beantwoord

waar is mijn saldo?

  • 6 October 2023
  • 35 reacties
  • 575 Bekeken

Ik heb een flex basis op rekening abonnement en op 7 september wou ik met mijn man samen reizen. Via de NS automaat probeerde ik de samenreiskorting erop te zetten wat niet nodig was, maar heb ik wel onbedoeld 2x 17,50 saldo op de kaart gezet. Ik heb via de chat gevraagd hoe ik dit saldo kan terugkrijgen. Ze hebben mijn kaart gewijzigd zodat ik op saldo kan reizen voor bus,tram en metro. De bedoeling hiervan was dat het saldo onder de €30 komt en ik het kan terugvragen. Vanochtend op ov-chipkaart.nl gekeken en saldo €0 vervolgens gebeld en die verwezen mij weer terug naar NS.

Mijn vraag waar zijn die €35 gebleven???

icon

Beste antwoord door Laura NS 6 October 2023, 15:04

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Ab57 je valt in herhalingen en hebt nu 2 topics over hetzelfde onderwerp.

Nee het is niet mogelijk om saldo die op een actieve kaart terug te storten.

En nee het is niet mogelijk om met flex op een kaart samenreiskorting bij een automaat te zetten. Met flex hoef je niet naar een automaat, want je hebt reizen op rekening.

Misschien toch maar even inlezen over flex?

Ik wil je best helpen, maar dat kan niet als je eigenlijk maar een antwoord wilt hebben, dat wat niet kan, het terugstorten van geld wat op een actieve kaart staat.

Reputatie 7
Badge +3

Je zegt het goed 'moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden’ is wel gebeurd en niemand kan mijn vertellen waar die 2x€17,50 is gebleven. Heb bankafschriften gestuurd en wordt door NS naar OV verwezen en terug. We zijn nu al 6 weken verder en nog geen geld. Gisteren antwoord NS dat ik naar de klantenservice in Breda moet gaan en ik woon in Roosendaal zonder klantenservice. Is het nou zo moeilijk om dit op afstand te regelen. 

Zojuist bevestiging dat 2x€17,50 op mijn kaart staat en deze alleen kan terugkrijgen door naar de klantenservice in Breda te gaan, omdat er geen klantenservice in Roosendaal is. We leven in een digitale tijdperk, dit kan toch niet moeilijk zijn!!!

Dus nu staat die €35 wel op je kaart, terwijl je eerder aangaf dat het saldo €0 was. Waar en hoe had je dan eerder gezien dat het saldo weg was want dat was dan niet juist? Als dat saldo wel gewoon op je kaart staat had je dat zelf ook kunnen zien in je account bij OV-chipkaart en bij de NS automaat en had je dit antwoord al veel eerder gehad. 

 

Saldo wat op een kaart staat kan alleen worden uitbetaald aan je dmv een handeling fysiek op de kaart zelf, dus bij de balie van een vervoerder of door je kaart op te sturen naar OV-chipkaart waarmee je ook gelijk je kaart beeindigt.

Het saldo wordt ook van de kaart gehaald en teruggestort wanneer je van een kaart op saldo naar NS Flex overstapt en dit activeert bij een automaat (dit is ook een fysieke handeling op de kaart), maar jij hebt nu al Flex dus dat kan nu niet meer.

Je zou wel je NS Flex geheel op kunnen zeggen, dit bij een automaat verwijderen zodat je weer reist op saldo en dan kun je dit saldo gebruiken voor reizen. Of je kunt na opzeggen en verwijderen opnieuw NS Flex aanvragen en dan wordt het bij activeren van je nieuwe Flex contract bij een automaat het saldo van de kaart gehaald en verrekend met de eerstvolgende factuur en heb je het ook terug. Maar bij een nieuwe bestelling van NS Flex Basis vanaf een saldo kaart worden er €10 administratiekosten gerekend, bij een Flex Dal Voordeel abonnement of duurder abonnement heb je deze kosten niet. 

