OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community
Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


211 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er precies complex aan in- en uitchecken met je bankpas of creditcard? Het is juist een stuk minder complex dan in- en uitchecken met je OV-chipkaart omdat je niet hoeft na te denken over de betaling van je reis.

Reputatie 7
Badge +1

Zeker vergeleken met o.a. het e-ticket is OV-Pay niet complex.

Al staat het natuurlijk nog redelijk in de kinderschoenen allemaal, mede omdat men nog niet gewend is aan het kunnen inchecken met bankpas.

Badge +3

Reizen met een bankpas is natuurlijk ideaal, maar voorlopig nog niet mogelijk met een abonnement (korting of vrij reizen). So far so good.

Bij een incasso waar je het niet mee eens bent (de volgende werkdag of gewoon voor het ‘spel’), blokkeer of storneer die (binnen 56 dagen mag dat) en zie mij dan vervolgens maar te vinden beste OVpay 🙄

Dat gaat niet lukken zonder gerechtelijke procedure vanuit TLS/OVchip/OVpay.

Banken hebben voor dat soort dingen zelfs een instructie (kan je als consument/particilier ook) zie https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betalen-en-ontvangen/zakelijke-incasso-tegenhouden-of-terugboeken

Reputatie 1

Ik ben vanochtend gecontroleerd en ik was ingecheckt met mijn betaalpas op mijn mobiel. Het ging een beetje stroef.

Het probleem was dat we niet goed wisten waar we de apparaten bij elkaar moesten houden.

Hierbij vielen me drie dingen op:

  • De conducteur probeerde haar apparaat op die van mij te houden maar in alle andere situaties waar je contactloos betaalt is het andersom. Ook in het geval van een mobiele betaal terminal. Wellicht is het handig om hiermee rekening te houden zodat dit beide het zelfde werkt en mensen beter aan die manier kunnen wennen.
  • Er was geen contactloos betalen-symbool zichtbaar op het apparaat van de conducteur. als dat wel zo was dan wist ik als reiziger beter hoe ik mijn mobiel moest houden.
    Ik weet niet zeker of je je mobiel (van de reiziger) ook bovenop het scherm van de conducteur kunt houden (de conducteur probeerde het juist andersom) maar als dat zo is. Dan kan er voor de duidelijkheid het beste een contactloos betalen-symbool op het scherm worden getoond, op deze manier:

     

  • Mijn mobiel bleef zeggen ‘betaling niet gelukt’ ook nadat de controle gelukt was. Terwijl dit bij het in-/uitchecken niet het geval is. Het lijkt alsof er geen bevestiging word gestuurd nadat de controle geslaagd is naar het apparaat van de reiziger. Dit zou wel handig zijn.
     

Ik hoop dat de NS wat kan met deze feedback (weet niet waar ik dit anders het beste kan laten), verder vind ik het in- en uitchecken met mijn mobiel erg fijn!

Reputatie 6
Badge +2

Feedback is altijd welkom! Bedankt martijn.schilp, Ik heb het intern doorgezet.

Reputatie 1

Bedankt voor het doorzetten!

Ik heb nog een ander ding, afgelopen donderdag heb ik gereisd met de IC direct en hiervoor toeslag geladen via de toeslagzuil, ook met de betaalpas op mijn mobiel (OVpay).

In de OVpay app en website word dit echter weergegeven als een check-in (met gemiste check-uit).
Er staat ook niet bij dat het de toeslag is. De prijs klopt wel, daaraan kon ik zien dat het om de toeslag ging. Dit heb ik heb ik ook als feedback neergelegd bij OVpay zelf.
 



Maar in Mijn NS en in de NS app word dit ook niet goed weergegeven:
 


Het zou fijn zijn als hier niet bij staat Niet in- of uitgecheckt maar wel Toeslag IC direct.

Wellicht kunnen jullie daar ook naar kijken (samen met OVpay)!

Reputatie 6
Badge +2

De toeslag staat inderdaad altijd gek in het Mijn NS-account. Daar zal ik ook weer een melding over doorzetten. Voor de dubbele toeslag, kun je restitutie aanvragen bij onze klantenservice.

Reputatie 1

Wederom bedankt! De toeslag is zover ik zie wel goed verrekend (geen dubbele toeslag). Het word alleen verwarrend getoond in de Reishistorie van NS en OVpay.

Badge +3

Een ICd toeslag geladen bij een toeslagzuil staat altijd al als incomplete reis in je Reishistorie, ook bij reizen op een ov-chipkaart.

Wel verwarrend is dat OVpay (en ook je NS Reishistorie!) denkt dat er iets te corrigeren valt. Het zou fijn zijn als dit soort transacties (€ 1,74 of € 2,90) herkend worden als een (losse) ICd toeslag.

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Voor wat betreft je eerdere vraag, voor een conducteur maakt het in feite niet uit of je een ov-chipkaart, bankpas of virtuele bankpas op een telefoon toont, als zul je bij controle natuurlijk eerst de pas op je telefoon moet ‘oproepen’ (alsof je een betaling wilt doen).

