Skip to main content

Mijn OV-chipkaar vervalt op 05-01-2025. Ik heb vandaag een NS-brief ontvangen met ‘Herinnering: we hebben uw pasfoto nodig” waarin staat dat ik vóór 15-11-2024 moet uploaden. Vreemd dat er herinnering staat, want dit is de eerste keer dat ik een brief ontvang.

Doordat het vandaag 15-11-2025 is, kan ik de foto niet meer uploaden via de NS-site. Op de website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html wordt aangegeven dat het fout is gegaan met de brieven en wordt er verwezen naar de website van OV-chipkaart en dat ik de € 7,50 achteraf declareren bij de NS.

Op de website van de OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen kan ik niet kiezen voor een vervangende OV-chipkaart vanwege de aankomende einddatum aanvragen. Wanneer ik gewoon een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aanvraag op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen moet ik al mijn gegevens opnieuw invullen, maar dan kost de kaart wel € 7,50. 

Na telefonisch contact met Klantenservice van OV-chipkaar (0900 0980) blijkt dat ik deze pas vanaf 6 weken voor het vervallen van de OV-chipkaart kan aanvragen. Wanneer dit niet lukt moet ik weer met 0900 0980 bellen en kunnen ze mij helpen aan een nieuwe kaar. Dit kost mij dan € 10,50. Tja, dat is niet het bedrag dat door de NS wordt vergoed, 

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om te zorgen dat alles goedkomt?

U moet wachten tot minder dan zes weken voor de verloopdatum, dan via www.ov-chipkaart.nl een vervangende kaart aanvragen voor 7,50 euro en die kosten vervolgens terugvragen bij de klantenservice van NS.

Er staat overigens in de brief dat het een herinnering is, omdat u er al een e-mail over ontvangen zou moeten hebben. Dat de brief zo laat komt dat het niet meer mogelijk is via NS een pasfoto te uploaden, is een bekend probleem dat NS hopelijk op korte termijn oplost.


U moet wachten tot minder dan zes weken voor de verloopdatum, dan via www.ov-chipkaart.nl een vervangende kaart aanvragen voor 7,50 euro en die kosten vervolgens terugvragen bij de klantenservice van NS.

Er staat overigens in de brief dat het een herinnering is, omdat u er al een e-mail over ontvangen zou moeten hebben. Dat de brief zo laat komt dat het niet meer mogelijk is via NS een pasfoto te uploaden, is een bekend probleem dat NS hopelijk op korte termijn oplost.

Onderstaand topic met hetzelfde probleem is van 6 maanden geleden . Volgens mij zijn er wel topics die nog ouder zijn met hetzelfde probleem. Kortom ik geloof absoluut niet dat NS bezig is om dit probleem op te lossen.

 

 


Bedankt voor de reactie. Ik heb die mail duidelijk gemist, tussen alle andere (reclame) mailtjes van de NS. Ik zal de actie plannen in m'n agenda. 


Heel bijzonder (en verwarrend) dat ik gisteren ineens een nieuwe OV-chipkaart in de brievenbus vond (gewoon met mijn oude pasfoto) die geldig is tot 05-01-2032. Dat scheelt weer een enorm gedoe. Uiteraard alleen nog even koppelen aan mijn OV-chipkaart-account en in gebruik nemen.


Heel bijzonder (en verwarrend) dat ik gisteren ineens een nieuwe OV-chipkaart in de brievenbus vond (gewoon met mijn oude pasfoto) die geldig is tot 05-01-2032. Dat scheelt weer een enorm gedoe. Uiteraard alleen nog even koppelen aan mijn OV-chipkaart-account en in gebruik nemen.

De wegen van NS zijn soms wonderlijk. Prettig dat het nu zo geregeld is. Wel vreemd, dit soort topics is de laatste jaren met enige regelmaat voorbijgekomen. Dat de kaart nu toch is aangemaakt is nieuw voor mij.


geldig is tot 05-01-2032. 

. Dat de kaart nu toch is aangemaakt is nieuw voor mij.