Je zegt het goed 'moet het niet mogelijk zijn om nog saldo te laden’ is wel gebeurd en niemand kan mijn vertellen waar die 2x€17,50 is gebleven. Heb bankafschriften gestuurd en wordt door NS naar OV verwezen en terug. We zijn nu al 6 weken verder en nog geen geld. Gisteren antwoord NS dat ik naar de klantenservice in Breda moet gaan en ik woon in Roosendaal zonder klantenservice. Is het nou zo moeilijk om dit op afstand te regelen. 

Zojuist bevestiging dat 2x€17,50 op mijn kaart staat en deze alleen kan terugkrijgen door naar de klantenservice in Breda te gaan, omdat er geen klantenservice in Roosendaal is. We leven in een digitale tijdperk, dit kan toch niet moeilijk zijn!!!

Dus nu staat die €35 wel op je kaart, terwijl je eerder aangaf dat het saldo €0 was. Waar en hoe had je dan eerder gezien dat het saldo weg was want dat was dan niet juist? Als dat saldo wel gewoon op je kaart staat had je dat zelf ook kunnen zien in je account bij OV-chipkaart en bij de NS automaat en had je dit antwoord al veel eerder gehad. 

 

Saldo wat op een kaart staat kan alleen worden uitbetaald aan je dmv een handeling fysiek op de kaart zelf, dus bij de balie van een vervoerder of door je kaart op te sturen naar OV-chipkaart waarmee je ook gelijk je kaart beeindigt.

Het saldo wordt ook van de kaart gehaald en teruggestort wanneer je van een kaart op saldo naar NS Flex overstapt en dit activeert bij een automaat (dit is ook een fysieke handeling op de kaart), maar jij hebt nu al Flex dus dat kan nu niet meer.

Je zou wel je NS Flex geheel op kunnen zeggen, dit bij een automaat verwijderen zodat je weer reist op saldo en dan kun je dit saldo gebruiken voor reizen. Of je kunt na opzeggen en verwijderen opnieuw NS Flex aanvragen en dan wordt het bij activeren van je nieuwe Flex contract bij een automaat het saldo van de kaart gehaald en verrekend met de eerstvolgende factuur en heb je het ook terug. Maar bij een nieuwe bestelling van NS Flex Basis vanaf een saldo kaart worden er €10 administratiekosten gerekend, bij een Flex Dal Voordeel abonnement of duurder abonnement heb je deze kosten niet. 

Wat ik al eerder heb aangegeven, volgens NS stond er 2x €17,50 op de kaart en op de site OV-chipkaart was het saldo €0 vandaar de vraag waar het geld was gebleven. Eerst verwees NS mij naar OV-chipkaart en hun weer terug naar NS. Uiteindelijk heeft OV-chipkaart het opgepakt en NS benaderd. Gisteren kreeg ik een mail waarin stond dat ik het geld kon terugkrijgen bij een servicebalie van de NS, in mijn geval dus van R'daal naar Breda reizen (€11,80).

Heb nog via de chat NS gevraagd of hun middels een handmatige mutatie het geld op de factuur konden zetten, zodat bij afrekening alsnog over kon beschikken. Helaas was dit teveel gevraagd, ondanks er in de afgelopen maand ook een handmatige correctie heeft plaatsgevonden waardoor in nijn overzicht een min bedrag staat welke ze volgens hun uiteindelijk uitbetalen. Waarom allemaal zo moeilijk? Volgende week moet ik toevallig in Breda zijn en zal met de pas van mijn vrouw langsgaan, met een machtiging van mijn vrouw. 

Ik had de pas voor mijn vrouw in april aangeschaft en uitgelegd dat het anders werkte met de samenreiskorting en nu via de app ging. Op 7 sep beiden niet meer aan gedacht en onbedoeld saldo erop gezet na het selecteren van de samenreiskorting. Ik ben nog steeds van mening dat je bij een NS flex basis een melding moet krijgen op de automaat, dat je er geen samenreiskorting kan opzetten.

Reputatie 7
Badge +3

@Ab57 je kunt wel van mening zijn dat je een melding moet krijgen dat je bij een automaat bij flex basis geen samenreiskorting op de kaart kunt zetten, maar met flex heb je niets meer te zoeken bij een automaat.

