OVPAY strafbaar?

  • 14 August 2023
  • 15 reacties
  • 240 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Wat is er aan de hand:

 

Mijn vrouw reist met een niet nader te noemen reisproduct, beschikbaar gesteld door haar werkgever. Zij checkt daar mee in en uit tijdens haar dienstreizen. Onlangs werd er echter een bedrag van haar ING-rekening afgeschreven van 4, 00. Niet een heel schokkend bedrag. Het ging hierbij om een zogenaamde spookafschrijving van OVPAY. Sinds OVPAY is ingevoerd kun je met je bankpas in- en uitchecken. Mijn vrouw had echter niet ingecheckt met deze bankpas, maar met haar eigen reisproduct. Volgens OVPAY was het geen probleem om het bedrag terug te vragen. Wij hebben de procedure gevolgd en inderdaad, de uiteindelijke melding was dat een deel van het bedrag weer wordt teruggestort. Maar hier gaat het mis. Een deel van het bedrag. Een bedrag van 1,08 euro valt onder het instap-tarief en is niet terug te vorderen. En dat is raar want nogmaals: de Bankpas is niet ACTIEF aangeboden. De Bankpas is gescand door de scanner in de bus terwijl de bankpas in de jas van mijn vrouw zat. Een bankpas scannen terwijl de eigenaar van deze pas daar niet van op de hoogte is, valt onder Skimming. Dat is volgens mij strafbaar. Op deze manier kan OVPAY via dit soort scans blijkbaar steeds het instap-tarief incasseren.

Ik overweeg nu aangifte te doen tegen OVPAY in verband met skimming. In hoeverre dit juridisch echt haalbaar is weet ik nog niet. Klopt mijn verhaal? Als ik zo op internet en fora rondkijk zijn er meer mensen op deze manier gedupeerd.

Nogmaals het bedrag is natuurlijk heel erg klein, maar het gaat om het principe.

En een anti-skimminghoesje is nu standaard !

 

Frank


15 reacties

Reputatie 7
Badge

Slechte zaak van OV Pay.

Reputatie 3

Bij het aanbieden van meerdere passen wordt een bankpas als eerste geselecteerd, dus misschien kunt u deze rit nog via het andere reisproduct terugvragen. Ik denk dat het gewoon een ongelukje was dat de betaalpas is gescand, wellicht is uw vrouw net iets te dicht langs de scanner gekomen. Het is mij ook weleens overkomen dat mijn OV-chipkaart per ongeluk werd gescand toen ik tegen de scanner bij de deur leunde. Je kunt wel overal een drama van maken, maar je moet ook zelf een beetje opletten. 

@frst2023

Je moet de kaart zo is mijn ervaring heel dicht bij de scanner houden wil hij contact maken. U suggereert dat de kaart contact heeft gemaakt terwijl hij op behoorlijk forse afstand van de scanner was en dat klinkt niet zo geloofwaardig.

Reputatie 2

Verder dan 10cm zou nooit kunnen volgens een Engelse website.

Bij het aanbieden van meerdere passen wordt een bankpas als eerste geselecteerd, dus misschien kunt u deze rit nog via het andere reisproduct terugvragen. Ik denk dat het gewoon een ongelukje was dat de betaalpas is gescand, wellicht is uw vrouw net iets te dicht langs de scanner gekomen. Het is mij ook weleens overkomen dat mijn OV-chipkaart per ongeluk werd gescand toen ik tegen de scanner bij de deur leunde. Je kunt wel overal een drama van maken, maar je moet ook zelf een beetje opletten. 

Ik heb geloof ik het woord drama niet in de mond genomen.

Reputatie 3

U heeft het over skimming en aangifte doen. Dat klinkt toch vrij dramatisch. 

Reputatie 7
Badge +3

Verder dan 10cm zou nooit kunnen volgens een Engelse website.

Ik vind 10 cm al best veel.

Wel een leuk filmpje: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/25/zo-makkelijk-gaat-digitaal-zakkenrollen-240-euro-gestolen-in-tw/

De reacties zijn helder, dank hiervoor, over skimming al wat meer duidelijk. Daar is dan geen sprake van omdat hierbij sprake is van illegaal gegevens kopiëren. Dubbel scannen als je tegen de scanner leunt zou nog kunnen. Op mijn vraag “Klopt mijn verhaal?’ heb ik ondertussen wel antwoord.

