstop maak op enkele kleinere stations onderweg en op sommige grotere stations een korte pauze van +35 minuten plan en via Venlo weer terug ga naar Groningen? Ook wil ik onderweg nog een boek kopen.... Hoe zit het met je pincode die je moet gebruiken als je over de 100 euro gaat? En wat wordt er uiteindelijk in rekening gebracht? Het boek kost 25 euro.;)

De kosten kun je zelf uitrekenen via de reisplanner.

Is dat zo? Worden alle bedragen bij elkaar opgeteld? Is er een maximum?

Reputatie 3

Waarom zie ik OV Pay en alle andere functie/s niet als ik inlog op mijn NS op mijn Smartphone?

Op de NS Website als ik dan inlog bij mijn NS zie ik alle functie/s zoals OV Pay/Facturen en nog veel meer!

Het is maar een vraagje….

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zie ik OV Pay en alle andere functie/s niet als ik inlog op mijn NS op mijn Smartphone?

Op de NS Website als ik dan inlog bij mijn NS zie ik alle functie/s zoals OV Pay/Facturen en nog veel meer!

Het is maar een vraagje….

Omdat men niet alles in de app kan proppen.

Waarom niet? Het zijn in essentie maar wat vensters die een beetje tegen API endpoints praten. Het is geen game met enorme assets. 

Reputatie 4

Ik kom nog wel iets tegen bij het uitchecken bij de verkeerde vervoerder. Bij wijze van test heb ik per trein gereisd van Amsterdam Centraal naar Amstel (ingecheckt bij NS), en heb ik expres foutief geprobeerd uit te checken bij een poortje van GVB.

Bij de OV-chipkaart krijg je dan netjes een melding in de trant van“uitchecken andere vervoerder: NS”. Maar met OVpay liet hij me er tot mijn verbazing gewoon uit:

 

Ook in mijn transactie overzicht zie ik een gemiste uitcheck:

 

Hij heeft dan weer niet het volledige NS correctietarief gerekend, dus er lijkt ook ergens iets weer wél goed te zijn gegaan, mogelijk omdat ik daarna nog met de metro heb gereisd. Overigens is deze reactie niet bedoeld voor mijzelf om de uitcheck te corrigeren (dat lukt me wel), maar meer voor het systeem in het algemeen.

Zou de controle dat je alleen bij de juiste vervoerder kan uitchecken ook kunnen worden ingebouwd bij OVpay? Of is dat al zo, doordat hij het correctietarief dan niet rekent? Bovenstaande voorbeeld is NS / GVB, maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de regionale vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

Als dit niet snel wordt opgelost kan dit tot een enorme stroom aan klachten en terugbetalingen leiden. Juist omdat het mogelijk maken van reizen met de betaalpas of creditcard gericht is op incidentele reizigers die geen OV-chipkaart hebben. 

Badge +3

Helemaal goed dat de GVB poortjes (op o.a. Amstel) een NS incheck op een ov-chipkaart herkennen!

Andersom (in GVB en uit NS met een ov-chipkaart) zal je waarschijnlijk €20 kosten, of €10 bij een saldo-abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet goed. Het poortje moet niet opengaan en een foutmelding geven dat je moet uitchecken bij NS.

Badge +3

Nee, niet goed. Het poortje moet niet opengaan en een foutmelding geven dat je moet uitchecken bij NS.

Dat doen ze toch ook (de GVB poortjes, als er een NS incheck herkend wordt)?

NS poortjes geven er niets om, die gaan gewoon open en rekenen het instaptarief wegens gemiste incheck. Bij reizen op rekening (Flex of Business Card) misschien iets zinnigers, als je vaker een bepaald traject reist.

Poortjes hebben geen tijd om dat allemaal te controleren. Voor Amsterdam Centraal naar Amstel zou het overigens € 2,60 moeten zijn.

Badge +3

OVpay doet het ‘redelijk’ wat dat betreft, want een NS incheck om 7:56 op Centraal gevolgd door een GVB rit om 8:17 vanaf Amstel zal wel betekenen dat die gemiste NS uitcheck op Amstel zal zijn?

Klopt alleen de prijs dus niet helemaal.

Reputatie 7
Badge +3

Redelijk is niet goed genoeg.

Er is indertijd heel veel geklaagd over alle verkeerde in- en uitchecks op Amsterdam Amstel en Duivendrecht. Dat was eindelijk opgelost. Met de introductie van OVpay zijn er weer nieuwe problemen. Het lijkt wel of er geen enkel collectief geheugen is bij de OV-organisaties. OVpay lijkt nu te zijn uitgerold zonder bekende oplossingen door te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel.

...

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren.

...

