verkeerde betaling

  • 11 August 2023
  • 11 reacties
  • 76 Bekeken

Ik begrijp niet waarom deze toeslag in rekening wordt gebracht, ik heb een treinkaart gekocht die onbeperkt kan worden gebruikt in de daluren. Evenals en correct de trein nemen tijdens de daluren.

Ik kreeg van het personeel te horen dat ik opnieuw moest inchecken terwijl ik de trein nam en kreeg een boete van 50 euro.

Ik nam correct de trein in Hoogezand om 15.30 uur op 10.08 en beëindigde mijn reis om 21.25 uur in Sittard. Waarom wordt mijn reisplan weergegeven als geen geldig reisplan?


Ik kan ook normaal uitchecken als ik mijn reis in sittard beëindig. Maar waarom moet ik 50 euro extra betalen?


11 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat er niet uit/ingecheckt is in Groningen.

Reputatie 7
Badge +3

Neem telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact op met NS klantenservice om te kijken of zij jou tegemoet kunnen komen en tegemoet kunnen komen in die €50.

Wij kunnen hier niet zien wat er gebeurd is en of er iets fout is gegaan met in te checken. Bij de andere klantenservice kanalen kan dat wel.

Reputatie 7
Badge +4

U moet inchecken in Hoogezand bij Arriva en uitchecken in Groningen bij Arriva. Vervolgens moet u inchecken bij NS in Groningen en uitchecken bij NS in Sittard, aangenomen dat u de hele reis met NS heeft gemaakt. Ik denk dat u in Groningen niet heeft uitgecheckt en weer ingecheckt. Toen trof NS u zonder incheck voor NS aan en dat levert een boete op van 50 euro. 

U kunt voor kwijtschelding contact opnemen met Klantenservice. Daar nemen ze er een beslissing over. 030 7515155.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet helemaal duidelijk met wat voor ticket @Chuangxin wang heeft gereisd. Het lijkt me sterk dat je met een ticket waarmee je de volledige reis hebt betaald een boete kunt krijgen omdat niet uit- en ingecheckt bij het overstappen. 

 

Het is mij niet helemaal duidelijk met wat voor ticket @Chuangxin wang heeft gereisd. Het lijkt me sterk dat je met een ticket waarmee je de volledige reis hebt betaald een boete kunt krijgen omdat niet uit- en ingecheckt bij het overstappen. 

Dat denk ik wel want dan krijgt NS zijn geld niet. Daarnaast vraag ik me af of TS in Sittard heeft uitgecheckt bij NS of bij Arriva.

Reputatie 7
Badge +3

Met een dagkaart zou dat niet moeten uitmaken. Dan kun je bij ieder poortje uitchecken.

NS geeft het volgende aan bij de eenmalige chipkaart:
 

Kenmerken van de eenmalige chipkaart

  • Het is een papieren kaartje met chip.
  • De kaart is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS Tickets & Service winkel en OV Service & Tickets winkel.
  • Je kunt de chipkaart gebruiken bij alle treinvervoerders.
  • Je hoeft de kaart niet op te laden, je moet wel in- en uitchecken.
  • Je betaalt voor de meeste producten een toeslag van € 1 per eenmalige chipkaart.
  • Er is geen toeslag nodig voor ICE toeslag enkele reis, Euregioticket and Intercity direct Toeslagen.
  • De kaart is alleen verkrijgbaar met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt. Behalve als je naar Duitsland, België en Luxemburg reist.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/reizen-verschillende-ov-chipkaarten.html

Er staat niet: je moet bij iedere vervoerder in- en uitchecken. Zoals het er nu staat kun je ook lezen dat je voor vertrek moet inchecken. In de geest van de Wet personenenvervoer ben je geen zwartrijder als niet bent ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +3

Met een dagkaart zou dat niet moeten uitmaken. Dan kun je bij ieder poortje uitchecken.

 

Ook met een dagkaart met chip moet je bij de juiste vervoerder in-en uit checken, ook al staat dat niet expliciet genoemd.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is de vraag natuurlijk hoe een reiziger dat moeten weten als het niet expliciet vermeld is.

Ik ken geen vervoersysteem buiten Nederland waar je per vervoerder moet inchecken. Je koopt een kaartje van A naar B en je volledige reis is betaald. Bij controle laat je je kaartje zien.

In het verleden moest je in bijvoorbeeld Frankrijk wel je biljet ontwaarden bij een ‘composteur’ voor vertrek. Maar dat kwam omdat de kaartjes niet gedateerd waren en werd overal duidelijk aangegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is de vraag natuurlijk hoe een reiziger dat moeten weten als het niet expliciet vermeld is.

Algemene voorwaarden van NS

3.3 Wanneer moet u in- en uitchecken?

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS.

Dus niet alleen inchecken aan het begin van een reis, maar aan het begin van een reis met NS.

 

Daarnaast is niet vastgesteld dat het in dit geval om een dagkaart gaat, TS kan ook een OV-chipkaart met Dal Vrij hebben. Dan is inchecken noodzakelijk, het tijdstip van incheck bepaalt of je vrij reist of niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar mijn eerdere vraag. Het is niet duidelijk met wat voor vervoerbewijs er is gereisd. Het maakt nogal wat uit of je van te voren voor je hele reis hebt betaald.

Reputatie 7
Badge +2
  • De kaart is alleen verkrijgbaar met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt. Behalve als je naar Duitsland, België en Luxemburg reist.

Die laatste zin is nogal een voorwaarde. Lijkt me dat daar "of" in plaats van "en" moet staan 😉

Dan is de vraag natuurlijk hoe een reiziger dat moeten weten als het niet expliciet vermeld is.

Bij mijn weten staat dat zelfs op het kaartje geprint.

Reageer