beantwoord

vergeten in te checken

  • 20 May 2023
  • 11 reacties
  • 330 Bekeken

Beste, 

Ik ben vergeten in te checken van Rijssen naar Holten. Dit is de aller eerste keer in mijn leven dat ik vergeten ben in te checken. Ik kreeg van de conducteur een vervoersbewijs ticktet, ook die ben ik vergeten uit te checken. Ik zou graag voor mijn reis de normale prijs betalen. Ik vind een boete van 52,60 euro heel duur voor een kort ritje van 6 minuten. Ik betaal graag de normale prijs van de reis. 

 

Met vriendelijke groeten, 

Saar Rozenfeld.

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 May 2023, 00:57

Bekijk origineel

11 reacties

Beste, 

Ik ben vergeten in te checken van Rijssen naar Holten. Dit is de aller eerste keer in mijn leven dat ik vergeten ben in te checken. Ik kreeg van de conducteur een vervoersbewijs ticktet, ook die ben ik vergeten uit te checken. Ik zou graag voor mijn reis de normale prijs betalen. Ik vind een boete van 52,60 euro heel duur voor een kort ritje van 6 minuten. Ik betaal graag de normale prijs van de reis. 

Als het de eerste keer is kun je contact opnemen met de Klantenservice en vragen of ze uit coulance de boete willen kwijtschelden. Dat is overigens geen recht, de conducteur kan bijv. "geen coulance" aangeven als je niet hebt meegewerkt of als hij opzet vermoedt. Is het niet de eerste keer dan blijft de boete sowieso staan.

Ik heb zojuist een boete gekregen, omdat het schijnt dat ik gisteravond 7 Oktober niet ingecheckt zou zijn. De overigens vriendelijke conducteur heeft hier helemaal niks over gezegt? Ook niet om mijn ID of gevraagt om de reden. Mijn zoon die verderop zat heeft ook geen railrunner hoeven laten zien die hij overigens gewoon had.

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde?

 

Met vriendelijk groet,

RS

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Daar wordt - ook hier - flink over gediscussieerd. Ik vind dat ze dat wel zouden moeten zeggen. Anderen vinden het terecht dat ze dat niet doen, om agressie te voorkomen.

Met de komst van NS Flex is ook het ‘correctietarief’ geïntroduceerd. Een conducteur geeft je dus geen echte ‘boete’ meer, maar geeft op z'n apparaatje aan dat je niet ingecheckt was. Daar volgt dan automatisch zo'n correctietarief uit. Persoonlijk heb ik het idee dat niet alle conducteurs precies op de hoogte zijn van de gevolgen van hun actie, gezien de vele ervaringen die hier gedeeld worden over soortgelijke situaties. Maar hard bewijs daarvoor heb ik ook niet.

Bedankt voor je bericht, ik ben mij van geen kwaad bewust, en voel me eigenlijk nu beetje in de maling genomen, vooral omdat er normaal gecommuniceerd werd ( conducteur vraagt om vervoerbewijs, ik geef deze, bedankt/fijne avond. En dan de volgende ochtend op de mail dat er 50 euro word afgeschreven, ik vind dit een rare manier van communiceren.

Badge +3

Dat van die Railrunner van je zoon ook apart, want die zou apart getoond moeten worden (kan je niet op een ov-chipaart laden, dus een conducteur kan niet zien of je een kind bij je hebt).

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Een eventuele boete wordt op basis van de gescande gegevens opgelegd door het backend office.

Of hij het u wel of niet vertelt maakt ook weinig uit want dat verandert niets aan de situatie. Het voorkomt wel discussies.

Laten we overigens blij zijn met deze conducteur die in tegenstelling tot veel anderen wel controleert.

Badge +3

Het is wel zo netjes om dat te melden, en stond volgens mij voorheen ook in het handelperspectief voor conducteurs bij reizen op rekening.

Zakelijke reizigers (Business Card) worden met rust gelaten, maar bij consumenten meld je het als je een afwijking registreert (met mogelijk een correctie, dat zoekt het systeem wel uit).

Zeggen “het is goed zo, fijne reis verder” telt niet (mijn mening).

Reputatie 7

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Ik betwijfel dat gezien de wettelijke taak van toezichthouders in het ov. Zou m.i. interessant zijn als hier een zaak over zou worden gestart maar die is er voor zover ik weet nog niet geweest.

Reputatie 7

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Ik betwijfel dat gezien de wettelijke taak van toezichthouders in het ov. Zou m.i. interessant zijn als hier een zaak over zou worden gestart maar die is er voor zover ik weet nog niet geweest.

Dit berust op een misverstand. Toezichthouders zijn wettelijk bevoegd tot maar niet wettelijk verplicht tot. Opdrachtgever is de werkgever i.c. de vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

@FcSugar je kunt als dit de 1e keer was dat er een correctietarief is toegepast telefonisch, via chat,  X of Facebook contact opnemen met NS klantenservice en vragen om het bedrag te corrigeren naar de werkelijke ritprijs.

Reputatie 7

Mijn vraag: moet een conducteur melden dat ik blijkbaar zwartreisde

Juridisch hoeft dat niet omdat de conducteur slechts de gegevens op uw kaart uw kaart scant en niet gaat over het opleggen van een boete.

Een eventuele boete wordt op basis van de gescande gegevens opgelegd door het backend office.

 

De conducteur gaat over het opleggen van boetes en niet de back office.

In dit geval is echter sprake van een correctietarief en dat is geen boete maar een (voorlopige) correctie vanwege ontbrekende gegevens. Dit tarief wordt via de back office in rekening gebracht en kan vervolgens, in principe, worden aangepast ahv de feitelijke reisgegevens.

Reageer