beantwoord

zonder te reizen door de poortjes?

  • 11 February 2023
  • 2 reacties
  • 139 Bekeken

Reputatie 1

Een tijdje geleden alleen door de poortjes op het station gegaan met de OV kaart (van stadkant naar buskant). Nu zie ik dat er bij een geregistreerde check-in en check-uit tijd een keuzedag is afgeschreven. Weet iemand hoe dit kan resp. hoe ik dit een volgend keer moet voorkomen?

icon

Beste antwoord door Thom 11 February 2023, 19:07

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De poortjes weten niet of je de trein wilt nemen of alleen naar de andere kant van het station wilt. Je kunt dit alleen voorkomen met een extra chipkaart, of door de keuzedag er pas op te laden vlak voor je erop wilt gaan reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Een keuzedag kan alleen worden verbruikt als u langer dan een uur op hetzelfde station verblijft. Als het korter was is uw keuzedag wel aangesproken, maar  niet verbruikt en moet u hem nog kunnen zien als u dit op het automaat checkt.

 

Verder is het onverstandig een Keuzedag er vast op te zetten, hij wordt bij inchecken in de daluren meteen aangesproken. Het dringende advies is de keuzedag er pas op te zetten direct voor dat u er mee gaat reizen. Dat had deze onrust ook voorkomen. Bovendien kunt u als u de keuzedag er al vast opzet, na de incheck die dag niet met korting reizen.

Opa Bommel kan dan naar Waddinxveen reizen tegen kortingstarief. Een keuzedag is feitelijk een daldagkaart voor senioren en u heeft meer aan uw geld als u er een lange afstand mee reist.

Ik denk dat uw Keuzedag er nog gewoon op staat als u minder dan een uur had tussen uw in- en uitcheck. Als de incheck en uitcheck niet correct waren, bent u de keuzedag wel kwijt. Dat kunt u zo zien op Mijn NS.

Als u weer de melding krijgt bij de incheck, kunt u de keuzedag meteen annuleren door weer uit te checken. U kunt er die dag met uw ov-chipkaart dan niet met korting in de trein reizen, afhalen kan normaal niet. Dus zet de keuzedag er nooit van te voren vast op als u ook wel eens op sado wilt reizen.

 

U kunt prima zonder te reizen door de poortjes. Ik loop zelf door Gouda binnen twee minuten en dat gaat probleemloos. Het klinkt wat tegenstrijdig maar ook met een keuzedag er op. Voordeel daarvan is dat er geen tien  euro saldo wordt afgeschreven, maar dat moet u even durven, ;-) Met Flex bestaat dit probleem niet.

Daarom durf ik ook wel te zeggen dat u uw keuzedag waarschijnlijk niet kwijt bent.

Reageer