Sticky

Proef OVpay, reizen met je betaalpas

  • 8 August 2022
  • 49 reacties
  • 3046 Bekeken

Omschrijving
NS start op 15 augustus met het werven van deelnemers voor een proef ‘Reizen met je betaalpas’, waarmee treinreizigers contactloos kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas of creditcard bij alle stations in Nederland (waar NS rijdt). Dit kan met een plastic betaalpas of creditcard, maar ook met een digitale pas op je mobiel of smartwatch. NS wil hiermee treinreizen nog makkelijker en laagdrempeliger maken. De proef is onderdeel van het innovatieprogramma OVpay, waar alle vervoerders, Translink, OV-autoriteiten en de banken samenwerken. Aan de proef kan een beperkt aantal reizigers deelnemen.  
 
Deelnemers moeten zich vooraf aanmelden. Tijdens de proef betalen zij tweede klas voltarief, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de 1e klas reizen. In- en uitchecken kan bij alle stations in Nederland waar NS rijdt. De proef geldt alleen voor het maken van NS-treinreizen, dus niet voor het gebruik van ketendiensten zoals OV-fiets of korting bij P+R.
 
Aanmelden
Van 15 t/m 22 augustus kun je je op diverse NS-stations verspreid door het land registeren voor de proef. Dit doe je door:
(1) je contactloze betaalpas of creditcard daar op de deelnamelijst te laten zetten door middel van een kosteloze in- en uitcheck bij een speciaal daarvoor gereserveerde paal of poort. Onze medewerkers zijn ter plaatse om je daarbij te ondersteunen en vragen te beantwoorden;  
(2) het aanmeldformulier ter plaatse in te vullen op je eigen smartphone of op door NS ter beschikking gestelde apparatuur. Hiermee meld je je aan voor klantonderzoek en kunnen wij je op de hoogte houden van relevante informatie tijdens de proef.

Registeren kan van 15 t/m 22 augustus dagelijks tussen 10:00 en 19:00 op de stations:

  • Amsterdam Centraal (hoofdingang centrumzijde en IJ-zijde bij de poortrij dichtbij de pont) 
  • Rotterdam Centraal 
  • Den Haag Centraal 
  • Utrecht Centraal (centrumzijde en Jaarbeurszijde)
  • 's-Hertogenbosch 
  • Delft

Op de genoemde stations is een promoteam aanwezig om reizigers ter plekke te helpen bij het proces van aanmelden en om vragen te beantwoorden. Na succesvolle registratie kun je vanaf 29 augustus gaan reizen op alle NS-trajecten door in en uit te checken met je betaalpas. Kijk op ns.nl/betaalpas voor meer informatie over de proef. Meer informatie over OVpay en de introductie van reizen met de betaalpas bij overige vervoerders lees je op www.OVpay.nl.


De volgende kanalen beschikbaar voor service en informatie:
Wil je weten of je bent ingecheckt, welke reizen je hebt gemaakt met je betaalpas en hoeveel deze hebben gekost? Download dan de OVpay App via https://www.ovpay.app/ en koppel je betaalpas (nadat je een eerste reis hebt gemaakt én betaald). 

Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas (of creditcard) te koppelen aan je account in Mijn NS en zo inzicht te krijgen in je reishistorie bij NS en alle betalingen.
Voor het aanvragen van Geld Terug bij Vertraging kan gebruik worden gemaakt van het digitale formulier op ns.nl.
Als je geen account wil aanmaken, kunnen de details van één specifieke reisdag opgezocht worden bij OVpay via reisoverzicht.ovpay.nl.
Klanten kunnen voor een gemiste check-in of check-uit terecht bij de klantenservice van OVpay, te bereiken via telefoon (0900-1433; gebruikelijke belkosten). De klantenservice van OVpay is open gedurende werkdagen van 07:00-20:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen van 10:00-16:00 uur.
Voor specifieke (coulance)gevallen kan ook contact opgenomen worden met NS Klantenservice via de gebruikelijke kanalen.


49 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Reputatie 7
Badge +3

Een goed begin is het halve werk. 😁

Ha, dat is toch wel een mop! 😂

Reputatie 7
Badge +3

Mag hopen dat bij definitieve invoering de ov-chipkaart en reizen op saldo blijft.

