beantwoord

tijdsduur tussen inchecken en instappen


Wat is de tijdsduur tussen inchecken en instappen?

 

Als ik bijvoorbeeld om 12.00 uur incheck en pas om 17.30 instap… mag dat?

Met daluren voordeelkaart…

icon

Beste antwoord door Robert B 4 March 2023, 04:55

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Welkom @OempaS bij de NS Community.

Maximaal 30 minuten tussen incheck en aanvang reis!

De regel is dat je na een incheck met een ov-chipkaart binnen 30 minuten moet gaan reizen. Doe je dat niet dan riskeer je een boete (50 euro) bij controle onderweg.

Wat je voorstelt mag dus niet (en bij NS Flex komt het helemaal goed via je factuur, als je toevallig gecontroleerd wordt).

Reputatie 7
Badge +4

Welnee, dan zou u met Dalvrij in de daluren opstappen en niet voor de spits betalen. NS is niet gek, u heeft als u in de daluren incheckt nog 35 minuten om te gaan reizen, calamiteiten voorbehouden. Met Dalvrij moet u betalen voor reizen in de spits, de enige escape is net voor vieren inchecken, dan kan het nog wel. Als u incheckt om twaalf uur en gaat reizen om 17.30 reist u gewoon zwart en kunt u een boete krijgen. Het is toch eenvoudig na te gaan dat wat u bedenkt nooit zo kan zijn, NS laat zich met een dergelijke doorzichtige handelwijze echt niet beetnemen, ;-)

Met Dalvrij reist u zonder verder kosten zolang u in de daluren incheckt en binnen 35 minuten gaat reizen.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom het is binnen half uur reizen zoals @Robert B aangeeft.

Reputatie 7
Badge +3

Binnen 30 minuten tenzij er binnen die 30 minuten geen trein gaat. Zie de algemene voorwaarden.

3.3. Wanneer moet u in- en uitchecken?

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.

Reputatie 3

Wat is de tijdsduur tussen inchecken en instappen?

 

Als ik bijvoorbeeld om 12.00 uur incheck en pas om 17.30 instap… mag dat?

Met daluren voordeelkaart…

Zoals anderen al zeggen: dat mag niet.

Maar wat zou je al die tijd willen doen op het station?

 

 

Badge +3

Mensen zouden dan niet al die tijd op het station verblijven, maar bijvoorbeeld in hun lunchpauze even inchecken op het nabijgelegen station (dat geen poortjes kent, maar paaltjes) en vervolgens in de avondspits gratis of met 40 procent korting naar huis reizen.

Reputatie 3

Je hebt gelijk. Ik realiseerde me niet dat er ook stations zonder poorten zijn,

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het een keer meegemaakt dat iemand die achter me in de trein zat hiervoor een UvB kreeg. Was in de IC Den Haag - Eindhoven net na wegrijden vanaf Den Haag HS. Tijd was denk ik rond 7:45. Op Den Haag HS waren toen de poortjes nog niet gesloten. De engelssprekende reiziger hield zich van de domme, wist het allemaal niet en op de vraag/opmerking of hij naast het station woonde en even snel had ingescheckt gaf hij geen antwoord. 

En als je een beetje uitgekookt ben kun je het ook doen bij een station met poortjes. Neem een 2e OV-chipkaaart waarmee je dan tijdens de spits incheckt, door het poortje gaat en daarna aan de andere kant uitcheckt. 

Badge +3

En als je een beetje uitgekookt ben kun je het ook doen bij een station met poortjes.

Er is van alles mogelijk, want met een Passagepas (die staat niet op naam) kan iedereen gewoon naar binnen en buiten op Eindhoven Centraal.

Neem ik vervolgens een trein naar Horst-Sevenum (daar zit toevallig ons hoofdkantoor, en heeft geen poortjes)

Dan dus toedeledokie NS! Heb ik zomaar €8,80 (2e klas voltarief) bespaard als ik dat zou doen. Het risico is 50 euro (voordeeltje als je NS Flex hebt, want anders een UvB met reiskosten erbij).

Maar controle? Welnee! Zeg desnoods ‘incheck vergeten op Strijp-S’ en je komt er (beperkt) mee weg via de Klantenservice.

Er moet dus gewoon veel meer gecontroleerd worden!

Reputatie 7
Badge +3

Niet voor alle stations is een Passagepas aan te vragen en ook niet iedereen krijgt zo'n Passagepas. 

En als je vaker op wat voor manier dan ook eerder (nog tijdens de daluren) incheckt en meer dan 30 minuten later pas gaat reizen komt NS er toch wel achter dmv de in en uitchcektijden en krijg je een waarschuwingsmail. 

 

Reageer