Vergeten in te checken, meteen boete? | NS Community
beantwoord

Vergeten in te checken, meteen boete?


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik ben al tientallen jaren 40% kortingsabonnementklant bij NS en gisteren reis ik van Vleuten naar Assen, keurig ingecheckt en uitgecheckt zoals altijd, maar op de terugreis vergeet ik in te checken. Vlak na Assen komt de conducteur. Ik bedenk me dat ik misschien vergeten ben in te checken en zeg dat. Hij pakt mijn kaart, zegt: “u reis is geregistreerd en u bent inderdaad vergeten in te checken.” en gaat verder zonder iets te zeggen over een boete of over dat ik bij het volgende station even moet inchecken. En nu, de volgende dag krijg een mail van NS dat ik een “correctietarief” van 50 euro moet betalen! Wat een slechte service zeg! Ik zou hier het liefst NS de huid vol schelden over zoveel arrogantie. Als vaste klant zou je toch wat beter behandeld mogen worden zeg! Waarom kan de conducteur mij niet alsnog inchecken? Waarom zegt ie niet dat ik op het volgende station alsnog kan inchecken? De NS geeft steeds meer redenen tot ontevredenheid.

icon

Beste antwoord door Thom 12 June 2022, 08:55

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U wordt beoordeeld op gedrag en dat is dat u niet bent ingecheckt. Leuk of niet, maar dat u lang klant bent, maakt voor het verstrekken van de boete niet uit. U reed gewoon zwart en reisde zonder correct te betalen. Op dat gedrag wordt u beoordeeld, niet op uw intentie.

Het goede nieuws is dat u een eerste boete vaak terug krijgt. Als u de gegevens binnen heeft, met name het boetekenmerk is van belang, dan neemt u contact op met Klantenservice. NS heeft er oog voor dat het een keer mis kan gaan.

De conducteur is niet in staat u in te checken, dat kan hij helemaal niet, dat zult u altijd zelf moeten doen.

Zie het als een waarschuwing goed op het inchecken te letten en zwartrijden te voorkomen. U hebt het toch echt zelf niet goed gedaan en te veel mensen proberen er zo een slaatje uit te slaan door op deze wijze gratis te reizen. De gevolgde procedure is binnen het boekje en wordt niet aangepast. U krijgt waarschijnlijk de ‘boete’ terug als het de eerste keer is.

 

 

Reputatie 7

Inderdaad wordt natuurlijk formeel naar gedrag gekeken, niet naar het aantal jaren vaste klant zijn. 

Maar waarom zegt de conducteur niet gewoon dat er een "correctietarief" van 50 euro zal volgen, ipv de eufemistische uitspraak "uw reis is geregistreerd", wat veel mensen op het verkeerde been zal zetten.

Beter de onaangename mededeling gelijk horen dan als totale verrassing de volgende dag via de mail.

Verder hoor ik onderweg weleens dat een conducteur iemand adviseert om bij het volgende station alsnog even snel in te checken. Dat is ook niet hoe het formeel hoort. Maar zeker bij stations met incheckpaaltjes is dat snel en simpel. Ligt er maar net aan wie je eventueel treft.

 

Badge +3

Probleem bij stations met poortjes is inderdaad dat je daar eerst naar buiten moet zien te komen om in te kunnen checken.

Voor de rest heeft u geluk dat Vleuten geen poortjes heeft want dat had anders ook nog 20 euro gekost (wat overigens wel te corrigeren valt). Als je in Vleuten alsnog ‘uitgecheckt' hebt (wat dan eigenlijk een incheck is) zal dat alsnog wel volgen, tenzij het Flex systeem zo slim is om dat tegen die 50 euro weg te strepen, of je zelf zo slim was om te zien dat het een incheck was en daarna meteen weer uitgecheckt hebt.

Die 50 euro gaat men in ieder geval niet kwijtschelden want dan betaal je uiteindelijk niets voor je reis. Aan de hand van je Reishistorie zal men hooguit kunnen afleiden dat je van Assen terug naar Vleuten reisde. Met 40% korting zou er dan € 34,52 in mindering gebracht kunnen worden.

Ik heb een abonnement rekening rijden. Ik betaal 234,50 per maand om van mijn woonplaats in Ermelo naar Utrecht CS te rijden. Ik check altijd in en uit. Toch zegt de NS dat ik niet heb ingecheckt. Het kan zijn dat het in checken niet door het paaltje is opgepakt. Ik check wel uit, dus ik ben niet aan het frauderen. Ik krijg 20 euro boete, voor dit verzuim.

Ik heb 2 vragen: Hoe kan ik achteraf controleren of het inchecken geregistreerd is? En waarom doet de NS dit? Ik neem alles van de NS, vertragingen, treinen die uitvallen en gedwongen overstappen omdat de trein niet verder rijdt. Hoezo moet ik zo zwaar gestraft worden? Twintig euro is heel veel geld. Hoe kan ik dit voorkomen en/of hoe komt het dat de NS zo bestraffend omgaat met vaste klanten, die in principe iedere dag op de trein stappen. Ik snap dit nog als ik niet al 234,50 vast per maand zou betalen, maar ik vind dit beleid zeer onvriendelijk en ook oneerlijk, want als het paaltje niet registreert dan is dit mijn schuld. Ik kan nergens zien of de rit geregistreerd is. Als het een geluidje maakt en ik zie iets op het scherm flitsen, neem ik aan dat het goed is gegaan. Ik vind dat ik de mogelijkheid zou moeten hebben om op mijn telefoon te controleren of het inchecken goed is gegaan als hier zulke zware straffen op staan.