En wat als je aan het reizen bent en je hebt een lege bankrekening?

Tijdens de proef betalen zij tweede klas voltarief, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de 1e klas reizen.

Eens zien hoe rap de eerste mensen reclameren dat ze uit de 1e klas zijn gemikt door een overenthousiaste HC 😀

Reputatie 7

Jazeker, je bent inderdaad 88 pieken kwijt geraakt door een halfgaar systeem. Betatesten heeft een reden. Het Nederlandsche Volk bedankt U voor de investering. 

Reputatie 7

En het leek zo’n mooi idee…

Enfin, ik als forum-’belg’ zal de inkopper maar stellen: werkt dit ook met buitenlandse passen ?

Ik zou zeggen ‘ja’, want SEPA en zo. Maar ja... tiswel de NS...

Reputatie 7
Badge

De proef is beeindigd en de functionaliteit wordt doorgezet. Het eerste-klas recht voor de testers houdt op. En je kan een (digitale) betaalpas of creditcard aan Mijn NS koppelen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik ga er vandaag even naar kijken, want tijdens de proef kon ik enkel mijn smartwatch of telefoon gebruiken. Mijn bankpas niet, omdat ik mij daar niet mee geregistreerd heb.

Aan het begin van de proef hoopte ik van wel, en dat ze naar mijn rekeningnummer zouden kijken, maar dat bleek dus niet het geval. 😉

Beste Ariën,

Onze proef zit erop! Een proef waarbij jij en vele anderen vier maanden lang met een contactloze betaalpas, creditcard of betaalpas op mobiel met de trein hebben gereisd.

 

Door jouw ervaringen en kritische blik kregen we goed inzicht in wat er al goed verliep en waarmee we nog aan de slag moesten. Na het verwerken van die feedback zijn we inmiddels bijna klaar voor livegang van reizen met je betaalpas bij NS.

Wat betekent het einde van de proef voor jou?

  • Je kunt gewoon blijven reizen met je betaalpas, creditcard of mobiel.
  • Je reist vanaf nu standaard 2e klas.
  • Vanaf nu kun je je betaalpas, creditcard en mobiel gebruiken om een toeslag voor de Intercity direct te kopen bij de toeslagzuil op het perron.
  • Het is sinds kort mogelijk om je betaalpas, creditcard of mobiel te koppelen aan Mijn NS. Zo heb je altijd inzicht in je complete rithistorie.

 

Nogmaals hartelijk dank voor je deelname aan de proef.


Met vriendelijke groet,

Ivo Steffens,
Directeur Commercie

Reputatie 7
Badge

Vandaag heb ik de vuurproef genomen van tijdens de spits vanaf Utrecht Centraal naar Woerden te reizen. Hierbij viel op dat enkel mijn smartwatch gebruikt kon worden (telefoon niet geprobeerd) om ermee in te checken. Mijn betaalpas werd keihard geweigerd.

Ik vermoed dat dit komt omdat ik bij de registratie enkele weken geleden, mijn smartwatch gebruikt heb, waardoor er in de OV Pay systemen nu vermoedelijk een 19-cijferig kaartnummer uit mijn Google Wallet gekoppeld staat, en niet mijn prachtige IBAN bankrekeningnummer die op mijn fysieke pas staat.

Ik heb geen idee wat er gebeurd was als ik bij de registratie mijn bankpas gebruikt heb. Zou het in- en uitchecken met mijn smartwatch dan wel gewerkt hebben?

ik heb nog niet getest wat mijn telefoon zal doen. Maar gezien ik in de Google Wallet zie dat beiden dezelfde kaartnummer lijken te delen, vermoed ik dat de telefoon ook moet werken. Ik ga het wel testen. Mogelijk morgen.

Het bewijs:

Het uitchecken

Het inchecken met de bankpas op Utrecht Centraal werkt niet. Dan maar de smartwatch gebruiken….

