OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community
Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


211 reacties

De term “mobiel betalen” is nogal ambigu, een in de Wallet geimporteerde kaart zou zich net als een fysieke kaart moeten gedragen bij dit soort zaken.

 

En ja, in alle moderne Wallets kun je meerdere kaarten importeren. Dat is ook precies mijn use case: mijn belangrijkste pasjes zitten in een Secrid pasjeshouder, alle debit- en creditkaarten van (veelal zakelijke) rekeningen die ik maar incidenteel gebruik zitten in Apple Pay.

 

// Edit: ING zelf schrijft nu:

Dus ja, contactloze betalingen werken, en dus OV Pay ook.

Badge +3

En even als complete nitwit op dit gebied (nee, nog steeds geen smartphone), kun je 2 betaalpassen van 2 aparte rekeningen (en van 2 verschillende banken) op je telefoon zetten? Zelf heb ik namelijk zowel bij ING als bij de Rabobank een betaalrekening en hier betaalpassen van. Mocht er bij de ene bank storing zijn, kun je altijd nog de pas van de andere bank gebruiken

Vast wel. Off-topic ik werd gebeld (en ze waren het echt!) door ASN Bank! 

Of ik echt wel Robert was die een 'buitenland betaling’ wilde doen (10 euro naar mijn ‘nieuwe’ Revolut rekening) Een overschrijving van 500 euro was verdacht/geweigerd, dus weet je wat we gaan je toch even bellen, al zou een bank dat niet moeten doen!

Nou ja, als de dame in het gesprek alles al wist (en ik het natuurlijk zelf gedaan had) dan zet die betaling maar door hoor!

Reputatie 4

Ik vind OVpay (of je nu je mobiel of je pinpas gebruikt) echt héél positief.

Jaren geleden hebben we al in de Londense metro gereisd met ‘gewoon’ onze Nederlandse bankpasjes. Het was echt een verademing hoe makkelijk dat was t.o.v. een Oyster Card. Andersom is het nu dus voor toeristen net zo makkelijk bij ons, straks in al het Nederlandse OV.

Ik begreep dat je in de toekomst zelf kan kiezen ov je OVpay (tzt met abonnementen en korting) als fysiek pasje wilt hebben of digitaal op je smartphone ‘wallet’. Dan is er volgens mijn voor elk wat wils.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Als je bank het betalen via een wallet app (Apple Pay of Google Pay) ondersteunt kun je van meerdere banken kaarten gebruiken. En creditcards van verschillende maatschappijen. Je hoeft niet eens je fysieke bankpas of creditcard bij je te hebben om die te kunnen gebruiken. 

Je moet dan wel goed opletten dat je met dezelfde kaart in- en uitcheckt.

Wat ik positief aan OVpay vind is dat het een systeem is dat door veel meer mensen makkelijk gebruikt kan worden. Voor de mensen die geen andere betaalmogelijkheden willen gebruiken verandert er niets. Voor incidentele reizigers zonder OV-chipkaart wordt het veel makkelijker om het Nederlandse OV te gebruiken. 

Reputatie 7

Waarom zo moeilijk doen het is gewoon een nieuwe betaalmethode er bij. Iedereen kan zijn eigen keuze maken hoe hij wil betalen of dat nu per telefoon is betaalpas of OV chipkaart maakt niet uit. Je kiest voor wat op dat moment past. Ik gebruik mijn betaalpas en Google pay wallet door elkaar net wat me op dat moment uitkomt. In de supermarkt en sommige andere winkels de wallet omdat  daar zowel de bank als clientenpas in zit en het dan een handeling is.

Ik kan nu ook in de spits kiezen om te betalen met betaalpas of google pay en in de daluren met mijn OV kaart met dal vrij. Waardoor ik flexibeler kan reizen.

Reputatie 6

Dat je nu op allerlei manieren kan betalen lijkt mooi maar ik (mijn buitenlandse bezoekers) hebben gemerkt dat meerdere redelijk onbekende debit-cards en credit cards het niet begrijpen, of beter gezegd de NS herkent ze niet ondanks dat je er hier wel geld mee uit de muur kan halen. Buitenlandse virtuele kaarten leveren ook problemen op. Gek genoeg konden er met de credit/debit cards wel kaartjes uit de automaat gehaald worden. Ik zal proberen te achterhalen waarom sommige buitenlandse mastercard of visacard pasjes niet werken. Zou het zijn omdat ze niet aan een bankrekening gekoppeld zijn?

