beantwoord

Reactie mail Lieneke Bouma van 18 augustus

  • 21 August 2023
  • 29 reacties
  • 522 Bekeken

Op 18 augustus heb ik een treinreis gemaakt “..waar ik geen reisrecht op had..” Hiervoor heb ik een boete van Euro 50 (correctietarief) gekregen. Ik begrijp niet waarom ik deze boete krijg?

icon

Beste antwoord door Robert B 21 August 2023, 17:42

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Standaard is dat voor niet inchecken. Dat is reizen zonder te betalen en dat levert een boete op van 50 euro.

Kijkt u uw Reishistorie even na, dat geeft duidelijkheid over wat er is gebeurd.

Reputatie 7
Badge

@JvanDouveren om wat voor reis ging dat? En heeft u ingecheckt?

Hallo Thom, ik ben vertrokken vanaf Station Amsterdam Zuid en daar kun je alleen maar instappen door in te checken (zijn gesloten poortjes). Dus volgens mij heb ik wel ingecheckt...

Reputatie 7
Badge

Zou het kunnen dat u per ongeluk bij een poortje van GVB hébt ingecheckt?

Nee, dat kan niet, anders kun je niet bij de treinen komen.

Badge +3

Nee, dat kan niet, anders kun je niet bij de treinen komen.

Volgens mij kan dat wel (net als op Amstel), maar neem aan dat je het zelf het beste weet.

In het transactieoverzicht van Mijn OV-chip (ov-chipkaart) of bij een automaat kun je het inzien.

Edit: ik vergis me denk ik met Duivendrecht, waar NS en GVB perrons delen.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat kan niet. De GVB-poortjes staan aan de andere kant van de tunnel.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt 1 plek op zuid waar poortjes van metro en trein dicht bij elkaar staan. Links gaat naar metro-perron, rechts naar trein-perron. (Even uit mijn hoofd, ik ben eind april daar voor het laatst geweest.)

Reputatie 7
Badge +3

De perrons van NS en GVB zijn volkomen gescheiden op Amsterdam Zuid. Net als op Amsterdam Centraal. Reizen met NS zonder een poortje van NS te passeren is niet mogelijk.

Op Amsterdam Zuid zit de tunnel tussen de poortjes van de verschillende vervoerders.

Reputatie 7
Badge +4

Het komt niet zo vaak voor maar uw kaart kan ook aan het einde zijn. Dat uit zich met soms wel en soms niet werken. Poortjes en paaltjes haperen zelden, maar onmogelijk is het niet. ‘Slordig’ inchecken zonder op het display of piepje te letten kan. Met een verkeerde chipkaart inchecken hoort ook nog tot de mogelijkheden. Maar ook dan bent en blijft u verantwoordelijk voor de geldige incheck waar u zelf voor moet zorgen. Ik heb nog niet gehoord wat de Reishistorie aangaf. 

Badge +3

Kijk het gerust een paar dagen aan, gebeurt wel vaker dat bepaalde stations tijdelijk geen transacties doorgeven.

Reputatie 7
Badge +1

De perrons van NS en GVB zijn volkomen gescheiden op Amsterdam Zuid. Net als op Amsterdam Centraal. Reizen met NS zonder een poortje van NS te passeren is niet mogelijk.

Op Amsterdam Zuid zit de tunnel tussen de poortjes van de verschillende vervoerders.

Inderdaad, ik ben er nu en volkomen gescheiden stations.

Reputatie 7
Badge +3

De perrons van NS en GVB zijn volkomen gescheiden op Amsterdam Zuid. Net als op Amsterdam Centraal. Reizen met NS zonder een poortje van NS te passeren is niet mogelijk.

Op Amsterdam Zuid zit de tunnel tussen de poortjes van de verschillende vervoerders.

Graag dan een foto van die situatie @Henkpeetersen   Ik dacht te weten dat op 1 plek in de tunnel de poortjes van beide vervoerders in 1 zijgang zijn met trappen links en rechts naar de verschillende perrons.

Badge +3

Als ik kijk op https://osm.org/go/0E4_f1~~k?node=5252944882 gaat het je inderdaad niet lukken om via een GVB poortje op een treinperron te komen. 

 

Reputatie 5

 

Graag dan een foto van die situatie @Henkpeetersen   

Lekker hautaine reactie. Jij vraagt en @Henkpeetersen draait?

Je verkondigt echt totale onzin. Situatie is niet zo als je beschrijft en ook nooit zo geweest. 

Misschien eens wat vaker de trein pakken naar de grote stad of geheugentraining (of allebei).

Badge +3

Moet er nog wel bij zeggen dat het eraan ligt waar die poortjes zijn (Google Maps geeft ook geen uitsluitsel), maar als je poortjesvrij van Zuidplein naar Gustav Mahlerplein kan staan die poortjes dus bij de perronopgangen (beneden).

Reputatie 7
Badge +3

De perrons van NS en GVB zijn volkomen gescheiden op Amsterdam Zuid. Net als op Amsterdam Centraal. Reizen met NS zonder een poortje van NS te passeren is niet mogelijk.

Op Amsterdam Zuid zit de tunnel tussen de poortjes van de verschillende vervoerders.

Graag dan een foto van die situatie @Henkpeetersen   Ik dacht te weten dat op 1 plek in de tunnel de poortjes van beide vervoerders in 1 zijgang zijn met trappen links en rechts naar de verschillende perrons.

Dat heb je je dan verkeerd herinnerd.

Reputatie 7
Badge +1

De perrons van NS en GVB zijn volkomen gescheiden op Amsterdam Zuid. Net als op Amsterdam Centraal. Reizen met NS zonder een poortje van NS te passeren is niet mogelijk.