 

Inchecken met de smartwatch is gelukt. Na een kort reisje check ik weer uit in Woerden.
De pols even tegen het leesvlak houden, en *piep-piep*..ik ben uitgecheckt.
Badge +3

Ik heb mij hiervoor niet aangemeld en toch heb ik ook vandaag weer problemen met inchecken omdat de QR code op mijn mobieltje gelijk vervangen wordt door een pop up van Google pay met de opmerking " voeg een kaart toe". Zacht gezegd erg vervelend omdat ik nu snel achter iemand anders door de poortjes moet lopen. Hoe kan dit gestopt worden? 

Je hebt vanuit de NS app de optie om tickets te exporteren naar de Wallet van je telefoon, dan zou er geen probleem moeten zijn behalve dat een QR code vanuit een Wallet soms nogal klein wordt weergegeven, waar poortjes moeite mee hebben.

Bij Android (Google Pay) is de simpelste oplossing eigenlijk om NFC tijdelijk uit te schakelen, dan werkt het ook met internationale tickets e.d.

Reputatie 7
Badge +3

Het gemak dient de mens. Na flex die mensen in betalingsproblemen brengt (zie de regelmatige topics hier over) nu rechtstreeks betalen met bankpas/creditkaart waardoor je ook geen overzicht hebt wat de reis gekost heeft. Of verschijnt op het display het eindbedrag?

In ieder geval is dit niet aan mij besteed. De OV-chipkaart is voor mij nog goed genoeg.

help - betalen met betaalpas (met mijn telefoon) werkt niet meer. Hoe kan dit ge re-set worden? ik sta niet negatief op mijn bank en NS kan de kosten van het kaartje neem ik aan zo er af halen (denk ik)

Wanneer verwacht de NS de 21e eeuw binnen te rijden? Er zijn niet alleen Iphones in deze wereld hoor! Mijn Ov-shitkaart met flex abo kan ik nog steeds niet in Wallet Android zetten. OVpay werkt ook niet voor abo's. Monopolisten hoeven overduidelijk niet klantvriendelijk te zijn want de consument is toch tot hun veroordeeld.

OVpay werkt ook niet voor abo's. Monopolisten hoeven overduidelijk niet klantvriendelijk te zijn want de consument is toch tot hun veroordeeld.

Zolang bij een bankpas niet gecontroleerd kan worden of de reiziger ook de eigenaar van de pas is zullen abonnementen een te groot fraude risico blijven.

Goedemorgen u-go. Kun je iets verder toelichten wat precies niet meer werkt? Krijg je een foutmelding als je probeert in te checken?

Puur een blokkade van je bankpas zullen wij je niet mee kunnen helpen namelijk, dat is iets voor jouw bank.

Ik heb mij hiervoor niet aangemeld en toch heb ik ook vandaag weer problemen met inchecken omdat de QR code op mijn mobieltje gelijk vervangen wordt door een pop up van Google pay met de opmerking " voeg een kaart toe". Zacht gezegd erg vervelend omdat ik nu snel achter iemand anders door de poortjes moet lopen. Hoe kan dit gestopt worden? 

Reputatie 7
Badge

Met de OVpay app heeft het inderdaad niets te maken, die is alleen maar om (eenvoudig) je Reishistorie in te zien.

Een telefoon en horloge zou je volgens mij ook wel door elkaar kunnen gebruiken, want die zijn gekoppeld toch? Tenzij je een watch hebt met een simkaart er in.

Opsich wel, op zowel mijn telefoon als smartwatch zie ik dezelfde pasnummer in Google Wallet staan. Maar het blijft een test.

In de tussentijd heb ik wel een nieuwe telefoon. Ik ben geupgrade van een Samsung Galaxy s9 naar een Samsung Galaxy s20. Sindsdien krijg ik mijn pas niet meer werkend, omdat "Mijn toestel niet geschikt zou zijn",zegt de Google Wallet. Eigenlijk grote onzin, want mijn telefoon is prima geschikt. Ik heb dit inmiddels aan de Rabobank voorgelegd.

Op mijn smartwatch werkt het overigens wel. Ik heb ook al een reisje met de bus gemaakt, wat goed gegaan is. 

Vandaag maar eens de vuurproef nemen en een klein stukje met de trein reizen. 🙂

Nice! Laat je weten hoe het ging? 

Nice! Laat je weten hoe het ging? 

