pas verlengd

  • 6 February 2023
  • 8 reacties
  • 120 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Als mijn pas gaat verlopen en ik vraag een vervangende pas aan dan geeft hij aan dat oude pas blokkeert maar ik wil wel naar werk reizen. Hoe moet dat?


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik neem aan dat de pas geblokkeerd wordt op het moment dat u uw nieuwe pas heeft. Dat zou logisch zijn. Ik denk dat u het beste even contact op kan nemen met de klantenservice 030 7575155, Dit is een reiziger helpt reizigersforum en wij kunnen niet bij uw gegevens. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat TS het verkeerde formulier te pakken heeft. In dit geval moet je een kaartvernieuwing aanvragen en niet een vervangende kaart voor een verloren kaart.

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat de pas geblokkeerd wordt op het moment dat u uw nieuwe pas heeft. Dat zou logisch zijn. 

Nee hoor, als je na kaartvernieuwing een nieuwe kaart ontvangt kun je die oude nog gebruiken tot aan de verloopdatum. Ik had in 2019 toen mijn oude kaart 1 juli zou verlopen mijn nieuwe kaart ergens in mei de nieuwe kaart al in huis. Ik heb toen nog tot half juni met de oude kaart en Traject Vrij gereisd. Daarna had ik door omstondigheden geen Traject Vrij abonnement meer nodig en heb dit gewijzigd naar Flex Dal Voordeel, dit toen uiteraard wel op de nieuwe kaart opgehaald en vanaf dat moment de nieuwe kaart gebruikt. Maar ik had wel enkele weken nog met mijn oude kaart gereisd terwijl ik al een nieuwe kaart. Zo had ik de hele reishistorie van mijn Traject Vrij reizen op de oude kaart. 

Maar je moet bij een bijna verlopen kaart zoals Daniel ook aangeeft wel kiezen voor kaartverniewing en niet voor een vervangende kaart. Kaartvernieuwing kan pas bij OV-chipkaart vanaf 6 weken voor verlopen van de kaart. Een vervangende kaart vraag je aan wanneer je kaart kwijt is of defect. Dan kun je al niet meer met de oude kaart reizen en is het dus logisch dat de oude kaart geblokkeerd wordt. 

 

Badge +3

Sinds een week gaat dat via de nieuwe ov-chipkaart website https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen je moet daar kiezen voor ‘Mijn kaart is (bijna) verlopen’.

Er is wel een klein dingetje, en dat is dat je (zodra NS weet van de kaartvernieuwing) blijkbaar geen OV-fiets of Stallen op Rekening meer kunt gebruiken met de oude kaart.

Reputatie 7
Badge +2

Er is wel een klein dingetje, en dat is dat je (zodra NS weet van de kaartvernieuwing) blijkbaar geen OV-fiets of Stallen op Rekening meer kunt gebruiken met de oude kaart.

Nee hoor. Bij de laatste kaartvernieuwing die ik gehad heb (ook al in 2019 overigens) heb ik OV-fiets tot het laatst op de oude kaart gebruikt en direct na ingebruikname van de nieuwe kaart kon het (soms met hindernissen) daarmee.

(En van die kaartvernieuwing wist NS af, want toen ging het nog keurig automatisch zoals hoort bij een abonnementhouder)

Badge +3

Nee hoor. Bij de laatste kaartvernieuwing die ik gehad heb (ook al in 2019 overigens) heb ik OV-fiets tot het laatst op de oude kaart gebruikt en direct na ingebruikname van de nieuwe kaart kon het (soms met hindernissen) daarmee.

(En van die kaartvernieuwing wist NS af, want toen ging het nog keurig automatisch zoals hoort bij een abonnementhouder)

Oh dat is dan verbeterd. Ik herinner me dat iemand te horen kreeg dat er in het ‘fiets’ systeem maar één kaartnummer gekoppeld kon zijn aan een abonnementhouder.

Dus diegene moest een paar dagen wachten op de nieuwe kaart (fiets-gerelateerde producten staan niet op de kaart zelf (hoeft in principe ook niet, want ze spreken je saldo niet aan).

Op zich ook wel logisch dat het op meerdere kaarten kan, want je mag ook meerdere kaarten met NS Flex hebben (op dezelfde account/klantnummer) en die geven allemaal het recht op OV-fiets en Stallen op Rekening.

Reputatie 7
Badge +2

Oh dat is dan verbeterd. Ik herinner me dat iemand te horen kreeg dat er in het ‘fiets’ systeem maar één kaartnummer gekoppeld kon zijn aan een persoon.

Toen je het nog handmatig kon overzetten naar een nieuwe kaart was dat zo ja (vaak genoeg gedaan, want ik had al OV-fiets toen de jaartrajectkaart nog bestond en toen kreeg je jaarlijks een nieuwe chipkaart).

Wat ik me nog wel herinner van de, door NS geïnitieerde, kaartvernieuwing uit 2019 was dat ik in de eerste weken wel geregeld wat problemen had. Dan kwam er een melding “u kunt met deze kaart geen OV-fiets huren” en als ik het dan opnieuw probeerde pakte ‘ie 'm wel. Het systeem had dus duidelijk moeite met meerdere kaartnummers bij een OV-fiets abonnement. Maar op een gegeven moment was dat over en werkte het weer altijd zonder problemen. (Aannemelijk vanaf het moment dat de oude kaart verlopen was)

Badge +3

Oke, maar hoe dan ook kan TS @Ikea vooruit met https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen en dan specifiek aangeven dat je een kaartvernieuwing wilt.

Dat kan vanaf 6 weken vóór (tot een jaar na) de einddatum van de huidige kaart. Je abonnementen worden dan overgezet (met mogelijk wat issues met producten die niet op de kaart staan, zoals OV-fiets op een kaart met een reizen op saldo abonnement).

Dat laatste zou vrij eenvoudig op te lossen zijn, gewoon € 0,01 overmaken en klaar.

Reageer