Op Amsterdam Zuid zit de tunnel tussen de poortjes van de verschillende vervoerders.

Graag dan een foto van die situatie @Henkpeetersen   Ik dacht te weten dat op 1 plek in de tunnel de poortjes van beide vervoerders in 1 zijgang zijn met trappen links en rechts naar de verschillende perrons.

Dat heb je je dan verkeerd herinnerd.

Ik moet dus voortraan foto's gaan aanleveren omdat MoDe andere herinneringen heeft. Ik vind het wel een beetje ver gaan dit.

Reputatie 7
Badge +1

Moet er nog wel bij zeggen dat het eraan ligt waar die poortjes zijn (Google Maps geeft ook geen uitsluitsel), maar als je poortjesvrij van Zuidplein naar Gustav Mahlerplein kan staan die poortjes dus bij de perronopgangen (beneden).

Er loopt gewoon een tunnel onder de metrosporen en de treinsporen van het WTC naar het Gustav Mahlerplein. Ik heb een paar jaar gewerkt in het WTC, de naam doet overigens beter vermoeden dan het kantoor destijds was. Overstappen van trein naar Metro zonder de poortjes te passeren heeft daar volgens mij ook nooit gekund. Vanavond in een reis met NS-hindernissen uiteindelijk op WTC terechtgekomen omdat de trein naar Amsterdam CS een behoorlijke vertraging had. Op WTC overgestapt op de tram en lijn 50 naar Sloterdijk genomen en daar wel net mijn aansluiting gehaald waardoor ik een half uur won.    

Reputatie 5

Graag dan een foto van die situatie @Henkpeetersen  

Ik was er 3 uur geleden nog (en afgelopen za & zo) en kan bevestigen dat iMark en Henkpeetersen gewoon gelijk hebben.

De NS poortjes en metropoortjes zijn wel degelijk gescheiden. Er zit schat ik zelfs zo’n 10 meter tussen de poortjes van beide vervoerders. 

 

Ik dacht te weten dat op 1 plek in de tunnel de poortjes van beide vervoerders in 1 zijgang zijn met trappen links en rechts naar de verschillende perrons.

 

De metro heeft 2 trappen die naar 2 verschillende metroperrons leiden. Verderop in de tunnel heeft de trein ook 2 trappen die naar 2 treinperrons leiden. Er is op het station dus sprake van 4 rijen aan poortjes (2x metro, 2x trein). Wellicht is daar ergens de verwarring ontstaan?

Ter illustratie heb ik vorige maand toevallig een foto gemaakt. Op de kaart van Robert, stond ik daar ter hoogte van de kiosk. Niet het allerbeste beeld, maar als je goed kijkt zie je dat de GVB poortjes op de voorgrond rood gemarkeerd zijn en de NS poortjes op de achtergrond geel. Verderop buiten beeld is er nog een andere trap die naar treinspoor 1&2 leidt.

Moet er nog wel bij zeggen dat het eraan ligt waar die poortjes zijn (Google Maps geeft ook geen uitsluitsel), maar als je poortjesvrij van Zuidplein naar Gustav Mahlerplein kan staan die poortjes dus bij de perronopgangen (beneden).

De poortjes staan inderdaad onderaan de trappen.

Heb daar geen eigen foto van, maar het is gestructureerd als in onderstaande toekomstsituatie:

 

Maar goed, terug naar het onderwerp. Want deze discussie is natuurlijk van geen enkel nut voor de topic starter.

Reputatie 7
Badge +3

Google maps:

 

https://plattegrondstation.nl/plattegrond/41.jpg

 

Reputatie 7
Badge +3

De perrons van NS en GVB zijn volkomen gescheiden op Amsterdam Zuid. Net als op Amsterdam Centraal. Reizen met NS zonder een poortje van NS te passeren is niet mogelijk.

Op Amsterdam Zuid zit de tunnel tussen de poortjes van de verschillende vervoerders.

Graag dan een foto van die situatie @Henkpeetersen   Ik dacht te weten dat op 1 plek in de tunnel de poortjes van beide vervoerders in 1 zijgang zijn met trappen links en rechts naar de verschillende perrons.

Dat heb je je dan verkeerd herinnerd.

Ik moet dus voortraan foto's gaan aanleveren omdat MoDe andere herinneringen heeft. Ik vind het wel een beetje ver gaan dit.

Zo bedoelde ik dat niet. Ik dacht als jij er toch bent kun je het misschien verduidelijken met een foto. Er werd eerder gesuggereerd dat TS misschien bij verkeerd poortje had ingecheckt.

Vaker naar Amsterdam of geheugentraining, of beide? Kan ik jou de rekening sturen @danhub ?

Reputatie 7
Badge +3

Om te beginnen zou @MoDe eens zonder discussie iets kunnen aannemen van anderen die wel ter plaatste bekend zijn.

Reputatie 7
Badge

Nee, dat kan niet, anders kun je niet bij de treinen komen.

Okee. Dan blijft het vreemd. Want je kan zonder inchecken niet door de poortjes. Wat zegt uw reishistorie op mijn NS hierover?

Reputatie 7
Badge +3

Het komt wel eens voor dat de apparatuur de incheck niet goed registreert. Het is mij een keer in alle jaren dat ik met de OV-chipkaart reis precies één overkomen. ik dacht ingecheckt te hebben en kreeg later een melding dat ik niet ingecheckt had.

Bij reizen op saldo levert dat gelukkig niet meteen een correctie van €50 op. De correctie was snel gedaan.

Reageer