beantwoord

Wordt mijn NS flex basis abonnement automatisch overgezet als ik een vernieuwde kaart aanvraag via mijn ov-chip?

  • 30 May 2023
  • 5 reacties
  • 247 Bekeken

Mijn OV kaart verloopt binnenkort. Nu heb ik een melding gekregen van mijn ov chipkaart. Alleen als ik wil vernieuwen zie ik nergens terug dat NS flex basis er automatisch wordt opgezet. Dit is mijn huidige instelling/abonnement bij NS. De NS doet alleen automatisch vernieuwen als ik NS flex Dal Voordeel erop heb staan. Nu wissel ik vaak met de NS flex abonnementen, maar als het niet wordt overgezet moet ik straks bovenop de 7,50 voor een nieuwe ov-kaart ook nog eens 10 administratiekosten betalen als ik voor mijn meest gebruikte optie ga Weekend voordeel via NS flex. Weet iemand wat wijs is om te doen? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Momo 30 May 2023, 14:34

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Uw abonnement wordt automatisch overgezet. No Morris.

Reputatie 7
Badge +3

Als u kiest voor kaartvernieuwing vanuit de bijna verlopen kaart worden abonnementen die op de kaart staan over gezet. Als u kiest voor alleen een nieuwe kaart gebeurt dat niet. Het is dus zaak even op te letten hoe u het besteld. 

Ook is het zo dat als u een NS abonnement heeft (geen flex Basis) u vanuit NS recht heeft op een gratis nieuwe kaart. NS hoort het proces van vernieuwen te starten door u te vragen een nieuwe foto te uploaden, alleen is hier al een langdurige storing mee. Wanneer u zelf de kaartvernieuwing aanvraagt bij OV-chipkaart betaalt u de €7,50, maar die kunt u via de klantenservice van NS terug vragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Als u kiest voor kaartvernieuwing vanuit de bijna verlopen kaart worden abonnementen die op de kaart staan over gezet. Als u kiest voor alleen een nieuwe kaart gebeurt dat niet. Het is dus zaak even op te letten hoe u het besteld. 

Ook is het zo dat als u een NS abonnement heeft (geen flex Basis) u vanuit NS recht heeft op een gratis nieuwe kaart. NS hoort het proces van vernieuwen te starten door u te vragen een nieuwe foto te uploaden, alleen is hier al een langdurige storing mee. Wanneer u zelf de kaartvernieuwing aanvraagt bij OV-chipkaart betaalt u de €7,50, maar die kunt u via de klantenservice van NS terug vragen. 

TS heeft flex basis en de vraag is of dat overgezet wordt bij aanvraag nieuwe kaart.

Bij kaartvernieuwing zal flex basis overgezet moeten worden. Je kunt geen restitutie aanvragen voor de kosten van een nieuwe kaart. Mocht flex basis niet overgezet worden, vraag dan €10 administratiekosten terug voor het opnieuw moeten aanvragen van flex basis.

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft flex basis en de vraag is of dat overgezet wordt bij aanvraag nieuwe kaart.

Ook Flex Basis wordt gezien als een abonnement en abonnementen en producten worden bij kaartvernieuwing overgezet op de nieuwe kaart. Met Flex Basis heb je dan alleen dat je de €7,50 voor de nieuwe kaart zelf moet betalen. 

 

Badge +3

OV-chipkaart ziet alleen Reizen op Rekening NS (Flex dus) op de kaart staan en zet dat over, dus of dat Flex Basis of een andere variant is maakt niet uit.

Als het goed is gaat er ook een melding naar NS met je nieuwe kaartniummer en wordt deze in Mijn NS (in ieder geval de website) gekoppeld, anders zelf even doen (evenals in de NS app).

Aangezien je bericht van OV-chipkaart gehad hebt verloopt je kaart binnen 6 weken, dus je kunt meteen de vernieuwing aanvragen.

Bij Flex Basis zijn de kosten (€ 7,50) voor eigen rekening, maar waarschijnlijk lukt het ook wel om je abonnement te wisselen naar Weekend Voordeel voor € 2,20 en (een week of wat) later de vernieuwing in gang te zetten, want dan kan je de kosten wél bij NS declareren.

Reageer