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen

 

https://www.nu.nl/tech/6251260/ov-reizigers-verrast-inchecken-kan-ook-als-contactloos-betalen-is-uitgezet.html

Meerdere reizigers in het openbaar vervoer zagen afgelopen tijd ongewild geld van hun rekening verdwijnen. Dat komt doordat het sinds februari mogelijk is om in- en uit te checken met de bankpas. Dat inchecken gebeurt zelfs als mensen contactloos betalen met hun pas hebben uitgezet.

 

@mrfreeze in het artikel staat het volgende:

Uit een rondgang langs de Nederlandse banken blijkt dat er nauwelijks klachten of problemen binnen zijn gekomen sinds de introductie van OVpay. "Wat onze collega's bij de klantenservice vooral krijgen, zijn positieve reacties van klanten", vertelt een woordvoerder van de ING. "Ze zijn tevreden over het reizen met de betaalpas en het gemak dat dit met zich mee brengt."

Nou, dat zal best, maar dat het volgende van toepassing is...:

"Ook als mensen contactloos betalen op hun bankpas hebben uitgezet, kunnen zij nog steeds in- en uitchecken in het ov", legt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland uit. "Bankpassen met een NFC-chip kunnen altijd gebruikt worden om te betalen bij een parkeerautomaat, tolpoort of incheckzuil."

Daarvoor hebben banken volgens Beugel een internationale uitzondering afgesproken. Dat is gedaan om voor een vlotte doorstroming van het verkeer of reizigers te zorgen. Maar ook omdat het meestal niet mogelijk is om een pincode in te voeren op zo'n apparaat.

 

(die 50 euro had net zo goed 100 kunnen zijn, wat natuurlijk helemaal niks veranderd aan de zaak.)

 

Heeft iemand zin om even 40 keer met een bankpas tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal te reizen?

(Wel tussendoor in en uitchecken!)

Reputatie 7
Badge +3

Dat is slecht, dat ook als je contactloos betalen hebt uitgezet jouw pas (ongewild) geschikt is gemaakt voor OVpay. 

Nu wordt er bij de palen/poortjes aangegeven 1 pas aan te bieden, maar zonder enige communicatie van bank en NS de pas hiervoor geschikt te maken zou niet moeten kunnen.

Reputatie 7

Niet geheel verbaasd. Nog voordat bankpassen contactloos waren kon je immers al bij de Franse tolpoortjes betalen zonder je PIN-code in te geven. Dat was al zo'n “internationale uitzondering”.

 

Voor de boeven inderdaad een interessante ‘feature’. Gratis reizen.

Iemand enig idee hoe OV Pay werkt in grensgebieden? Op en neer tussen Roosendaal en Antwerpen bijvoorbeeld? @Slidestops en @Loes Hoe gaan jullie straks controleren?

Reputatie 7
Badge

Dat is slecht, dat ook als je contactloos betalen hebt uitgezet jouw pas (ongewild) geschikt is gemaakt voor OVpay. 

Nu wordt er bij de palen/poortjes aangegeven 1 pas aan te bieden, maar zonder enige communicatie van bank en NS de pas hiervoor geschikt te maken zou niet moeten kunnen.

Ik snap überhaupt niet waarom banken zich waarschijnlijk door vervoerders over hebben laten halen om hun een uitzonderingspositie te geven en zelfs zonder aparte keuze voor reizigers hierin. Ik vind contactloos betalen met een vrij lage limiet nog wel oke maar ik wil helemaal niet dat er zonder mijn pincode ongelimiteerd geld uitgegeven kan worden met mijn pinpas, aan wat dan ook, en zéker niet aan een bedrijf wat (zie vele topics hier) ook nog wel eens dingen fout doet, zoals te veel afschrijven.

Reputatie 7
Badge

Iemand enig idee hoe OV Pay werkt in grensgebieden? Op en neer tussen Roosendaal en Antwerpen bijvoorbeeld? @Slidestops en @Loes Hoe gaan jullie straks controleren?

Ik denk gewoon net als de ov chipkaart? Of zie jij relevante verschillen?

Reputatie 7
Badge +1

Iemand enig idee hoe OV Pay werkt in grensgebieden? Op en neer tussen Roosendaal en Antwerpen bijvoorbeeld? @Slidestops en @Loes Hoe gaan jullie straks controleren?

Ik denk gewoon net als de ov chipkaart? Of zie jij relevante verschillen?

Precies zo. De bankpas kun je immers op dezelfde trajecten gebruiken als de OV-chipkaart. Vooralsnog niet op Roosendaal-Antwerpen dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is slecht, dat ook als je contactloos betalen hebt uitgezet jouw pas (ongewild) geschikt is gemaakt voor OVpay. 

