Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik zie al een behoorlijk lijstje met verwonderpunten bij de introductie van OVpay. Heeft echt niemand nagedacht over de betaallimiet die wel voor contactloze betalingen geldt maar niet voor het kunnen reizen met in- en uitchecken?

 

Dat NS er niet over heeft nagedacht, snap ik nog wel. Het verbaast me vooral dat banken hieraan hebben meegewerkt.

Dus om de ‘incidentele’ reiziger te verleiden om met het OV te reizen zijn we tot de conclusie gekomen om het besteedbaar bedrag per bankpas landelijk maar ‘los’ te laten? 💋

@Erryt NS en anderen:

Is dit niet een beetje fraudegevoelig? Is er een “bitje” zodat ik dit voor mijn “ouwe” deze optie kan uitzetten? Gewoon om eventueel misbruik te voorkomen?

Het is niet mogelijk om OVpay uit te zetten. Als je een contactloze betaalpas hebt van een deelnemende bank of creditcardmaatschappij, is deze ook automatisch geschikt voor reizen in het OV. Je kunt de pas niet blokkeren voor gebruik in het OV. Wel kun je bij sommige banken de contactloze functionaliteit in z'n geheel uitschakelen. Neem hiervoor contact op met je bank. Helaas kan dit niet bij alle banken.

Wel kun je bij sommige banken de contactloze functionaliteit in z'n geheel uitschakelen.

Ja mooi niet dus

https://tweakers.net/nieuws/206698/betaalvereniging-ov-reizen-met-bankpas-kan-ook-als-contactloos-betalen-uit-is.html

Bij onder andere de Rabobank kan je zit wel uitzetten

Dus om de ‘incidentele’ reiziger te verleiden om met het OV te reizen zijn we tot de conclusie gekomen om het besteedbaar bedrag per bankpas landelijk maar ‘los’ te laten? 💋

@Erryt NS en anderen:

Is dit niet een beetje fraudegevoelig? Is er een “bitje” zodat ik dit voor mijn “ouwe” deze optie kan uitzetten? Gewoon om eventueel misbruik te voorkomen?

Het is niet mogelijk om OVpay uit te zetten. Als je een contactloze betaalpas hebt van een deelnemende bank of creditcardmaatschappij, is deze ook automatisch geschikt voor reizen in het OV. Je kunt de pas niet blokkeren voor gebruik in het OV. Wel kun je bij sommige banken de contactloze functionaliteit in z'n geheel uitschakelen. Neem hiervoor contact op met je bank. Helaas kan dit niet bij alle banken.

Dat je OVpay niet uit kunt zetten is dus een grote misser in het systeem in mijn ogen en ik verwacht dat ik niet de enige ben.

Bij onder andere de Rabobank kan je zit wel uitzetten

Wat, contactloos betalen? Ja, maar dan werkt het nog altijd in het OV

Betaalvereniging Nederland waarschuwt reizigers dat ze kunnen inchecken met hun betaalpas, ook als ze contactloos betalen hebben uitgeschakeld.

Rabobank heeft me inmiddels bevestigd dat het inderdaad niet uit kan.

Bedoel je omdat dit erg fraudegevoelig is?

Volgens mijn interne informatie kan je de contactloze functionaliteit uitzetten waardoor je deze niet meer kan gebruiken voor het OV.

Ja, dat is de verwachting inderdaad. Vandaag was nou net in het nieuws dat blijkt dat dat niet zo werkt en ondanks geblokkeerde contactloze betalingen, OVPay blijft werken. Geen mogelijkheid om het te blokkeren.

Ik heb daar nog niks over vernomen. Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij als je de incasso storneert en de afschrijving niet plaats kan vinden dan wordt de mogelijkheid om in- en uit te checken geblokkeerd. Dit is echter wel een speculatie van mij.

Reputatie 7
Badge

Ik heb daar nog niks over vernomen. Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij als je de incasso storneert en de afschrijving niet plaats kan vinden dan wordt de mogelijkheid om in- en uit te checken geblokkeerd. Dit is echter wel een speculatie van mij.

Dat had ik ook ergens gelezen inderdaad. Vervolgens heb ik dan alleen dus een schuld en als ik die afbetaal wordt mijn pas gedeblokkeerd voor OVpay. Ik kan me niet voorstellen dat NS dat een goede methode vindt als je die blokkade wilt. Ze zullen dan vast vrij snel steeds harder hun geld komen opeisen.

