beantwoord

verkeerd gechipt

  • 20 August 2023
  • 10 reacties
  • 201 Bekeken

Reputatie 3

Van Leeuwarden naar Enschede. In Zwolle overstappen en vergeten te chippen van "geel” (NS) naar "blauw” (Keolis). Daarna - gelukkig - geen controle in de trein.

Wat gaat zo’n reis kosten? Moet ik de NS-omweg via Deventer betalen? Kan de “blauwe” conducteur zien dat ik bij “geel” gechipt heb?

icon

Beste antwoord door Thom 21 August 2023, 02:49

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat kan je zien op Mijn NS. Ik neem aan dat er dan een NS tarief is berekend. Kijk maar eens en vergelijk het met wat het kost als je wel in Zwolle had uit/ingecheckt. 

Reputatie 7
Badge +4

In Enschede kun je alleen het station verlaten via de poortjes. Heeft u bij NS of bij Blauwnet uitgecheckt? Als het bij NS is, wordt het traject met NS-treinen berekend. Het systeem werkt zo. Dat kost € 36,40.. Checkt u bij Blauwnet uit dan heeft u geen incheck bij Blauwnet en geen uitcheck bij NS. Het kan wel opgelost worden maar geeft gedoe. U toont echter daarmee wel uw goede wil  

Ik vraag me af hoe u in Enschede legaal door de poortjes bent gegaan. Vergeten uit te checken levert dan bij tweede klas vol tarief €6,82 op voor wie parasitair liegt over vergeten uit te checken. Dat is dan vooropgezette benadeling. Een hier verwijderd forumlid zou dat misschien wel ‘slim’ noemen. Maar goed, alles zal te zien zijn in uw Reishistorie. 

Ik vraag me af wat u precies wilt met uw vraag. 

De conducteur van Blauwnet ziet dat u niet ingecheckt ben bij Blauwnet. Dan reist u zonder ervoor te betalen. Omdat ze daar wel bekeuren, zou dat 50 euro kosten.

Wat gebeurt er als u incheckt bij NS in Leeuwarden en uitcheckt bij NS in Zwolle? Vervolgens incheckt in Zwolle bij Blauwnet en vervolgens uitcheckt in Enschede? Dan reist u met peace of mind en u hoeft zich verder nergens druk over te maken.

Eerlijk gezegd ben je van de problemen af als je na een incheck de prijs van een dagkaart, dan wel de maximumprijs reserveert. 20 euro is aantoonbaar te weinig als je misbruik wilt tegengaan. Voor een enkele reis Gouda-Leeuwarden ben ik vijftig euro kwijt. Het is eenvoudig te bedenken hoe dat dan moet. De meeste mensen doen dit niet maar van degenen die het wel doen en elke mogelijkheid bedenken om betalen te vermijden, zijn er veel te veel. De structuur moet anders Gun bij fraude de spoordieven altijd een dagkaart op eigen kosten, liefst met boete. De structuur moet zo zijn dat besodemieteren niet kan en onaantrekkelijk is. De mildheid van een of twee keer vergeten als menselijke fout, kan dan best blijven. Standaard de eerste boete kwijtschelden wordt in de praktijk vaak vertaald met reis maar gewoon zwart, want de eerste boete hoef je toch niet te betalen  en werkt daarmee averechts, hoe menselijk ook bedoeld  

Dan levert uitchecken op en dat is een veel betere prikkel. 

Reputatie 7
Badge

Als @Feico in Groningen ingecheckt heeft bij NS dan is uitchecken bij NS in Enschede geen probleem. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je in Leeuwarden incheckt bij NS en in Enschede uitcheckt bij NS wordt de route inderdaad via Deventer berekend: €36,40.
Bij uitchecken bij NS in Zwolle, inchecken bij Blauwnet en uitchecken bij Blauwnet in Enschede kost de reis €26,82.

Het vergeten uit- en weer inchecken in Zwolle heeft je dus €9,58 gekost. Met daarbij de kanttekening dat je van geluk mag spreken dat je niet in de trein van Blauwnet gecontroleerd bent. 

Herstel van de fout zou misschien kunnen via de Klantenservices van NS en Blauwnet. Maar het lijkt me een enorm gedoe.

Herstel van de fout zou misschien kunnen via de Klantenservices van NS en Blauwnet. Maar het lijkt me een enorm gedoe.

Los van het probleem dat je niet kunt aantonen dat je inderdaad via Raalte hebt gereisd. 

Reputatie 3

 

Dat kan je zien op Mijn NS. Ik neem aan dat er dan een NS tarief is berekend. Kijk maar eens en vergelijk het met wat het kost als je wel in Zwolle had uit/ingecheckt. 

Helaas, die tijd is voorbij. Ze ziet op de website en de chippalen niet meer wat de reis kostte. Dat merk je pas als je de gespecificeerde factuur krijgt.