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Het moeten wel bankpassen en creditcards zijn die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Je zou aan je kennissen kunnen vragen of hun kaarten wel geschikt zijn voor contactloos betalen en of ze dat wel hebben aangezet.

Dat je kennissen wel geld uit de muur kunnen halen is irrelevant omdat de verificatie met pincode plaatsvindt.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Ik gebruik mijn smartphone puur omdat het voor mij handiger en sneller is dan met de bankpas. De gewone pasjes heb ik overigens nog steeds altijd bij me. Als reserve voor het geval er iets niet werkt, maar natuurlijk ook omdat ik nog altijd incheck met de OV-Chipkaart (want abonnement) en andere pasjes (ID kaart etc.) die ik gewoon bij me heb.

Reputatie 6

@Philned Het moeten wel bankpassen en creditcards zijn die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Je zou aan je kennissen kunnen vragen of hun kaarten wel geschikt zijn voor contactloos betalen en of ze dat wel hebben aangezet.

Dat je kennissen wel geld uit de muur kunnen halen is irrelevant omdat de verificatie met pincode plaatsvindt.

iMark, het gaat om buitenlandse (digitale) kaarten, kaarten die allemaal geschikt zijn voor contactloos betalen en indien nodig op "wereld” zijn gezet. Bij aan een bankrekening gekoppelde prepaid kaarten kon zelfs met een te laag saldo op de creditcard gewoon contactloos betaald worden. maar niet ingechecked.  Van een van de digitale kaarten op de telefoon werd de maximale bestedingsruimte niet correct omgezet van de lokale valuta naar €. Een kaart die een limiet van van ongeveer €1500 zou moeten hebben had volgens de betaalsystemen hier een limiet van € 10, maar het contactloos betalen van een hoger bedrag (€ 54) ging evengoed probleemloos. Het is even afwachten hoe de afrekeningen van de kaarten er uit gaan zien, er is van geen enkele creditcard, ook in de digitale omgeving, een reservering/betaling te zien.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Ik zou in het geval van vragen en/of problemen met de buitenlandse kaarten contact opnemen met OVpay. Hoewel die het niet eenvoudig maken om contact met ze op te nemen. En dan weer verwijzen naar de vervoerders als een incheck wordt geweigerd.
 

https://ovpay.nl/files/original/voorwaarden-betaalpas.pdf

Reputatie 7

Ik vind het persoonlijk wel een enorme stap vooruit, dat ook buitenlanders die sporadisch met de trein zouden willen reizen nu op deze manier - wederom, net zoals vroeger - met de NS mee kunnen.

 

Gelukkig heeft de NS dit keer er wel aan gedacht, dat buitenlandse bankkaarten ook bestaan.

 

Het is alleen een beetje spijtig, dat als wij met ons gezin reizen, de twee kinderen alsnog een ticketje moeten kopen (een e-ticket rail runner). Immers, om je kinderen onder de 12 gratis mee te laten reizen heb je alsnog een OV chipkaart nodig.

Reputatie 1

Hoe zou dit met ING moeten werken op smartphone? Ik heb een digitale betaalpas op mijn Android telefoon. Via de ING-app zelf, want die bank werkt niet via Google Pay. Ik open de digitale pas zoals ook gebruikelijk is bij mobiele betalingen: ik start de digitale pas in de app en identificeer met mijn vingerafdruk. De app toont dan dat de digitale pas gereed is. Maar het NS-poortje herkent het niet.

Moet het op een andere manier?

Dat is vreemd. Ook via de ING app zou dit moeten werken, gezien dat ook gebruik wordt om contactloos te betalen. Kun je dat wel met jouw smartphone?

Reputatie 1

Ja, de telefoon heeft een NFC chip. Ik betaal er altijd mobiel mee zonder problemen.

Was het probleem al gemeld dat als je ook je telefoon als bankpas gebruikt en dan een QR code wil scannen van een E-ticket dat hij je bankpas dan gewoon pakt op je telefoon.

Dan is het toch niet zo'n handige combinatie.

Reputatie 7
Badge +1

Hoe zou dit met ING moeten werken op smartphone? Ik heb een digitale betaalpas op mijn Android telefoon. Via de ING-app zelf, want die bank werkt niet via Google Pay. Ik open de digitale pas zoals ook gebruikelijk is bij mobiele betalingen: ik start de digitale pas in de app en identificeer met mijn vingerafdruk. De app toont dan dat de digitale pas gereed is. Maar het NS-poortje herkent het niet.