De NFC chip in je telefoon en het apparaat van de conducteur moeten dan voldoende dicht bij elkaar moeten komen voor een succesvolle ‘betaling’, net als in een winkel waar je je telefoon boven of aan de zijkant van een pinapparaat houdt. Dat zal dan (gezien je foto) ergens bovenaan het scherm zijn, eventueel aan de achterkant.

Het kan bij een bankpas of telefoon wel een seconde of wat duren (zelfde als in een winkel), terwijl het bij een ov-chipkaart maximaal een kwart seconde duurt.

Het lijkt erop dat je telefoon denkt dat die een betaalterminal is en de conducteur een betaling aan je gaat doen (of andersom), maar dat is natuurlijk niet het geval. Vandaar de ‘betaling mislukt’ melding (maar intussen weet het apparaat van de conducteur voldoende).

Reputatie 7
Badge +2

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Was langer geleden dan ik dacht dat ik de noordsectie van de HSL over geweest ben, maar toch nog eentje gevonden:

Interessant overigens: ik zocht net even dezelfde reisdag op in Mijn NS en daar stond die hele toeslag niet meer vermeld, maar alleen de reis waarvan het stukje over de HSL deel uitmaakte.

Meen me overigens te herinneren dat het vroeger wel goed in Mijn NS kwam te staan. Maar sowieso is het altijd een transactie sinds de toeslagzuilen en geen product wat je op je kaart laadt.

Badge +3

Dank! Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je die transactie bij OVpay gaat corrigeren 🤔

Ik heb een vraag, afgelopen vrijdag rond 16 uur heb ik de ns klantenservice gesproken omdat mijn ns pasje is gestolen. Daar zeiden ze dat het pasje na 24 uur geblokkeerd zal worden en dat ik daar mail over zal krijgen, ik heb nog steeds niks ontvangen…. Hoe zit dit nou nu? Want ik maak me hier zorgen over :/

Ik ben overgestapt van Arriva naar NS. Met betaalpas uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS.

Mijn NS app geeft aan dat ik niet ben ingecheckt of uitgecheckt. Dat is verwarrend.

Net controle gehad en ben gewoon ingecheckt.

Waarom geeft de app niet aan dat ik wél heb ingecheckt?

Reputatie 7
Badge

NS doet weken overde verwerking van transacties en bijgevolg is die opmerking over niet zijn in- of uitgecheckt het grootste deel van de tijd onzin en betekent het slechts dat een in- of uitcheck nog niet is verwerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben overgestapt van Arriva naar NS. Met betaalpas uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS.

Mijn NS app geeft aan dat ik niet ben ingecheckt of uitgecheckt. Dat is verwarrend.

Net controle gehad en ben gewoon ingecheckt.

Waarom geeft de app niet aan dat ik wél heb ingecheckt?

Heb je jouw pas gekoppeld aan de app? En aangegevinkt dat je meldingen wilt ontvangen?

Ik ben overgestapt van Arriva naar NS. Met betaalpas uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS.

Mijn NS app geeft aan dat ik niet ben ingecheckt of uitgecheckt. Dat is verwarrend.

Net controle gehad en ben gewoon ingecheckt.

Waarom geeft de app niet aan dat ik wél heb ingecheckt?

Heb je jouw pas gekoppeld aan de app? En aangegevinkt dat je meldingen wilt ontvangen?

Ja pas is gekoppeld en meldingen staan aan. Krijg alleen ten onrechte de melding dat ik vergeten ben in of uit te checken.

 

 

Reputatie 5

NS doet weken overde verwerking van transacties en bijgevolg is die opmerking over niet zijn in- of uitgecheckt het grootste deel van de tijd onzin en betekent het slechts dat een in- of uitcheck nog niet is verwerkt.

Komt bij OVpay nog bij dat zelfs een paaltje (vaak) niet weet of je in- of uitgecheckt bent. Als je op Amstel bijvoorbeeld van de metro op de trein overstapt, dan krijg je bij uitchecken te zien dat je incheckt. Op de achtergrond gaat het wel goed. Zolang je de meldingen maar negeert en niet probeert iets te corrigeren n.a.v. de verkeerde melding.

Het zit allemaal gewoon erg slecht in elkaar en de meldingen zijn vaak verwarrend of gewoon verkeerd.

Reputatie 7
Badge

Inmiddels alweer ongeveer een maand is reizen met een simpel GVB Flex kortingsabonnemenr via OVpay mogelijk. Wanneer volgt NS Flex? Mijn ov chipkaart verloopt over vrijwel precies een jaar. Heb ik daarna nog een nieuwe nodig om te reize met mijn NS Flex Traject Vrij abonnement of is NS voor die tijd over?