@Erryt NS

Als je even naar de datum van mijn afbeelding kijkt staat daar 27 januari. ;)

En ik heb de moeite genomen om het één en ander uit te zoeken. Met translink heb ik nog geen contact opgenomen vanwege eventuele gevolgen als je mensen ergens probeert op te attenderen. (google maar even op Brenno de winter en Translink (2011)) Ofwel mensen NU attenderen dat al die ongeveer 40.000.000 kaarten die in Nederland in omloop zijn zonder duidelijke communicatie welke kunnen aanzetten tot frauduleus handelen is niet mijn probleem. Veel succes met de communicatie met de  banken, de NS, Translink, OVpay en alle andere betrokkenen in dit proces. 

Kan ik straks ook twee elektrische fietsen huren met mijn bankpas? ;) 

Reputatie 3

Op tweakers.net is hier ook al een hele discussie over gaande met inmiddels al zo'n 300 berichten. Ik vind het wel heel vreemd dat dit bij testen er blijkbaar niet is uitgekomen.

https://tweakers.net/nieuws/206698/betaalvereniging-ov-reizen-met-bankpas-kan-ook-als-contactloos-betalen-uit-is.html

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb daar nog niks over vernomen.

Ik had het gisteren ook al gemeld.

https://www.nu.nl/tech/6251260/ov-reizigers-verrast-inchecken-kan-ook-als-contactloos-betalen-is-uitgezet.html

 

Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij als je de incasso storneert en de afschrijving niet plaats kan vinden dan wordt de mogelijkheid om in- en uit te checken geblokkeerd. Dit is echter wel een speculatie van mij.

Je hoeft niet te speculeren, het staat gewoon op jullie site:

Een niet gelukte betaling

Als de betaling niet lukt, bijvoorbeeld omdat het saldo of bestedingsruimte te laag is, dan blokkeert Translink tijdelijk de reisfunctie die is verbonden aan de Betaalpas of Creditcard. Je kunt dan niet meer reizen met je Betaalpas of Creditcard in het gehele openbaar vervoer, totdat het openstaande bedrag is voldaan.

Binnen een periode van 62 kalenderdagen worden herhaald betaalverzoeken door de GBO gedaan om het verschuldigde bedrag van je rekening of bestedingsruimte af te schrijven. Als hierbij de betaling succesvol is, wordt de (tijdelijke) blokkade opgeheven.

Dat werkt dus alleen als het saldo te laag blijft. Dat is natuurlijk geen serieuze optie. En ik lees nergens of je na die 62 dagen een incassobureau achter je aan krijgt. Zou me niks verbazen.

 

Ik vind het vooral erg knullig dat dit hele gegeven dus blijkbaar helemaal niet bekend is bij de bedrijven die het aanbieden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik had in het verleden bij ING contactloos betalen uitgezet. Ik kwam er laatst achter dat het bij mijn nieuwe pas weer ‘aan’ stond. Na het nieuws over OV-Pay heb ik ING gebeld met het verzoek om het weer uit te zetten. Dit bleek inderdaad niet meer te kunnen. De medewerker vroeg nog wel waarom ik dat zou willen. Heb 'm uitgelegd dat ik het best een risico vind dat als ik mijn pas verlies, iemand daar onbeperkt mee zou kunnen reizen. Hij verzekerde mij dat dat echt niet mogelijk was. Er is een maximum van € 50, en dan moet je je pincode weer ingeven. Op mijn reactie dat dat voor OV-Pay blijkbaar niet geldt, gaf hij aan dat dat echt voor iedereen geldt, dus ook voor OV-Pay. Het was letterlijk onmogelijk om voor meer dan € 50 te 'misbruiken'.

Nu blijkt wel dat dat dus gewoon niet waar is. Blijkbaar valt OV-Pay niet onder het 'normale’ contactloos betalen. Anders zou het ook niet moeten werken bij passen waar het wel uitgeschakeld is. Ik vind dat de informatie hierover wel iets duidelijker zou mogen.

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, maar als OV-Pay dus niet is uit te schakelen op een betaalpas en het volledig losstaat van het normale contactloos betalen:

Wat als je je bankpas volledig blokkeert omdat je deze bent verloren of hij is gestolen? Blijft OV-Pay dan ook werken?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, maar als OV-Pay dus niet is uit te schakelen op een betaalpas, en het volledig losstaat van het normale contactloos betalen:

Wat als je je bankpas volledig blokkeert nadat je deze bent verloren (of hij is gestolen)? Blijft OV-Pay dan ook werken?

Volgens NS in elk geval niet:

Een door een Bank of Creditcardmaatschappij geblokkeerde Betaalpas of Creditcard

Als een in het openbaar vervoer gebruikte Betaalpas of Creditcard door een Bank of Creditcardmaatschappij als gestolen of vermist is genoteerd, of als er een andere reden is waarom deze kaart (tijdelijk) door de Bank of Creditcardmaatschappij geblokkeerd is, wordt de reisfunctie van de Betaalpas of Creditcard ook automatisch (tijdelijk) geblokkeerd.

