beantwoord

reizen met Flex kaart en de korting krijgen voor 3 andere personen

  • 13 July 2023
  • 14 reacties
  • 199 Bekeken

Ik heb een Flex kaart met 40% korting. Ik reis met andere 3 personen met anoniem kaart. Hoe wordt de 40% korting in de andere personen geactivieerd? Kunnen ze ook dezelfde anoniem kaart gebruiken voor tram, bus in Amsterdam?

icon

Beste antwoord door Tochjo 13 July 2023, 10:29

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

De personen die met een anonieme OV-chipkaart met u meereizen, laden voorafgaand aan de reis het product Samenreiskorting en voldoende saldo bij een kaartautomaat. Als zij vervolgens in de daluren inchecken, zal bij uitchecken de ritprijs met korting in rekening gebracht worden. Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor meer informatie.

Ze kunnen de anonieme OV-chipkaart ook gebruiken om met bus, tram en metro te reizen, als er voldoende saldo op de kaart staat natuurlijk. Maar ze krijgen dan geen korting; Samenreiskorting geldt alleen voor reizen per trein.

U hoeft overigens zelf niet speciaals te doen, alleen in- en uitchecken met uw OV-chipkaart waar het abonnement op staat.

Bedankt Tochjo, bedankt voor de antwoord!
Het is duidelijk!. En wat betekent eigenlijk “voldoende saldo te hebben?. Bij voorbeeld, de laatste dag dat ze in Amsterdam zijn, gebruiken de kaart exclusief om naar Schiphol te reizen met de train, en met me. Ik heb ergens gelezen ze moeten een minimaal van €20 om de train te pakken. Is dat zo? En dan, wat gebeurt met het geld dat blijft in de kaart?

Badge +3

Het is duidelijk!. En wat betekent eigenlijk “voldoende saldo te hebben?. Bij voorbeeld, de laatste dag dat ze in Amsterdam zijn, gebruiken de kaart exclusief om naar Schiphol te reizen met de train, en met me. Ik heb ergens gelezen ze moeten een minimaal van €20 om de train te pakken. Is dat zo? En dan, wat gebeurt met het geld dat blijft in de kaart?

Om in te checken bij NS wordt 20 euro van het saldo ingehouden, bij uitchecken krijg je het niet gereisde bedrag terug. Omdat het saldo 4 euro negatief mag zijn is 16 euro voldoende om in te kunnen checken.

Saldo dat nog op een kaart staat kan je laten uitbetalen bij een NS servicebalie. Op Schiphol is dat de NS International desk.

Dankjewel Robert B!

Badge +3

Als er een kortingsproduct, zoals Samenreiskorting, op de kaart staat, dan is het instaptarief tien euro, en is zes euro genoeg om in te kunnen checken.

Badge +3

Als er een kortingsproduct, zoals Samenreiskorting, op de kaart staat, dan is het instaptarief tien euro, en is zes euro genoeg om in te kunnen checken.

Zie openingspost, de 3 bezoekers hebben een anonieme kaart. @Koruko kan het resterende saldo daarvan laten uitbetalen bij een balie van een vervoerder. See https://www.ov-chipkaart.nl/en/service-points-finder and choose Counter services.

Nog better Tochjo! Nu moet ik kijken wat kost de train Amsterdam - Schiphol, en heb ik alles!

Badge +3

Zie openingspost, de 3 bezoekers hebben een anonieme kaart.

Zie de rest van het topic, er wordt met Samenreiskorting gereisd: 

gebruiken de kaart exclusief om naar Schiphol te reizen met de train, en met me.

Badge +3

Nog better Tochjo! Nu moet ik kijken wat kost de train Amsterdam - Schiphol, en heb ik alles!

Oh ja, bij Samenreizen is 6 euro saldo voldoende.

Een rit Amsterdam Centraal - Schiphol met korting kost € 2,94 dus als er 10 euro saldo op een kaart staat houd je na uitchecken € 7,06 saldo over.

Heel erg bedankt Tochjo en Robert B!

Hallo!

Ik heb een paar vragen nog… Sorry!

1.Het bestaat de mogelijkheid dat de 3 personen met de anonym OV chipkaart reisen vanuit Amsterdam Centraal naar Schiphol om daaluren zonder me. Ze hebben de Samenreiskorting in hun karten. Maar ik reis niet mee. Wat gebeurt dan? Moeten ze de Samenreiskorting “weg halen” uit de kaart? Hoe doe je dat?

2.Als ze zonder me reisen, hoeveel moeten minimum in de kaart hebben?

3.Als ze met me reisen, dus met de korting, hoeven ze €10 of €6 in de kaart hebben?

Alvast bedankt voor jullie hulp en geduld!

Badge +3
  1. Ja, als u niet meer meereist, moeten ze de Samenreiskorting van de kaart verwijderen voordat ze zonder u verder reizen. Dit kan bij een kaartautomaat, door te kiezen voor Tonen alle producten op kaart en dan de Samenreiskorting te verwijderen.
     
  2. Het instaptarief is dan 20 euro, en omdat het saldo 4 euro negatief mag zijn, moet er minimaal 16 euro op de kaart staan om in te kunnen checken. Vanzelfsprekend moet er bij het uitchecken voldoende saldo op de kaart staan om de reis te kunnen betalen, dus als de reis 21 euro kost, moet er minimaal 17 euro geladen worden.
     
  3. Als er een kortingsproduct als Samenreiskorting op de kaart staat, dan is 6 euro voldoende (10 euro met 4 euro rood kunnen staan). Maar ook hier moet er wel genoeg saldo geladen worden om de reis te kunnen betalen.
Badge +3

Voor bezoekers en alleen maar tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, gebruik gewoon een bankpas/creditcard om in/uit te checken.

https://ovpay.nl/en 

Samenreiskorting (op een anonieme ov-chipkaart van € 7,50) bespaart € 1,96 dus de vraag is of je dat al het gedoe met ov-chipkaarten kopen en saldo laden wel waard is?

E-tickets met korting voor je bezoekers kopen kan ook nog (reizen buiten de spits)… https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_enkele_reis_daluren

Je moet er dan zelf wel bij zijn, en reizen op je NS abonnement, maar dat geldt met medereizigers met een ov-chipkaart ook.

De meeste debit/creditkaarten werken gewoon voor OVpay.

Dank Tochjo en Robert B!

Reageer