Goedemiddag. Bij werkte de aangemelde betaalpas niet vanochtend. Ook geen mail ontvangen van NS dat de proef vandaag start. Meer ervaringen?
 

Reputatie 7
Badge +3

Kun je al overzichten van reiskosten maken die geaccepteerd worden door de Belastingdienst en werkgevers voor de declaratie van reiskosten?

Als dat namelijk niet zo is zou ik niet aanraden om mee te doen met deze proef als je reiskosten kunt declareren.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

Genoeg om alle ritten van één dag te betalen. De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat er een nieuwe poging plaatsvindt. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet, reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.

Bron: https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#hoeveel-saldo-moet-er-op-mijn-rekening-staan

De spelfout word i.p.v. wordt is voor rekening van OV-Pay.

Reputatie 6
Badge +1

En wat als je aan het reizen bent en je hebt een lege bankrekening?

Het bedrag wordt (over het algemeen) ‘s nachts afgeschreven. Wanneer het afschrijven niet lukt doordat je saldo te laag is, dan kun je niet meer inchecken totdat je schuld is voldaan. De eerstvolgende keer dat je incheckt, kan het reisbedrag alsnog worden voldaan (als er genoeg geld op de rekening staat). Die verrekening duurt ongeveer 20 minuten. Daarna kun je gewoon weer met je betaalpas inchecken en reizen.

Reputatie 7
Badge

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Heb je dit wel bij het speciale activatiepoortje gedaan waar personeel met witte shirts stonden, en waar de poortjes versierd waren met een mooie loper met touwhekje?

 

En heb je beide keren wel dezelfde pas gebruikt? Niet je bankpas en smartwatch gemengd? Op een flyer werd daar voor gewaarschuwd. 

Ik heb mij vandaag ook aangemeld, en ik ben benieuwd wat ik morgen op mijn rekening ga zien. Ik zag in mijn Google Wallet al wel een OVNL****** transactiecode zonder saldo staan. 

Maar kijk eens op je rekening: is het niet zo dat er eerst €20 af ging en daarna €20 bij werd geschreven? Want normaal zou je met een ov-chipkaart bij een menselijke fout enkel €20 kwijt moeten zijn.

Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken

Heb je dit wel bij het speciale activatiepoortje gedaan waar personeel met witte shirts stonden, en waar de poortjes versierd waren met een mooie loper met touwhekje?

Zo te lezen had @Isitimela vrij goed begrepen dat het bij speciaal daarvoor aangewezen paaltjes moest.

Badge +3

Wat je ziet in dat screenshot is vrij normaal bij NS Flex (een in- én uitcheck ‘gemist’ terwijl dat overduidelijk een passage is) maar dat middelt zichzelf na een paar dagen wel uit, en komt vervolgens goed in je Reishistorie te staan (en misschien ook als zodanig op je factuur, of helemaal niet omdat het geen reis is).

Maar als er (zoals bij OVpay) de volgende dag meteen al € 40,00 geïncasseerd wordt is dat natuurlijk te suf voor woorden. Wacht daar dan een paar dagen mee! Bij automatisch opladen vindt TLS/OV-chipkaart het immers ook geen enkel probleem om dat voor te schieten en pas een week later te incasseren. Ben je meer dan 60 euro verschuldigd aan automatisch opladen, dan heb je een probleem (kaart wordt geblokkeerd totdat je betaald hebt).

Ik neem aan dat je die 40 euro binnen enkele dagen wel automatisch terug krijgt (goede testcase, dus doe even niets als je het geld tijdelijk kunt missen), maar dan nog… 🤔

Voor de rest, wat @Aar zegt, je mag een telefoon/watch en bankpas dus niet door elkaar gebruiken?

Dat wordt nog wel een dingetje dan, want bij contactloos betalen met een bankpasje en je watch aan dezelfde hand/pols kan dus zomaar de verkeerde gepakt worden. Of moet je op een watch dan nog iets bevestigen?

Laat staan een bankpasje in een telefoonhoesje… bij de supermarkt maakt dat natuurlijk niet uit, maar NS poortjes en paaltjes zouden dan een melding moeten geven ‘Bied een (één?) ov-chipkaart aan’ 😂

Reageer