Wat mij verbaasd is dat je saldo kunt laden op een kaart met flex. Als er eenmaal flex op staat kan dat niet meer bij een NS automaat. Of heb je dat bij een niet NS automaat gedaan of eerst besteld bij ov-chipkaart en daarna opgehaald?

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik al eerder heb aangegeven, volgens NS stond er 2x €17,50 op de kaart en op de site OV-chipkaart was het saldo €0 vandaar de vraag waar het geld was gebleven. 

 

En als u nu kijkt op de site van OV-chipkaart staat daar dan nog steeds €0? Kan het zijn dat toen u keek terwijl het op dat moment nog niet bijgewerkt was? Er staat daar bij de kaart aangegeven tot welke dag en tijd het is bijgewerkt. Als op het moment van checken die aangegeven tijd eerder is dan het tijdstip van laden dan was er nog de oude situatie aangegeven toen er nog geen saldo is geladen. 

Nu zou u bv ook bij de reishistorie daar moeten zien dat er op die dag saldo is geladen. 

 

 

Ik ben nog steeds van mening dat je bij een NS flex basis een melding moet krijgen op de automaat, dat je er geen samenreiskorting kan opzetten.

Zoals eerder al laten zien met een foto van de NS kaartautomaat, wanneer je daar een OV-chipkaart met NS Flex (Basis of kortingsabonnement) aanbiedt moet de keuzebutton voor Samenreiskorting helemaal niet te zien zijn, net als de mogelijkheid om saldo te laden.

Hieronder nogmaals die foto. Hierop is te zien dat ik op deze kaart Flex heb (er staat dat ik reis op rekening) en het enige wat ik hier kan doen is een bestelling ophalen. Ik kan geen Samenreiskorting laden, ik kan geen saldo laden, ik kan ook geen IC Direct toeslag laden of een fietskaartje. Daarom nogmaals, als er op de betreffende op 7 september al Flex geactiveerd was, had het niet mogelijk moeten zijn om Samenreiskorting te kiezen of saldo te laden. Wat er dan gebeurd is dat er wel saldo is geladen weet ik niet, ik weet alleen dat je normaal gesproken met een Flex kaart bij een NS automaat geen Samenreiskorting of saldo kan laden. 

 

Wat ik al eerder heb aangegeven, volgens NS stond er 2x €17,50 op de kaart en op de site OV-chipkaart was het saldo €0 vandaar de vraag waar het geld was gebleven. 

 

En als u nu kijkt op de site van OV-chipkaart staat daar dan nog steeds €0? Kan het zijn dat toen u keek terwijl het op dat moment nog niet bijgewerkt was? Er staat daar bij de kaart aangegeven tot welke dag en tijd het is bijgewerkt. Als op het moment van checken die aangegeven tijd eerder is dan het tijdstip van laden dan was er nog de oude situatie aangegeven toen er nog geen saldo is geladen. 

Nu zou u bv ook bij de reishistorie daar moeten zien dat er op die dag saldo is geladen. 

 

 

Ik ben nog steeds van mening dat je bij een NS flex basis een melding moet krijgen op de automaat, dat je er geen samenreiskorting kan opzetten.

Zoals eerder al laten zien met een foto van de NS kaartautomaat, wanneer je daar een OV-chipkaart met NS Flex (Basis of kortingsabonnement) aanbiedt moet de keuzebutton voor Samenreiskorting helemaal niet te zien zijn, net als de mogelijkheid om saldo te laden.

Hieronder nogmaals die foto. Hierop is te zien dat ik op deze kaart Flex heb (er staat dat ik reis op rekening) en het enige wat ik hier kan doen is een bestelling ophalen. Ik kan geen Samenreiskorting laden, ik kan geen saldo laden, ik kan ook geen IC Direct toeslag laden of een fietskaartje. Daarom nogmaals, als er op de betreffende op 7 september al Flex geactiveerd was, had het niet mogelijk moeten zijn om Samenreiskorting te kiezen of saldo te laden. Wat er dan gebeurd is dat er wel saldo is geladen weet ik niet, ik weet alleen dat je normaal gesproken met een Flex kaart bij een NS automaat geen Samenreiskorting of saldo kan laden. 