Reputatie 6

Inmiddels alweer ongeveer een maand is reizen met een simpel GVB Flex kortingsabonnemenr via OVpay mogelijk. Wanneer volgt NS Flex? Mijn ov chipkaart verloopt over vrijwel precies een jaar. Heb ik daarna nog een nieuwe nodig om te reize met mijn NS Flex Traject Vrij abonnement of is NS voor die tijd over?

We zijn er zeker van bewust dat dit een gewilde functionaliteit is, maar verdere informatie hierover heb ik helaas niet op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels alweer ongeveer een maand is reizen met een simpel GVB Flex kortingsabonnemenr via OVpay mogelijk. Wanneer volgt NS Flex? Mijn ov chipkaart verloopt over vrijwel precies een jaar. Heb ik daarna nog een nieuwe nodig om te reize met mijn NS Flex Traject Vrij abonnement of is NS voor die tijd over?

Daar zeg je wat: simpel GVB abonnement. NS flex lijkt mij wat minder simpel.

Reputatie 7
Badge

Daar zeg je wat: simpel GVB abonnement. NS flex lijkt mij wat minder simpel.

Ik zei simpel GVB Flex kortingsabonnement. Het is nu alleen nog voor simpel reizen met korting, maar wel via GVB Flex, wat toch behoorlijk op NS Flex lijkt. De basis staat dus m.i. nu daar en dat NS hierin achterloopt voelt toch zonde. NS Flex Dal Voordeel lijkt sprekend op wat GVB nu biedt, verschillende kortingen op verschillende tijdstippen. Waarom is bij NS nog niet eens een streefdatum bekend als GVB dit al kan?

Reputatie 5

Hoewel later geïntroduceerd, heeft GVB wat betreft Flex meteen na de introductie mijlenver voorgelopen op NS Flex. Terwijl NS Flex toen nog steeds geteisterd werd door allerhande problemen, met name op het gebied van de facturatie, werkte GVB Flex bij mij vanaf het begin vlekkeloos. Bij NS ging in een gemiddelde maand letterlijk meer mis dan bij GVB in een heel jaar. 

Het is voor mij dan ook niet verrassend dat GVB nu NS ook voorbij is als het om OVpay gaat. 

Badge +3

Het is voor mij dan ook niet verrassend dat GVB nu NS ook voorbij is als het om OVpay gaat. 

Dus als ik het goed begrijp kun je in geval van een GVB Flex abonnement:

Een bankpas (waarvan het IBAN natuurlijk bekend is en natuurlijk gelijk moet zijn aan het IBAN voor de GVB Flex incasso’s!) koppelen aan een GVB Flex account, zodat je in plaats van met een ov-chipkaart óók met die bankpas kunt reizen met betaling (maandelijks) achteraf?

Tja, makes sense… Maar als er iemand met je bankpas aan de haal gaat zijn de kosten natuurlijk wel voor jou. Bij een ov-chipkaart natuurlijk hetzelfde, al zal ‘misbruik’ daarvan sneller opvallen wegens de foto, maar wie kijkt daar nou naar bij stad/streekvervoer (of bij OV-fiets huren)?

Waarschijnlijk zullen ze bij GVB en controle onderweg prima kunnen checken bij wiens GVB Flex account die bankpas hoort, en dat matchen met een id (bijv. geboortedatum in het systeem en/of aangeleverde foto).

Reputatie 5

 

Dus als ik het goed begrijp kun je in geval van een GVB Flex abonnement:

Tja, makes sense… Maar als er iemand met je bankpas aan de haal gaat zijn de kosten natuurlijk wel voor jou.

Dat heb je goed begrepen.

Als ik jouw bankpas nu zou vinden dan kan ik er nu toch ook al met het OV mee reizen zolang deze nog niet geblokkeerd is (voor OVpay)? Ook zonder GVB Flex.

Ik weet niet of dit nu veranderd is, maar een aantal maanden geleden kon zelfs een volledig geblokkeerde bankpas of creditcard nog 1x gebruikt worden voor OVpay.

Badge +3

Dat heb je goed begrepen.

Als ik jouw bankpas nu zou vinden dan kan ik er nu toch ook al met het OV mee reizen zolang deze nog niet geblokkeerd is (voor OVpay)? Ook zonder GVB Flex.

Daarom ja, maar NS is er blijkbaar nogal huiverig voor dat reizigers met een abonnement op een ov-chipkaart (en incasso van een bepaald IBAN natuurlijk) daar niet mogen reizen met een (door jouzelf gekoppeld) bankpasje met precies hetzelfde IBAN en jouw naam er op? 🤔

Nou ja, een ov-chipkaart kunnen ze invorderen op basis van de foto (dat ben jij niet!) maar als iemand reist met jouw bankpas kan je diegene ook gewoon beboeten want het is net zo simpel om bijv. uit te zoeken welke geboortedatum bij het (gekoppelde) NS abonnement hoort.

Toon je id maar en zoek de match. Je bent het (goede reis verder) of je bent het niet (boete of strafvervolging wegens...)

Reageer