Skip to main content

Een heel enkele keer weet ik niet meer of ik langs de paal geweest ben om in te checken en heb het dan aan de conducteur gevraagd en die zei “Ja u bent wel ingecheckt.”

Maar waarom kan ik niet met een Android telefoon met NFC dat niet zelf doen ? Een optie toevoegen aan de NS app “OV chipkaart uitlezen” ?

Je kunt het wel controleren, maar op een kaartautomaat.

Ik krijg een melding via de app, maar ik reis op saldo.

Extra functionaliteit moet ontwikkeld en onderhouden worden en dat lijkt me in dit geval geen nuttige investering omdat je het op de kaartautomaat kunt controleren.

Extra functionaliteit moet ontwikkeld en onderhouden worden en dat lijkt me in dit geval geen nuttige investering omdat je het op de kaartautomaat kunt controleren.

Geen nuttige investering ? Het is niet meer dan NFC uitlezen, dan kun je onderweg ook zien of je ingecheckt bent. Want als je de poortjes voorbij bent of in de trein zit, is er geen kaartjesautomaat meer. De techniek is er allang.

Ik krijg een melding via de app, maar ik reis op saldo.

Met Flex werkt dat ook, voor zowel in- en uitchecken. In de app kun je ook real-time zien of je in- of uitgecheckt bent, en waar je bent ingecheckt. Enige beperking is dat het alleen bij NS werkt.

Geen nuttige investering ? Het is niet meer dan NFC uitlezen, dan kun je onderweg ook zien of je ingecheckt bent. Want als je de poortjes voorbij bent of in de trein zit, is er geen kaartjesautomaat meer. De techniek is er allang.

Het is wel iets meer dan NFC uitlezen, want de OV-chipkaart is versleuteld en als je het beschikbaar maakt in een app betekent dat dat de app de encryptiesleutel moet hebben. En als je die sleutel beschikbaar maakt in een app, betekent dat dat die door derden te achterhalen en te gebruiken/misbruiken is, en dat moet je uiteraard niet willen.

Binnen de poortjes zijn wel gewoon automaten, vaak vlak achter de poortjes 

Het is wel iets meer dan NFC uitlezen, want de OV-chipkaart is versleuteld en als je het beschikbaar maakt in een app betekent dat dat de app de encryptiesleutel moet hebben. En als je die sleutel beschikbaar maakt in een app, betekent dat dat die door derden te achterhalen en te gebruiken/misbruiken is, en dat moet je uiteraard niet willen.

Dan moet dat toch daarin verwerkt worden ? Bankieren apps / websites werken ook zo en daar geldt nog veel strengere beveiliging voor (omdat het over veel grotere bedragen gaat). Door derden achterhalen is alleen mogelijk als je je apparaat slecht beveiligt (dus geen of zwakke unlock code gebruikt). Je moet immers inloggen, desnoods met tweefactor authenticatie.

Een iPhone kan blijkbaar inderdaad NFC tags lezen (oudere modellen alleen via een app):

The iPhone is able to read NFC tags, but only properly encoded messages within the main memory space. Technically, this correct encoding follows a universally recognised data structure called NDEF which stands for 'NFC Data Exchange Format'.

Bij nieuwere modellen wordt een NFC tag (met een weblink erin) automatisch herkend, maar een ov-chipkaart bij je telefoon houden zal niets zinnigs opleveren. Zou wat zijn als die zou reageren op elke kaart die je in een telefoonhoesje stopt. Je telefoon is in feite bedoeld als een NFC kaart (emulator), en niet als kaartlezer.

Als de NS app al puhsmeldingen kan geven bij in- en uitchecken (alleen bij NS), waarom zou je die info dan van een kaart willen lezen (zoals dat kan bij automaten)?

En wat verwacht je te kunnen zien als je je telefoon in de buurt van een ov-chipkaart van iemand anders houdt? Wil je dan de naam, geboortedatum, laatste 20 transacties en alle reisproducten plus het saldo van diegene te zien krijgen? Lijkt me ongewenst…

Wat je wel kunt doen is kijken bij Mijn OV-chip, want het transactieoverzicht daar is vrijwel real-time. Helaas heeft OV-chipkaart al jaren geen app meer, en een oudere versie van die app zal ook niet meer werken.

Er is inderdaad bar weinig te zien als je met een app een OV-chipkaart uitleest…

Het geheugen uitlezen gaat gelukkig niet zomaar.

Op Samsung devices kan dit natuurlijk ook. Je identiteitskaart kun je bijvoorbeeld scannen en je OV-chipkaart dus ook.

De informatie is natuurlijk wel beveiligd, maar het is niet onmogelijk om de informatie te lezen, het is alleen wel illegaal 😁.

De NFC kan bijvoorbeeld ge-'bruteforced' worden, net zoals met je wachtwoorden en andere beveiligingen.

Alleen moet de beveiliging van de NFC dan absurd slecht zijn.

Met deze app kon ik eerder dit jaar de check-intijden op een eenmalige chipkaart van het GVB uitlezen:

https://play.google.com/store/apps/details?id=de.erichambuch.ticketreader&hl=de

Geen idee of die ook werkt op een gewone chipkaart.

Met deze app kon ik eerder dit jaar de check-intijden op een eenmalige chipkaart van het GVB uitlezen:

Probeer het zou ik zeggen (geef je weinig kans) 🤣
Heb zelf helaas alleen een oude Pocophone F1 zonder NFC.

Ook wel benieuwd wat een bankpas dan prijsgeeft, of een rijbewijs of id-kaart.

De magneetstrip van oudere bankpassen/creditcards is overigens wel gewoon plain text, maar staat niet meer in dan wat er op de pas zelf geprint staat (naam, rekeningnummer, pasvolgnummer, vervaldatum). De CVV2 code (3 cijfers) van een creditcard staat niet op de magneetstrip (en ook niet in de chip).

Heb zelf helaas alleen een oude Pocophone F1 zonder NFC.

Ook wel benieuwd wat een bankpas dan prijsgeeft, of een rijbewijs of id-kaart. De magneetstrip van oudere bankpassen/creditcards is overigens wel gewoon plain text!

Ik mag hopen dat je ID kaart enorm goed beveiligd is...

Het gaat vermoedelijk nog een paar weken duren voordat ik daar de gelegenheid toe heb.

Edit: toch eens zonder verse check-in geprobeerd maar die app zegt dat mijn kaart niet wordt ondersteund. Het is dan ook een Duitse app die gericht is op Duitse chipkaarten en QR-codes, en UIC-codes, zoals die op internationale tickets of in de Rail planner app voor Interrail/Eurail. De eenmalige GVB-chipkaart viel vermoedelijk toevallig binnen de specificaties waar de app mee kan omgaan.

Het gaat vermoedelijk nog een paar weken duren voordat ik daar de gelegenheid toe heb.

Edit: toch eens zonder verse check-in geprobeerd maar die app zegt dat mijn kaart niet wordt ondersteund.

Oh, op die manier. Weet eigenlijk wel zeker dat je de transactie-historie op een ov-chipkaart niet zomaar tevoorschijn kunt toveren, dus ook niet kunt zien of de laatste een incheck was.

Bij reizen op saldo kunnen kaartlezers (en personeel) van NS ook niet je transacties bij Arriva zien behalve tijdstip incheck (maar niet waar dat was) en de laatste uitcheck, en aantal gereisde tariefeenheden.

ZIe dus gewoon Mijn OV-chip, dat is ‘live’ (of zou dat moeten zijn, wat problemen blijkbaar de laaste week).

Reageer