Is it possible to use the OV chipcard when travelling in Belgium? E.g. If I check in with my card in Maastricht and travel to Hasselt or Liège can I check out with my card there also? Or do you have to buy a ticket? Because the OV Chipcard only works in the Netherlands?
No, it is only in the Netherlands with some exceptions in Germany near the frontier. You can use a subscription in a specific way for the Dutch part of your journey to Belgium. You can use your chipcard from Eindhoven NL up to Lommel B, but I do not consider it as a good advice, as it takes quite a lot of time.
BE has its very own natioanl chipcard, MoBiB. Can use for train seasons (not tickets) and on the various buses and trams of the flemish and wallon regions, and even BRUssel. Tis you canNOt use in NL-except for a very few short ends of some BE-buslines running into NL.
DK=Denmark also has its very own national chipcard, can be used on all transit there and again not outside-not even on the interworking trains to South-Sweden, where they again have their very own chipcard, regional and not national
Is it possible to use the OV chipcard when travelling in Belgium? E.g. If I check in with my card in Maastricht and travel to Hasselt or Liège can I check out with my card there also? Or do you have to buy a ticket? Because the OV Chipcard only works in the Netherlands?
The OV chipcard was only ever meant to be used for domestic travel. There are a few exceptions now but the main rule for international travel is that you need to buy a normal ticket (with any reduction you are entitled to, depending on your subscription). If you have a digital ticket, then you use the barcode to open any gates and you do not check in or out anywhere. If you have an international ticket on a one-time use chipcard, then you need to check in that ticket (but never your personal chipcard!).
Online werd eerder dit jaar aangekondigd dat vanaf 10 december 2023 eindelijk de LIMAX (Drielandentrein) gaat rijden nadat het al sinds 2018 werd uitgesteld.
De route van deze trein is van Liège-Guillemins via Bressoux, Visé, Eijsden, Maastricht Randwyck, Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath, Aachen West naar Aachen Hauptbahnhof.
Nu hoorde ik dat 29 september jl. besloten is dat het opnieuw niet zal doorgaan. Weet iemand of dit klopt, is dan ook bekend gemaakt wanneer deze trein wel gaat rijden? En of op die hele route gereisd kan worden met de OV chipkaart? Zijn er in België ook in/uitcheckpaaltjes net als in Duitsland op station Herzogenrath, Aachen West naar Aachen Hauptbahnhof?
Nu hoorde ik dat 29 september jl. besloten is dat het opnieuw niet zal doorgaan. Weet iemand of dit klopt, is dan ook bekend gemaakt wanneer deze trein wel gaat rijden?
Dat klopt. Er wordt nu gesproken over “de eerste helft van 2024".
En of op die hele route gereisd kan worden met de OV chipkaart?
In dit artikel van medio vorig jaar lees ik dat met de OV-chipkaart reizen naar de stations in België ook mogelijk zou moeten worden. Of dat nog actueel is, weet ik niet.
Volgens mij werkt NMBS deze drielandentrein tegen. Dus of het er ooit van gaat komen.
Aan het laten gelden van de OV-chipkaart tot Luik hangt een torenhoog prijskaartje omdat studenten en andere reizigers met afgekocht reisrecht dan niet meer hoeven te betalen. Dat betekent dat de Provincie Limburg diep in de buidel zal moeten tasten om de gederfde inkomsten aan de NMBS te compenseren. Gezien de enorme kosten die de Provincie al voor de Maaslijn moet maken is het onwaarschijnlijk dat ze hier op korte termijn ook nog geld voor gaat uittrekken.
Volgens mij werkt NMBS deze drielandentrein tegen. Dus of het er ooit van gaat komen.
Omdat de trein ook bij een doorgaande verbinding een kwartier in Maastricht gaat stilstaan kun je je ook afvragen of het überhaupt wel veel zin heeft.
Aan het laten gelden van de OV-chipkaart tot Luik hangt een torenhoog prijskaartje omdat studenten en andere reizigers met afgekocht reisrecht dan niet meer hoeven te betalen. Dat betekent dat de Provincie Limburg diep in de buidel zal moeten tasten om de gederfde inkomsten aan de NMBS te compenseren. Gezien de enorme kosten die de Provincie al voor de Maaslijn moet maken is het onwaarschijnlijk dat ze hier op korte termijn ook nog geld voor gaat uittrekken.
De chipkaart wordt sowieso geldig, maar abonnementen zullen niet meteen vanaf het begin geldig zijn:
Dat heeft volgens Arriva met de complexiteit te maken. Over de kosten wordt niets gezegd.
Dat heeft volgens Arriva met de complexiteit te maken. Over de kosten wordt niets gezegd.
Dat is niet vreemd omdat uit het verhaal blijkt dat Arriva naar Luik ook bij reizen met de OV-chipkaart voorlopig het NMBS tarief in rekening wil brengen.
Dat is niet vreemd omdat uit het verhaal blijkt dat Arriva naar Luik ook bij reizen met de OV-chipkaart voorlopig het NMBS tarief in rekening wil brengen.
Dat is niet voorlopig, aangezien in België de NMBS de vervoerder is en blijft.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.