beantwoord

Verkeerde OV-kaart gebruikt. terwijl gratis abbonement

  • 2 May 2023
  • 8 reacties
  • 290 Bekeken

Hi,

 

Ik heb twee OV-chipkaarten. Waaronder 1 studentenweek abonnement en één met een NS Flex vrij reizen in het weekend/feestdagen. Nu heb ik op koningsdag mijn weekov gebruikt ipv ns flex ov chipkaart. Nu heb ik natuurlijk betaald voor die reis, aangezien weekov niet 100% korting geeft op feestdagen. Ik vroeg me af of het mogelijk is om geld terug te krijgen van deze reis.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 2 May 2023, 14:26

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi FleurdeBoer,

Gelukkig houdt NS rekening met deze vergissingen 😉

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

 

Ik zie alleen dat NS er geen rekening mee houdt dat je ook met een andere persoonlijke chipkaart kunt reizen. Misschien dat je dus even rechtstreeks contact op moet nemen met de klanteNService om e.e.a. na te vragen. Ik zou het vreemd vinden als je wel geld terug zou kunnen krijgen van een anonieme kaart, maar niet van een persoonlijke kaart.

 

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken niet, je hebt zelf gekozen om op die dag met jouw Studenten-OV op reis te gaan. Met de komende feestdagen is het handig om.even de voorwaarden van beide abonnementen te checken, studenten-OV kan afwijken van NS feestdagen.

Edit: zie tip @mrfreeze 

Reputatie 7
Badge +2

Normaal gesproken niet, je hebt zelf gekozen om op die dag met jouw Studenten-OV op reis te gaan.

Nouja, gekozen… Het is een geen heel rare vergissing die TS gemaakt heeft…

Donderdag, dus geen weekend, dus de kaart met SOV mee. Alleen even de feestdag over het hoofd gezien.

NS dwingt reizigers tegenwoordig om Flex te nemen als ze een abonnement willen afsluiten terwijl dat met heel veel zaken niet compatible is. En ze doen vervolgens ook geen moeite om dat te verhelpen. Lijkt me dus niet meer dan terecht dat NS de kosten gewoon aan TS vergoed.

Bedankt voor de reacties, heb nu maar ingevuld dat ik een anonieme kaart had en kon toen gewoon kaartnummer invullen. Denk dat NS er niet vanuit gaat dat je twee persoonlijke OV-chipkaarten hebt, haha. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Twee persoonlijke chipkaarten is niet zo ongebruikelijk als het in eerste instantie lijkt. Ouderen met keuzedagen moeten een abonnement op saldo hebben op een aparte kaart,  maar hebben vaak een Flexkaart voor andere zaken. Dat zijn er al twee, ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

En studenten die naast hun SRP ook nog een Flex abonnement willen, hebben ook geen keuze dan 2 persoonlijke kaarten te hebben omdat anders het SRP niet goed werkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 3 persoonlijke kaarten. Gebruik er afwisselend 2. Nr.3 staat geen abonnement meer op.

Badge +3

Die optie bij vergeten abonnement heette voorheen volgens mij ‘andere ov-chipkaart’, dus dat hoefde geen anonieme te zijn. Waarom het er nu wel zo staat, geen idee maar als je het kaartnummer gewoon in kon vullen komt het denk ik wel goed.

Reageer