Reputatie 3

In Enschede kun je alleen het station verlaten via de poortjes. Heeft u bij NS of bij Blauwnet uitgecheckt? Als het bij NS is, wordt het traject met NS-treinen berekend. Het systeem werkt zo. Dat kost € 36,40.. Checkt u bij Blauwnet uit dan heeft u geen incheck bij Blauwnet en geen uitcheck bij NS. Het kan wel opgelost worden maar geeft gedoe. U toont echter daarmee wel uw goede wil  

Ik vraag me af hoe u in Enschede legaal door de poortjes bent gegaan. Vergeten uit te checken levert dan bij tweede klas vol tarief €6,82 op voor wie parasitair liegt over vergeten uit te checken. Dat is dan vooropgezette benadeling. Een hier verwijderd forumlid zou dat misschien wel ‘slim’ noemen. Maar goed, alles zal te zien zijn in uw Reishistorie. 

Ik vraag me af wat u precies wilt met uw vraag. 

De conducteur van Blauwnet ziet dat u niet ingecheckt ben bij Blauwnet. Dan reist u zonder ervoor te betalen. Omdat ze daar wel bekeuren, zou dat 50 euro kosten.

Wat gebeurt er als u incheckt bij NS in Leeuwarden en uitcheckt bij NS in Zwolle? Vervolgens incheckt in Zwolle bij Blauwnet en vervolgens uitcheckt in Enschede? Dan reist u met peace of mind en u hoeft zich verder nergens druk over te maken.

Eerlijk gezegd ben je van de problemen af als je na een incheck de prijs van een dagkaart, dan wel de maximumprijs reserveert. 20 euro is aantoonbaar te weinig als je misbruik wilt tegengaan. Voor een enkele reis Gouda-Leeuwarden ben ik vijftig euro kwijt. Het is eenvoudig te bedenken hoe dat dan moet. De meeste mensen doen dit niet maar van degenen die het wel doen en elke mogelijkheid bedenken om betalen te vermijden, zijn er veel te veel. De structuur moet anders Gun bij fraude de spoordieven altijd een dagkaart op eigen kosten, liefst met boete. De structuur moet zo zijn dat besodemieteren niet kan en onaantrekkelijk is. De mildheid van een of twee keer vergeten als menselijke fout, kan dan best blijven. Standaard de eerste boete kwijtschelden wordt in de praktijk vaak vertaald met reis maar gewoon zwart, want de eerste boete hoef je toch niet te betalen  en werkt daarmee averechts, hoe menselijk ook bedoeld  

Dan levert uitchecken op en dat is een veel betere prikkel. 

De conducteur kan natuurlijk zien dat ik niet ingechipt heb bij Blauw. Maar als hij ziet dat ik geel heb ingechipt, dan toont dat goede wil. De vraag is of hij dat kan zien.

Een ander probleem is dat ik natuurlijk niet zeker weet of ik correct gechipt heb. Vragen aan de conducteur lukt ook niet wat er is geen conducteur. Op het eerste station uitstappen en de fout herstellen? Dan loop ik het risico dat ik toch correct ingechipt heb en dan word ik uitgechipt en kan ik niet onmiddellijk weer inchippen.

Wat de poortjes betreft, ik denk dat de blauwe poortjes niet werken als ik geel heb ingechipt.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, een controleur van blauw kan niet zien dat je bij geel bent ingecheckt. Voor blauw ben je dan gewoon een reiziger zonder geldig vervoerbewijs. Dat je bij geel bent ingecheckt betekent voor blauw precies helemaal niets.


Zo te lezen reis je met NS Flex. Je krijgt immers geen reiskosten te zien bij uitchecken.

Ik zou niet weten hoe je onderweg kunt (laten) controleren of je bent ingecheckt bij de juiste vervoerder.

 

De conducteur kan natuurlijk zien dat ik niet ingechipt heb bij Blauw. Maar als hij ziet dat ik geel heb ingechipt, dan toont dat goede wil. De vraag is of hij dat kan zien.

Beetje naïef. Voor goede wil koopt Keolis niks want als je bij NS bent ingecheckt dan moet Keolis jou vervoeren en gaat het geld naar NS. Keolis is geen Gekke Henkie.

Daarnaast mogen Keolis en NS geen inzage in elkaars gegevens hebben (ACM).

Badge +3

Nee, een controleur van blauw kan niet zien dat je bij geel bent ingecheckt. Voor blauw ben je dan gewoon een reiziger zonder geldig vervoerbewijs. Dat je bij geel bent ingecheckt betekent voor blauw precies helemaal niets.

Een Blauwnet conducteur kan wel degelijk NS transacties zien, alleen niet waar dat geweest is. Bij ‘eigen’ (Blauwnet) transacties staat wel de locatie.

Uit een oud topic (de interface is nu anders):

Waar een NS conducteur dus Velolia ziet (tegenwoordig Arriva Limburg) zal een Blauwnet conducteur Locatie: NS zien.

Op het eerste scherm dat een HC krijgt staat natuurlijk de melding dat er geen geldige incheck is, waarna men bij Flex vaak niet verder kijkt en de afwijking registreert.

Als je in Zwolle niets doet en in Enschede bij NS uitcheckt betaal je inderdaad via Deventer, daar gaat Blauwnet of NS niets meer aan veranderen.

Reageer