Het systeem van de OV-chipkaart werkt zo dat een reis waarbij een incheck ontbreekt, automatisch 20 euro kost. Dit is geen straf of iets dergelijks. 

U kunt contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen de reis voor u corrigeren. Dan krijgt u de 20 euro gewoon terug (maximaal 3 keer per jaar). 

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn de laatste tijd veel te veel meldingen dat er iets verkeerd is gegaan met inchecken. Zelfs bij stations met poortjes zowel bij het in- en uitchecken, gaat het soms mis. Volgens mij komt het door de invoer van OV-pay. Bij de bus merk je tegenwoordig ook dat het lang duurt alvorens je bent ingecheckt.

 

Zie bijvoorbeeld

 

Reputatie 7
Badge +3

@Marynitaook met een trajectkaart dient in- en uitgecheckt te worden, reizen buiten jouw traject dienen apart betaald te worden. Een in-of uitcheck kan misgaan, kijk daarom goed wat er wordt weergegeven als je in- of uicheckt. Die melding gaat echt niet in een flits, is mijn ervaring. Omdat het soms mis kan gaan kun je zo’n gemiste in/uitcheck een paar keer per jaar laten corrigeren.

Je wilt niet weten hoeveel mensen bewust niet inchecken, dat is een van de redenen dat die €20 gerekend wordt bij flex. Bij op saldo reizen wordt bij aanvang al €10 of €20 ingehouden.

Er zijn de laatste tijd veel te veel meldingen dat er iets verkeerd is gegaan met inchecken. Zelfs bij stations met poortjes zowel bij het in- en uitchecken, gaat het soms mis.

Ik heb de indruk dat dit soort verhalen wel een hoog smoezen- c.q. indianengehalte hebben. De paaltjes op het station geven een duidelijk signaal als het fout gaat inclusief een melding op het scherm.

 

Volgens mij komt het door de invoer van OV-pay. Bij de bus merk je tegenwoordig ook dat het lang duurt alvorens je bent ingecheckt.

Dat het iets langer duurt klopt maar dat betekent nog niet dat het niet werkt. In Brabant werkt OV-pay al veel langer bij de bus en daar zie je toch geen problemen.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn de laatste tijd veel te veel meldingen dat er iets verkeerd is gegaan met inchecken. Zelfs bij stations met poortjes zowel bij het in- en uitchecken, gaat het soms mis.

Ik heb de indruk dat dit soort verhalen wel een hoog smoezen- c.q. indianengehalte hebben. De paaltjes op het station geven een duidelijk signaal als het fout gaat inclusief een melding op het scherm.

Dat valt nog wel mee hoor denk ik. Even een voorbeeld uit mijn reishistorie:

Volgens NS ben ik blijkbaar niet uitgecheckt en is het station gecorrigeerd. 

En volgens OV-Chipkaart ben ik wel uitgecheckt.

Überhaupt komt ik het station van Hoofddorp niet uit als ik niet uitcheck, het station is bepoort. 

Badge +3

@Marynita welkom bij de NS Community!

Ook met een trajectabonnement word je verwacht in- en uit te checken, maar er mag bij controle binnen je traject geen boete/correctie uitgeschreven worden. Bij controle in de trein zonder incheck in Ermelo zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren.

Bij een ‘losse’ uitcheck in Utrecht weet het syteem in eerste instantie niet vanuit waar je naar Utrecht bent gereisd en volgt dus wél een correctie (20 euro in de spits, 12 euro in de daluren of in ieder geval in het weekend).

Maar het systeem zou ook moeten weten dat je regelmatig Ermelo - Utrecht vv. reist, en een gemiste in/uitcheck in Ermelo automatisch voor je moeten invullen.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn de laatste tijd veel te veel meldingen dat er iets verkeerd is gegaan met inchecken. Zelfs bij stations met poortjes zowel bij het in- en uitchecken, gaat het soms mis.

Ik heb de indruk dat dit soort verhalen wel een hoog smoezen- c.q. indianengehalte hebben. De paaltjes op het station geven een duidelijk signaal als het fout gaat inclusief een melding op het scherm.

Dat valt nog wel mee hoor denk ik. Even een voorbeeld uit mijn reishistorie:

Volgens NS ben ik blijkbaar niet uitgecheckt en is het station gecorrigeerd. 

En volgens OV-Chipkaart ben ik wel uitgecheckt.

Überhaupt komt ik het station van Hoofddorp niet uit als ik niet uitcheck, het station is bepoort. 

 

Dank voor het plaatsen, ik heb het ook al meerdere keren op twitter voorbij zien komen. 

Reageer