 

Ik weet niet meer wat er precies is gebeurd op 7 sep, maar in het menu stond wel samenreiskorting en wanneer je deze aanklikte kreeg je meteen menu opladen kaart. In principe zou die knop samenreiskorting vanaf het begin niet zichtbaar moeten zijn of ze hebben het inmiddels aangepast.

Op de OV site staat nog steeds €0 en volgens systeem NS €35 zonder vermelding in mijn reishistorie. Lekker duidelijk!. . 

Reputatie 7
Badge +3

Als er samenreiskorting stond en de mogelijkheid van opladen saldo, dan denk ik dat op dat moment flex nog niet geactiveerd was. Dan zou na activeren van flex het daarvoor opgeladen saldo teruggestort moeten worden. Is er niets teruggestort of door ov-chipkaart of door NS?

Kan het zijn dat er nog andere ov-chipkaarten in het bezit zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Als er samenreiskorting stond en de mogelijkheid van opladen saldo, dan denk ik dat op dat moment flex nog niet geactiveerd was. 

Dat was ook al eerder mijn gedachte vandaar ook het eerdere advies de reishistorie van accounts bij NS en OV-chipkaart te checken of een screenprint te delen hier wat dingen mogelijk meer verduidelijkt. Plaatjes zeggen meer dan woorden. 

Dan zou na activeren van flex het daarvoor opgeladen saldo teruggestort moeten worden. Is er niets teruggestort of door ov-chipkaart of door NS?

Als het teruggestort zou zijn dan zou OV-chipkaart nu niet zeggen dat de €35 nog op de kaart staat. Zoals het verhaal nu verteld wordt zijn er gewoon dingen die niet kloppen. 

 

Badge +3

Ik vermoed dat er in het proces van ophalen NS Flex (dat bestaat uit een aantal acties) iets mis gegaan is waardoor het kort daarvoor geladen saldo niet van de kaart gehaald is, terwijl dat wel zou moeten.

Dan toont Mijn NS inderdaad dat negatieve bedrag niet bij je Reishistorie (want het saldo staat nog op de kaart).

Op afstand uitbetalen gaat niet zomaar, dan zou er een aparte ‘saldo verwijderen’ bestelling klaar gezet moeten worden, en dat kan de Klantenservice helaas niet. Onhandig.

Vergelijk het met een portemonnee waar 35 euro in zit. Om dat terug op je bankrekening te krijgen zal je dat geld toch echt ergens moeten inleveren, en dat is dus bij een servicepunt (Breda).

Bij de voormalige ChipKnip (waar het saldo ook op je bankpas zelf stond als een soort ‘plastic geld’ kon je het bij een geldautomaat wel ‘retour pinnen’, maar een NS automaat of die in een supermarkt kunnen dat niet.

Waarom OV-chipkaart geen flauw idee heeft wat er op je kaart staat, geen idee. Dat zou niet mogen kunnen.

Als je niet naar Breda wilt, beëindig je kaart via https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen (meld hem als defect, verloren, gestolen) en vraag een vervangende kaart aan. Dat kost 11 euro maar het saldo krijg je dan wel terug zonder de deur uit te hoeven.

Reputatie 7
Badge +3

Als je niet naar Breda wilt, beëindig je kaart via https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen (meld hem als defect, verloren, gestolen) en vraag een vervangende kaart aan. Dat kost 11 euro maar het saldo krijg je dan wel terug zonder de deur uit te hoeven.

Kun je beter Flex in zijn geheel opzeggen en van de kaart verwijderen en vervolgens opnieuw Flex aanvragen dan wordt het saldo verrekend met de eerstvolgende factuur. Als dat nieuwe Flex contract Flex Dal Voordeel is kost het voor 1 maand €5,60 waarin je nog 40% korting in de daluren krijgt, na 1 maand kun je dit weer wijzigen naar Flex Basis. 

Maar ik begreep dat nu het BTM gedeelte is uitgezet waardoor het saldo kan worden gebruikt voor de bus. Lijkt me de goedkoopste en makkelijkste optie. Je kunt dan ook nog €4 in de min staan waardoor je voor €39 kan reizen met de bus voor die €35 saldo. 

Reageer