Nu wordt er bij de palen/poortjes aangegeven 1 pas aan te bieden, maar zonder enige communicatie van bank en NS de pas hiervoor geschikt te maken zou niet moeten kunnen.

Bij ING kun je contactloos betalen niet eens uitzetten.

Contactloos betalen werkt nadat je eerst 1 keer mét pincode hebt gepind of betaald.

Met jouw betaalpas kun je contactloos betalen. Dit hebben wij standaard voor je aangezet, wel zo makkelijk. Het is niet mogelijk om contactloos betalen uit te zetten. Contactloos betalen werkt nadat je eerst 1 keer mét pincode hebt gepind of betaald.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/contactloos-betalen

Dus ING zet het standaard voor je aan, je kunt niet bepalen of je dat uit wilt zetten en nu kun je ook niet zelf bepalen of de mogelijkheid met OVPay in te checken aan of uit staat. Als iemand niet heel goed op de hoogte is van de ontwikkelingen in het OV en de berichtgeving erover niet volgt omdat ‘ie maar heel zelden met het OV gaat, kan die persoon wel de tekst om 1 pas aan te bieden zien, maar kan dan denken dat het gaat om 1 OV-chipkaart en niet ook een bankpas.

Mijn moeder gaat niet meer met het OV en heeft nu ook geen OV-chipkaart meer, maar anders zou het haar zo kunnen gebeuren, al moet ik zeggen dat zij de keren dat ik samen met haar met de trein ging in de OV-chipkaart tijd zij haar OV-chipkaart wel altijd uit het hoesje uit haar portemonnee haalde. En daar dan wel zo lang overdeed en ook weer even net zo lang om hem daarna weer terug te stoppen dat er intussen een rij van minstens 10 zeer ongeduldige andere reizigers had kunnen staan bij het paaltje of poortje als ik er niet bij zou zijn geweest. Maar in het dat hoesje waar haar OV-chipkaart toen inzat, zat ook haar betaalpas en bij één van de keren dat ze moest in of uitchecken had ze bijna de betaalpas te pakken (nee ma, dat is je bankpas, je moet die andere hebben). Ze heeft ook wel eens per ongeluk toen ze een nieuw pasje van iets kreeg en de oude wilde doorknippen een verkeerd pasje doorgeknipt, pasje van de zorgverzekering en betaalpas verwisseld, geen idee meer welke van de 2 ze had doorgeknipt wat dus niet moest. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had in het verleden bij ING contactloos betalen uitgezet. Ik kwam er laatst achter dat het bij mijn nieuwe pas weer ‘aan’ stond. Na het nieuws over OV-Pay heb ik ING gebeld met het verzoek om het weer uit te zetten. Dit bleek inderdaad niet meer te kunnen. De medewerker vroeg nog wel waarom ik dat zou willen. Heb 'm uitgelegd dat ik het best een risico vind dat als ik mijn pas verlies, iemand daar onbeperkt mee zou kunnen reizen. Hij verzekerde mij dat dat echt niet mogelijk was. Er is een maximum van € 50, en dan moet je je pincode weer ingeven. Op mijn reactie dat dat voor OV-Pay blijkbaar niet geldt, gaf hij aan dat dat echt voor iedereen geldt, dus ook voor OV-Pay. Het was letterlijk onmogelijk om voor meer dan € 50 te 'misbruiken'.

Nu blijkt wel dat dat dus gewoon niet waar is. Blijkbaar valt OV-Pay niet onder het 'normale’ contactloos betalen. Anders zou het ook niet moeten werken bij passen waar het wel uitgeschakeld is. Ik vind dat de informatie hierover wel iets duidelijker zou mogen.

Reputatie 7
Badge

@mrfreeze volgens de voorwaarden van mijn rekening bij ABN Amro en eerdere posts hier klopt wat u is verteld inderdaad niet en dit lijkt echt landelijk afgesproken dus ik kan me moeilijk voorstellen dat dit bij ING anders zit, maar u zou de voorwaarden er dus op na kunnen slaan. ABN heeft die in juli 2022 specifiek aangepast om OVpay op deze manier mogelijk te maken. 

Dus om de ‘incidentele’ reiziger te verleiden om met het OV te reizen zijn we tot de conclusie gekomen om het besteedbaar bedrag per bankpas landelijk maar ‘los’ te laten? 💋

@Erryt NS en anderen:

Is dit niet een beetje fraudegevoelig? Is er een “bitje” zodat ik dit voor mijn “ouwe” deze optie kan uitzetten? Gewoon om eventueel misbruik te voorkomen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie al een behoorlijk lijstje met verwonderpunten bij de introductie van OVpay. Heeft echt niemand nagedacht over de betaallimiet die wel voor contactloze betalingen geldt maar niet voor het kunnen reizen met in- en uitchecken?

 

Reageer