Moet het op een andere manier?

In mijn ING app staat onder instellingen welke passen werken met OV Pay. Daar staat ook mijn mobiele pas bij.

Je zou eens kunnen checken of daar iets mis gaat en of de mobiele kaart daar wel ingesteld staat. Al zou dat in principe automatisch moeten gaan.

Badge +3

Een ‘on the fly’ gegenereerd virtueel pasnummer gaat dus niet werken?

Was er al bang voor… 😴

Binnenkort testen met Revolut (fysieke kaart besteld voor een paar euro, en die voldoet dus aan alle Maestro/Mastercard voorwaarden ) 😅

Wel een nieuwe phone nodig, mijne de heeft helemaal geen NFC dus! (Ja, dat was dus toen een high-end apparaat, en NFC nergens voor nodig) 🙄

ik vind het wel een handige dienst, maar eigenlijk zou het standaard de goedkoopste kaartje moeten facturen volgens een leastcost route, dat kan ook want je ID is bekend, die zit namelijk gekoppeld aan je bankrekening en bedrijven kunnen dat via IDIN verifiëren. 

 

je start bv met een dagkaart, reis je die hele week, kijkt het systeem naar de goedkoopste week tarieven enz.  

 

we hebben in Nederland een veel te ingewikkeld tarieven systeem, 2 reizigers kunnen soms wel 60% meer of minder betalen voor hetzelfde ritje, dat is ronduit absurd. dat moet je dus automatiseren en niet aan je klant overlaten.  

Reputatie 7
Badge +2

Het definitieve productenpalet is nog niet bekend, maar met OVpay zou dat idd technisch moeten kunnen. Juist omdat toch alles in de backoffice verwerkt wordt en niet direct van de kaart afgeschreven wordt. Interessante gedachte sowieso.

Was het probleem al gemeld dat als je ook je telefoon als bankpas gebruikt en dan een QR code wil scannen van een E-ticket dat hij je bankpas dan gewoon pakt op je telefoon.

Dan is het toch niet zo'n handige combinatie.

Dat is de grootste flop van heel dit systeem. Dus nu gaan we mensen “opvoeden” hoe met het systeem om te gaan, in plaats van andersom. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn niet alleen de consumenten die lijden aan keuzestress. Ook voor bedrijven is het een behoorlijke opgave om alle systemen naast elkaar en gelijktijdig te laten werken.

@Erryt NS e.a. Wanneer moet je de pincode intoetsen als ik een dagje van Groningen via Haarlem naar Roozendaal reis, af en toe een tussenstop maak op enkele kleinere stations onderweg en op sommige grotere stations een korte pauze van +35 minuten plan en via Venlo weer terug ga naar Groningen? Ook wil ik onderweg nog een boek kopen.... Hoe zit het met je pincode die je moet gebruiken als je over de 100 euro gaat? En wat wordt er uiteindelijk in rekening gebracht? Het boek kost 25 euro.;)

Ik heb geen kennis van wanneer je een pin code moet intoetsen. Voor het in- of uitchecken kan je geen pincode intoetsen dus dat is voor het reizen niet van toepassing. Na de daadwerkelijke transactie zal het vast zo zijn dat je pinpas na dat moment weer een pincode vereist om er draadloos gebruik van te kunnen maken in een winkel. Voor het reizen zal dat niet zo zijn. Tevens wordt het geld pas een dag later afgeschreven en niet gelijk na het uitchecken. Als je onlangs nog een pincode hebt ingetoetst zal dat voor de dag van reizen niet hoeven, ook niet tijdens het kopen van het boek.

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS e.a. Wanneer moet je de pincode intoetsen als ik een dagje van Groningen via Haarlem naar Roozendaal reis, af en toe een tussenstop maak op enkele kleinere stations onderweg en op sommige grotere stations een korte pauze van +35 minuten plan en via Venlo weer terug ga naar Groningen? Ook wil ik onderweg nog een boek kopen.... Hoe zit het met je pincode die je moet gebruiken als je over de 100 euro gaat? En wat wordt er uiteindelijk in rekening gebracht? Het boek kost 25 euro.;)

De kosten kun je zelf uitrekenen via de reisplanner.

@Erryt NS Pre corona was de pincode verplicht als op een dag je totaal boven de 50 euro was. Nu is dat 100 euro. 

 

edit: https://www.pin.nl/consument/contactloos-betalen-met-betaalpas-of-mobiele-telefoon/

Reageer