Een chipkaart die 8 jaar geldig is is ook nieuw voor mij...


geldig is tot 05-01-2032. 

. Dat de kaart nu toch is aangemaakt is nieuw voor mij.

Een chipkaart die 8 jaar geldig is is ook nieuw voor mij...

Ook dat ja. De wegen van NS cq OV chipkaart zijn ondoorgrondelijk.


Het is mij ook overkomen en dat de kaart is vervallen. Wel weken later tijdens mijn vakantie de vervallen kaart geïncasseerd van mijn bankrekening. Ik wil graag mijn geld terug en dat gebruiken om mijn nieuwe kaart van 7,50 weer op te waarderen incl. vrij reizen dagen. Ben er maanden mee bezig en het lukt maar niet. Helemaal wanhopig hiervan.


Het is mij ook overkomen en dat de kaart is vervallen. Wel weken later tijdens mijn vakantie de vervallen kaart geïncasseerd van mijn bankrekening. Ik wil graag mijn geld terug en dat gebruiken om mijn nieuwe kaart van 7,50 weer op te waarderen incl. vrij reizen dagen. Ben er maanden mee bezig en het lukt maar niet. Helemaal wanhopig hiervan.

Als er een abonnement op staat dan krijg je 8 tot 10 weken voor het vervallen van de ov-chipkaart bericht via email dat je een nieuwe pasfoto moet uploaden. reageer je niet op die email, dan krijg je een herinnering per brief, maar die wil nog wel eens te laat komen. Dan kun je vanaf 6 weken voor het vervallen zelf bij ov-chipkaart.nl kaartvervanging aanvragen. Lopende abonnementen worden dan overgezet. De kosten van €7,50 kun je bij de NS klantenservice terugvragen.


Mijn OV-chipkaar vervalt op 05-01-2025. Ik heb vandaag een NS-brief ontvangen met ‘Herinnering: we hebben uw pasfoto nodig” waarin staat dat ik vóór 15-11-2024 moet uploaden. Vreemd dat er herinnering staat, want dit is de eerste keer dat ik een brief ontvang.

Doordat het vandaag 15-11-2025 is, kan ik de foto niet meer uploaden via de NS-site. Op de website https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html wordt aangegeven dat het fout is gegaan met de brieven en wordt er verwezen naar de website van OV-chipkaart en dat ik de € 7,50 achteraf declareren bij de NS.

Op de website van de OV-chipkaart https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen kan ik niet kiezen voor een vervangende OV-chipkaart vanwege de aankomende einddatum aanvragen. Wanneer ik gewoon een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aanvraag op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen moet ik al mijn gegevens opnieuw invullen, maar dan kost de kaart wel € 7,50. 

Na telefonisch contact met Klantenservice van OV-chipkaar (0900 0980) blijkt dat ik deze pas vanaf 6 weken voor het vervallen van de OV-chipkaart kan aanvragen. Wanneer dit niet lukt moet ik weer met 0900 0980 bellen en kunnen ze mij helpen aan een nieuwe kaar. Dit kost mij dan € 10,50. Tja, dat is niet het bedrag dat door de NS wordt vergoed, 

Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet doen om te zorgen dat alles goedkomt?

Ik heb net precies hetzelfde meegemaakt, en ik weet heel erg zeker dat ik geen mail ontvangen heb.

Dus inderdaad gewoon wachten tot de pas verlengd kan worden en kosten maken. Heel slim van de NS om de brieven te laat te versturen.


Heel slim van de NS om de brieven te laat te versturen.

Die kosten (€7,50) kun je terug vragen van NS. 

 


 

Ik heb net precies hetzelfde meegemaakt, en ik weet heel erg zeker dat ik geen mail ontvangen heb.

Dus inderdaad gewoon wachten tot de pas verlengd kan worden en kosten maken. Heel slim van de NS om de brieven te laat te versturen.

Die mail zul je een aantal weken geleden moeten hebben ontvangen. Mogelijk in de spambox? Je ontvangt wel andere mails van NS?


Reageer