 

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan (technisch) werkt. Als de incheckpaal geen (direct) contact maakt met de bank, hoe weet die paal dan dat de pas geblokkeerd is?

Badge +3

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan (technisch) werkt. Als de incheckpaal geen (direct) contact maakt met de bank, hoe weet die paal dan dat de pas geblokkeerd is?

In een ander (of ditzelfde) topic las ik dat OVpay elke paar minuten van de banken een update krijgt met geblokkeerde passen. Hoe frequent die naar poortjes/paaltjes gestuurd wordt weet ik niet, maar het is in ieder geval meerdere malen per dag.

Bij een buurtbusje waar de transacties uitgelezen worden in de remise zou dat zomaar mis kunnen gaan, want die voertuigen staan soms bij de chauffeur/vrijwilliger thuis voor de deur.

Eigenlijk is het van de zotte hoeveel informatie er, totaal onnodig, naar Translink vloeit. Ik zou daar als DNB iets van vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan (technisch) werkt. Als de incheckpaal geen (direct) contact maakt met de bank, hoe weet die paal dan dat de pas geblokkeerd is?

In een ander (of ditzelfde) topic las ik dat OVpay elke paar minuten van de banken een update krijgt met geblokkeerde passen. Hoe frequent die naar poortjes/paaltjes gestuurd wordt weet ik niet, maar het is in ieder geval meerdere malen per dag.

Dat zou iedere 3 tot 5 minuten gebeuren.

"Ook als je je pas hebt geblokkeerd omdat hij is gestolen, kun je er niet mee reizen", vult een woordvoerder van NS aan. "Dan komt de pas ook op de deny-lijst te staan en weten de incheckpoortjes en -paaltjes dat. Die lijst wordt elke 3 tot 5 minuten geüpdatet."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5362578/ovpay-inchecken-trein-bus-met-betaalpas-bankpas-creditcard-mobiel

 

Badge +3

Oke, dan kan er in ieder geval niet meer met de trein (en grootste deel BTM) mee gereisd worden.

Dat in tegenstelling tot een ov-chipkaart, waarbij de kosten bij verlies/diefstal tot middernacht voor eigen rekening zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Maakt het des te vreemder dat ze dat niet voor hun eigen OV-chipkaarten kunnen regelen.

Badge +3

Eigenlijk is het van de zotte hoeveel informatie er, totaal onnodig, naar Translink vloeit. Ik zou daar als DNB iets van vinden. 

In de meeste situaties (en dat doen ze blijkbaar al zei je in een ander topic?) is er juist alles voor te zeggen om zaken door TLS te laten regelen!

Met name incorrecte tarief/factuurberekeningen met NS Flex, waarvoor je eerst (tot juli 2022) gewoon terecht kon bij NS, maar die nu verwijzen naar andere vervoerders (voor zowel trein als BTM afwijkingen).

Die vervolgens geen idee hebben wat je bij ze komt doen, want welk NS Flex abonnement je hebt weten we helemaal niet, stuur je reishistorie (of factuur) maar op!

Leg dus alles maar bij TLS neer, maar ja die hebben een klantenservice van nul komma nogwat...

Je haalt zaken door elkaar. TransLink zou een kaartuitgever moeten bellen (net als iedere andere PIN transactie) om te checken of de transactie door kan gaan. Waarom moeten banken stapels data naar TLS sturen voor die paar OV gebruikers? Omdat het een groot gehack is in een systeem is met een probleem: tijd. 
 

Hoe gaat zoiets voor een buitenlandse kaart? Die kan vrolijk misbruikt worden?

Badge +3

Je haalt zaken door elkaar. TransLink zou een kaartuitgever moeten bellen (net als iedere andere PIN transactie) om te checken of de transactie door kan gaan. Waarom moeten banken stapels data naar TLS sturen voor die paar OV gebruikers? Omdat het een groot gehack is in een systeem is met een probleem: tijd. 
 

Hoe gaat zoiets voor een buitenlandse kaart? Die kan vrolijk misbruikt worden?

I see… 🙄 gaat inderdaad over iets anders.

Badge +3

Off-topic: onlangs een Revolut rekening (heb nu dus een IBAN uit Litouwen erbij) geopend en daar een NL (tegen)rekening aan gekoppeld. Als test 1000 euro overgemaakt.

Volgende dag mijn bank aan de telefoon, om te verifiëren of dat wel de bedoeling was?! 🙄

Dat is dan akkoord (na wat verificatie-vragen). Via Revolut kan ik dus nu ‘live’ inzien wat ik zojuist met een pas van Triodos of ASN Bank betaald heb bij de supermarkt.

Wat OVpay doet met buitenlandse kaarten kan wisselen, geloof dat Bunq niet goed werkte maar je ze daarvoor ook kunt bellen en dan maken ze het in orde.

Reageer