beantwoord

E-bike huren, reserveren mogelijk

  • 29 November 2022
  • 6 reacties
  • 185 Bekeken

Graag zou ik binnenkort in Arnhem een E-bike huren. Om te voorkomen dat ik na een lange treinreis te horen krijg dat alle E-bikes reeds verhuurd zijn, zou ik willen reserveren. Ik kan op de website van NS geen telefoonnummer vinden van de fietsenstalling. Is reserveren van een E-bike wel mogelijk? Of is het na een lange treinreis een kwestie van pech of geluk?

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 November 2022, 22:00

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

OV-ebikes zijn (net als reguliere OV-fietsen) niet te reserveren.

Reputatie 7
Badge +1

ALS dat mogelijk is, dan zou er dus ook een enorm ingewikkeld systeem op gezet moeten worden dat precies bijhoudt hoeveel openstaande RES er nog zijn. Die moeite -en dus kosten- heeft men er niet voor over. KOmt weer omdat in prinsiep alles op geheel auomaties is toegesneden en dan krijg je dat.

Reputatie 7
Badge +3

Eens in de zoveel tijd komt er een vraag langs over het kunnen reserveren van een OV-fiets. Dat is nu juist iets dat niet past in het concept en er (zeer waarschijnlijk) nooit gaat komen. Het concept is nu juist om het zo goedkoop mogelijk te houden. Dus geen verschillende maten, geen kinderzitjes en geen reserveringen.

Eens in de zoveel tijd komt er een vraag langs over het kunnen reserveren van een OV-fiets. Dat is nu juist iets dat niet past in het concept en er (zeer waarschijnlijk) nooit gaat komen. Het concept is nu juist om het zo goedkoop mogelijk te houden. Dus geen verschillende maten, geen kinderzitjes en geen reserveringen.

Zo'n 30 jaar geleden voor de tijd dat veel online ging, kon men voor 5 gulden een fiets huren bij diverse stations. In het boekje "eropuit" stonden alle telefoonnummers van de NS stallingen waar een fiets gereserveerd kon worden. Omdat het reserveren eruit gehaald is, vind ik dit persoonlijk een achteruitgang voor de klant. Immers de kans bestaat dat na een lange treinreis, de geplande fietstocht niet gemaakt kan worden omdat er geen fiets beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

En bij hoeveel stallingen konden toen fietsen gehuurd worden en hoeveel huurfietsen waren er in totaal?

Nu kun je op bijna 300 locatie een OV-fiets huren, zijn er in totaal 22.000 fietsen en worden er jaarlijks ruim 5 miljoen fietsritten per jaar gemaakt. Toevallig verscheen daar gister nog een nieuwsbericht over. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat @HUJE er niet bij vermeldt is wat een ongelooflijke administratieve rompslomp het huren van een fiets was in die tijd. Toegegeven, je kon telefonisch een fiets reserveren. Maar aangekomen bij een fietsenstalling moest er een heel formulier worden ingevuld, je moest een identiteitsbewijs laten zien en een borg van 50 of 200 gulden betalen (al naar gelang de fiets gehuurd werd in een kleine of een ‘risico’-gemeente als Amsterdam). Bij het inleveren van de fiets was je dan weer tijd kwijt omdat de fiets gecontroleerd moest worden en je pas daarna je borg weer terugkreeg. 

Een groot nadeel van het toenmalige systeem was ook dat je gebonden was aan de openingstijden van de fietsenstalling, zeker op kleinere stations een nadeel. Belangrijk voordeel was wel dat je kon kiezen uit verschillende types fietsen, ook met versnellingen.

Verder is het een hele verbetering dat je OV-fietsen kunt huren op andere plaatsen dan bij een station. 

Vroeger waren dingen anders maar zeker niet altijd beter.

Reageer