Reputatie 7
Badge

 

Ik overweeg nu aangifte te doen tegen OVPAY in verband met skimming. In hoeverre dit juridisch echt haalbaar is weet ik nog niet. Klopt mijn verhaal? Als ik zo op internet en fora rondkijk zijn er meer mensen op deze manier gedupeerd.

Nogmaals het bedrag is natuurlijk heel erg klein, maar het gaat om het principe.

En een anti-skimminghoesje is nu standaard.

Ik snap je probleem, maar om meteen met aangifte te dreigen, gaat wel erg ver. Juridisch zit het vast wel dichtgetimmerd, verwacht ik, maar als je netjes je verhaal doet, kunnen ze vast wel een nette oplossing bieden.

En als klap op de vuurpijl nog een tip gekregen hoe ook de laatste 1,08 euro teruggevraagd kan worden. Ik zou dan denken , waarom kan dit niet in één keer in de hele procedure. Maar goed. De 1,08 euro gaat ( met nog een aanvulling ) naar een goed doel !

Bedankt tot zover ….

 

Badge +3

En als klap op de vuurpijl nog een tip gekregen hoe ook de laatste 1,08 euro teruggevraagd kan worden. Ik zou dan denken , waarom kan dit niet in één keer in de hele procedure. Maar goed. De 1,08 euro gaat ( met nog een aanvulling ) naar een goed doel !

Bedankt tot zover ….

Die € 1,08 is inderdaad het landelijke basistarief voor bus/tram/metro (en regionale treinvervoerders), en dat zou je in bepaalde situaties niet hoeven betalen.

Daaronder valt een overstap tussen (alle) BTM vervoerders binnen 35 minuten, maar natuurlijk ook een reis die je helemaal niet wilt maken.

Voor dat eerste, daar heeft NS Flex een handje van om het tóch te rekenen, bijvoorbeeld als er een korte stationspassage (géén treinreis, ook al zou dat niet moeten uitmaken) zit tussen twee busritten.

NS (en OVpay dus blijkbaar ook) wenst dat niet voor je te corrigeren. Voor dat tweede (onbedoeld ingecheckt) moet dat natuurlijk wél gebeuren. Je kunt daarvoor terecht bij de BTM-vervoerder, ook al heeft die geen idee wie je bent.

Mij is het ooit gelukt (na enig aandringen, de vervoerder bleef naar NS verwijzen) Maar ja, het is geen wereldbedrag.

Zie (leesvoer) ook

en de verdere reacties. Als die € 1,08 je verder niet uitmaakt prima natuurlijk, maar het is allesbehalve chic om onterechte kosten niet zonder meer te vergoeden en jij je daarvoor in allerlei bochten moet wringen met screenshots, en de regeltjes erbij halen omdat men het niet snapt/weet/wil.

Reputatie 4

Die 1.08 is geen wereldbedrag, maar voor een groep mensen al een forse post.

Daarbij is het voor de vervoerder flink cashen. Hoeveel van die inchecks zouden er zijn ? Het zijn tonnen op jaarbasis.

 

Daarbij ben ik van mening dat OVPay fout is en dat je op zijn minst het contactloze deel moet kunnen uitzetten. Als het technisch niet kan moet het product verboden worden.

Reputatie 7
Badge

Winstmodel dus.

Reputatie 7
Badge +3

@frst2023 Het is blijkbaar afhankelijk van de bank/kaartverstrekker of OVpay/contactloos betalen aanstaat of niet. Bij de meeste banken kun je niet meer kiezen. Er is niet geregeld dat je als klant op verzoek een kaart waarbij contactloos betalen uitstaat moet kunnen krijgen.

Je zou kunnen uitkijken naar een bank die bankpassen uitgeeft zonder contactloos betalen. Zonder de garantie dat dat zo blijft.

Verder kun je zelf de antenne van de NFC-chip vernielen. Ook geen fijne optie.

Reputatie 2

Je pas vernielen is idd niet handig, onderweg genoeg apparatuur waar het wel weer handig voor is contactloos te betalen, koffieapparaten, toiletten. Een gleuf is helaas niet overal voor handen.

Reageer